Mutes aansluiten

blooper1963
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2005 14:54

Mutes aansluiten

Bericht door blooper1963 »

beste navigatoren,
ik ga binnenkort beginnen met het instaleren van een tomtom go permanentdockingkit in mijn citroën C5,maar ook een parrot carkit!! nu heb ik een verloopkabel gekocht (ISO2CARKABEL) om het in de juiste termen uit te drukken en mits hem een beetje te verbouwen met hulp van een citroën dealer heb ik alles klaar om beide kits in te bouwen!! ik weet waar ik alles moet aftakken zowel de tomtom kit als de parrot kit!! één ding schijnt blijkbaar niemand te weten niet ik en ook niet de dealer, en dat is hoe ik de beide mutedraden moet op de radio aansluiten??
ik heb één external mute aansluiting op mijn radio(oem radio citroen blaupunkt RD4)!!nu rijst de vraag,hoe sluit ik deze draden aan opdat het ene het andere niet in de war stuurt??prioritair moet de carkit van parrot zijn!! dus wil zeggen als er een telefoontje binnenkomt,moet zowel de radio als mijn tomtom gemuted worden!! als er geen telefoon binnen komt, moet enkel de tomtom de radio muten!!! hoe los ik dit op of beter gezegd,hoe sluit ik dit aan??dit is nog mijn enig probleem!! verder de andere aansluitingen zien er als volgt uit:
de permanente +12V en de massa tak ik af op de most of quadlockstekker!
de geschakelde + 12V voor de parrot en de tomtom kit en de illumination draad ook voor de tomtom,die tak ik af bij de sigarenaansteker!! en de luidsprekers worden aangesloten via iso stekkers die gemonteerd zitten aan de ISO2CARKABEL!! dus kant luidsprekers heb ik een isostekker,daar plug ik eerst de parrot in,dan de andere kant van de luidsprekers,komende uit de parrot,die plug ik in de ingang van de tomtom luidspreker isostekker en dan de uitgang van de luidsprekers van de tomtom kit plug ik in op een andere isostekker komende uit die verloopkabel ,kant van de radio!! enkel de beide mute draden,daar weet ik geen raad mee!! ik heb al gehoord dat ik op elke mutedraad een diode moet tussen plaatsen ,maar hoe, wat dat kan niemand mij uitleggen!!!
ik hoop hier een ervaren iemand te vinden die mij kan uitleggen hoe ik de mutes moet aansluiten ,zodat de hele handel niet door elkaar gaat schreeuwen!!

greeeetz blooper1963,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Eerst de vraag of de mute-ingang van de radio "massa gestuurd" is, oftwel dat de radio op mute gaat als de ingang aan massa gelegd wordt.
Vervolgens de vraag of de TT en de Parrot een "massa gestuurd" mute-signaal afgeven.
Als dit allemaal klopt kun je de twee signalen elk via een diode op de mute-ingang van de radio aansluiten. Dat werkt goed, zó had ik het bij mijn auto ook gedaan.

Echter, ik heb dat mutesignaal van de Navi er weer héééél gauw afgegooid, ik werd hoorndol van dat telkens muten van de radio bij elke aanwijzing die doorkwam. Nu zit alleen de telefoon nog op de radiomute, bevalt me prima zo.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
blooper1963
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2005 14:54

Bericht door blooper1963 »

JW schreef:Eerst de vraag of de mute-ingang van de radio "massa gestuurd" is, oftwel dat de radio op mute gaat als de ingang aan massa gelegd wordt.
Vervolgens de vraag of de TT en de Parrot een "massa gestuurd" mute-signaal afgeven.
Als dit allemaal klopt kun je de twee signalen elk via een diode op de mute-ingang van de radio aansluiten. Dat werkt goed, zó had ik het bij mijn auto ook gedaan.

Echter, ik heb dat mutesignaal van de Navi er weer héééél gauw afgegooid, ik werd hoorndol van dat telkens muten van de radio bij elke aanwijzing die doorkwam. Nu zit alleen de telefoon nog op de radiomute, bevalt me prima zo.

Groet,
JW
kan je wat meer uitleg geven betreffende die diodes?? hoe ik ze moet plaatsen en waar en hoe ze te verkrijgen zijn?? en welke waardes ze moeten hebben??? en hoe beide mute draden dan aangesloten worden??en hoe test ik of de kits van parrot en tomtom een "massa gestuurd" mute signaal afgeven???
ik heb je ook een PM gestuurd!

greeeeetz blooper1963;

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Of de TT en de Parrot een "massa gestuurde mute" hebben moet uit hun documentatie blijken, en die heb ik niet.

Er van uitgaand dat dit wel het geval is, en dat de radio ook zó gestuurd wordt, kun je practisch elke diode gebruiken voor dit doel. Een bekende is de 1N4001, te verkrijgen bij een electronicawinkel zoals Radio Centrum in Utrecht.
De beide anodes (+) van de dioden worden dan aan de mute van de radio verbonden en op de kathodes (-) wordt dan een mutedraad van de TT resp. van de Parrot aangesloten.
Als er nu een mutesignaal komt van de Parrot zal dit zorgen voor een mute van de radio, maar door de sperwerking van de diode in de leiding naar de TT zal deze niet beïnvloed worden. En omgekeerd uiteraard.

Zö kan het dus opgelost worden, als je inderdaad die mute van de radio wilt bij een aanwijzing van de TT.
Mijn advies is echter om het eerst te proberen zónder die mute, zie m'n argument in de vorige posting, en alleen de Parrot te laten muten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 296
  • Aansluiten MOV 653
    door Sjakhalters » 09 okt 2015 15:15 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 465
  • Vdo dayton pc 5400 aansluiten
    door Hardy7 » 29 jun 2014 11:55 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1171
  • bedrading aansluiten avic d3
    door john van maurik » 23 mei 2014 15:59 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 5
    Weergaves: 888
  • Uconnect aansluiten in Ducato 2.3jtd
    door dick68 » 29 dec 2016 20:45 » in Fiat
    Reacties: 4
    Weergaves: 1254
  • Garmin nuvi 3597LM aansluiten op PC
    door catmen » 27 jun 2016 14:40 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 615
  • Niet VDO camera aansluiten op MI2200
    door Michiel1984 » 13 sep 2015 13:15 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 618

Terug naar “TomTom”