Rare capriolen op de Autobahn

Alles met betrekking tot TeleAtlas software
Ruiter
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:01

Rare capriolen op de Autobahn

Bericht door Ruiter »

Forumleden,

Van het weekend naar Duitsland gereden. Woon thuis dicht bij een MRE dus kon ik de Duitsland-TeleAtlas-CD in m'n VDO/C-IQ stoppen. Ging voortreffelijk. Eén actie onderweg verbaasde me.

In Duitsland heb je afritten op de snelweg waar je, als je toch rechtdoor blijft rijden, weer op de hoofdrijbaan kan komen (een soort parallelrijbaan voor overig verkeer dat later op die weg erbij komt). Wat denk je? Stuurt m'n navigatiesysteem me een afrit af, links aanhouden en vervolgens de snelweg weer op. Wat is dat voor een slimme actie? Gelukkig gebeurde me dit maar één keer. M'n navigatie staat standaard op "snelste" en ik moet zeggen dat die afslag net in een flauwe bocht naar rechts lag. In principe is die afslag dan korter. En omdat die afslag ook nog als snelweg bekend staat, zal die dan ook sneller zijn? Denk echter niet dat ik 200 km/u kan op een af- en oprit.

In Nederland heb ik dat ook. Op de A10 richting de A4 naar Den Haag. Even na de RAI gaan de twee linkse banen naar de A4 naar Den Haag. Bij de RAI moet ik toch eerst rechts aanhouden en 200 meter daarna moet ik weer links aanhouden. Heel vreemd. Enig idee waar dat dan weer aan ligt?

Groeten,
Jeroen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Welke TA versie heb jij in welk systeem?
Iets vergelijkbaars heb ik ook wel eens gehad, met TA meer dan met Navteq. Op dit forum is daar ook al eens wat over geschreven, het kwam onder andere voor op de A2 vlak ten noorden van Zaltbommel op het knooppunt met de A15.
En Ritselaar had het enige tijd geleden op de A12 bij Zeist, daar moest hij zelfs via de afslag de A12 weer op. En het gekke was dat ik, met exact dezelfde DVD in m'n systeem dat probleem niet had. Wie het begrijpt mag het zeggen.
De enige verklaring die ik er voor kan verzinnen is dat er een bitje verkeerd zou kunnen staan op de CD/DVD, dan wel dat er een vuiltje op zit of zo. Dan kan het systeem denken dat er een blokkade in de route zit, en er dus omheen plannen. Maar of dít de oorzaak is?

Belangrijkste blijft dat je systeem je snel en gemakkelijk brengt waar je wezen moet. Dat er dan onderweg af en toe iets niet helemaal goed gaat, daar heb ik intussen mee leren leven.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Ik leg geinteresseerden (en mensen waarvan ik vind dat ze geinteresseerd zouden moeten zijn :wink: ) altijd uit dat een navi heel erg prettig is, maar absoluut niet heilig. Alhoewel m'n navi me veel rust geeft in steden die ik niet ken, ga ik nooit blind af op de gesproken aanwijzing. Ik houd m'n aandacht vooral op de weg, kijk daarnaast kort op het scherm, luister naar de aanwijzing en neem daarna een beslissing. Dat dat een handeling van een fractie van seconden is, spreekt voor zich.
Een onfeilbaar navigatiesysteem bestaat nou eenmaal niet. Goede wel. :lol:
Voor bestuurders geldt hetzelfde. :lol: :lol:
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik heb het de laatste tijd niet meer, maar ik heb het idee dat er niet een bitje verkeerd staat, maar dat het navigatiesysteem denkt dat je net wat te ver naar rechts zit. Ofwel systeem denkt dat ie op de uitvoegstrook rijdt, terwijl je nog op de hoofdbaan rijdt.

Ik zie namelijk soms wel eens bij detail op 50meter en je aan het sukkelen bent (remmen/gas geven/remmen/etc.) dat je op de kaart iets achter bent met de werkelijkheid. Net alsof systeem je niet goed bijhoudt door het langzame rijden.


Op de plekken waar ik het geconstateerd heb, zijn wel file-gevoelige punten. Om 7 uur A12 knooppunt Velperbroek en in de middag zo rond de klok van 17 uut op de A12 bij Driebergen. Ik weet alleen niet meer of er toen ook file stond.

Bij Velperbroek liggen er 4 rijbanen naast elkaar. Bij Driebergen heb je die bocht naar links als rechts de uitvoegstrook begint.


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ruiter
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:01

Bericht door Ruiter »

JW schreef:Welke TA versie heb jij in welk systeem?
Ik rij met versie 2004/01 in een VDO 4200 met C-IQ.
JW schreef:Belangrijkste blijft dat je systeem je snel en gemakkelijk brengt waar je wezen moet. Dat er dan onderweg af en toe iets niet helemaal goed gaat, daar heb ik intussen mee leren leven.
Hier heb je groot gelijk in. Ik wist dat ik die ventweg niet op hoefde en bleef dus gewoon op de hoofdrijbaan rijden. Omdat deze dicht bij de parallelrijbaan lag, had het systeem dit helemaal niet door. Denk toch dat het systeem dacht dat de parallelrijbaan sneller was, omdat zowel hoofd- als parallelrijbaan in een flauwe bocht naar rechts lagen.
ritselaar schreef:Ik heb het de laatste tijd niet meer, maar ik heb het idee dat er niet een bitje verkeerd staat, maar dat het navigatiesysteem denkt dat je net wat te ver naar rechts zit. Ofwel systeem denkt dat ie op de uitvoegstrook rijdt, terwijl je nog op de hoofdbaan rijdt.
Mijn systeem gaf al kilometer ervoor al aan dat ik op dat punt de hoofdrijbaan moest verlaten. Denk dus dat het komt door de kortere afstand (zie boven). Dat punt bij de RAI is wel heel vreemd (eerst rechts aanhouden en 200 meter verder weer links aanhouden).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “TeleAtlas”