Continuïteit TeleAtlas

Alles met betrekking tot TeleAtlas software
Ydur
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2003 14:58

Continuïteit TeleAtlas

Bericht door Ydur »

Gelezen in het Financieel Dagblad van 12 november j.l. dat TeleAtlas, verkoper van navigatiesystemen (?? volgens mij navigatiesoftware :wink: ) in het 3e kwartaal euro 5,7 mln verlies heeft geleden. Verlies over 3 kwartalen 2003 totaal ruim euro 15 mln. Nou weet ik niet wat de oorzaak van het verlies is, en het kan best dat de kasstroom (zeg maar de liquide middelen) nog wel goed is, maar hoe lang hou je dit als bedrijf vol.
Deze vraag is voor navi gebruikers (of nieuwkopers)met software van teleatlas wel van belang, lijkt mij.
Maar wellicht zijn er meer software leveranciers met dit soort resultaat problemen (wellicht als gevolg van R&D , ontwikkeling, etc.) en is er niets aan de hand.
Weet één van de forum leden wat de ernst van de situatie is. Graag reacties en opmerkingen. Ook als ik het helemaal mis heb. Het is niet mijn bedoeling een bedrijf als TeleAtlas in een kwaad daglicht te zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ydur,

Is natuurlijk altijd een moeilijk verhaal te doorgronden wat de oorzaak is van het verlies.
Ik heb het FD zelf niet gezien, maar stond er iets meer over welk resultaat dit is? Is dit wat men noemt EBIT (Earnings Before Interest and Tax) of is het een nettoresultaat. Als dit laatste het geval is zijn de afschrijvingen meegenomen, dus zitten ook de kosten van R&D erin.

Mede een oorzaak van het verlies is ongetwijfeld de geringe inkomsten uit verkochte CD's. In de meeste Navi's zitten immers kopien, waarvan de eigenaar niet ook het origineel heeft, oftewel, ze zijn gewoon gejat.

Zoals je weet is TeleAtlas een onderdeel van de Bosch-groep. Die heeft er zeker belang bij dat TA overeind blijft, immers Blaupunkt behoort ook tot de groep. Maar zoals dat altijd gaat, ook daar zullen ongetwijfeld grenzen zijn.

Voor ons als gebruikers is het van groot belang dat TeleAtlas blijft bestaan. Als die weg zou vallen hebben we alleen nog maar NavTech. En dat zou een slechte ontwikkeling zijn, immers concurrentie is hard nodig om een bedrijf alert en scherp te houden.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “TeleAtlas”