Welk systeem: Carminat navigatie CD of DVD?

Alles met betrekking tot Renault navigatie
MartyF
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2007 18:55

Welk systeem: Carminat navigatie CD of DVD?

Bericht door MartyF »

Hallo,

Ik sta op het punt een Renault Grand Scenic Tech Line te bestellen. Nu heb ik proefgereden in een Scenic met de duurdere versie van het Carminat-systeem, maar ik vind dit nogal een meerprijs. De dealer kon mij geen foto's tonen van het goedkopere systeem. Heeft iemand ervaring met de beide systemen, wat zijn de voor- en nadelen?

De keuzes zijn:
  • Standaard in de Tech Line: Carminat navigatie met 16:9 kleurenscherm i.c.m. Radio Renault 4 x 15W met CD-speler en geinegreerde navigatiebediening

    Meerprijs 1295,-: Carminat DVD navigatie- en communicatiesysteem met Radio Renault 4 x 40W en 6 CD-wisselaar, MP3-ondersteuning en handsfree telefoonbediening
Het gaat me dus om de verschillen in het navigatiesysteem, de toestanden er omheen zijn uit de beschrijving wel duidelijk.

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ervaring is een groot woord maar mbt het DVD-systeem:
  • In ontwerp en uitvoering een veel moderner systeem dan de CD uitvoering die in feite een upgrade is van een al 7 jaar bestaand concept van de MS5000.
  • Heel Europa naadloos op DVD, hetgeen makkelijk is met grensoverschrijdend verkeer
  • Je hoeft geen landen CD's á € 159 bij te kopen.
  • Birdview presentatie
  • Telefoonbediening via beeldscherm
  • Adresboekintegratie
  • Geluidsweergave meer in lijn met formaat van de auto
Het systeem heeft een Japanse oorsprong van Xanavi/Zenrin Co. terwijl de CD-versie van Siemens VDO afkomstig is.
Het systeem is identiek aan het Nissan Birdview systeem zoals dat in de Xtrail wordt geleverd.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Informeer ook even naar de frequentie van de updates van de kaarten. Dit is wel belangrijk voor als je regelmatig nieuwe kaarten wilt kopen.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Toho_NL schreef:Informeer ook even naar de frequentie van de updates van de kaarten. Dit is wel belangrijk voor als je regelmatig nieuwe kaarten wilt kopen.
Hoewel de informatie over de systemen zelf niet optimaal is, heeft Renault bepaald geen slechte naammbt uitbrengen van updates. Met de Carminat Systemen kun je aan het laatste cijfer zien dat deze totnutoe elk jaar zijn uitgekomen.
We zitten na V25 van 2005 en V26 van 2006 nu te wachten op V27 van 2007. Dus dat valt gelukkig mee.
Maar informeren is één ding, daarna zekerheid hebben dat er inderdaad een update uitkomt of een systeem ondersteund blijft worden, is een heel ander verhaal.
Met het gestand doen van dat soort beloftes hebben zelfs gerenommeerde fabrikanten af en toe een probleem.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Ik rij nu bijn 2 jaar met de Carminat op dvd en hiervoor heb ik bijna 4 jaar met de MS5000 van VDO-dayton gereden:

Voordeel Carminat DVD:
- je hebt geen aparte carkit nodig (mits je telefoon maar bluetooth heeft). Werkt voortreffelijk. Een klein nadeel: telefoonboek kan slechts 40 nummers bevatten. Maar met je telefoon in de hand kan je natuurlijk wel de andere telefoonnummers bellen.
- mocht je van muziek houden: totaal kan je dus 6 cd's volproppen met mp3'tjes. Je hebt dus dan zo'n 1.200 muzieknummers onder handbereik. Lees: dit zijn dus circa 80 cd's!
- navigatie: ziet er super uit en is razendsnel. Tijdens rijden gaat pakweg 90% op slot (je kan dan alleen de basisgegevens wijzigen). Met je stem kan je wel nog iets doen maar een volledig nieuw adres invoeren is onmogelijk.

Nadeel Carminat DVD:
- updates komen jaarlijks uit. Wel heb ik het idee dat ze toch minimaal 2 jaar achterlopen bij VDO-dayton. Op mijn nieuwste dvd (najaar 2006) staan wegen er nog niet op welke bij de database van VDO-dayton van 2004 er wel op staan.
- ik heb het idee dat tmc bij vdo-dayton beter werkt. Maar who cares: Randstad staat toch overal vast!

Gelijk:
-updates zijn vrijwel even kostbaar. 24-landen cd's (ik meen 8 stuks) zijn evenduur als 24-landen dvd (1 stuk).

Onbekend:
- ik weet niet of je alles kan bedienen tijdens het rijden met de cd-versie van Renault.

Succes. Mocht je nog vragen hebben dan lees ik het wel.
Renault Laguna Carminat DVD NavTeq/Zenrin Versie 2007/2008, Europe V27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Daer
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2007 16:14

V27 versie 2007

Bericht door Daer »

Heeft iemand een idee wanneer deze versie van het carminat systeem uit gaat komen? navigeer nu met v26. alvast bedankt voor jullie antwoord

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Vorige versies kwamen allemaal rond september/october.... dus zal dit jaar niet anders zijn. Renaultdealer weet het gewoon niet. Ze hebben trouwens ook totaal geen idee wat de mogelijkheden van dit navigatiesysteem is, aangezien ze er zelf niet mee rijden.
Renault Laguna Carminat DVD NavTeq/Zenrin Versie 2007/2008, Europe V27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nissan Birdview is exact dezelfde navigatie als de hier genoemde.
Sommigen rapporteren uitwisselbaarheid van de de DVD bij deze systemen maar ik lees ook andere berichten.
Maar voor zo ver ik weet is er voor de Birdview al een X07 versie beschikbaar die zou duiden op een recente datering.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Ik rijd nu een tijdje met het DVD Carminat systeem in mijn Espace (2007).

Na eerst een enthousiast VDO MS5500 gebruiker geweest te zijn moet mij nu toch van het hart: het Carminat systeem van Renault is fraaier, sneller en gebruikervriendelijker dan de mij bekende VDO systemen. Een absolute aanrader voor Renault rijders !!

Er komt jaarlijks een update uit van de kaarten. Ik constateer dat de V26 versie nog een aantal aanpassingen die in Almere in het wegennet zijn doorgevoerd (in 2005/2006) nog niet kent. Mijn deal met de dealer is echter dat ik in ieder geval dit jaar nog een keer de nieuwe set kaarten (V27) van hen gratis ontvang. Ook zie ik op de Navteq site dat van hen de laatste versie 2007-2 beschikbaar zou zijn voor het systeem. Mij wordt op de site echter niet duidelijk of dat de CD -serie of de DVD versie is.

Mbt TMC bestaat in mijn systeem ook de keuze voor het zelf bepalen welke TMC zender je wilt gebruiken. net als bij VDO valt het systeem terug op de sterkst beschikbare zodra de gekozen zender om wat voor reden dan ook wegvalt. (naast de menu-opties keuze voor TMC zender: automatisch, commercieel of openbaar kun je via de optie Overige de eigen voorkeurzender aangeven). Mijn ervaring met TMC is tot nu toe vergelijkbaar aan die met TMC van VDO. Helaas vaak vervuiling met oude berichten die bij de bekende VIA-zenders nog al eens onterecht in het systeem blijven. Ook de politiecontrolepunten komen goed door in het systeem.

Ik zou tijdens het rijden alle functies van het systeem kunnen bedienen, ware het niet dat ik voor sommige zaken toch liever even stil ga staan!! M.a.w.: er is klaarblijkelijk sprake van andere versies, bijv. tov het systeem van Arjeh in zijn Laguna.

De enige minpuntjes die ik tot op heden heb gevonden:
* aansluitmogelijkheden externe apparatuur: alleen 'renault eigen' externe spullen kunnen worden aangesloten. Mijn eigen DVD, MP3speler e.d. kan ik dus niet aansluiten. Echter, en daar komt hij weer, via de FM-transmitter krijg ik prima, FM-kwaliteit, het geluid door van mij Creative Zen via de speakers. Vandaag terug vanuit Knokke maar 1 keer van frequentie hoeven te wisselen !!

* geluid van de telefoon (uitgaand) via bluetooth. Mijn gesprekspartners via de mobiele telefoon komen bij mij ongestoord binnen. ik schijn een beetje 'waterig' over te komen: bijgeluidje schijnt te lijken op borrelend water.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Leuk om je verhaal te lezen, bedankt voor je uitvoerige bericht.

Ik vind het met name interessant omdat jij een van diegenen bent die een goede vergelijking kan maken, zeker omdat je de 5500 gebruikt hebt tot nu toe. En als jij nu schrijft dat de Carminat daar niet voor onder doet betekent dit dat er eindelijk een af-fabriekssysteem is dat ook aan hoge eisen voldoet.

Uiteraard zijn we benieuwd naar je verdere ervaringen.

Groet,
JW

PS Uiteraard, we weten dat jij happy bent met je FM-Transmitter :D
Om die reden zul je ook wel niet te verleiden zijn om die nieuwe Deynos-unit te testen :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Om die reden zul je ook wel niet te verleiden zijn om die nieuwe Deynos-unit te testen :oops:

Uit zijn waardevolle betoog: aansluitmogelijkheden externe apparatuur: alleen 'renault eigen' externe spullen kunnen worden aangesloten. Mijn eigen DVD, MP3speler e.d. kan ik dus niet aansluiten. :roll:

Riekus:
Zou je ter aanvulling misschien kunnen opgeven wat Renault verstaat onder "eigen externe spullen"?
Uit de carconfigurator kan geen mens wijs worden. 8)
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

in de handleiding van Carminat wordt bijv. genoemd het renault dvd-systeem met schermpjes in de hoofdsteunen.

Verder staat er gewoon letterlijk: alleen Renault systemen

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mocht Renault hiermede doelen op een integratie van een DVD systeem in het bestaande navigatiegebeuren, dan moet er ook een aansluiting te vinden zijn waar de audio van de speler naar toe wordt geleid. En daar moet iets aan te fietsen zijn mbt line-in.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Er zal vast een work around oplossing te vinden zijn. Het is natuurlijk aan iedere gebruiker/eigenaar of hij/zij het risico wil nemen om - terwijl de documentatie van het geleverde product (in dit geval het Carminat systeem) zegt dat het niet mogelijk is - toch iets te gaan vogelen. Ik denk dat je rechten op garantie en ondersteuning snel vervallen zodra er na eventueel 'eigenzinnig gevogel' problemen met het systeem gaan ontstaan, ook al komen die niet voort uit het 'gevogel' zelf.

M.a.w. er bestaat voor bijna alles wel een work around te bedenken. je moet je echter afvragen of dat wenselijk is. Laat het in de afweging vooraf bij het beslissen of je al dan niet een bepaald product wilt aanschaffen meespelen. Realiseer je na aanschaf dat je bewust een keuze gemaakt hebt en eventuele contra's afgewogen hebt tegen de pro's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Daar heb je, heel principieel natuurlijk gelijk in. Met name doet zich dat voor als je iets gaat veranderen in de hardware zelf, dan wel de Software van het systeem.
Dat laatste zie je bijvoorbeeld vaak bij mensen die proberen iets van POI's te laden in een systeem, terwijl de fabrikant daar geen instructies voor gegeven heeft, of zelfs uitdrukkelijk stelt dat dit niet toegestaan is. Becker en/of Blaupunkt doet dat laatste bij zijn PNA's.
Je ziet het ook op je PC thuis, met de installatie van niet door Microsoft "goedgekeurde" drivers, ik merkte dat van de week toen ik bij het configureren van m'n nieuwe PC een driver wilde installeren voor de Matrox 550 DualHead. Da's een van de besten, maar kennelijk verdient MS er niks aan en dus.....

Dat laatste doet zich ook voor bij jouw Carminat, en Renault's uitspraak over het vervallen van garantie als je er wat anders op aansluit dan hun spullen, denk ik zo :idea:
Als je echter niks in de SW rommelt, en ook geen gekke hardwarematige dingen uithaalt, moet je die waarschuwing met een korreltje zout nemen, naar ik meen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bij verder doorvragen over de extra DVD toepassingen waar Riekus aan refereerde blijkt mij dat deze niets met het bestaande systeem uitstaande hebben maar volledig stand alone zijn. Ze zij n ook in te bouwen als je geen navigatiesysteem hebt.
En dat geconstateerd hebbende denkt ik dat de Carminat-doos echt geen andere aansluitingen heeft voor externe apparatuur. En dat is voor een Createur d'Automobiles niet iets waar je anno 2007 heel erg trots op hoeft te zijn als je ziet dat iedere fabrikant oplossingen aandraagt voor SD kaarten, USB sticks MP3-spelers etc.
Eea impliceert geenszins dat ik een afkeurend geluid laat horen over de technische en esthetische kwaliteiten van de auto zelf.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • hoe zien welk navigatie systeem er in zit,Xanavi X6 of X7
    door Ton de Goey » 19 jan 2015 22:36 » in Nissan
    Reacties: 0
    Weergaves: 1406
  • Voor welk systeem is dit
    door peterspie » 22 jul 2014 14:12 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 12
    Weergaves: 1527
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 945
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1071
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1621
  • Carminat SH1 pijltjes navigatie firmware beschadigd?
    door Morris » 08 mar 2017 10:45 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 542
  • Android Navigatie systeem X1 BMW
    door vemps » 10 aug 2017 21:04 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 553

Terug naar “Renault”