Welk navigatie-systeem heb ik nou eigenlijk?

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Bas73
Junior Member
Junior Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jun 2007 21:01

Welk navigatie-systeem heb ik nou eigenlijk?

Bericht door Bas73 »

Hallo allemaal,

Sinds een week dus een zeer blije eigenaar van een Grand Tour van oktober 2003.
Met zo'n prachtig navigatiesysteem.

Nu probeer ik te achterhalen welk systeem het nou is. Ik heb al eens eerder zo'n vraag gesteld maar toen had ik er nog geen 1, nu kan ik wat specifieker zijn. Althans vwb bouwmaand en jaar.

Ik zie de termen Carminat en VDO veelvuldig de revue passeren.
Kan iemand mij in simpele taal uitleggen wat voor systeem ik heb en welk soort of merk DVD's ik kan/moet gebruiken?

Alvast erg bedankt!!!! :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zit er een navi in met kleurenscherm? En in welke Grand Tour zit 'ie eigenlijk, een Scenic, of Espace of....
Zo ja, dan is dit een systeem dat gebaseerd is op de VDO MS 5000 en daarvan kun je de CD's gebruiken. Maar DVD, dat was er toen nog niet bij de Carminats.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Welkom Bas,

Je had natuurlijk al lang begrepen dat dit niet de site is van het blad Puzzelsport :oops:
Vandaar dat het wel aardig zou zijn als je ons ook even vertelt wat je allemaal ziet in je auto als je naar je navigatie kijkt.
Er zijn de volgende mogelijkheden:
Je ziet alleen maar een monochroom ingebouwd schermpje of je hebt een radionavigatie met monochroom scherm en je werkt met een set van 2 of 4 cd's voor heel Europa. In dat geval praten we over een Carminat SH 3 of SH1 systeem. Of je hebt een kleurenscherm en dat heeft Carminat Informée (1) en dat werkt met een set van 8 CD's voor heel Europa.
In het eerste geval moet je een set CD's hebben B27 of A27, in het geval je een kleurenscherm hebt, gezien jouw bouwjaar de stokoude Carminat 1 moet je CD's hebben V27 Informée 1 of gewoon de VDODayton CD's voor non c-iq apparaten of de equivalenten van TeleAtlas of Navteq die daarvoor bestemd zijn.

Dus je ziet dat de kreet Carminat en bouwjaar niet afdoende zijn!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bas73
Junior Member
Junior Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jun 2007 21:01

Bericht door Bas73 »

Hoi JW,

Het betreft een Laguna en inderdaad een (groot) kleurenscherm. Ik dacht dat als je zo'n kleurenscherm hebt je het "automatisch" over dvd's hebt en als het zo'n kleiner schermpje betreft dan cd's. Deze aanname was dus blijkbaar fout.
Waar koop ik deze cd's eigenlijk? Gewoon bij de dealer (waar je waarschijnlijk de hoofdprijd betaald) of zijn ze ook te koop bij de fabrikant?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welke CD('s) zit(ten) er nu bij, hoe oud is(zijn0 die?
De prijs bij de dealer zal niet anders zijn dan wat je er voor betaalt bij VDO, Navteq of TeleAtlas.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bij de dealer zijn ze net iets duurder dan bij Navteq zelf. Maar dan staat er wel Renault op!
Ik weet nog iemand die net een nieuwe set gekocht heeft, die wil de gebruikte wel kwijt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk. Welke vintage zijn die :?: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik ben er haast zeker van dat het V26 is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Ik ben er haast zeker van dat het V26 is.
En die is van welk jaar?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Die versie is van 2006 Appellation d'Origine Navteq Controlée :wink:
Ik zal eens even bellen!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BKienhuis
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2006 19:32

Bericht door BKienhuis »

Navteq heeft momenteel wel een leuke aanbieding met de 2008-1 versie: www.navigation.com/offer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De versie V26 van genoemde kennis is weg.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bas73
Junior Member
Junior Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jun 2007 21:01

Bericht door Bas73 »

Ik heb idd een kleurenscherm. Bij de koop zaten er geen cd's bij, heb er ook niet op gelet. Nu achteraf wellicht stom maar zou er nog achteraan kunnen gaan bij het autobedrijf waar ik hem gekocht heb..ik betwijfel alleen of ze het uberhaupt (nog) wel hebben.

Ik heb in het begin het oude adressenbestand (vd vorige eigenaar) gewist en toen hoode ik een cd'tje draaien in de speler in het dashboardkastje. Dus er zit wel iets in. Zou dit een cd betreffen die er altijd in moet zitten?
En kan mijn "stokoude" systeem (beetje jammer dit) niet 1 dvd hebben waar al deze 8 cd's opstaan? Of is dit dan een totaal ander systeem?

Dus ik moet de V27 Informee 1 cd's hebben. Het verschil als ik ze bij de dealer zou kopen is dat beginscherm met Renaultlogo? Is dat zo of zijn er andere verschillen?

Is het niet zo dat als je al een kaart of meerdere kaarten geïnstalleerd hebt je simpelweg met een update van de kaarten uit de voeten kan? Nu ben je eigenlijk verplicht om bij elke update van de kaarten een totaal nieuw setje kaarten (=cd's) aan te schaffen. Ik heb even op de site van Navteq gekeken en je bent zo tussen de EUR 300 tot EUR 400 kwijt. Boel geld voor een update. :roll:

En Gerritje: het is niet mijn bedoeling het jou of de anderen hier moeilijk te maken. Dit is voor mij totaal nieuw en ik was in de veronderstelling dat men snel achter komt welk systeem je hebt als ik een bouwmaand en jaar op zou geven. Er zullen geen 38 systemen zijn waar je uit zou kunnen kiezen :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat navragen bij de garage kun je wel vergeten en is ook onnodig omdat je een kaart-cd in de speler hebt zitten. Als deze er namelijk niet in zou zitten, kan er ook niets draaien en bovendien komt er dan een dringende mededeling op het scherm om een CD te plaatsen. Dus de Benelux CD lijkt dan wel aanwezig te zijn.Daarop staan alle benodigde, zij het verouderder, gegevens van de Benelux. Een DVD met alle landen van Europa bestaat wel maar is ongeschikt voor dit oude systeem dat met CD's werkt. Zie het maar als je CD speler van je audio-installatie, daar un je ook geen DVD's mee kijken. Druk eens op de eject-knop en kijk wat voor wereld er voor je open gaat als je de teksten op de CD ziet!

Het beginscherm heeft niets te maken met de soort CD's die je gebruikt. Dat zit ingebakken in de Renault-systeemsoftware, net zoals het beginscherm van de PC-fabrikant thuis op je PC.

En ter voorkoming van verdere verwarring, er wordt helemaal niets geïnstalleerd van de CD's! Zodra het nodig is worden alle gegevens rechtstreeks van de CD gelezen. Vandaar ook dat er absoluut niets te "updaten" valt. Je moet gewoon elk jaar nieuwe cd's kopen en niet alleen maar de veranderde gegevens.

En de updates kosten inderdaad een smak geld, maar als je verstandig shopt en niet het onderste uit de kan wilt, kun je wel een overjarige set voor zeer aantrekkelijke prijzen bemachtigen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bas73
Junior Member
Junior Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jun 2007 21:01

Bericht door Bas73 »

Bedankt voor de uitleg!

Er hoeft dus niets geïnstalleerd te worden. Oftewel: als ik de grens overga zal het systeem zelf vragen of ik de cd van betreffende land wil plaatsen?

Je had het eerder over 8 cd's. Deze 8 zullen waarschijnlijk heel Europa dekken. Maar als ik dus uitsluitend Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk zou willen (bijvoorbeeld) heb ik dan er maar 2 of 3 nodig? Moet ik het zo zien?

Ik was "bang" om de cd te ejecten. Stel dat het niet meer werkt hierna. Zal wel niet, maar goed. Als ik het doe dan is het toch gewoon een kwestie van het cd'tje terugstoppen en klaar ik kees?

Wat is jouw ervaring met de zgn. "updates". Wat wordt er ge-update? Nieuwe wegen uitsluitend? Hoeveel kunnen dit er zijn?? :?

Oh ja, als ik de cd's verwissel neem ik aan dat de menu-opties niet wijzigen? Hiermee bedoel ik de mogelijkheden als bijv. "bestemming", "kaart", "begeleiding" etc. Dit zal wel systeemsoftware zijn wat niet te wijzigen is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bas73 schreef:Bedankt voor de uitleg!

Er hoeft dus niets geïnstalleerd te worden. Oftewel: als ik de grens overga zal het systeem zelf vragen of ik de cd van betreffende land wil plaatsen?
Er hoeft niets gedaan te worden, zelfs niet bij de grens. Op jouw CD van de Benelux staan ook de doorgaande wegen van Europa (als het een Renault cd is). Pas als je details wilt, moet je de Duitsland CD plaatsen.
Je had het eerder over 8 cd's. Deze 8 zullen waarschijnlijk heel Europa dekken. Maar als ik dus uitsluitend Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk zou willen (bijvoorbeeld) heb ik dan er maar 2 of 3 nodig? Moet ik het zo zien?
Helemaal gelijk. Maar aangezien 3 losse CD's duurder zijn dan een heel pakket lijkt me de keuze niet zo bijster ingewikkeld meer!
Ik was "bang" om de cd te ejecten. Stel dat het niet meer werkt hierna. Zal wel niet, maar goed. Als ik het doe dan is het toch gewoon een kwestie van het cd'tje terugstoppen en klaar ik kees?
Sterker nog, hij vraagt er zelf om en je hoeft hem er maar even in te houden en het mechaniek slokt hem zelf op
Wat is jouw ervaring met de zgn. "updates". Wat wordt er ge-update? Nieuwe wegen uitsluitend? Hoeveel kunnen dit er zijn?? :?
Er verandert jaarlijks zo gigantisch veel aan het wegennet mbt woonwijken, rotondes, aansluitingen, gebruiksopties, dat ik persoonlijk graag met het nieuwste materiaal rijd en daar ook geld aan wil uitgeven.
Oh ja, als ik de cd's verwissel neem ik aan dat de menu-opties niet wijzigen? Hiermee bedoel ik de mogelijkheden als bijv. "bestemming", "kaart", "begeleiding" etc. Dit zal wel systeemsoftware zijn wat niet te wijzigen is?
Er gebeurt helemaal niets in je instellingen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • hoe zien welk navigatie systeem er in zit,Xanavi X6 of X7
    door Ton de Goey » 19 jan 2015 22:36 » in Nissan
    Reacties: 0
    Weergaves: 1411
  • Voor welk systeem is dit
    door peterspie » 22 jul 2014 14:12 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 12
    Weergaves: 1542
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1074
  • Wat voor navigatie systeem?
    door Civic023 » 05 aug 2014 22:13 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 1
    Weergaves: 833
  • Android Navigatie systeem X1 BMW
    door vemps » 10 aug 2017 21:04 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 557
  • Upgrade navigatie systeem
    door ajrsteenbeek » 02 jun 2015 15:58 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 0
    Weergaves: 1843
  • Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
    door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies
    Reacties: 3
    Weergaves: 747

Terug naar “Renault”