Snelheid weergeven

Alles met betrekking tot Renault navigatie
5zBass
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2010 20:47

Snelheid weergeven

Bericht door 5zBass »

Ik heb een Grand Scenic met Carminat TomTom.
De snelheid van de wagen wordt aangeduid via het TFT-scherm, de GPS duidt niet de snelheid aan.
Ik heb gecontroleerd met mijn vorige losse GPS of de aangeduide snelheid correct is wat niet zo blijkt te zijn. Net zoals bij de meeste (alle?) wagens, duidt ook deze kilometerteller meer aan dan je in werkelijkheid rijdt. Ik vond het altijd handig op je GPS de werkelijke snelheid te kunnen zien.
Bestaat er een truuk om de Carminat TomTom toch de snelheid te laten weergeven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

De software welke de TT carminat gebruikt, de zg. navcore, is geschreven voor de Carminat.
Deze is wezenlijk anders dan de navcore's op de gewone TT's (PNA).
Daarmee rommelen is niet aan te bevelen. Daarbij gebruikt de TT carminat gewoon de GPS om
de werkelijke snelheid te controleren, anders zou de navigatie in het honderd lopen.
Vanuit Carminat gezien zou het ook wel slordig staan om 2 verschillende snelheden te tonen 8)

Even off topic, het is wettelijk verplicht, de positieve afwijking van de snelheidsmeter.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
5zBass
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2010 20:47

Bericht door 5zBass »

De getoonde snelheid op het dashboard heef niks met Carminat te maken.

Iedereen die een gewone GPS heeft, zal een verschil opmerken tussen de
snelheidsmeter van de wagen en die van de GPS.

Niet vanuit Carminat, maar vanuit Renault gezien zou het slordig zijn om twee
verschillende snelheden te tonen. Echter een slordigheid die ik er graag bij neem:
ik leg me neer bij de wettelijke verplichting, maar wil graag ook de werkelijke,
door de GPS berekende snelheid kennen. Iets wat ik al jaren gewend ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Carminat is Renault. Dan rest niet anders dan een PNA of PDA op de voorruit te plakken.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

kobus1960 schreef:De software welke de TT carminat gebruikt, de zg. navcore, is geschreven voor de Carminat.
Deze is wezenlijk anders dan de navcore's op de gewone TT's (PNA).
Daarmee rommelen is niet aan te bevelen. Daarbij gebruikt de TT carminat gewoon de GPS om
de werkelijke snelheid te controleren
, anders zou de navigatie in het honderd lopen.
Vanuit Carminat gezien zou het ook wel slordig staan om 2 verschillende snelheden te tonen 8)

Even off topic, het is wettelijk verplicht, de positieve afwijking van de snelheidsmeter.
Ik denk dat je het precies andersom moet zien!
De TomTom Carminat gebruikt de puls van de auto + de gyro om de positie te bepalen en deze wordt dus gecontroleerd a/d hand van de kaartgegevens en a/d hand van de GPS positie. Als er al een snelheid zou worden weergegeven, zoals sommige systemen dat kunnen, is het de uiterst precieze want gecalibreerde snelheid.


De wettelijke verplichting om altijd meer weer te geven is er niet.
Wel is er een voorschrift dat de eventuele afwijking van de snelheidsmeter positief dient te zijn en een grootte van maximaal "+5 + 10% van de werkelijke snelheid" mag bedragen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
5zBass
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2010 20:47

Bericht door 5zBass »

Puls van de auto + gyro wordt gebruikt als er geen ontvangst is, in tunnel bvb.
Mocht altijd dit gebruikt worden, dan zijn er niet eens satelieten nodig!

De Renault Carminat TomTom berekent zeker de snelheid, dit is trouwens een heel eenvoudige berekening, gebruik makend van de huidige coördinaten en de vorige (bvb. een halve seconde voordien) coördinaten.
Alleen is in de programmatie weggelaten deze snelheid ergens op het display te tonen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

5zBass schreef:Puls van de auto + gyro wordt gebruikt als er geen ontvangst is, in tunnel bvb.
Een toestel met puls en gyro, zoals ook de TomTom Carminat, gebruikt voor 99% van de tijd deze gegevens en vrijwel nooit de GPS
Vandaar de superieure prestaties tov toestellen zonder deze voorzieningen.
Mocht altijd dit gebruikt worden, dan zijn er niet eens satelieten nodig!
En inderdaad, de nauwkeurigheid van deze systemen is dusdanig groot dat er tientallen kilometers mee kan worden gereden alvorens weer een GSPS positie nodig mocht zijn. Dat is meerder malen aangetoond door te gaan rijden met een volledig afgeschermde GPS antenne en nul satelliet-ontvangst.
De Renault Carminat TomTom berekent zeker de snelheid, dit is trouwens een heel eenvoudige berekening, gebruik makend van de huidige coördinaten en de vorige (bvb. een halve seconde voordien) coördinaten.
Alleen is in de programmatie weggelaten deze snelheid ergens op het display te tonen.
De weergegeven of intern gebruikte snelheid bij dit soort hybride systemen is altijd gebaseerd op de gecalibreerde waarden van de sensoren. Alleen systemen die uitsluitend GPS hebben werken op de wijze zoals jij aangeeft
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

I'll rest my case, tegen deze "deskundigheid" is geen kruid gewassen,
bovendien heb ik geen zin/tijd in/voor woordspelletjes 8)
Wel is er een voorschrift dat de eventuele afwijking van de snelheidsmeter positief dient te zijn en een grootte van maximaal "+5 + 10% van de werkelijke snelheid" mag bedragen
De getoonde snelheid op het dashboard heef niks met Carminat te maken.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
5zBass
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2010 20:47

Bericht door 5zBass »

Blijft mijn vraag, alle deskundige uitleg despijt, hoe laat je de GPS de snelheid laten zien?
Ook al gebruikt hij ze zelf niet, heeft hij maar om het kwartier zicht op de satelieten nodig, is "puls" en "gyro" voor hem voldoende. Maar ik wil anno 2010 zelf kunnen beslissen of ik tevreden ben met een aangeduide snelheid met een afwijking van 5 à 10 %, of toch liever opteer voor de mogelijkheid om de exacte snelheid te kunnen zien. Vooral omdat ik die mogelijkheid al een aantal jaren had, met systemen die veel minder duur waren en als minder geavanceerd beschouwd worden!?

Ook al gebruikt de GPS de signalen niet, hij ontvangt ze wel en kan daardoor exact de snelheid berekenen. Wat hij ook daadwerkelijk doet, volgens mij, en wellicht ook meer gebruikt dan wat velen hier menen. Waarom zou deze perfect precieze info genegeerd worden en de "puls en gyro" info gebruikt worden, die veel minder nauwkeurig is?

Mijn simpele vraag, nogmaals, losstaand van het feit of de GPS er iets mee aanvangt of niet:
hoe kan ik de door de GPS berekende snelheid op het display laten verschijnen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Niet mogelijk, punt.
Dat wordt door de navcore, speciaal geschreven voor de Carminat (nogmaals), juist voorkomen.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

5zBass schreef:Ook al gebruikt de GPS de signalen niet, hij ontvangt ze wel en kan daardoor exact de snelheid berekenen. Wat hij ook daadwerkelijk doet, volgens mij, en wellicht ook meer gebruikt dan wat velen hier menen. Waarom zou deze perfect precieze info genegeerd worden en de "puls en gyro" info gebruikt worden, die veel minder nauwkeurig is??
Misschien moet je het verhaal toch nog een keer lezen.......
Gerritje heeft al eerder aangetoond dat de informatie gegenereerd uit de puls en gyro nauwkeuriger is dan die van GPS. Daarnaast kan de GPS zelfs beïnvloed worden door de amerikaanse overheid :cry:
Waarom wil je dit niet accepteren :?: :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

kobus1960 schreef:Niet mogelijk, punt.
Dat wordt door de navcore, speciaal geschreven voor de Carminat (nogmaals), juist voorkomen.
Zó is het ook bij mijn systeem, de RT4 in m'n C5. Via dat systeem kun je niet je werkelijke snelheid laten zien, zoals die zeeeeer naukeurig berekend kan worden uit het "gekalibreerde pulssignaal". Daarvoor is een aanpassing in de Firmware nodig, en die is er niet.

Mijn vorige systeem, de VDO 5500 leverde die informatie wél, afgeleid van de puls, niet van de GPS signalen. En dat was zeer nauwkeurige informatie, zowel de gereden afstand kon ik laten weergeven, alsook de actuele en gemiddelde snelheid.
Daarvan maakte ik vaak gebruik, errug handig.

Maar helaas, in m'n RT4 is de actuele snelheid niet meer op te roepen. Wél de gereden afstand en het gemiddelde over dat traject.

Het zij zo, daar zal ik mee moeten leven.
Ik ga nog wel eens met een stopwatch aan de gang om m'n snelheidsmeter te checken. Of ik hang er even een TT'tje in, dan weet ik ook wat de afwijkingen zijn :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

@ JW

Vraag: Ziet een navigatie systeem ( met gyro+speedpuls) nu wel of niet continue de satellieten, m.a.w.
staat het navigatie systeem met een ingevoerde route constant in verbinding met de satellieten.

Wellicht is hier een spraak verwarring.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Kort antwoord: Neen, bij een giro en puls wordt alleen naar satellieten gekeken als: de almanak moet worden bijgewerk, als het voertuig zich naast een digitale weg bevindt en om af en toe de exacte positie vast te stellen.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Dan zit ik toch met een paar existentiële vragen en wil dat met 2 voorbeelden weergeven.

Voorbeeld 1:

Je stapt in de auto en voer een route in ( bv Arnhem-Groningen), wat gebeurd er dan in mijn beleving. Het navigatie systeem zoekt de satellieten om een positie te bepalen waar ik mij op dat moment bevind ( er is dus contact). Het systeem slaat de route op. Ga rijden en kom zeg maar 2 km verder een omleiding tegen. Moet dus van de route afwijken die opgeslagen is. Het systeem reageerd er direct op, dat gebeurd m.i. niet door de gyro en speedpuls, maar door de satellieten, dus weer contact. Het systeem berekend een nieuwe route om mij weer op de oorspronkelijke route te brengen. Stel dat dit op de ingevoerde route veel voorkomt ( omleidingen) houd het systeem steeds contact met de satellieten.
Als ik tijdens de route een tunnel in rijd, zegt het systeem direct dat er geen satellieten zijn en als ik uit de tunnel rijd krijg ik de melding satellieten aanwezig. Sterker nog tijdens de hele rit kan er steeds een verandering komen vwb het aantal satellieten, dus constant bezig met zoeken.

Voorbeeld 2:

In Nederland rijden er OV bussen met een combinatie systeem genaamd INFOXX. Dit is een systeem voor communicatie met de CVL ( Centrale verkeersleiding), voor het nieuwe OV chip systeem en een navigatie systeem.

In het systeem zit vooraf alle diensten, omlopen en routes ingevoerd met alle haltes die tijdig worden afgeroepen door Mevr. de Jager.
Gaat men nu een bepaalde lijn rijden weet de bus waar die zich bevind en hoe hij moet rijden van halte naar halte.
Als er nu een omleiding is, gebeurd er het volgende: op het scherm verschijnd een icoon dat er van de route is afgeweken en de omroep installatie stopt met afroepen van de halte. Op het moment dat de bus weer op zijn goede route zit verspringt het scherm naar de goede eerstvolgende halte.

Als er nu geen sateliet verbinding is ( komt regelmatig voor ) en kom bij dezelfde omleiding krijgt de bus geen melding dat er van de route is afgeweken en denkt dat de route normaal is. Ook gaat de halte afroep gewoon door.

Als de bus zich op een eindpunt bevind en gaat zonder GPS ontvangst rijden slaat het hele systeem op tilt en moet men vervolgens handmatig halte voor halte door scrollen, maw er wordt ook geen gebruik gemaakt van een gyro of speedpuls. Het systeem is dus geheel afhankelijk van het contact met de satellieten.

Ook kan men met dit systeem constant door de CVL gezien worden op een pc waar een bus zich bevind, zelfs de rijrichting is te zien en ook als de bus van zijn route afwijkt, waardoor het dus weer m.i. constant contact is met de satellieten.

Daarom begrijp ik niet dat er mensen zijn die zeggen dat er voor 99% de GPS niet nodig is, maar het kan aan mij liggen dat ik het niet snap.
Hetgeen ik hierboven heb verteld, lijkt het mij toch zeer logisch dat het anders is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Je haalt volgens mij 2 dingen door elkaar.
Kontakt houden met de satellieten en daadwerkelijk iets doen met de data.
Zodra de positie gefixed is, doet de navigatiesoftware de rest. Totdat de software er niet meer uitkomt en de satellieten gaat raadplegen. Hierom is het belangrijk dat de verbinding met de satellieten voorhanden is. De positie hiervan staat nl opgeslagen in de almanak en als je beweegt zal de positie van de sat's ook iets veranderen ten opzichte van jou. Wat jij op je display ziet is het aantal sat's wat jouw navigatie constant kan volgen en, indien nodig, raadplegen voor het bepalen van jouw exacte positie. Met puls en gyro werkt jouw systeem volgens het mapmatching begrip. Hierbij worden jouw coordinaten (de plaats waar jij je op dat moment bevindt, als icoontje op de display gezet. De rest (wegen enz, wordt daarover of daaromheen getekend. Door middel van jouw puls weet het systeem hoe snel jij je van het eerder vastgestelde exacte punt begeeft, door middel van de gyro wordt tenslotte bepaald in welke richting jij dat doet.
Software technisch wordt weer de rest van de info daarover of daaromheen getekend. Zodra jij je binnen vooraf bepaalde vastgestelde limieten buiten die geprojecteerde en vooraf berekende positie bevindt dan pas worden aan de hand van de sat gegevens de te berekenen positie op de kaart opnieuw bijgewerkt.

Welk systeem de bussen of het OV hanteren is mij niet bekend, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Lang en toch kort verhaal (soms kort door de bocht) maar het schets enigszins de werking.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Een toestel zoals bv de VDO P5200 bepaald bij het starten dus niet de locatie maar gaat verder waar hij is gebleven.
Hij gaat er dus vanuit dat de wagen niet verplaatst wordt.
Daarom moet hij van te voren dus eerst worden gekalibreerd.

Als het kaartmateriaal dus goed is kan hij navigeren. Als er situaties optreden waarbij de werkelijkheid afwijkt van het kaartmateriaal dan wordt de afwijking groter en heeft hij GPS nodig voor de correctie.
Een voorbeeld is bv 4 rotondes in een doorgaande weg welke zijn aangebracht maar niet verwerkt op kaart.
De afstand om van A naar B te gaan wordt dus groter en wijkt dus af van de informatie van kaart.
Dan 'snapt' de Navigatie dit niet helemaal omdat je dus onverwachte bewegingen maakt en meer afstand aflegt.

Maar de VDO kan dus meteen beginnen met navigeren zonder satellietontvangst.

Stel dat je de auto op transport zet en ergens anders naartoe brengt heeft hij dus wel tijd nodig om via de satelliet de juiste locatie te vinden. Als je begint te rijden zal hij op de kaart de laatst bekende situatie tonen en hij geeft ook je beweging weer. Alleen klopt de kaart dan totaal niet met de daadwerkelijke omgeving. Op een gegeven moment zie je dan het pijltje opeens naar de juiste plaats verschuiven op de kaart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat laatste zie je al als je met een veer de rivier oversteekt.
Dan klopt de positie niet meer als je van het veer afrijdt en heeft het systeem dat met gyro en puls werkt even nodig om uit te zoeken waar 'ie zich in werkelijkheid bevindt.

Normaliter gebruikt zo'n systeem dus alléén de sat's als 'ie er op basis van de mapmatching mbv van puls en gyro niet meer uitkomt, en Off-Road is. Zó is z'n computer geprogrammeerd, en da's dus heel anders als bij een TomTommetje.
Ik heb dat voor de aardigheid wel eens gedemonstreerd met mijn 5500. GPS antenne afgeplakt met alu-folie, op de monitor was te zien dat er geen sat's ontvangen werden, en toch kon ik gewoon navigeren. En dan niet alleen over een kort stukje, nee over vele kilometers. Pas op een plek waar de weg niet helemaal goed gedigitaliseerd was ging het mis, toen was 'ie Off-Road.
Na de folie verwijderd te hebben kostte het even tijd voordat hij weer wist waar we waren, dat zal iets van een minuutje geweest zijn.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
meeder
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 feb 2010 23:10

Re: Snelheid weergeven

Bericht door meeder »

De Carminat TomTom gebruikt wel continu de GPS informatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Snelheid weergeven

Bericht door JW »

Zekers, maar wat wil je daarmee zeggen?

De Tominat gebruikt zowel de puls als de GPS info, en welke dominant is weet ik niet.
Misschien kan Ritselaar eens een proefje doen met een met alu-folie afgeplakte GPS antenne, dan weten we welke dominant is.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Dvd 90 aankomst tijd niet weergeven
    door h.reijnen2 » 27 sep 2017 19:14 » in Opel
    Reacties: 0
    Weergaves: 364
  • max.snelheid.
    door edw007 » 20 mei 2018 22:36 » in Aankoop advies
    Reacties: 1
    Weergaves: 318
  • snelheid aanwijzing V11 nav RNS 510
    door Geronimo » 01 aug 2014 18:08 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 1093
  • RNS510 max snelheid geen snelwegen
    door martijn2308 » 19 nov 2015 09:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 556
  • Garmin Dezl verkeersborden (snelheid beperkingen etc)
    door truckereagle » 11 dec 2017 17:15 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 525

Terug naar “Renault”