Navigatie werkt niet in renault laguna grand tour

Alles met betrekking tot Renault navigatie
femmie
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2007 13:38

Navigatie werkt niet in renault laguna grand tour

Bericht door femmie »

Hoi, ik heb een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb enige tijd geleden een navigatie van het (vrij onbekende) merk Axxion gekocht.
Deze werkt perfect, maar niet in mijn renault laguna grand tour van 2002.
In andere auto's waarin ik hem geprobeert heb, werkt hij wel. Bij mij ontvangt hij echter geen satellieten.
Ik heb geen antenne op het dak maar een ingebouwde antenne. Iemand die ik ken en bij halfords werkt, zei dat het kan komen omdat deze laguna een bepaald soort glas heeft (warmtewerend zei hij geloof ik ) waardoor hij de satellieten niet kan ontvangen. Klopt dat? Nu heb ik mijn navigatiesysteem door kunnen verkopen, maar ik wil nu wel een andere kopen. Weten jullie welke ik kan kopen die het WEL goed doet in mijn laguna?
Groeten Femke

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het advies van Halfords is volkomen correct. Met een warmtewerende voorruit wordt de ontvangst vann de satellieten dusdanig afgeschermd dat geen enkel portable systeem goed of betrouwbaar gaat werken.
Zelfs als je een systeem voor vaste inbouw neemt zul je nog speciale maatregelen moeten nemen om de ontvangst te garanderen. Bijv een dak antenne of de GPS antenne monteren op een plaats waar meer of beter zicht op de satellieten is. Dat kan achter de binnenspiegel, onder de paravaan of zelfs in de bumper.
Voor een portable systeem zul je je toevlucht moeten nemen tot een extra buitenantenne.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Het advies van Halfords is volkomen correct. Met een warmtewerende voorruit wordt de ontvangst vann de satellieten dusdanig afgeschermd dat geen enkel portable systeem goed of betrouwbaar gaat werken.
Zelfs als je een systeem voor vaste inbouw neemt zul je nog speciale maatregelen moeten nemen om de ontvangst te garanderen. Bijv een dak antenne of de GPS antenne monteren op een plaats waar meer of beter zicht op de satellieten is. Dat kan achter de binnenspiegel, onder de paravaan of zelfs in de bumper.
Voor een portable systeem zul je je toevlucht moeten nemen tot een extra buitenantenne.
In z'n algemeenheid klopt dat maar ten dele. Uit eigen ervaring weet ik dat de MS 2010 het in mijn Xantia, die voorzien is van een gemetalliseerde warmtewerende voorruit wél goed werkt. Maar de antenne van m'n MS 5500 doet het niet als 'ie op het dashboard zit.
Oftewel, het is afhankelijk van de soort antenne en z'n gevoeligheid of het al-dan-niet goed werkt in een Laguna.
De enige manier om daar achter te komen is: uitproberen :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Gerritje schreef:Het advies van Halfords is volkomen correct. Met een warmtewerende voorruit wordt de ontvangst vann de satellieten dusdanig afgeschermd dat geen enkel portable systeem goed of betrouwbaar gaat werken.
Zelfs als je een systeem voor vaste inbouw neemt zul je nog speciale maatregelen moeten nemen om de ontvangst te garanderen. Bijv een dak antenne of de GPS antenne monteren op een plaats waar meer of beter zicht op de satellieten is. Dat kan achter de binnenspiegel, onder de paravaan of zelfs in de bumper.
Voor een portable systeem zul je je toevlucht moeten nemen tot een extra buitenantenne.
Wat is een paravaan :?: :?:
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
femmie
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2007 13:38

Bericht door femmie »

Een heel gedoe dus als ik een extra antenne ofzo moet laten plaatsen, het wordt dan ook een nogal duur grapje denk ik.
Dus als ik het goed begrijp weten jullie niet een navigatie die het ondanks dat warmtewerende glas en geen antenne op het dak mogelijk zou kunnen doen? Dan zou ik die eens kunnen proberen. Maar dan moet ik van tevoren wel zeker weten dat ik hem mag terug geven als hij het niet doet anders heb ik er wéér eentje waar ik niks aan heb :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat is een paravaan
De paravaan is het over het algemeen van kunststof vervaardigde gedeelte van de afdekking boven de ruitenwissermotoren. Het is in de ruimte hieronder dat er over het algemmen een min of meer weer en windbestendige plaats voor de GPS antenne kan worden gevonden.
Overigens denk ik dat het een verbastering is van het franse woord paravent, hetgeen o.a. afdichting of bedekking betekent. In het nederlands is een paravaan een torpedoachtig lichaam dat onder water wordt meegesleept om de ankerdraden van drijvende zeemijnen door te snijden.
Een heel gedoe dus als ik een extra antenne ofzo moet laten plaatsen, het wordt dan ook een nogal duur grapje denk ik. Dus als ik het goed begrijp weten jullie niet een navigatie die het ondanks dat warmtewerende glas en geen antenne op het dak mogelijk zou kunnen doen?
Niet persé. Je kan geluk hebben met een aantal apparaten die een zgn SIRF III ontvanger hebben. Deze zijn over het algemeen zeer goed in staat deze belemmeringen het hoofd te bieden maar niet gegarandeerd. Maar je kunt ook een extra antenne plaatsen aan de binnenzijde van de voorruit thv de gespikkelde ruimte achter de binnenspiegel. Daar zit geen metaallaagje.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
femmie
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2007 13:38

Bericht door femmie »

Dat is dus zo'n externe antenne als ik goed begrijp?
En die past dan op elk navigatie systeem of daar zit dan ook weer verschil in zeker?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat is een externe antenne en daarin is ook weer een wereld van verschillen mbt de aansluitingen etc.
Niet elke PNA heeft een aansluiting daarvoor en soms moet de voedingskabel worden verwijderd om de antenne te kunnen aansluiten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Gerritje schreef:
Wat is een paravaan
De paravaan is het over het algemeen van kunststof vervaardigde gedeelte van de afdekking boven de ruitenwissermotoren. Het is in de ruimte hieronder dat er over het algemmen een min of meer weer en windbestendige plaats voor de GPS antenne kan worden gevonden.
Overigens denk ik dat het een verbastering is van het franse woord paravent, hetgeen o.a. afdichting of bedekking betekent. In het nederlands is een paravaan een torpedoachtig lichaam dat onder water wordt meegesleept om de ankerdraden van drijvende zeemijnen door te snijden.
Een heel gedoe dus als ik een extra antenne ofzo moet laten plaatsen, het wordt dan ook een nogal duur grapje denk ik. Dus als ik het goed begrijp weten jullie niet een navigatie die het ondanks dat warmtewerende glas en geen antenne op het dak mogelijk zou kunnen doen?
Niet persé. Je kan geluk hebben met een aantal apparaten die een zgn SIRF III ontvanger hebben. Deze zijn over het algemeen zeer goed in staat deze belemmeringen het hoofd te bieden maar niet gegarandeerd. Maar je kunt ook een extra antenne plaatsen aan de binnenzijde van de voorruit thv de gespikkelde ruimte achter de binnenspiegel. Daar zit geen metaallaagje.
Dank voor je uitleg, ik had er nog nooit van gehoord.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1621
  • kenwood dnx7260bt navigatie werkt niet
    door vossie32 » 17 apr 2017 13:16 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 864
  • Ford Grand C-Max
    door kikoek » 18 apr 2016 18:04 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 543
  • navigatiecd???? grand scenic uit 2007
    door toro28 » 15 okt 2014 09:51 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 864
  • Pulsdraad Grand Punto 1.3 M-Jet diesel
    door puijke » 10 jan 2015 00:20 » in Fiat
    Reacties: 3
    Weergaves: 846
  • Camera aansluiten op carminat (grand espace 2003)
    door Paul kriek » 20 mar 2017 23:01 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 2308
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 934

Terug naar “Renault”