"Carminat Bluetooth" vs. "Carminat Nav. & Com." (Scénic)

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Sylver
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 23:28

"Carminat Bluetooth" vs. "Carminat Nav. & Com." (Scénic)

Bericht door Sylver »

Renault komt binnenkort met een vernieuwde Scénic II op de markt, in afwachting van de Scénic III die in september 2009 uitkomt.
Zie http://www.renault.com/renault_com/en/i ... 782970.pdf

Bij de opties heb je de keuze tussen "Carminat Bluetooth with 4x15W radio-CD, with MP3 playback and fingertip remote control" (1.200 euro) en "Carminat Navigation and Communication with 4x50W Cabasse Tronic radio-CD with MP3 playback, six-CD multi-changer and fingertip remote control" (2.200 euro).

Behalve de wisselaar en de betere radio / versterker / boxen, zijn er nog andere verschillen tussen de navigatiesystemen zelf?
Ik dacht dat het duurdere systeem met DVD's werkte en het goedkopere met CD's (of was dit enkel vroeger het geval?). Op de site zelf van Renault weinig info hierover te vinden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het verschil zit in de CD of DVD versie. Die bestaat, hoe onbegrijpelijk ook, nog steeds
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sylver
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 23:28

Bericht door Sylver »

Maar wat is dan het verschil tussen de CD en DVD versie?

Normaalgezien nemen kaarten niet zo veel ruimte in beslag (bij TomTom bijvoorbeeld heb je voor de Benelux slechts 70 Mb nodig), dus misschien is voor de rest de software zelf hetzelfde?

Of is de CD-versie die oude versie met de icoontjes (zonder gedetailleerde kaarten)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het is jammer dat je niet de moeite hebt genomen om je iets meer in te lezen want er is al veel over geschreven op dit forum.
Zowel de DVD als de CD versie , zijn systemen met een kleurenscherm
Het DVD systeem is een van Xanavi/Zenrin afkomstig systeem dat geleend is van groter broer Nissan waar het onder de naam X 7.0 op de markt is.
Het CD systeem is afkomstig van Siemens VDO en is een doorontwikkelde versie van de reeds lang geleden geproduceerde PC5000 serie die ook not vele jaren lang toepassing heeft gevonden in de Carminat Informée I systemen.

De kaart voor de Benelux mag bij een TomTom dan in aanleg wel 70 Mb zijn, maar dat is dan wel zonder andere toeters en bellen. Maar de Europaversie (Oost en West) zijn samen haast 2 Gb. En dat kun ook jij niet op één CD krijgen. Op elke CD staat naast de kaartinformatie ook steeds een basispakket dat voor ekle cd identiek is. De CD voor de Benelux bevat nu inclusief een hoeveelheid resiinformatie 174 Mb. De vergelijking met TT gaat dus helemaal mank en de suggestie van dezelfde software is zeker niet van toepassing

En overigens heeft de pictogrammenversie dan misschien geen kaartweergave, de beschikbare gegevens zijn uiterst nauwkeurig

Overigens bevreemdt het me nogal dat je deze informatie niet van je dealer zou kunnen krijgen.

Wat misschien wel de moeite van het vermelden waard is: Je kunt op het DVD systeem helemaal niets zelf aansluiten! Dat is heel vervelend als je een paar duizend euro hebt uitgegeven en je moet in het vervolg je MP3 speler al thuislaten!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sylver
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 23:28

Bericht door Sylver »

Ik heb de indruk dat de dealers er nog minder van af weten dat ikzelf. Citaat: "Tja, de benaming van de systemen zijn terug veranderd, dus we hebben ook geen idee wat ze nu zullen leveren. Maar de systemen werken heel goed, hoor! Het verschil voor het duurdere systeem is dat je er een CD-wisselaar bijkrijgt...".
Ik denk dat het hoog tijd is dat Renault eens een duidelijke brochure opstelt voor de dealers en/of klanten (als die al niet zou bestaan...).

Met "dezelfde software" bedoelde ik eigenlijk dat de software misschien hetzelfde zou zijn tussen de CD- en DVD-versie (met dat verschil dat bij de DVD-versie alle kaarten op één DVD staan en bij de CD-versie dien je verschillende CD's aan te schaffen), maar dat blijkt dus niet te zijn...

Ik onthoud dus vooral dat de CD-versie, dat eigenlijk een oud systeem is (om niet te zeggen "verouderd"), nog steeds met pictogrammen werkt. De DVD-versie is dus het mooie systeem waarover iedereen zo enthousiast over is op het forum.
Heb ooit eens wat screenshots ervan gezien (kan deze jammergenoeg ook niet meer terugvinden) en het leek me wel indrukwekkend. Vooral de aanduiding van de blauwe wegwijzerborden (die overeenkomen met de echte borden), maakte vooral een zeer professionele indruk...

Wel vreemd dat Renault hun CD-systeem zo naar voren probeert te schuiven.
Bij de nieuwe lichting Scénics kan je naast de gebruikelijke Exception-, Jade-, Conquest-, ... voortaan opteren voor de Carminat-uitrusting. Het model bevat dus (uiteraard) een Carminat-systeem, maar dus wel de CD-versie...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gerritje schreef:Zowel de DVD als de CD versie , zijn systemen met een kleurenscherm
Ook al zou de dealer een goede brochure hebben dan nog had het minder nut omdat je heel slecht leest! :wink:
BEIDE systemen hebben een kleurenscherm met kaartpresentatie.
En hoewel het DVD-systeem een optie heeft met de verkeersborden, is dit evenals sommige andere functies, over het algemeen van nul of generlei waarde. Het gaat om de aanwijzingen en alles wat er teveel op het scherm wordt geprojecteerd leidt af van het waarnemen van de werkelijke verkeerssituatie
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sylver
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 23:28

Bericht door Sylver »

Misschien heb ik toch wel goed gelezen, want in uw oorspronkelijke post stond het er niet bij dat de CD-versie een kaartpresentatie heeft ;-) :
Gerritje schreef:Zowel de DVD als de CD versie , zijn systemen met een kleurenscherm
Ik ging er vanuit dat het kleurenscherm gebruikt werd voor de pictogrammen, vooral omdat je achteraf het volgende zei:
Gerritje schreef:En overigens heeft de pictogrammenversie dan misschien geen kaartweergave, de beschikbare gegevens zijn uiterst nauwkeurig
Maar alles bij elkaar genomen mag ik aannemen dat de CD-versie dan toch ook een degelijk systeem is (wat helaas niet bij alle merken het geval is blijkbaar). Mijn collega's hebben ingebouwde systemen van Citroën en Skoda, maar zijn er allesbehalve tevreden over (kaarten niet up-to-date of te onduidelijk, onduidelijke instructies, ondermaats bedieningsgemak, ...).

Misschien dat ik dan toch maar de CD-versie moet overwegen, alhoewel een betere radio dan hetgeen wat ze standaard leveren ook wel meer dan welkom zou zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sylver
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 23:28

Bericht door Sylver »

Komt de versie uit dit filmpje iemand bekend voor?
Vind ik alvast er heel mooi uitzien!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het zal mijn schuld wel zijn dat een ander de zaak niet goed leest hoewel ik tot twee keer heb geschreven dat beide systemen met een kleurenscherm werken. :oops:

Maar de argumenten dat de ingebouwde systemen van Citroen en Skoda met de problemen kampen zoals genoemd kan ik absoluut niet onderschrijven. De gegevens van resp Navteq en Tele Atlas die voor de kaarten worden gebruikt zijn namelijk net zo actueel of achterhaald als bij het CD systeem van Renault. Echter is het bedieningsgemak een andere zaak waarbij wordt teruggegrepen op de oerversie van VDO die altijd perfect heeft gefunctioneerd.
Voor wat betreft de DVD versie moet je maar afwachten hoe actueel de kaarten zijn. Totnutoe is dat geen reden tot zorg, maar het komt allemaal uit Japan en de policy wordt niet in Europa bepaald.

De versie die in het filpje wordt getoond is het DVD systeem, met een aardige maar in veler ogen volkomen nutteloze 3D presentatie met ook nog gebouwen erop geprojecteerd. Als je echt afgeleid wilt worden moet je dat nemen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mr.BS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 09 jun 2004 19:47

Bericht door Mr.BS »

Beetje OT misschien maar het valt me weer op dat de mensen die op een forum wat vragen altijd weer netjes worden geholpen en dan niet even dankjewel zeggen maar het vervolgens DENKEN beter te weten.
Als je alles beter weet moet je het niet vragen.....en als je het laatste woord wilt hebben....ga je gang.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Beetje OT, inderdaad, maar wel zeer to-the-point. En ik deel je mening van harte.
Bedankt voor de support :Yes:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sylver
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 23:28

Bericht door Sylver »

Vooraleerst -en ik krijg zelfs de kans niet om het te zeggen vooraleer ik kritiek krijg- een hele grote BEDANKT :thumbsup: aan Gerrit voor de toch wel duidelijke en (vooral) snelle uitleg!
Mr.BS schreef:Beetje OT misschien maar het valt me weer op dat de mensen die op een forum wat vragen altijd weer netjes worden geholpen en dan niet even dankjewel zeggen maar het vervolgens DENKEN beter te weten.
Als je alles beter weet moet je het niet vragen.....en als je het laatste woord wilt hebben....ga je gang.....
Ik mag misschien dan wel domme vragen stellen als leek, maar beleefdheid dan ken ik echter wel, hoor!

Je doelt waarschijnlijk op dat "kleurenscherm" - ik denk dat ik mijn reactie toch wel verduidelijkt heb?
Jullie gaan er blijkbaar van uit dat een kleurenscherm gelijk staat aan kaartpresentatie, maar voor mij was dat niet zo vanzelfsprekend. Vandaar mijn verwarring en mijn reactie, weliswaar met een knipoog!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

Beetje OT misschien maar het valt me weer op dat de mensen, die op een forum met bepaalde boute uitspraken komen, niet even de moeite nemen om sorry te zeggen.
[b]Steel niet, want de overheid duldt geen concurrentie.[/b]
Saab 93 SS 1.9 Tid 16v/aut BSR tuning 184 pk/412 Nm
Saab navigatie
Sygic McGuider v.7.7 kaarten 7.80 10/2008

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1033
  • Cd voor carminat informe sh1
    door Jemegane » 14 okt 2014 21:53 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 648
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1631
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 949
  • Renault Carminat (4R/LPN) Europa V32 update?
    door Pvessem » 04 sep 2015 08:41 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 2218
  • Carminat SH1 pijltjes navigatie firmware beschadigd?
    door Morris » 08 mar 2017 10:45 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 547
  • Carminat 8200299536 A-2003 1498.665 Wie helpt mij?
    door Dennis1982 » 08 okt 2014 16:29 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 936

Terug naar “Renault”