Waar hoort nu de GPS atenne te zitten bij een opel zafira.

Alles met betrekking tot Opel navigatie
Mark van Langevelde
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004 17:22

Waar hoort nu de GPS atenne te zitten bij een opel zafira.

Bericht door Mark van Langevelde »

Hoi,

Ik ben nu al enige tijd in het bezit van een VDO MS4100 met sw mo4130. Hij is vaak de weg kwijt is en dan vooral in steden. Wat me nu opvalt is dat de atenne niet continu een satelliet ziet maar steeds wisselend. Dan weer 1 dan weer 4 dan weer 2 of 6. Dit is dan nog midden in de polder. Maar meestal ziet hij er niet veel. Ook bij het opstarten van het systeem duurt het lang voordat hij een satelliet ontvangt.
Het systeem is door de dealer ingebouwd. De GPS atenne zit op het dashbord vlak onder de voorruit. Deze is donker getint. Is de plaats nu wel of niet goed???? Ook hoor ik vaak op deze site dat deze ook onder de voor of achter bumper geplaatst kan worden. Hoe zit het dan met vuil en vocht???

Wat ik verder nog gecontroleerd heb is:
Snelheids puls: Bij 40 km/uur is deze 162 en bij 80 km/uur 324.
Hoekinstelling: Staat op 10 graden ingesteld.
Als ik hem in zijn achteruit zet dan veranderd de D naar R. Dat lijkt me dus allemaal goed.

Misschien zijn er nog andere punten waar naar gekeken moet worden????

Groet Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Ik denk dat de problemen die je nu hebt toch komen door het zicht van de antenna naar boven toe.
Probeer hem eens een paar centimeter te verschuiven zodat die wat minder last heeft van het donkergetinte gedeelte.

In de bumper inbouwen (zoals ik heb gedaan) gaat ten koste van het signaal, sinds de verplaatsing van de antenna onder achterruit naar bumper heb ik dezelfde symptomen, maar ik ga binnenkort een buitenantenna monteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 nov 2003 12:33

Bericht door beckeronline »

Naar alle waarschijnlijkheid heeft jou Zafira gemetalliseerd glas! En daar kan absoluut geen gps antenne onder geplaatst worden! Wij plaatsen de GPS antenne bij een Zafira altijd boven op het dashboard (is altijd al beter als er onder!) naast het linkerzijraampje (voor de a stijl) Dus tussen je voorruit en je linkervoorportier in. Op die plek heeft hij een constante goede ontvangst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
danclo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2003 15:08

Bericht door danclo »

Hallo Mark,
Ik heb onlangs een carin 520 in mijn zafira geplaatst en ik heb de antenne op het dashboard gemonteerd aan de
rechter kant ongeveer 25 cm van de zijruit en ongeveer 20cm van de voorruit ( tot aan de naad van het dashboard)
en dit werkt goed.
Groeten Danny :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Mark,

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik niet alleen aan de kennelijk matige satelliet ontvangst.
Je schrijft onder andere:
Ook bij het opstarten van het systeem duurt het lang voordat hij een satelliet ontvangt
Daarom een aanvullende vraag of je, als je het systeem opstart wel of niet meteen kunt navigeren, ook al heb je geen/onvoldoende sat's. Dat hoort namelijk wel zo te zijn, immers je 4100 slaat, ook al heb je niet genavigeerd je positie op als je ergens aangekomen bent, en bij een volgende start heb je dan geen sat-positionnering nodig. Vervolgens gaat 'ie dan met behulp van de tacho en de gyro de kaartvergelijking doen, en kun je wegrijden.
Werkt dat zo?

Aan de hand van je info lijkt het me dat de tacho en de gyro goed kunnen werken, er even van uit gaand dat de hoek van 10 graden ten naaste bij correct is.

Laat even weten hoe dat zit met het wegrijden zonder sat's.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Mark,

Als ik jou was zou ik een keer langs de dealer rijden en vragen of er een gemetalliseerd voorruit in zit als ik zo je problemen lees moet het haast wel.
Als dat lastig gaat kan je altijd een keer je GPS antenne buiten op het dak leggen en kijken hoe dat gaat met opstarten.
Als je dan gelijk satellieten ontvangt dan weet je zeker dat je voorruit het probleem is en dan moet er een andere oplossing bedacht worden.

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mark van Langevelde
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004 17:22

Bericht door Mark van Langevelde »

wmp schreef:Ik denk dat de problemen die je nu hebt toch komen door het zicht van de antenna naar boven toe.
Probeer hem eens een paar centimeter te verschuiven zodat die wat minder last heeft van het donkergetinte gedeelte.

In de bumper inbouwen (zoals ik heb gedaan) gaat ten koste van het signaal, sinds de verplaatsing van de antenna onder achterruit naar bumper heb ik dezelfde symptomen, maar ik ga binnenkort een buitenantenna monteren.


Dus de plaats onder de bumper is dan toch niet zo'n goed idee. Bedankt voor je reactie.
Groet Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mark van Langevelde
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004 17:22

Bericht door Mark van Langevelde »

beckeronline schreef:Naar alle waarschijnlijkheid heeft jou Zafira gemetalliseerd glas! En daar kan absoluut geen gps antenne onder geplaatst worden! Wij plaatsen de GPS antenne bij een Zafira altijd boven op het dashboard (is altijd al beter als er onder!) naast het linkerzijraampje (voor de a stijl) Dus tussen je voorruit en je linkervoorportier in. Op die plek heeft hij een constante goede ontvangst.

Ik zal de GPS antenne is verplaatsen eens kijken wat het opleverd. Leuk zo'n opel zafira OPC alleen jammer dat de ruiten rondom donker getint zijn. Zal eens navragen of dat toevallig niet allemaal gemetalliseerd glas is want dan ben ik er nog niet.
Nog bedankt.
Groet Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mark van Langevelde
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004 17:22

Bericht door Mark van Langevelde »

beckeronline schreef:Naar alle waarschijnlijkheid heeft jou Zafira gemetalliseerd glas! En daar kan absoluut geen gps antenne onder geplaatst worden! Wij plaatsen de GPS antenne bij een Zafira altijd boven op het dashboard (is altijd al beter als er onder!) naast het linkerzijraampje (voor de a stijl) Dus tussen je voorruit en je linkervoorportier in. Op die plek heeft hij een constante goede ontvangst.

Bij mij zit hij op het dashboard in het midden kort op de voorruit.
We gaan dit proberen.
Bedankt.
Groetjes Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 nov 2003 12:33

Bericht door beckeronline »

Nee bij een Zafira OPC is alleen de voorruit gemetaliseerd rest is donker getint glas dus zijruit linksvoor geeft geen problemen. Verder over het opstarten heb ik geen verstand (alleen verstand van Becker.....) Maar lijkt mij wel iets met GPS signaal te maken te hebben.

Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mark van Langevelde
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004 17:22

Bericht door Mark van Langevelde »

JW schreef:Hallo Mark,

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik niet alleen aan de kennelijk matige satelliet ontvangst.
Je schrijft onder andere:
Ook bij het opstarten van het systeem duurt het lang voordat hij een satelliet ontvangt
Daarom een aanvullende vraag of je, als je het systeem opstart wel of niet meteen kunt navigeren, ook al heb je geen/onvoldoende sat's. Dat hoort namelijk wel zo te zijn, immers je 4100 slaat, ook al heb je niet genavigeerd je positie op als je ergens aangekomen bent, en bij een volgende start heb je dan geen sat-positionnering nodig. Vervolgens gaat 'ie dan met behulp van de tacho en de gyro de kaartvergelijking doen, en kun je wegrijden.
Werkt dat zo?

Aan de hand van je info lijkt het me dat de tacho en de gyro goed kunnen werken, er even van uit gaand dat de hoek van 10 graden ten naaste bij correct is.

Laat even weten hoe dat zit met het wegrijden zonder sat's.

Groet,
JW


Zoals je het boven omschrijft werkt het. Zodra ik het systeem opstart werkt de navigatie en werkt dan ook correct.
Maar het duurt gewoon lang voordat hij een satelliet oppikt.

Kan je de gyro ook controleren?
En hoe nauw keurig moeten de graden zijn?

Nog bedankt voor je reactie.

Groet mark.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mark van Langevelde
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004 17:22

Bericht door Mark van Langevelde »

beckeronline schreef:Nee bij een Zafira OPC is alleen de voorruit gemetaliseerd rest is donker getint glas dus zijruit linksvoor geeft geen problemen. Verder over het opstarten heb ik geen verstand (alleen verstand van Becker.....) Maar lijkt mij wel iets met GPS signaal te maken te hebben.

Succes,
Ik heb de antenne op diverese plaatsen geprobeerd nu. Ook zoals je hierboven hebt omschreven. Ik heb nu onder het rijden afwisselend ontvangst van satellieten. Nu is het gemiddelde hoger. Merendeel boven de 4 met een enkele keer een uitschieter naar 7 satellieten. Het gekke is nu dat ik onder het rijden de antenne terug plaatste onder het midden van het raam en dat de ontvangst het zelfde bleef. Misschien iets mis met de kabel?
Wel blijf ik met de vraag zitten of het normaal is dat bij het opstarten van het systeem het enkele minuten duurt voordat hij satellieten ziet. Ik zet deze vraag wel bij een andere rubriek "VDO dayton algemeen".
Antenne staat nu op een andere plaats.


Groet Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Tomtom GO 6100 World gebruikt kaart waarin nog veel fouten zitten, specifiek de huisnummers
    door Beckermanneke » 10 sep 2015 17:10 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 723
  • Waar is mijn POI gebleven ?
    door scriba2 » 05 jan 2021 23:24 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 474
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 781
  • 2de unit (blackbox) waar het beste te plaatsen Audi A3
    door Michel64 » 15 nov 2014 20:30 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 398
  • Opel navigatie
    door kcorsa » 28 aug 2015 14:17 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1801
  • opel astra 2008
    door anijskruid » 19 mei 2014 19:02 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 727
  • navigatie cd opel meriva 2007
    door printer » 11 mei 2022 14:12 » in Opel
    Reacties: 0
    Weergaves: 209

Terug naar “Opel”