VDO MS 4200 in Astra 2.0 DTL

Alles met betrekking tot Opel navigatie
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

VDO MS 4200 in Astra 2.0 DTL

Bericht door Egbert »

Hallo,

Ik heb een Opel Astra 2.0 DTL (Diesel) van januari 2000 gekocht en kan deze zaterdag a.s. ophalen. Ik zou graag in deze wagen een VDO 4200 in willen bouwen maar weet er eigenlijk weinig tot niks vanaf. Er zit een standaard radio van de Opel in die zit aangesloten op een aparte display van de Opel.

Als ik deze eruit haal kan ik dan met dezelfde Iso-stekker de MS 4200 aansluiten of moet er eerst iets op aangepast worden ???

Als ik de Iso-stekker in de MS 4200 plug, functioneert het navigatiegedeelte dan ook meteen nadat ik ook een GPS antenne heb aangesloten ??

Moet deze GPS antenne op het dashboard worden gemonteerd of mag ik hem ook in het daschboard bouwen zodat ie helemaal uit zicht is ???

Graag reactie's retour waarvoor mijn hartelijke dank.
Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Egbert,

ALs ik het mij goed herinner moet je de plus en geschakelde plus omdraaien.
Meet het dus toch maar na.

GPS antenne kan ook onder het dashboard als er maar geen metaal in of boven zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Hallo Han,

Bedankt voor jouw informatie. Ik zal het in de gaten houden bij mijn poging om een MS 4200 in te bouwen en aan te sluiten.

Vr.Gr. Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Volgens mij moet de opel dealer ook nog wat doen.

Hij moet hun computer even aansluiten, waardoor je info display weer 'normaal' wordt.

Ik heb in begin wat problemen gehad met mijn ms4200. Kreeg toen een leenradio van de garage, die de info weergaf via het display. Hiervoor moest de monteur de boardcomputer van de Opel even aanpassen.

Nadat ik de MS4200 weer terug kreeg, heeft ie dit wederom gedaan.

Ik heb zelf een Opel Astra 1.6 uit voorjaar 2001.

frits de laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Ik heb vernomen dat als je de radio aanzet inderdaad het display van de auto niet meer naar behoren functioneert. Het onderste gedeelte van de display valt dan weg, dat is het gedeelte met de datum. Misschien dat een inbouwstation dat ook kan wijzigen ?? Ik weet ook niet hoelang ze daar mee bezig zijn en wat zoiets kost.

Ook heb ik een probleem met het aansluiten van de MS 4200 want de stekker van de Opel die in de originele Opel radio zit past mijn inziens niet in de MS 4200. Wel de twee kleine conectors, maar de grote conector komt niet overeen met de pinnetjes achter op de 4200. Moet dus kijken hoe ik dit op los. Hopelijk zijn er verloop snoeren daarvoor op de markt.

Groetjes Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Egbert,

wat ik me nog herinneren kan, heb ik op de rekening (tegen toen nog 0,00 gulden) een of andere ansluitstekker zien staan

Heb je wel uit de oude auto de kabels gehaald die aan de MS4200 vast zaten ?

Deze horen namelijk wel bij de MS4200. Aan de andere kant van deze kabelboom zit dan weer een connector, waarin je de stekker van de opel steekt.


Resetten van info-panel: geen idee of andere garages dit kunnen, of dat alleen Opel dit kan. Anders maar leren leven met een wat leger info-display.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hoi Egbert,

Wat je aangeeft klopt helemaal en ben er maar blij om dat die 'grote' connector niet paste want die is voor het display.
Die heb je dus ook niet nodig.

Werkt de MS4200 nu ?
En moest er nog wat verandert worden ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Hallo Ritselaar en Han.

Mijn hartelijke dank voor jullie informatie.
Ik ben er verder niet meer mee bezig geweest omdat ik de originele kabel van de 4200 niet heb. Ik heb die 4200 gisteravond namelijk gekocht van uitgaand dat ik hem zo op de bestaande stekker kon aansluiten. Ik ga trachten de persoon waarvan ik hem heb gekocht te bereiken om te informeren of hij die kabel nog heeft.

Als ik de originele kabel van de 4200 heb, kan ik die dan gewoon op de bestaande stekker met 3 conectors van de Opel aansluiten ??

Mag ik aannemen dat de aansluitingen die ik nodig heb zoals o.a. het pulssignaal in één van de kleine conectors aanwezig is ??

Ik kan op dit moment ff niet zeggen wat ie doet omdat de Iso-stekker van de Opel er niet achterin past. Ik weet ook niet of deze delen los te halen zijn.

Wat wordt er in princiepe op de grote aansluiting achterop de 4200 aangesloten ??

Groetjes Bert.

P.s. Heb zojuist geinformeerd, maar er zat geen originele kabel bij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Bert,

Heb je bij je MS 4200 geen handleiding gekregen?
Als die ontbreekt kun je 'm ook downloaden van de VDO site, onder Services en dan Download Products. Daar staat het NL Manual, waarin ook de aansluitingen vermeld staan.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Hallo Allemaal,

Heb inmiddels de 4200 aangesloten. Bij de dealer een kabeltje gehaald en hun er ook maar tussen laten plaatsen. Er zijn inderdaad wijzigingen aan de bekabeling aangebracht en een draad van de achteruitrijverlichting afgehaald en deze bij de conector aangesloten. Deze aftaking hebben ze bij de kabelboom gedaan die links langs de kokerbalk naar achteren toe loopt. Mijn navigatie functioneert perfect. Heb inmiddels ook al de beschrijving van 65 pagina's via de site van VDO uitgeprint.

Nu wil ik mijn Nokia carkit op de MS 4200 aansluiten, d.w.z. dat ik het geluid via mijn boxen krijg. Ik heb inmiddels al een C2 conector gekregen met aan het uiteinde een tulp plug. Is het nou de bedoeling dat de draad naar de luidspreker wordt doorgeknipt en d.m.v. een tulpplug aan de andere tulpplug wordt gemaakt ??

En moet ik nog iets doen met de gele en/of groene draad die aan de Cark-91 zit ???

Graag jullie reactie's.
Vriendelijke groet,
Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Egbert,

Da's mooi dat het allemaal gelukt is en dat je 4200 goed werkt.
Welkom dus bij de club der naviisten.
Nu wil ik mijn Nokia carkit op de MS 4200 aansluiten, d.w.z. dat ik het geluid via mijn boxen krijg. Ik heb inmiddels al een C2 conector gekregen met aan het uiteinde een tulp plug. Is het nou de bedoeling dat de draad naar de luidspreker wordt doorgeknipt en d.m.v. een tulpplug aan de andere tulpplug wordt gemaakt ??
Als je het hebt over het luidsprekerkabeltje naar de speaker van je carkit dan is het antwoord: ja.
Bij mijn eigen MR4000 heb ik dat ook zo gedaan, en dat werkt perfect.
Uiteraard moet je ook even de tel. mute aansluiten, en als je dat gedaan hebt krijg je de telefoon zeer verstaanbaar via de versterkers door de speakers. En het volume is natuurlijk naar wens regelbaar :)

Er is één klein nadeeltje, je moet natuurlijk wel altijd de radio of de navi aanhebben. Als je het frontje niet gemonteerd hebt of de radio staat uit, tja, dan hoor je niet veel :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Hallo JW,

Bedankt voor jouw reactie. Ik bedoel inderdaad de draad vanaf de carkit naar de luidspeaker van de carkit. Wat dat betreft is jouw antwoord mij geheel duidelijk. Maar ik heb een groene en een gele draad over aan mijn carkit. Welke kleur moet ik gebruiken voor de mute ??



Overigens heb ik de GPS antenne achter het dashboardkastje onder de dashboard geplakt en dat werkt inderdaad 100 % en je hebt geen antenne in zicht. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Egbert,
Maar ik heb een groene en een gele draad over aan mijn carkit. Welke kleur moet ik gebruiken voor de mute ??

Als je nou een Siemens kit zoals ik had, dan kon ik het je wel vertellen :)
De Nokia ken ik niet, dus hopelijk is er iemand anders die dat weet :?: :idea:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Ritselaar,

De dealer heeft ook bij mij met behulp van een computer
mijn boardcomputer ge-reset. Was een fluitje van een cent.

Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

JW,

Ik ben er inmiddels achter. Ik heb de gele draad gebruikt voor de Tel. Mute. Het werkt naar behoren.

Ik zit nu eigenlijk met één probleem. De stem van de navigatie gaat voor mij te zacht ondanks dat ie op zijn hardst staat (4). Is er een mogelijkheid dat de stem harder kan ???? Heeft iemand voor mij misschien een oplossing.


Vriendelijke groeten,
Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

De dealer heeft ook bij mij met behulp van een computer
mijn boardcomputer ge-reset. Was een fluitje van een cent.
was langer bezig met aanlsuiten was mijn ervaring.

Wat bedoel je met te zacht. Ik heb zelf ook de MS4200, maar heb nergens last van.
Zal morgen (in de file naar Veenendaal) wel even kijken wat ik voor een instellingen allemaal heb.

Ik heb eerder het idee dat Mieke af en toe te hard schreeuwt.

Volume staat op 4, je hebt neem ik aan ook gelijktijdig de muziek aan.

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Egbert,

Welke Software versie zit er op jouw 4200?

Toen de MO4230 net uit was, te lezen als SW0230 hoorde ik ook over dit probleem. Bij de latere 4230 versies, die als ik het goed heb als 3.01 te lezen zijn, zou het probleem verholpen zijn.

Derhalve ook de vraag aan Frits: welke versie zit er bij jou op?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

JW,


even de cd uit de kast gepakt en de software die ik er op heb staan is: MO4230 2002/01. IK heb echter probleem niet ondervonden na update naar bovenstaande versie.

die 3.01 is toch alleen maar ivm bpm. (Beveiliging onder rijden, hoewel die binnen 1 minuut eraf is)

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frits,

Het is een beetje raadselachtig met die SW versies. Er is inderdaad een 'BPM versie', dat is echter naar mijn info niet de 3.01. Die wordt ook elders verkocht, lees bij onze oosterburen.

En wanneer en hoe het probleem met de geluidssterkte opgelost is, is me ook niet erg duidelijk. Temeer nu er ook bij de MS4150 een soortgelijk probleem blijkt te kunnen optreden, zie een ander draadje.

De vraag is welke SW jij in je systeem hebt, kun je dat een keertje checken? Op alle CD's staat n.l. MO 4230, dat zegt dus op zich niet alles.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Hallo,

Hoe kan ik zien welk software er in zit ??
Heeft dit alleen betrekking op de Cd of nog iets anders ??
Kan niet in het servicemenu komen omdat ik geen code heb.
Bij aankoop van de 4200 zat er een schijfje in van 2001/01, als het goed is zit er nu een kopie in van 2003/01. Er zit bij mij inderdaad een beveiliging op zodat je tijdens het rijden geen bestemming kunt invoeren.
Kan ik desgewenst het systeem ook uitvoeren met postcode ingave ??
Zoja, watkost zoiets en hoe kom ik eraan en wat moet ik dan doen ??
Ik heb inderdaad de radio aan tijdens het navigeren, maar deze staat niet zo hard. Vandaar dat het stemmetje wel wat harder mag, maar hoe ??

Groetjes Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Egbert: bij aanzetten van de radio staat het reeds in beeld.
Bij mij staat er SW v0300

In servicemenu hoef je niet eens.
Druk op button navigatie en scroll naar beneden, naar de laatste optie.

Hier staat bij mij:
Serienr: MS4200
HWnummer: 0120
SWnummer: 0300
Prod.datum: 54/00 (wist niet dat er ook al 54 weken in een jaar zitten :D

Dan mijn geluid:
Ga ook weer naar navigatie, kies dan knopje info.
Scroll naar beneden. Daar staat bij mij:
info volume: 2
nav. volume: 6

Weet niet 1-2-3 wat beiden betekenen, maar dat zal wel in de manual staan.

Postcode invoer werkt volgens mij wel op cd 2003/1, maar dan moet de software versie wel 0300 zijn.



JW: mijn vriendin heeft in haar nieuwe auto sinds juni de ms4100, hier zit softwareversie 3.01 in en stond bedienen onder rijden uit, was echter nog geen 100 meter bij de garage weg en ik zat ineens in het servicemenu 8)

frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

ritselaar schreef: JW: mijn vriendin heeft in haar nieuwe auto sinds juni de ms4100, hier zit softwareversie 3.01 in en stond bedienen onder rijden uit, was echter nog geen 100 meter bij de garage weg en ik zat ineens in het servicemenu 8)
frits
..............uhhh toch niet onder het rijden hoop ik. :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Han,

dat kan wel.

Mijn vriendin reed in de nieuwe auto. (navigatie systeem zat er voor een habbekrats bij). Ik was mee om te kunnen 'spelen' met de instellingen in het servicemenu van de ms4100.

Zij gebruikt het niet echt (zie ook thread bij de automerken: daihatsu), duurde ruim twee maanden, toen ik er achter kwam dat systeem niet goed was :oops:

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Egbert
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2003 20:03

Bericht door Egbert »

Ritselaar en JW,

Als ik mijn radio aanzet verschijnt er SW v0301

Gegevens omtrent mijn radio zijn:

Serienr MS 4200
HW nummer 0131
SW nummer 0301
Prod. datum 04/03

Misschien dat deze gegevens jullie iets vertellen omtrent het invoeren met postcode en wat ik eigenlijk nodig heb om mijn navigatie postcode gereed te maken.

Mijn Info volume staat op 4 en mijn Nav. volume op 7.
Dit is het maximale heb ik bemerkt. :x

Egbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Egbert,

Met díe software, en als je inderdaad een 2003/1 kaart hebt, is het ingeven van postcodes gewoon mogelijk. Als ik me goed herinner moeten er ná de letters een serie tekens staan en dan komen de cijfers. Die moet je dan hebben.

Wellicht kan Frits dit punt even aanvullen, als geroutineerde 4200 gebruiker weet hij de weg wel :lol:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • opel astra 2008
    door anijskruid » 19 mei 2014 19:02 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 731
  • Coördinaten inlezen met USB-stick bij Opel Astra K 2019 met Navi 900
    door Ad de Laat » 19 apr 2016 20:18 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1544

Terug naar “Opel”