Kleurcode externe pulsgever Astra Diesel '94

Alles met betrekking tot Opel navigatie
Gebruikersavatar
Bolle
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2003 00:22

Kleurcode externe pulsgever Astra Diesel '94

Bericht door Bolle »

Ik heb een Astra diesel waarin zich nog geen standaard pulsgever bevind.
Ik heb een externe pulsgever gekocht en deze tussen de Km tellerkabel en de philips/carin navigatiesysteem geplaatst. Het gaat hier om een radio/cd speler en een navigatiecomputer, de 22RC959 en de 22SY582. Aan de pulsgever zitten 3 kleur-codes nl: Blauw, Groen en Rood. Volgens de leverancier van die pulsgever moest ik de blauwe draad op een massa draad monteren, de groene draad op de zwart/witte draad die naar de Carin computer gaat en de rode draad blijf gewoon vrij volgens hem. Nu heb ik die pulsgever inderdaad zo aangesloten, maar de navigatie reageert hier niet op. Nadat ik mijn positie heb ingevoerd en vervolgens mijn bestemming, geeft het pijltje op mijn display wel de rijrichting aan op het moment van vertrek, maar ik wordt niet door de navigatie gestuurt. Als ik een bocht neem beweegt de pijl wel maar daar heb je het dan ook mee gehad. Ik ben een leek in dit soort dingen inbouwen en hoop op jullie hulp m.b.t. eventuele informatie. Ik weet ook niet of de pulsgever zo functioneert. Alle reactie's zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Bolle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Welkom op de site,

Het lijkt mij dat er op de rode draad 12V moet komen.
Let er wel op dat dit een geschakelde 12V is.

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bolle
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2003 00:22

Bericht door Bolle »

Hartelijk dank Han voor de verwelkoming en jouw reactie.
Ik ga zo meteen ff de rode draad op een geschakelde spanning plaatsen en kijken wat er gebeurt.

Bolle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bolle
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2003 00:22

Bericht door Bolle »

Hallo Han,

Heb zojuist de rode draad op een geschakelde plus gemonteerd,
maar er treden geen veranderingen op. In het menu zag ik overigens dat ik tijdens het rijden geen verandering in het pulsgetal kreeg. Moet ik overigens de Carin eerst op positie instaleren voordat ik pulssignalen krijg ?? Ik zelf ben van mening dat dit niet hoeft.

Met vriendelijke groet,
Bolle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Bolle,

De informatie van je leverancier kan denk ik niet juist zijn. Immers er moet een signaal gecreeerd worden dat pulsen geeft, met een grootte van 0V naar zoiets als 5-12V. En dus moet dan één van de drie draden aan de geschakelde plus komen.

Tenzij jouw "pulsgever" geen pulsgever is maar een soort van dynamo, die dan echter een sinusvormige spanning afgeeft. En ook daar kan het zijn dat wel één van de draden aan de geschakelde plus moet komen, om een bekrachtiging van de sator te genereren, tenzij het dan weer een dydnamo is met een permanente magneet.

Welke van de drie dat is weet ik niet, rood ligt wel voor de hand, echter soms worden kleuren anders toegepast.

Het beste is als je teruggaat naar je leverancier en de bijbehorende instructie en schema vraagt. Dan kun je ook niks mollen, tenslotte is de computer wel een electronisch apparaat, dat echt niet tegen foute spanningen kan. En zeker niet tegen een permanente + op de zwart-witte draad.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bolle
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2003 00:22

Bericht door Bolle »

Hallo JW,

Ik zal bij de leverancier informeren naar een schema. Ik heb overigens de faktuur er even bij gepakt en daar geeft men het volgende aan onder productomschrijving: "Speedpuls tbv navigatie". Misschien dat dit jullie iets meer zegt.

Met vriendelijke groet,
Bolle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ik ben nog even aan het zoeken geweest maar deze auto zou een puls moeten hebben.
Dan zou onderstaande ook mogelijk moeten zijn :

Astra 9/1991 - 2/1998
Kabelfarbe: blau/rot. Am Radio - ISO Stecker A, Pin 1. Alternative:Kabelfarbe: blau/rot. Beifahrerseite, unter Handschuhfach, Stecker Motorsteuergerät.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bolle
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2003 00:22

Bericht door Bolle »

Ik ga op onderzoek uit ergens bij de bijrijderskant onder het handschoenenkastje als ik het goed heb begrepen. Mijn buitenlandse talenkennis is 0,0. Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg want ook van het inbouwen van navigatie heb ik geen verstand. Maar misschien dat het lukt met jullie aanwijzingen. Overigens heb ik ooit vernomen dat er bij binzinemotoren wel een pulssignaal aanwezig is bij dit type en bouwjaar, maar bij de diesel niet :?: :?: Ik weet het niet en volg gewoon jouw raad op.

Met vriendelijke groet,
Bolle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bolle
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2003 00:22

Bericht door Bolle »

Hallo Han,

Een late reactie maar, beter laat dan nooit. Ik heb jouw informatie uitgeprint en deze meegenomen naar onze afdeling onderhoud wagenpark. Blijkt er inderdaad een pulssignaal standaard aanwezig te zijn op de door jou aangegeven plaats. Kortom, mijn navigatie functioneert al vanaf 7 november. Door mijn werkdruk in buitenland niet eerder kunnen reageren, dus bij deze. Wat mij betreft kan mijn probleem bij deze worden afgesloten en wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage.

Vriendelijke groet,
Bolle
Nijmegen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo,het betreft hier een pulsgever van TRIPMETER SYSTEMS LIMITED waar de juiste aan sluitingen van zijn:


ROOD=Geschakelde 12volt

Groen=Massa/Min

Blauw=signaal/puls

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Pulsdraad Grand Punto 1.3 M-Jet diesel
    door puijke » 10 jan 2015 00:20 » in Fiat
    Reacties: 3
    Weergaves: 846
  • opel astra 2008
    door anijskruid » 19 mei 2014 19:02 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 727
  • Coördinaten inlezen met USB-stick bij Opel Astra K 2019 met Navi 900
    door Ad de Laat » 19 apr 2016 20:18 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1542

Terug naar “Opel”