Nissan stopt ondersteuning X6 systemen?

Alles met betrekking tot Nissan navigatie
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Nissan stopt ondersteuning X6 systemen?

Bericht door TangoBravo »

In oktober 2006 kocht ik een nieuwe Nissan X-Trail, Columbia Premium, dus met navigatie. Een half jaartje later kwam er een nieuw model X-Trail, wel iets mooier, maar ik ben erg tevreden met de mijne, dus so what?

Maar al maanden, misschien al meer dan een half jaar, ben ik bezig om een update DVD te krijgen voor mijn navigatie, bij aflevering kreeg ik een zogenaamde 2006 data-DVD maar op de schijf staan alleen de jaartallen 2004 en 2005.

Vandaag kreeg ik van mijn dealer te horen dat er van het zogenaamde X6 systeem (de nieuwe Nissan's zoals de Qashqai, de Pathfinder, en de nieuwe X-Trail hebben het X7 systeem) geen update's meer komen.

Moraal van het verhaal: Koop liever geen fabrieks-ingebouwde navigatie, de ondersteuning is :cry:

Uiteraard benader ik Nissan nog wel met een verzoek voor een oplossing, maar dat zal wel ijdele hoop zijn...

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De laatst uitgebrachte DVD voor jouw systeem is de X 6.0 60 en die verscheen in 2007 rond mei.
Dat staat er aan de linkerzijde ook gewoon op!

Overigens lijkt me de verwachting dat er geen updates meer uitkomen voor dit systeem misschien ietwat voorbarig.
Buiten de Xtrail die nu met een X7.0 wordt geleverd zijn slechts, de Pathfinder, Murano, 350Z en Navara met een X 7.0 uitgeleverd.
Alle andere modellen zijn voorzien van een X 6.0 systeem dat volgens de fabriek althans, pertinent niet geupdate kan worden naar 7.0

Of men bewust zo'n risico neemt om zelfs autos die onlangs nog werden afgeleverd met 6.0 niet meer van een recente DVD te voorzien waag ik te betwijfelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Zoëven het "officiële" antwoord van Nissan gehad:

Er zijn 2 versies van het navigatiesysteem. Er is een 6X versie en een 7X. Van de 6X versie is niet bekend wanneer de volgende update beschikbaar gaat komen. De laatste update is beschikbaar gekomen in 2007 (data van 2006). Van de 7X versie is de laaste update beschikbaar gekomen in 2008 (data 2007). De updates zijn via uw dealer te bestellen.


Dat is dus inderdaad hetzelfde als wat Gerritje schrijft.

Telefonisch kreeg ik echter van Nissan Nederland te horen: Van de 7X komt ieder jaar een nieuwe, van de 6X is niets bekend

Mijn dealer had begin 2007 inderdaad al de 2007 versie. Toen was mijn auto net een paar maand oud, dus had ik niet zo'n trek meteen al weer 300 auro neer te tellen, bovendien bleken de wegen waar ik regelmatig op rijd (aangelegd in 2004) ook niet op die 2007 versie te staan. In de zomer van 2007 kwam er een speciale aanbieding van de 2007 versie voor 195 of 199 euro, op dit board kreeg ik toen een hint dat er waarschijnlijk een update stond aan te komen, en mijn dealer had inderdaad een brief ontvangen dat er voor het eind van 2007 een nieuwe versie zou zijn (nu hopenlijk wel met de nodige verbeteringen). Vanaf eind 2007 werd het echter héél stil...

Sindsdien heb ik vele malen gevraagd naar de nieuwe DVD, en vandaag gaf mijn dealer aan dat er volgens zijn inside bron (die volgens hem beter geïnformeerd is dan de standaard helpdesk) géén X6 updates meer komen.

Wat inderdaad een heel groot risico is voor Nissan omdat er zelfs bij verschillende dealers nog onverkochte nieuwe X-Trails staan van het voorgaande type (zo ook bij mijn dealer!) sommigen dus inclusief de X6 navigatie!!

Tsja, en of ik nu 300 euro over heb voor een "nieuwe" 2007 navigatie DVD .... :?

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat is dus iets genuanceerder dan jee eerdere noodkreet waarin je suggereerde dat er helemaal niets was uitgekomen sinds de aflevering van de auto.
En dat er op een update niet altijd de wegen staan die je je wenst, ligt veel meer aan het verwachtingspatroon van de gebruiker dan aan de kaartenbakker die afhankelijk is van veel meer zaken dan alleen een ongeduldige afnemer in Nederland
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Ik had inderdaad in moeten gaan op de "vakantieaanbieding". Dan was ik misschien wat minder ongeduldig geweest. Maar sinds deze post viewtopic.php?t=7572&start=29 en de daarop volgende berichten zit ik eigenlijk op die update te wachten. Nissan heeft toezeggingen gedaan (ook elders op deze site te lezen) dat er eind 2007 een update zou zijn. Vindt jij werkelijk dat iemand die 7 - 8 maanden later reageert een ongeduldige afnemer is? Of dat iemand die hoopt dat wegen zo'n 3 jaar na aanleg op de kaart getoond worden ongeduldig is?

En ik moet echt nog zien dat er een update komt, Nissan staat niet zo bekend om zijn briljante ondersteuning van navigatie (zie ook jouw eigen uitspraken in bovengenoemd topic). Het feit dat mijn dealer mij vandaag te kennen gaf dat er geen nieuwe update's meer komen, dat gaf voor mij de doorslag.

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En dat er op een update niet altijd de wegen staan die je je wenst, ligt veel meer aan het verwachtingspatroon van de gebruiker dan aan de kaartenbakker die afhankelijk is van veel meer zaken dan alleen een ongeduldige afnemer in Nederland
Dit slaat niet op jouw situatie of houding maar meer in z'n algemeenheid op "de afnemer"
Het logistieke proces bij het samenstellen van kaarten is dusdanig dat zelfs situaties die al jarenlang bestaan niet noodzakelijkerwijs in een update meegenomen hoeven te zijn. En dat kan meerdere, soms banale, oorzaken hebben.
Alleen al de vereiste dat elke mutatie nagereden of gelopen moet worden door de controleteams maakt het feitelijk onmogelijk alles mee te nemen. En dan zijn we in Nederland nog in de "gezegende" omstandigheden dat er een goed basis is waaruit geput kan worden om mutaties te verwerken of aangeleverd te krijgen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Een update

Aan de dealers is per 31 juli informatie gegeven waaruit blijkt dat Nissan inderdaad van plan is/was de stekker uit de X6, 6X, of 6.0 systemen te halen, en geen nieuwe kaartupdates meer te verstrekken. Verder staat in deze informatie dat de klanten daar ontevreden op hebben gereageerd, en Nissan overweegt de situatie nu opnieuw.

Conclusie

Eigenlijk valt daaruit heel weinig te concluderen. We weten nu dus alleen zeker dat ze wilden stoppen, maar we weten helemaal nog niet zeker of er nu alsnog een kaartupdate komt. Een overweging hoeft namelijk niet tot een positieve actie te leiden.

Vervolg

Ik vraag mij nu af wat ik moet gaan doen, en wat ik zou kunnen gaan doen. In de informatie aan de dealers staat dat de laatste versie (2006-2007) nog steeds "beschikbaar" is, overigens is dat de versie die in mei 2007 voor een actieprijs van 199 euro werd aangeboden, en die nu ruim 320 euro moet kosten.

Ik zou hem nu kunnen kopen, want het zou best wel eens de laatste update kunnen blijven. Of niet....

Verder vraag ik mij af, wanneer Nissan niet met verdere informatie komt, maar blijft "overwegen"... of daar nog op de één of andere wijze zinvolle actie in te ondernemen is.

Nou ja, komt tijd, komt raad... :roll:

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Nogmaals een vervolg, voor de geïnteresseerde Nissan X6.0 navigatie gebruikers:

Via mijn dealer hoorde ik dat de recent door Nissan aan de dealers verstrekte informatie de volgende zinnen bevat:
Ik citeer uit de fax die hij mij gezonden heeft:

Enkel 2007 navigatie DVD's voor de 7.0X navigatie systemen:
Discussies over het al dan niet aanbieden van een update voor de 6.0X navigatie systemen zijn nog gaande. Daartegenover staat wel dat de 2006 navigatie DVD's voor de 6.0X navigatie nog een tijdlang beschikbaar zijn.


Dan zit er nog een bijlage bij die kennelijk gedownload kon worden, waar veelgestelde vragen mee beantwoord zouden kunnen worden. Dat lijkt een exacte kopie van het document wat op deze site al een tijdje staat, maar met één kleine wijziging: Bij "volgende kaart update" staat:

De volgende navigatiekaartversie voor X6.0 en X7.0 navigatie-systemen is gepland voor eind 2008.

Hiermee weet je dus niks zeker, discussie over het al dan niet updaten is nog gaande, maar tegelijk al wel gepland voor eind 2008....

Mijn advies is dat zoveel mogelijk gebruikers van de X6.0 (of 6.0X) navigatiesystemen bij hun dealer gaan vragen naar de update. En dat zij er op aandringen dat hun dealer bij de importeur laat merken dat het beslist gewenst is dat er een update van de kaart komt. Hoe meer vraag er immers naar is, hoe meer kans er bestaat dat er een update geproduceerd gaat worden....

De aanhouder wint, is een goed nederlands spreekwoord...

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Nissan Primera 2004 met navigatie
    door Jacques28 » 10 apr 2016 20:13 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 2
    Weergaves: 1304
  • navigatiesystemen Nissan Primera p12 2005
    door patkec » 16 feb 2015 13:36 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 1344
  • Geen updates meer voor ingebouwde VDO-Dayton systemen
    door Marc Veen » 27 sep 2014 11:22 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 25813
  • Navigatie-update voor een Nissan Note uit 2013
    door Bert1969 » 28 dec 2014 18:48 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 673
  • Achteraf inbouw Navigatie Nissan Almera Tino 2004
    door Satmiep » 01 feb 2015 13:10 » in Nissan
    Reacties: 2
    Weergaves: 1596

Terug naar “Nissan”