TomTom de weg kwijt

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

TomTom de weg kwijt

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://www.telegraaf.nl/digitaal/616880 ... .html?p=27

Onder invloed van zonnestralen zou de satellietontvangst enige tijd gestoord zijn geweest.

Aldus de Telegraaf in een artikel op haar site.
Nu geef ik onmidellijk toe dat de Telegraaf niet echt een krant is, zeker niet als je beweert dat de zon een planeet is en de storing door zonnestralen komt. Vervolgens beweert de scribent ook nog dat de luchtvaart geen of minder last heeft omdat deze van andere satellieten gebruik zou maken.Toch enige nieuwswaarde.
Het wordt echter pas echt leuk als je de racties leest.

Een ander artikel waarschuwt voor komende onregelmatigheden in de ontvangst in 2011

http://www.newscientisttech.com/article ... -2011.html
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wanneer hadden jij en Gene ook alweer geen Sat-ontvangst? In mijn herinnering was dat korter geleden...

Dat tweede artikel kan ik niet openen, de link zegt: "pagina kan niet worden weergegeven". Lukt het jou nog wel?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ja dat was korter geleden, 12 februari
viewtopic.php?search_id=128391531&p=41216#41216

Googlen met "satnav disruption solar activity""
Ik kan de link gewoon openen trouwens, maar hier de tekst:

Solar flares will disrupt GPS in 2011
14:29 29 September 2006
NewScientist.com news service
Jeff Hecht

The researchers say the problem has escaped detection before because GPS systems have spread in popularity during a time of relatively low solar activity.
Drowned outDiscovering the disruption was surprising. "[Other] people will be surprised at the next solar maximum," Kintner says. Both the number and intensity of radio flares will increase and could drown out GPS signals during this period, he says.
This may be a problem for aircraft navigation as the FAA uses reference GPS receivers on the ground for air traffic control. Kintner says these "will certainly fail" during these intense solar flare radio bursts, which could produce noise drowning out signals. Although planes can fly without GPS, outages force the FAA to increase the distance between aircraft and slow take-offs and landings, delaying flights.
GPS is also used for emergency rescues and also to synchronise power grids and cellphone networks. One solution, says Kintner, would be to increase the strength of GPS signals. But this would mean redesigning GPS satellite hardware and software
Cerruti presented details of the problem at a meeting of the Institute of Navigation on 28 September. Details will be published in a forthcoming issue of the journal Space Weather
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: TomTom de weg kwijt

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gerritje schreef:http://www.telegraaf.nl/digitaal/616880 ... .html?p=27

Onder invloed van zonnestralen zou de satellietontvangst enige tijd gestoord zijn geweest.

Aldus de Telegraaf in een artikel op haar site.
Nu geef ik onmiddellijk toe dat de Telegraaf niet echt een krant is, zeker niet als je beweert dat de zon een planeet is en de storing door zonnestralen komt. Vervolgens beweert de scribent ook nog dat de luchtvaart geen of minder last heeft omdat deze van andere satellieten gebruik zou maken. Misschien wordt daar Glonass bedoeld? Toch enige nieuwswaarde.
Het wordt echter pas echt leuk als je de racties leest.

Een ander artikel waarschuwt voor komende onregelmatigheden in de ontvangst in 2011

http://www.newscientisttech.com/article ... -2011.html
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die tweede link is nu wel te openen. Interesant verhaal, ben benieuwd wat daar van uitkomt.

En ik ben blij dat ik een vastingebouwde navi heb die goed aan z'n puls hangt. Navigeren gaat daarmee ook zonder de sat's, zoals ik al een paar keer uitgeprobeerd heb.
Een reden te meer om 'm goed aan te sluiten, incl. de achteruit :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik kan me ook nog zoiets herinneren met satellietontvangst. (Heb ook nog zo'n wok op de schuur staan.)
In de periode van de 21 maart en 21 september kwam/komt (?) dat ook voor.


Vroeger las ik daar wel eens wat over, tegenwoordig zie ik dat soort berichtgeving niet meer.
Had volgens mij te maken met feit dat zon in één lijn stond van schotel-satelliet-zon.


Maar dat zou bij GPS naar mijn geval niet hoeven. Want de GPS-satellieten staan niet in geo-stationaire baan, en bij ontvangst van 6 (of meer) zou er toch voldoende over moeten blijven voor positiebepaling.

De reacties zijn inderdaad leuk.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Vandaag ook weer zo'n verhaal over plots wegvallende GPS ontvangst: http://forum.pocketnavigation.de/thread ... ost1588570

Interessant is ook dat wikipedia verhaal waarnaar gelinkt wordt. Ik kan er niet zomaar een gat inschieten, het klinkt plausibel.
Hoe kijkt onze GerritjePS expert daar tegenaan?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Een antwoord van een verklaarde non-expert.

Om te beginnen met het verhaal in de wikipedialink. Aardig bedacht dat "broodje aap verhaal" over de 14 harmonische van 105.028. Er zal daar wel het eerste gat in worden geschoten want bij een afgestemde frequentie van 105.028 is de antennekring daarop afgestemd en ligt de oscillatorfrequentie daar bij een transistorradio met middenfrequenttrappen normaliter 10.7 Mhz vandaan. Maar zelfs met een PLL ontvanger moet je natuurlijk heel erg tekeer gaan om een minimale hoeveelheid energie uit je antenne te laten stralen in een 14e harmonische die normaliter slechts een fractie van de amplitude heeft van de grondfrequentie. Alleen door allerlei vervuiling op de draad kun je door ongecontroleerde resonantie deze zaak tot grote hoogten opzwiepen. Verder is 105.028 noch in Europa noch in de VS een bestaande FM radiofrequentie
In Europa liggen de frequenties 0.05 Mhz uit elkaar en in de VS 0.2 Mhz.
In the United States, frequency-modulated broadcasting stations operate in a frequency band extending from 87.8 MHz to 108.0 MHz, for a total of 20.2 MHz. It is divided into 101 channels, each 0.2 MHz wide, designated "channel 200" through "channel 300." In actual practice, no one (except the FCC) uses these channel numbers; the frequencies are used instead.
Dat Amerikanen zich hierdoor laten verrassen verbaast me niets. Een cover-up voor een andere blunder lijkt me meer plausibel.

Tijdens de invoering van de Duitse tol circuleerden er inderdaad meerdere verhalen over lieden die met vrij eenvoudige middelen vanuit een rijdende auto de ontvangst en/of registratie van de tolkasten zouden kunnen beïnvloeden. Daar is naderhand nooit één bewijs van geleverd behalve een sterk verhaal in een actualiteitenrubriek. Nooit meer iets van gehoord en dat zegt genoeg denk ik.
Dat er in bepaalde gebieden gejammed kan worden staat vast maar het vervelende is dat "friend and foe" daar ergernis en hinder van ondervinden. Niet zo slim als je betrokkene bent in een conflict en aangewezen op GPS.
Blijft dat er atmosferische omstandigheden zijn die de "propagation" van radiogolven in bepaalde frequentiegebieden meer of minder kunnen verstoren. Het is en blijft elektromagnetische straling en die kan door lokale afwijkingen in het aardmagnetisch veld, door bijv hoogspanningsleidingen optredende afbuigingen etc verstoord worden. Deze ontvangstcondities variëren met het verloop van de seizoenen en zijn veelal bekend en worden gelijktijdig met lokale omstandigheden die afwijkingen bewerkstelligen ook meegenomen in de almanac gegevens en door gedurende bepaalde delen van de "orbit" geen gegevens beschikbaar te laten stellen door de satelliet. Die zendt nog wel uit maar niet de benodigde gegevens om positiebepaling mogelijk te maken.
Daarmee lijkt het gedurende een korte periode in bepaalde hele kleine gebieden alsof er tijdelijk helemaal geen ontvangst is. De 4 volgstations en ettelijke meetpunten over de hele aardbol, maar vooral op belangrijke punten zorgen voor de controle en doorgifte van deze cruciale gegevens die de volgstations vervolgens naar de satellieten overbrengen". Elke maand veschijnen gedetailleerde berichten over de wereldwijd opgetreden verschillen, storingen en verstoringen van de ontvangst met uitgebreide analyses van de oorzaken alsmede kwantificering van de afwijkingen. Zeer technische abacadabra met de bekende, voor ons haast onleesbare, Amerikaanse overheidseigen typografie.

Ik denk dan ook dat het hele verhaal met de nodige reserves dient te worden gelezen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt voor je (non-)expert commentaar :wink:

Ik heb dat wikipediaverhaal nog eens doorgelezen, en dan is mijn conclusie: klopt niet.
Men heeft het over de 15e harmonische van die ingestelde radio frequentie 105.028, dat komt dan uit op 1575,42 MHz. Echter het zou de oscillator frequentie moeten zijn, die daar 10,7 MHz bóven ligt die de problemen zou kunnen geven. Als die niet erg zuiver sinusvormig is, en hij krijgt de kans om naar de antenne terug te komen, dan zou dat, kwalitatief benaderd een probleem kunnen geven.
Voorts heb je helemaal gelijk, die frequentie 105.028 komt niet in de Europese band voor, daar kan het dus niet vandaan komen.
Wat denk je er van om wikipedia met deze observaties te benaderen/confronteren? Zullen we daar samen wat mee doen?

Iets anders is de mogelijke storing door GSM's.
Mijn auto is voorzien van een combi GSM-GPS antenne op het dak, en ik heb tot nu toe niet gemerkt dat er, al telefonerend in de auto (handsfree uiteraard :idea: ) een navigatieprobleem ontstaat.
Daarbij wel de kanttekening dat ik met mijn 5500 uiteraard niet afhankelijk ben van de GPS ontvangst, we doen de mapmatching op een andere manier. En dus kan het zeer wel zijn dat er een verminderde GPS ontvangst is geweest in die perioden.
Daarom ga ik straks maar eens de proef op de som nemen. Voor de deur eerst kijken hoeveel sat's ik ontvang, en dan gaan bellen naar m'n gewone telefoon thuis. Ben benieuwd of er dan minder sat's te pakken zijn, ik laat het resultaat weten, uiteraard.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die proef op de som levert op:
-aantal sat's vóór het inloggen: 5
-hoogtebepaling stabiel, op ca. 0 m. Dat klopt aardig
-bij inloggen in het Vodafone-netwerk verandert er niets aan die status.
-bij telefoneren via de combi GPS-GSM dakantenne verandert er ook niets aan die status.

Uiteraard is dit maar een simpel proefje, en ik weet niet of er op dat moment via het 900 MHz dan wel 1800 MHz net gecommuniceerd werd met de Vodafone cel.
Maar vooralsnog is er van enige invloed niets te merken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De frequentie 105.028 komt noch in Europa noch in de VS voor in de FM Band.
Immers in de VS lopen de frequenties in stappen van 0.2 Mhz op vanaf 87.8 tot 108 Mhz, totaal 101 kanalen. De dichtstbijgelegen frequenties zijn 104.9 en 105.1 Mhz (in Europa 105.00 en 105.05)

Dat er een invloed zou kunnen zijn van GSM op GPS ontvangst houd ik voorlopig, en zeker na de "wetenschappelijke" benadering van JW, voor ongeloofwaardig. Misschien onder invloed van gehele of gedeeltelijk kortsluiting in een triplex-antenne die vol met water staat? Of het moet de zoveelste harmonische zijn van een GGD van de werkfrequenties die dan in beide gevallen door frequentiemultipliers tot stand komt :P

Straks komt er weer iemand die beweert fout te navigeren doordat zijn pacemaker teveel straling veroorzaakt of doordat er een elektrische grasmaaier langs komt.
Er zijn nog al wat invloeden van radiogestuurde apparatuur op ander objecten dan waarvoor bedoeld, dat is bekend.
Als mijn buurman zijn auto met de AB op slot zet, gaan bij mij diverse lampen uit die op een AB contactdoos zitten en soms gaat zelfs de draadloze dingdong.

Ik ben zelf dit topic gestart om informatief te zijn naar de lezers mbt het verschaffen van "leesvoer" aan belangstellenden. Daarbij me niet altijd realiserend dat er zoveel "broodje aap verhalen" op zouden duiken. Daarom is het onderwerp echter niet minder lezenswaardig.

Respons op de Wikipedia-Geschichte is wellicht het overwegen waard.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nog even terugkomend op je eerste posting, dat het Telegraaf artikel is wellicht gelinkt aan dit verhaal: http://www.computerworld.com/action/art ... e_more_bot
Dat is wat beter geformuleerd, om het voorzichtig uit te drukken :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Inderdaad, daar wordt tenminste een fatsoenlijk verhaal gehouden.
Bedankt voor deze link!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nou we toch aan het "linken" zijn, ik kwam bij http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Pos ... nd_jamming een link (17) tegen naar een jamming verhaal dat wel hout snijdt: http://www.gpsworld.com/gpsworld/articl ... &&pageID=1
Daar gaat het om een TV antenneversterker die problemen gaf, een goed gedetailleerde en uitgewerkte casestudy.

Voorts een studie in GPS World http://www.gpsworld.com/gpsworld/articl ... p?id=43432 waarin beschreven wordt hoe er gejammed kan worden en wat daarbij effectief is.
Conclusie, als ik het zo snel even gelezen heb: een FM gemoduleerde zender kan jamming veroorzaken.
Ik zal het eens wat beter bestuderen, want hierbij speelt uiteraard het kwantitatieve aspect de doorslaggevende rol, niet de kwalitatieve benadering.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De betreffende link http://www.gpsworld.com/gpsworld/articl ... &&pageID=1 gelezen hebbend mag je dus stellen dat wat de non-expert eerder beweerde, nl dat het onwaarschijnlijk zou zijn dat een radiootje de storing zou kunnen veroorzaken, bewaarheid wordt. De Duitse samenstellers van het rapport kunnen kennelijk slecht Engels lezen want in twee van de drie geconstateerde storingsbronnen bleek een ineterne voorvesterker van een TV-antenne de oorzaak en werd de genoemde radio als vestzakontvanger bij de opsporing gebruikt. Als ongewenst bijeffect van de signaalversterking treedt er een ongecontroleerde temperatuur en spanningsafhankelijk osscillatie op.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nog iemand die geen Sat's ontvangt, en wel als hij z'n VW-Gamma-radio aanzet: http://forum.pocketnavigation.de/thread ... ost1590516

Snapt de expert het?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Wel eens aan gedacht dat Bush en consorte ook de "stekker"er tijdelijk uit kan halen?

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

R.S.Postma schreef:Wel eens aan gedacht dat Bush en consorte ook de "stekker"er tijdelijk uit kan halen?

Gr.R.S.
En daarmee dan ook de burgervliegtuigen laten verongelukken :?: :twisted:
Lees je eens wat in, dan weet je dat dit een "broodje aap" is. Clinton heeft destijds al het besluit genomen GEEN beperkingen meer aan te brengen in het civiele gebruik van GPS.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:
R.S.Postma schreef:Wel eens aan gedacht dat Bush en consorte ook de "stekker"er tijdelijk uit kan halen?

Gr.R.S.
En daarmee dan ook de burgervliegtuigen laten verongelukken :?: :twisted:
Lees je eens wat in, dan weet je dat dit een "broodje aap" is. Clinton heeft destijds al het besluit genomen GEEN beperkingen meer aan te brengen in het civiele gebruik van GPS.

Groet,
JW
JW dat doe ik ook, kijk hier maar eens naar, want ik moet volgens de regelementen refereren, http://tweakers.net/nieuws/35435/Bush-w ... kelen.html

P.S. ik zeg niet dat dit op waarheid berust, maar waar rook is, is vuur :!: en er is nog veel meer te googlelen over dit onderwerp.
Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bush heeft wel meer ballonnetjes opgelaten, die geen verder vervolg gehad hebben. Die wet is er niet gekomen, uiteraard.

Ook tijdens de Afghanistan oorlog, en de inval in Irak zijn de GPS satellieten voor civiele doeleinden niet afgeschakeld of gestoord. Uiteraard hebben de Amerikanen toen wel maatregelen genomen om er voor te zorgen dat de cruise-missiles, die veel nauwkeuriger info krijgen dan de gewone civiele gebruikers, niet gestoord konden worden, ook niet door Jammers. Maar de civiele toepassing is niet geblokkeerd.

Oftewel, de problemen waarover in dit draadje gesproken wordt, hebben niks te maken met bewust storen van de NAVSTAR-GPS door het Pentagon.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:Bush heeft wel meer ballonnetjes opgelaten, die geen verder vervolg gehad hebben. Die wet is er niet gekomen, uiteraard.

Ook tijdens de Afghanistan oorlog, en de inval in Irak zijn de GPS satellieten voor civiele doeleinden niet afgeschakeld of gestoord. Uiteraard hebben de Amerikanen toen wel maatregelen genomen om er voor te zorgen dat de cruise-missiles, die veel nauwkeuriger info krijgen dan de gewone civiele gebruikers, niet gestoord konden worden, ook niet door Jammers. Maar de civiele toepassing is niet geblokkeerd.

Oftewel, de problemen waarover in dit draadje gesproken wordt, hebben niks te maken met bewust storen van de NAVSTAR-GPS door het Pentagon.

Groet,
JW
Oftewel, de problemen waarover in dit draadje gesproken wordt, hebben niks te maken met bewust storen van de NAVSTAR-GPS door het Pentagon.
Nou JW ik zou daar niet mijn hand voor in het vuur willen steken, je weet hoe dat gaat daar overzee en ze gaan jou natuurlijk niet alles vertellen toch?

En wat betreft
En daarmee dan ook de burgervliegtuigen laten verongelukken
, Wanneer is het GPS systeem de wereld in gekomen en wanneer heeft het eerste vliegtuig het luchtruim mogen aanschouwen? In die tussentijd heeft men toch niet via rooksignalen de weg gevonden :?:

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Uiteraard is GPS er veel korter dan de burgerluchtvaart.
Maar bij de bouw van nieuwe vliegtuigen heeft men wel ingespeeld op nieuwe technieken en mogelijkheden, en GPS is er daar nadrukkelijk eentje van. En een heel belangrijke.
Idem dito is er bij de verkeersleiding het eea veranderd, vliegtuigen zitten nu korter op elkaar dan vroeger.

Uiteraard kunnen vliegtuigen ook zonder GPS, ze hebben ook andere middelen aan boord, zoals de mogelijkheden om radiobakens te volgen en de meervoudige gyro's.
Echter de burgerluchtvaart maakt nú gebruik van de GPS mogelijkheden, en daarmee is de densiteit ook hoger geworden. Als je dus in die bestaande situatie plotseling de GPS'en uitzet, zit je met heel veel vliegtuigen in een kleine ruimte. En los dat maar even op, zonder risico's.

Dit is uiteraard niet de enige toepassing waar GPS essentieel is.
Velen zijn er van afhankelijk, en die afhankelijkheid hebben ze mede geaccepteerd op basis van het Clinton-besluit.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1246
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:27

Bericht door admin »


Gaarne weer on-topic

Lees openingspost nog eens door svp.
die ging niet over complotten of rampscenario's, maar over de invloed van zonnestralen op de satellietontvangst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • nieuwe tomtom kaart wordt niet geinstalleerd op tomtom
    door de snater » 24 mei 2021 14:22 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 524
  • BMW x3 is de weg kwijt
    door jeroegro » 06 mar 2016 03:55 » in BMW
    Reacties: 1
    Weergaves: 908
  • de weg kwijt
    door jan021171 » 14 dec 2015 21:05 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 575
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 588
  • sd kaart rns 310 west europa kwijt
    door sharan » 03 mei 2015 14:06 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1077
  • MS5000 is sinds 2 weken plotseling de weg kwijt
    door pbm95 » 30 dec 2015 22:00 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 520
  • Bluetooth code touchscreen kwijt peugeot 4007
    door Pascal1973 » 30 jun 2014 19:35 » in Peugeot
    Reacties: 0
    Weergaves: 721

Terug naar “Nieuws Archief”