Utrecht --> A12 ('begeleiding afritten')

(voorheen NavTech)
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik ga hier nog even op door, daar ik gisteravond uit Gouda kwam en er bij Utrecht ook diverse afsplitsingen zijn op de A12..

Hier mijn ervaringen met de Navteq DVD 2005/06, rijdende op de A12 vanuit Gouda naar Utrecht/Arnhem.

Net voor Oudenrijn liggen 3 rijstroken en komen er vanaf afrit (De Meern) twee stroken bij die direct ook weer als afrit gelden richting A2. Hier meldt het systeem links aanhouden. Zou dus overbodig zijn, want je blijft gewoon op de hoofdweg met de 3 rijstroken.


Als je dan de A2 voorbij bent, wordt de derde rijbaan (rechtse strook) een afrit.

Hier komst systeem NIET met een melding. Zou dus WEL moeten.

Dan volgt later (voorbij de Galecoppenbrug, de weg is dan weer drie stroken) weer een splitsing (rechterstrook gaat meen ik naar de A27). Hier ,meldt systeem zich weer wel om links aan te houden.


Kortom hier zitten dus in de redenering van ToHo 2 fouten, waarbij ik van mening ben, dat in dit geval de ontbrekende melding erger is, want hier kun je verkeerd rijden als je op de rechterbaan zit en uitgaat van wat navigatieysteem doet.

Ik denk dat deze situatie zich op veel meer plaatsen op snelwegen zich voor zal doen.
Geen idee of Navteq er wat mee kan/wil doen om deze splitsingen op snlewegen eens na te lopen.

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Frits,

Als je op de A12 rijdt, en er komen na de Meern die twee extra stroken, zitten daar dan van die brede blokken tussen de drie linkse banen en de twee die er bij komen. Over dat stuk tot Oudenrijn dus?
Mochten die er zijn, dan is het verdedigbaar dat je geen aanwijzing moet krijgen als je rechtdoor blijft gaan over de A12, richting Arnhem. Maar die extra aanwijzing kan geen kwaad, liever mee dan om verlegen. Hoewel ik weet dat ToHo daar anders over denkt :wink:

De afslag op de A12 op Oudenrijn naar Nieuwegein wordt wel aangegeven als je die kant op moet, en het is gek dat je geen aanwijzing krijgt om links te houden. Da's foute boel dus.

De afslag verderop bij Lunetten naar de A27 wordt wel weer goed aangegeven, zoals het hoort. Want hier rijd je gewoon op de rechterbaan natuurlijk, zoals het betaamt :) En dus behoor je en aanwijzing te krijgen om links te houden als je de A12 wilt vervolgen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Mee eens, beter teveel dan te weinig. Zeker bij grotere splitsingen van snelwegen. Ben je onbekend, dan kun je gewoon weer een vrachtwagen ofzo inhalen, in plaats van wachten op een wel/geen tekst.


Ja, bij de Meern zit er tussen die twee stroken en de 3 stroken van de A12 de bekende vierkante blokken tussen, zoals bij op/afrit.

Ofwel als je al op de A12 zat en verder richting Arnhem wil, blijf je op de "hoofdweg" en is er dus geen melding noodzakelijk.





frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

ritselaar schreef:Net voor Oudenrijn liggen 3 rijstroken en komen er vanaf afrit (De Meern) twee stroken bij die direct ook weer als afrit gelden richting A2. Hier meldt het systeem links aanhouden. Zou dus overbodig zijn, want je blijft gewoon op de hoofdweg met de 3 rijstroken.
Ik neem aan dat je het als volgt bedoelt: er zijn 3 rijstroken en er komt een oprit bij (2 stroken) en die buigen ook meteen weer af als afrit (een gecombineerde in en uitvoegstrook dus) en niet als splitsing van autosnelwegen (opsplitsing van rijstroken). Dan zou je inderdaad geen begeleiding moeten krijgen (je blijft immers op de snelweg en aan op- en afritten heb je geen boodschap).
ritselaar schreef:Als je dan de A2 voorbij bent, wordt de derde rijbaan (rechtse strook) een afrit.

Hier komst systeem NIET met een melding. Zou dus WEL moeten.
Als de meest rechtse strook afbuigt (er waren 3 banen en nu gaan er maar 2 rechtdoor) dan moet je inderdaad horen dat je links aan moet houden.
ritselaar schreef:Dan volgt later (voorbij de Galecoppenbrug, de weg is dan weer drie stroken) weer een splitsing (rechterstrook gaat meen ik naar de A27). Hier meldt systeem zich weer wel om links aan te houden.
Dit is dan gewoon correct en moet ook zo blijven.

Groetjes,

Toho_NL.

P.s. heb het bericht even gesplitst om het voor een ieder duidelijk te houden.

P.p.s. @JW: ik wil inderdaad geen overbodige begeleiding (zoals "De hoofdweg volgen gedurende X kilometer"), maar bij splitsingen en dergelijke is het een ander verhaal. Ik ben daar ook van mening dat je beter te veel begeleiding kan krijgen dan te weinig. Echter, het moet wel consistent zijn. Als je de ene keer wel wat hoort en de andere keer niet, dan is het voor de gebruiker niet duidelijk. Daarom wil ik Navteq ook vragen om hier naar te kijken en de situatie zodanig aan te passen dat de begeleiding correct is.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik reageer nog even op een wel erg oud topic.

Ik rij met de dvd van vorig jaar mei.

Ik reed laatst weer een keer vanuit Gouda, maar nu zijn de aanduidingen wel correct, conform de wegmarkeringen :-)

Of Navteq heeft hier vooruit gelopen, danwel problemen lossen zichzelf op.
Doordat vorig jaar zomer er diverse weekend-werkzaamheden geweest zijn op de A12 zijn diverse wegvakken/opritten/afritten qua markering veranderd.
Zo is een afrit van hoofdbaan naar nevenbaan verdwenen (hier staan van die "massieve" vangrails)

Kortom voor JW en ToHo: over dit weefvak hoeven we niet meer te discussieren :-)

Er blijven er vast nog wel wat over (A12/A27 bij Utrecht, waar ik vorig jaar overschreef nav de protable VDO waar ik een weekje mee reed en de A12 Arnhem thv Waterberg komend vanaf Velperbroek)

Maar goed, eerst maar weer met smart wachten op dvd-kaartupdate voor mijn systeempje.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navteq”