TIP gevraagd !!

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
9pm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 mar 2008 00:13

TIP gevraagd !!

Bericht door 9pm »

Hopelijk post ik het hier goed.

Wie heeft er een tip om makkelijk te bepalen welke draad ik moet pakken voor de 2e stand van de contact sleutel. Zodat de nav ook spanning krijgt tijdens het starten.

Meten is weten oke, maar misschien dat je kan vertellen welke draad jullie daar voorgenomen hebben!
Draad naar de startmotor of wat dan ook? Ik heb namelijk geen idee hoe ik zonder al te veel kabels na moet meten welke draad ik pakken moet.

Tips en trick omtrent hierover gaarne welkom.
Gepruts met een diode en relais zie ik niet zitten.

Mvg Joost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Er zijn een paar honderd automerken en typen op de markt, als je de oudere versies meerekent zit je op enige duizenden. Die hebben veelal allemaal verschillende uitvoeringen van de elektriek, en dus is hierop geen algemeen antwoord te geven.
Misschien kan iemand je helpen als je precies omschrijft welke auto, type, bouwjaar, uitvoering je hebt :idea:
Daarna kan de Mod dit verplaatsen naar het betreffende merk.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
9pm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 mar 2008 00:13

Bericht door 9pm »

Ik snap dat het onmogelijk is om aan te geven welke draad en waar die zit.
Maar had gehoopt te horen van anderen welke draad hun gebruikt hebben. En aan welke draden je doorgaans mag denken die spanning krijgen op stand 2 van de sleutel, die ook tevens makkelijk te bereiken zijn.

Mvg Joost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

De vraag die jij stelt is niet zo te beantwoorden: Over welk merk auto hebben we het, om maar iets te noemen. Ieder merk heeft daarvoor weer speciek een of meerdere kleuren draden voor bedacht. Het wijkt dus per merk af.
In jouw geval is het gewoon een kwestie van meten met een spanningsmeter in de buurt van de zekeringskast. Snel te doen, simpel te zien en achteraf dus altijd de goede draad ongeacht de kleur.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
9pm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 mar 2008 00:13

Bericht door 9pm »

Ik heb nu een draad gevonden waar spanning op komt te staan wanneer ik de sleutel doordraai tot stand 2.
Dit is een draad ter voorbereiding naar ik meen voor een aircobediening. Ik heb geen airco.
Het gaat dus gewoon om een loos stekkertje met een plus en min waar spanning op komt op stand 2. En terug draaien naar acc en hij krijgt geen spanning meer.

Maar, wanneer ik de sleutel terug draai naar acc, dan valt de spanning van 12,78 volt heel langzaam terug naar 0.
Wanneer ik de multimeter op de acc draad aansluit en ik draai de sleutel terug naar stand 1(uit), dan is de spanning gelijk weg.

Kan het kwaad als ik mijn navi op die draad aansluit die geschakeld wordt op stand 2, waarvan de spanning langzaam wegzakt tot 0?

Mvg Joost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoewel ik met interesse jouw experimenten volg waag ik toch te betwijfenlen of het nu zo slim is om af te wijken van wat de fabrikant van de navi voorschrijft en wat overal toepasbaar is.
Bij het ansluiten van de 12 volt dien je gebruik te maken van Klem 15 en van Klem 31. Daat zit in elke auto en is altijd de enige manier om zonder problemen een deugedelijk functioneren te bewerkstelligen.

En wat jij met je multimeter waarneemt zegt totaal niets. Dat wegzakken van een spanning kan bijv best een condensator zijn die zich ontlaadt over jouw "multimeter". Meten is weliswaar weten, maar vaak wordt er aan voorbij gegaan dat het prikken met twee testpennen iets anders is dan het "meten"uit het gezegde. Daar komt veel meer voor en bij kijken. Jij hebt geen idee van de belastbaarheid van wat je nu geconstateerd hebt. Dat kan bijv best de schakelspanning voor een relais zijn dat nog moet worden gemonteerd en hierbij een condensatortje om de spanning even vast te houden tijdens onderbreken door starten. Zonder deugdelijke schema's en de kennis om deze te lezen en te interpreteren is auto-elektronica/elektriciteit iets anders dan een serieschakelaar van de Praxis
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En de vraag blijft: over welke auto (merk, type, bouwjaar) heb je het hier nou?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
9pm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 mar 2008 00:13

Bericht door 9pm »

Je hebt inderdaad gelijk dat als je niet zeker weet wat je doet dat je het dan beter kan laten. En het advies om niet een draad te gebruiken waarvan ik niet zeker weet hoe en wat.

Ik heb de acc dan uiteindelijk ook op de acc aangesloten.
Ik mag er toch ook wel een beetje van uit gaan dat, als kenwood zegt dat je de acc draad op de acc aan moet sluiten dat de computer er wel tegen kan. Anders zouden ze dit toch niet zo in de handleiding zetten.




Aangezien er niet veel auto's van mijn type rondrijden ga ik gelieve niet op het internet en fora vermelden om welk merk en type auto het gaat. Ik heb immers pas een inbraak gehad en wil deze niet nog een keer hebben.


Mvg Joost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • advies gevraagd: 2 din Nav voor Alfa GT 2004
    door Alfistzmeer » 21 dec 2016 08:54 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 1
    Weergaves: 550

Terug naar “Navigatie algemeen”