Snelheidspuls...

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
anton broekhof
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:30

Snelheidspuls...

Bericht door anton broekhof »

Hoi allemaal ik ben hierzo nieuw, doe mts autotechniek, en nu moet ik een verslag over navigatiesystemen schrijven. Dat lukt allemaal wel aardig, maar er zijn 2 dingen niet duidelijk,

het eerste: een interface wat is dit en hoe werkt dat en waarom pas je dat doe, want ik weet van een paar auto's waar ik navigatie heb ingebouwd, dat je gewoon een snelheidssignaal ergens in een stekker op een lege plek kan prikken dus ik begrijp de functie van die interface niet.

Het tweede: zo een snelheidssignaal dit kan via abs met de inductie sensor tog? dus als je het signaal zou meten zou je een sinus moeten krijgen, maar als een auto geen abs heeft hoe komt die dan een snelheidssignaal?

Dit waren mijn onduidelijkheden, ik hoop dat iemand me ermee kan helpen

alvast bedankt

groeten anton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Re: snelheidspuls

Bericht door Gene »

anton broekhof schreef:Hoi allemaal ik ben hierzo nieuw, doe mts autotechniek, en nu moet ik een verslag over navigatiesystemen schrijven. Dat lukt allemaal wel aardig, maar er zijn 2 dingen niet duidelijk,

het eerste: een interface wat is dit en hoe werkt dat en waarom pas je dat doe, want ik weet van een paar auto's waar ik navigatie heb ingebouwd, dat je gewoon een snelheidssignaal ergens in een stekker op een lege plek kan prikken dus ik begrijp de functie van die interface niet.
De interface zorgt er o.z. voor dat pulssignalen die niet voldoen aan de criteria van het navigatiesysteem worden omgezet naar de juiste signalen;
Het tweede: zo een snelheidssignaal dit kan via abs met de inductie sensor tog? dus als je het signaal zou meten zou je een sinus moeten krijgen, maar als een auto geen abs heeft hoe komt die dan een snelheidssignaal?
Aansluiten op het abs pulssignaal is niet aan te bevelen. De navigatie kan storingen veroorzaken waardoor de abs niet goed werkt.
Is er geen ABS voorhanden dan wordt bij de modernere wagens het signaal afgetakt van:
a: een aansluiting op de versnellingsbak, c.q. aandrijfas
b: van de can-bus, al dan niet met gebruik making van een interface.
alvast bedankt
Graag gedaan
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Anton

Je bedoelt het CAN-bus interface? Dat zet de digitale signalen dat de CAN-bus levert om tot analoge signalen. Meestal wordt daarmee het snelheidssignaal uit de brij van digitale informatie die over de CAN-bus wordt verstuurd, gevist en omgezet in een signaal zoals dat bij auto's zonder CAN-bus voor komt.

Bij veel van die oudere auto's met ABS wordt het snelheidssignaal gebruikt, i.p.v. een aparte sensor op de aangedreven wielen of as. Dit snelheidssignaal, dat ook al gebruikt werd vóór ABS bestond, wordt normaalgespoken voor de snelheidsmeter gebruikt. Of het voor de snelheidsmeter ook al versterkt wordt, weet ik niet. Maar het wordt i.i.g. versterkt, om bijvoorbeeld ABS, Cruise Controle en navigatie aan te sturen. Je mag dus nooit het signaal rechtstreeks van de snelheidsensor gebruiken, want dan kan het zijn dat het signaal te zwak wordt en je allerhande gekke effecten gaat krijgen. Stel je voor, dat je een te zwak signaal krijgt en het ABS daar op gaat reageren.

Er zijn trouwens ook auto's (de Golf 2 en de Jetta bijvoorbeeld, m.u.v. de 16V), die een mechanische "aandrijving" voor de snelheidsmeter hebben.

Ik heb zelf ooit op de MTS gezeten en weet uit ervaring, dat veel bedrijven heel behulpzaam zijn en graag informatie opsturen. Maar ik vertelde wel altijd eerlijk dat ik op de MTS zat en een verslag moest maken. Anderen die allerhande verhalen verzonnen, kregen niet zo veel informatie los als ik. Vaak willen ze dan wél graag, dat je een kopie van je verslag naar hun opstuurt. Maar dat zal niet het probleem zijn.

Ik zou een bedrijf als VDO Dayton of Navteq (zitten beide in Eindhoven als ik me niet vergis) gewoon eens bellen of mailen. Maar misschien is er ook wel een grote handelaar/inbouwer die informatie voor je heeft. Ik noem maar wat, zelf kun je er misschien ook nog wel wat verzinnen. En beperk je, als je een paar talen spreekt, ook niet alleen tot Nederland. Bellen deed ik destijds alleen naar bedrijven binen Nederland, omdat bellen naar het buitenland toen nog erg duur was. Maar met een nette brief of email (was er eind 80er, begin 90er jaren nog niet) kom je ook heel ver. Van sommige bedrijven hoor je helemaal niks meer, van andere krijg je behoorlijk wat informatie. Biedt eventueel aan de telefoon aan dat je hun onkosten wilt vergoeden, maar zeg er gerust bij dat je student bent. Meestal zijn ze heel vriendelijk dan. Maar vergeet vooral op het eind van het gesprek niet je adresgegevens door te geven. Ik heb een paar keer na een heel leuk gesprek terug moeten bellen, omdat ik dat vergeten was. En als je pech hebt, weet je niet meer, met wie je gesproken hebt.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anton broekhof
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:30

Bericht door anton broekhof »

hey bedankt voor de reacties, ik ga het gewoon proberen en het is inderdaad wel een goed idee om bedrijven te benaderen, dit heb ik al eens vaker gedaan en ik heb nog nooit pech gehad, maar ik had er nu niet aan gedacht

mvg anton

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Anton,

Leuk projekt, en een mooi onderwerp om een verhaal over te schrijven.
Gene en Mathy hebben al wat tips en antwoorden gegeven, wellicht kan ik je nog wat verder helpen.
Mocht je daar behoefte aan hebben, stuur me dan een PB met je E-mail adres, dan kunnen we wat meer in detail gaan.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navigatie algemeen”