Radio/Navi/Handsfree oplossing voor SLK R171

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
asterduc
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2011 20:25

Radio/Navi/Handsfree oplossing voor SLK R171

Bericht door asterduc »

ik was blij verrast toen ik dit forum tegenkwam.
Ongetwijfeld kunnen jullie mij helpen bij volgende keuze.

Mijn vrouw heeft een MB SLK 200, R171 van 2005.

De wagen is voorzien van een Radio 20 (die soms geen geluid meer geeft) en een oud mobiel navigatietoestelletje Garmin Quest 2.

Ik had nu graag de auto voorzien van een werkende radio, handig navigatietoestel en handsfree voorziening voor de telefoon.

Oorspronkelijk dacht ik aan een TomTom Via met ingebouwde handsfree, maar aangezien de radio 20 nu ook lijkt te begeven lijkt een komplete all-in-one unit meer op zijn plaats.

Dat kan een MB Audio 50 of Command APS zijn, maar
1. die zijn erg duur
2. lijken mij niet zomaar kompatibel met de oude Audio 20 voorziening

Daarom is het imo meer evindent om een universeel toestel in te bouwen.
Daarbij dacht ik aan een Pioneer Avic920BT of dergelijke, of de iets prijsgunstigere TomTomGo I-90.
Via een 2-din houder en frontplaat die beschikbaar is voor de SLK, lijkt me deze ook esthetisch mooi in te bouwen.

Het multifunktioneel stuur van de SLK wil ik graag benutten (radio en tel). Daar bestaan interface kabels voor, alleen weet ik niet in hoeverre deze plug-and-play zijn.
Tevens had ik achteraan graag een parkeerhulp willen voorzien.

Uit enkele topics leer ik dat het ook mogelijk is om gegevens van de CANbus te halen (snelheid, achteruitrijstand, stuurwielstand). Is dit mogelijk?
In hoeverre kan deze ombouw in eigen beheer worden gedaan, of indien dit af te raden is, welke installateurs zijn aan te bevelen voor dit werk (zuid nederland).

Ik zie graag jullie advies tegemoet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Radio/Navi/Handsfree oplossing voor SLK R171

Bericht door Janloco »

@asterduc

Als je niet echt handig bent met auto electronica, dan zou ik niet beginnen aan zelf inbouw van een dergelijk systeem. Ikzelf ben momenteel in het bezit van de F 930BT. Daarop is een achteruit rij camera gemonteerd. Dat werkt prima als parkeerhulp. Veel is aan te sluiten op het canbus ssysteem. Maar Mercedes is nogal eigenwijs en je moet heel veel dingen via de computer van de auto "inbrengen" Daarbij komt nog dat Mercedes tegenwoordig glasvezel gebruikt. In de laatste E serie was het niet mogelijk om een ander systeem dan mercedes in te bouwen, door het gebruik van glasvezel. Er was nog geen interface beschikbaar.
Ik weet niet hoever je in het zuiden woont, anders zou je eens contact op kunnen nemen met een forum lid genaamd Gentry. Hij is een actief forum lid en heeft een inbouw station in het midden van het land. Misschien is dat een optie voor je, als je er niet zelf aan wilt beginnen.

Veel succes op dit forum

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
asterduc
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2011 20:25

Re: Radio/Navi/Handsfree oplossing voor SLK R171

Bericht door asterduc »

bedankt Janloco,

mijn kennis van electronica rijkt iets verder dan dat van de gemiddelde burger, maar een expert ter zake ben ik absoluut niet. Wel vind ik het boeiend om deze materie te onderzoeken en daaruit de juiste keuze te maken.

Na wat speurwerk is mij duidelijk dat het plaatsen van een betaalbaar tweedehands Mercedes systemen geen optie is.
Zover ik het begrijp worden deze systemen op maat gemaakt en afgesteld op de aanwezige configuraties, herkenbaar in het chassisnummer van het voertuig.

Mijn voorkeur blijft daarom uitgaan naar een dubbel Din toestel met navigatie, radio en handsfree.

Het valt me op dat er een aanzienlijk aanbod is, dit zowel aan tweedehands als overjaarse modellen.

Ik neem aan dat de prijzen zowat in verhouding staan tot wat je mag verwachten.
De merken die voor mij onmiddelijk opvallen zijn Pioneer en Kenwood.
Zijn er nog andere merken die ik aandacht moet geven en in hoeverre zijn de oudere systemen (bvb pioneer 700 en 710 tov 720) nog interessant.

Volgens mijn zwager heeft Pioneer geen ISO aansluitstekkers wat de compatibiliteit niet ten goede komt. Klopt dit?

Verder zie ik hier en daar wat kabels op internet die de stuurtoetsen koppelen aan de handsfree functie.

Welke koppelingen zijn verder nog echt nodig en welke genieten voorkeur om te hebben.
Ik zou daarbij denken aan een snelheidssignaal (is dit analoog of via CANbus), stuurstand, ...

Nog een andere bedenking die ik had is de wegvallende functies door het verwijderen van de Radio 20. Nu komen er een aantal gegevens op het dashboardscherm zoals de radio post, temperatuur, boordcomputer. Een aantal zal ik vermoedelijk kwijtraken neem ik aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Radio/Navi/Handsfree oplossing voor SLK R171

Bericht door Janloco »

Tja ik ken Mercedes zijdelings, omdat ik van mijn baas dagelijks in zo'n ding mag sturen. Ik ben ook slechts een hobbyist met de electronica. Mijn versleten rug laat het niet meer toe om zelf onder het dashboard te gaan liggen sleutelen. Ik laat het over aan een gerenomeerd bedrijfje. Ik weet wel dat Mercedes heel lastig is. Alles wat er veranderd wordt, daarvoor moet je langs de dealer om je computer weer op de rit te zetten. Het lukte mij ook niet om een nieuwer systeem, ook van Mercedes in te bouwen. Daarbij moest niet alleen het scherm, maar ook de hele bups achter in de auto vervangen worden. Dat zou ongeveer €4000,00 gaan kosten. Toen zijn mijn baas, "je doet het maar met de pijltjes!!!" Het andere verhaal staat hierboven. Het was op dat moment niet mogelijk om een ander systeem dan dat van Mercedes in te bouwen, ivm glasvezel kabels.

Inbouwen zal je misschien nog wel lukken, maar alles aan de praat krijgen??? Ik wens je veel succes toe. Denk wel als je een gebruikt systeem koopt, dat je zeker weet dat het niet van diefstal afkomstig is. Als het toevallig een apparaat is waar een pincode voor vereist is, ben je nog meer geld kwijt en misschien ook wel je toestel.

Pioneer vind ik zelf prima. De nieuwste Kenwood, daar heb ik bijzonder slechte ervaringen mee. Voor meer ideeen, zou ik zeggen lees de fora er is op na. Dat geeft heel veel leesplezier en het geeft je ook inzage in de verschillende systemen.

Veel suc6 met de inbouw en laat ons even weten of het je gelukt is. Daar leren wij ook weer van.!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
asterduc
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2011 20:25

Re: Radio/Navi/Handsfree oplossing voor SLK R171

Bericht door asterduc »

nogmaals bedankt Janloco.

op SLKworld.com heb ik een paar topics gevonden die het verhaal van de ombouw beschrijven.
Die jongens hebben duidelijk zwarte sneeuw gezien. Afblijven dus.

Alternatief:
De Pioneer avic-f720bt lijkt mij goed doorontwikkeld, kompleet en betaalbaar.
Om die in te bouwen heb ik op eBay een 2-din frame gevonden met dezelfde structuur als de originele SLK radio.

Bij Dietz Duitsland is een CAN interface, stuurbediening en bijhorende kabels beschikbaar.
Het betreft de 66030 CAN en stuurbedieningsinterface, 66140 kabelset voor de interface en 66405 kabelset voor de Pioneer.
Als ik de gebruiksaanwijzing overloop lijkt het redelijk plug-en-play. Prijs via hun webshop is 170 euro.

Zijn er hier DIYers die met bovenstaande kit ervaring hebben?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 679
  • Igo primo stem gps plus radio
    door Fox » 03 dec 2014 22:43 » in Overige merken -- MOBIEL --
    Reacties: 0
    Weergaves: 1541
  • Compositionele Media logo radio toevoegen
    door rjdewit » 25 feb 2017 14:41 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 444
  • Ik zoek een gebr. aanwijzing voor volkswagen radio navigatiesysteem mfd
    door Trebor » 06 jun 2015 22:17 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 602
  • Navi 950 tmc
    door John67 » 15 nov 2019 09:33 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 0
    Weergaves: 557
  • Navi 20 update
    door on7on » 16 mei 2014 21:49 » in Mercedes
    Reacties: 3
    Weergaves: 972
  • navi cd voor Peugeot 406
    door Higgy » 28 nov 2014 10:54 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 6
    Weergaves: 1038

Terug naar “Navigatie algemeen”