Pimpen van PNA's

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Pimpen van PNA's

Bericht door JW »

Sommigen hebben de wens om hun PNA (of zelfs vaste Navi) te pimpen, er een ander startlogo op te zetten, dan wel van extra POI's te voorzien.
De meeste fabrikanten van PNA's hebben daarvoor geen instructies paraat, er zijn er ook bij die expliciet stellen dat het niet toegestaan is.
Uiteraard moet ieder voor zich zelf weten wat hij met z'n aankoop doet, maar als er bij dat pimpen iets misloopt is het de vraag of er een beroep gedaan kan worden op de garantie die voor de PNA geldt.

Over dat laatste begint meer duidelijkheid te komen, en het antwoord is daarbij NEEN. De fabrikanten kunnen heel goed zien wat er met de SW gedaan is, ook al is er een eventueel aangebrachte toevoeging inmiddels verwijderd. De gegevens in de Registry blijven wel bestaan, en dat spreekt boekdelen.
Op het duitse forum loopt hierover nu ook een topic http://forum.pocketnavigation.de/thread ... ost1615168 en daarin staat dat zonneklaar bevestigd.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dank voor de waarschuwing.
Echter in Nederland ligt eea iets genuanceerder dan dat TomB in zijn reactie laat weten.

Bij ons geldt in zulke gevallen dat de leverancier moet bewijzen dat het disfunctioneren van het product rechtstreeks te wijten is aan de door de consument verrichte ingreep.
Eea heeft oa plaats gevonden in juridische geschillen met Dell waarbij het installeren van bepaalde software leidde tot volledige uitval van de computer. De rechter oordeelde in dit soort gevallen telkens dat als een apparaat daarvoor gevoelig is en de fabrikant daar geen expliciete waarschuwing voor geeft of een bescherming inbouwt, de verplichting jegens de consument gewoon intakt blijft en de volledige garantie blijft gelden.

De fabrikant van PNA's en andere apparatuur biedt oa softwareupdates aan die moeten/kunnen worden geïnstalleerd. Als daarmede iets fout gaat en er zou al geconstateerd kunnen worden dat er niet-originele software op geïnstalleerd is geweest heeft de fabrikant dus nog steeds de plicht om dit te verhelpen onder garantie.

Dat er in het register van Windows CE iets af te lezen zou zijn geloof ik onmiddellijk, maar wat is het voor moeite om de zaak schoon te maken en alles opnieuw er op te zetten, schoon register incluis.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Interessante discussie, dus :wink:

In het Dell geval ligt dat wat anders, daar kun je op een normale manier SW laden, via de CD/DVD lezer. Daar is het apparaat op berekend. En als daar wat bij fout gaat kun je in principe nog via een Format C je systeem opnieuw installeren, er even van uitgaand dat je de Windows paraat hebt.
Mocht dat allemaal niet baten, en de computer is ook met een opstart disk niet meer aan de praat te krijgen, ja dan zal Dell moeten opdraaien voor het probleem als ze bepaalde SW niet expliciet uitgesloten hebben.
Ik vraag me daarbij wel af hoe ver dat kan gaan, is het uitproberen van een Mac SW ook hieronder begrepen?

Bij PNA's zoals de Becker en de VDO's ligt dat wat anders.
Een officiële SW update zal, als er bij het installeren daarvan wat misloopt niet leiden (dus lijden) tot vervallen van de garantie. Maar als je zelf, via de SD kaart dan wel Active Sync probeert in de GUI of de besturings-SW zelf wat te veranderen, dan ligt dat anders. Dát zal de fabrikant altijd herkennen in het Register.
Dat Register en de bijbehorende log-files kun je niet legen en er een nieuwe besturings-SW op zetten, waar zou je die immers vandaan moeten halen? De fabrikant zal 'm je niet leveren.

Oftewel, ik denk dat de fabrikanten, inmiddels geconfronteeerd met een toevloed aan verkeerd gepimpte PNA's hun aanvankelijk coulante houding zullen laten vallen. Zij kunnen ook, als er ooit iets aan de rechter voorgelegd wordt denk ik makkelijk aantonen dat de gebruiker iets te verwijten valt.

Iets vergelijkbaars heb ik meegemaakt bij een kennis waarbij de kopie CD vast kwam te zitten in z'n systeem. Hij had daarvan geen origineel en dus was het kassa :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

OK, maar het veranderen van een startlogo wordt vaak door de fabrikanten zelf aangegeven als één van de mogelijkheden om een persoonlijk tintje aan het apparaat te geven en het toevoegen van POI's, zoals bij de meest populaire PNA's, is nauwelijks een ingrijpen in de software te noemen. Bij een aantal apparaten wordt dit zelfs op de websites als mogelijke optie genoemd. Deze toevoegingen zitten nooit in de GUI of de besturingssoftware maar altijd in de kaartsoftware die al dan niet op een SD-kaartje staat.
Overigens is het maken van een back-up van het besturingssyteem van een PNA via Active-sync ook mogelijk en daar is zelfs speciale software voor aanwezig. Je kunt dus de oorspronkelijke toestand altijd herstellen als je zo slim bent meteen in het begin een back-up te maken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat het voor een handige en redelijk goed ingevoerde computeraar geen echt probleem oplevert, da's bekend :wink: En dan zal het meestal wel goed gaan.
Het gaat echter om de formele situatie, waarover ik schreef:
De meeste fabrikanten van PNA's hebben daarvoor geen instructies paraat, er zijn er ook bij die expliciet stellen dat het niet toegestaan is.
Als er in die situatie iets mis gaat zal, in toenemende mate vergeefs een beroep gedaan kunnen worden op reparatie onder garantie.
Dáár wilde ik de forumlezers op wijzen, een gewaarschuwd mens telt voor twee :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pwvandeursen
Normal Member
Normal Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 jul 2004 20:26

Re: Pimpen van PNA's

Bericht door pwvandeursen »

JW schreef:Sommigen hebben de wens om hun PNA (of zelfs vaste Navi) te pimpen JW
Ik had altijd begrepen dat dat niet kon (ms5x00)....????

Is er een site waar dit uitgelegd wordt (eigen risico natuurlijk)

Patrick
VW passat 2004 met: PC5700 + MM5600 + jvc dv6202 + mi2100+ supercode europe + flitspalen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het enige wat mogelijk is bij de vaste navi's van VDODayton is het veranderen van het opstartscherm van een MS5200. De werkwijze wordt door VDO zelf precies opgegeven.
Ik heb dit zelf ook gedaan om uit te proberen, maar het nut zie ik er eerlijk gezegd niet van in.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In dit draadje http://forum.pocketnavigation.de/thread ... ost1650272 is er een vervolg op deze discussie.

TomB's verwachting dat fabrikanten zullen overgaan tot SW versies waarbij je niet meer via ActiveSync de SW van de PNA kunt benaderen deel ik.
Daarvoor zijn de argumenten:
-Er is maar een beperkte categorie gebruikers die echt wat willen doen met deze mogelijkheid. Daarvoor zijn dan de PDA's het goede vehikel.
-De PNA fabrikanten richten zich op de bulk van de markt, die kopers willen een simpel te bedienen betrouwbaar apparaat tegen minimale kosten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navigatie algemeen”