Navigatie overal rond de wereld

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
RobGT
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010 18:46

Navigatie overal rond de wereld

Bericht door RobGT »

Hallo,

Ik heb een aantal vragen. Graag ontvang ik op alle vragen een antwoord,
In de herfst van 2010 gaan we met de auto naar Georgië en Armenië. Dit vraagt om goede ondersteuning van autonavigatie op de kortste weg door Zuidoost-Europa van Nederland naar Istanboel en dan dwars door Turkije naar Georgië en Armenië.
Deze reis is een test voor een grotere reis in 2011 of 2012 waarop we met de auto van Nederland via Turkije, Syrië en Libanon, Iran, Pakistan, India, Myanmar, Thailand uiteindelijk in Viëtnam wil uitkomen. In Maleisië willen we de auto verschepen naar Australië.
Deze reizen vragen een grondige voorbereiding.

Onderweg gaat er een laptop mee, waarop we digitale kaarten kunnen uitwisselen met verschillende navigatieapparatuur.
Wij willen onderweg kunnen vertrouwen op goede autonavigatie, handnavigatieapparatuur en waar nodig met deze apparatuur kaarten kunnen uitwisselen.

- Welke autonavigatieapparatuur raden jullie mij aan?
- Welke handnavigatieapparatuur raden jullie mij aan?
- Welke navigatiesoftware in combinatie met die apparatuur raden jullie mij aan?
- Welke digitale kaarten zijn de beste?
- Of zijn er heel andere oplossingen voor deze complexe vraag?
- Welke accessoires hebben we verder nog nodig (gps-muis voor pc?)?
- Welke navigatiesoftware raden jullie mij aan?
- Waar heb ik niet aan gedacht?

RobGT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Navigatie overal rond de wereld

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

RobGT schreef:Waar heb ik niet aan gedacht?

RobGT
Dat van vele landen helemaal geen kaarten beschikbaar zijn en als ze al beschikbaar zijn meestal alleen van enkele doorgaande wegen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RobGT
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010 18:46

Bericht door RobGT »

Hallo Gerritje,

Inderdaad, voor de normale navigatieapparatuur zijn van veel landen geen kaarten voorhanden.
Wat ik heb begrepen, kun je met pc-software (TTQV, OziExplorer, e.d.) papieren kaarten inscannen en calibreren voor de navigatieapparatuur.
Er zijn ook veel Russische kaarten te koop die al op CD-Rom of DVD staan van vrijwel alle landen ter wereld.
Maar welke navigatieapparatuur kan dit allemaal aan?
En alle kaarten met de hand inscannen lijkt me monnikenwerk.

RobGT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

RobGT schreef:Hallo Gerritje,

Inderdaad, voor de normale navigatieapparatuur zijn van veel landen geen kaarten voorhanden.
Wat ik heb begrepen, kun je met pc-software (TTQV, OziExplorer, e.d.) papieren kaarten inscannen en calibreren voor de navigatieapparatuur.Er zijn ook veel Russische kaarten te koop die al op CD-Rom of DVD staan van vrijwel alle landen ter wereld.
Maar welke navigatieapparatuur kan dit allemaal aan?
En alle kaarten met de hand inscannen lijkt me monnikenwerk.

RobGT
Da's voor mij nieuw. Kun je daar wat meer over vertellen, indien mogelijk met links?
En voor welke navigatieapparatuur werkt dat dan?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

De ontwikkelingen gaan hard, misschien is dit tijdig beschikbaar?
Zoals geschreven, bom voor de kaartenbakkers..............
http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/10812
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich »

Hoi Robgt,

Ik weet dat er militaire stafkaarten zijn van alle landen en deze kaarten zijn ook digitaal te krijgen. Deze kaarten worden veel gebruikt door mensen die en grote reis gaan maken met hun auto. Ik heb altijd een landrover gehad en zat daarom ook veel op het land rover forum. Dit forum is erg actief. Daar las ik vaak over het gebruik van deze kaarten op een laptop.

Mischien moet je daar eens je vraag stellen. Ik denk dat ze je daar beter kunnen helpen. http://landrover.startpagina.nl/prikbord/

Veel plezier alvast met de reis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RobGT
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010 18:46

Bericht door RobGT »

Hallo JW en andere Navigators,

Ik ben blij als nieuweling in dit forum mijn bijdrage te kunnen doen. Ieder heeft zo zijn specialiteiten. Gewoonlijk zoekt iemand een navigatieapparaat en daarbij het nodige kaartwerk en dan kun je bij heel wat merken terecht.
Zoals uit voorgaande vragen en antwoorden blijkt, ben ik op zoek naar navigatieapparatuur die vreemd kunnen gaan; m.a.w. merkvreemde kaarten kunnen inladen.
De gebruikelijke merken hebben lang niet van alle landen digitale kaarten. Daar hebben software-ontwikkelaars op ingespeeld en er zijn programma’s geschreven die op een pc (laptop) kunnen draaien en als het ware kaarten in een gewenste vorm voor het bepaalde merk navigatie-apparatuur kunnen klaar maken en uitwisselen. Software voor de pc zijn programma’s als TTQV van Touratech http://www.ttqv.com, OziExplorer http://www.oziexplorer.com, en Fugawi http://www.fugawi.com. Er zijn nog meer van dergelijke programma’s.
Garmin, TomTom, Magellan, e.d. werken met de zogenaamde vectorkaarten. Hoe verder je op deze vectorkaarten inzoomt, des te meer informatie en detaillering je krijgt.
De pc-software kan gescande papieren kaarten omzetten in de zogenaamde rasterkaarten. Met behulp van de “kaartdatum” (vb. WGS 84) en het coördinatenraster van een kaart kun je de kaart calibreren in de pc-software. Hiermee kun je uiteindelijk met behulp van de GPS je plaats op de kaart bepalen. Maar dergelijke zg. rasterkaarten zijn geen vectorkaarten. Dus bij een slecht gedetailleerde papieren kaart krijg je nooit meer informatie dan je al op de papieren kaart ziet. Veel inzoomen op een rasterkaart is niet erg nauwkeurig. Maar je weet vaak wel in welke richting je gaan moet.
Je begrijpt dat een kaart van 1: 2.000.000 minder bruikbaar is dan een kaart met een schaal van 1:650.000.
Ik sprak al over monnikenwerk; als je, zoals wij naar India wil gaan dan zijn er topografische kaarten te downloaden met een schaal van 1:250.000 http://www.lib.utexas.edu/maps/ams/india. Ze zijn niet helemaal meer bij de tijd, maar dorpen en stadjes lopen niet zomaar de kaart af. Als je deze kaarten allemaal moet gaan calibreren dan ben je wel even bezig. Maar het is wel goedkoop.

Een tussenoplossing wordt geboden door ReiseKnowHow
http://www.reise-know-how.de/landkarten ... 79b0ac01d0, deze uitgeverij in Duitsland maakt goede kaarten op kunststof en levert dezelfde kaarten digitaal, compleet met calibratie-informatie voor de pc-software.

Het gaat nog verder Touratech
http://www.touratech.com/shops/011/inde ... e0284088c3
en Därr http://www.daerr.de/Landkarten/russ/Kar ... ginal.html,
verkopen CD-ROM’s en DVD’s, waar verzamelingen kaarten op staan. Dat kan veel moeite uitsparen.

Maar niet ieder navigatie-apparaat kan zowel vectorkaarten als rasterkaarten aan. En niet alle pc-software kunnen vectorkaarten als rasterkaarten verwerken.

Dus dan kom ik uiteindelijk weer bij mijn vragen in het begin. Daarbij wil ik graag gebruik maken van jullie kennis en ervaring.

Wie kan mij verder helpen in dit forum.

@ gewoonmich: ik zal ook eens gaan neuzen op het Landrover forum.

Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden.

RobGT
http://www.geocruiser.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een interessant thema, en zeker waard om er wat aandacht aan te besteden.

Je schreef:
De pc-software kan gescande papieren kaarten omzetten in de zogenaamde rasterkaarten. Met behulp van de “kaartdatum” (vb. WGS 84) en het coördinatenraster van een kaart kun je de kaart calibreren in de pc-software. Hiermee kun je uiteindelijk met behulp van de GPS je plaats op de kaart bepalen.
Daar zit een addertje onder het gras, en wel de juistheid van die kaart, of lievergezegd: de onjuiste plaatsbepaling op die kaart.
Ik had enige tijd geleden een lang gesprek met een echte deskundige op dit gebied, werkzaam bij een kaartenmaken. Nee, ik noem geen namen.
Die vertelde me dat zij met grote regelmaat aanlopen tegen het feit dat door derden geproduceerde landkaarten er ongelofelijk gedetailleerd uit kunnen zien, maar dat die kaarten zonder GPS hulp gemaakt zijn.
Een automobilist of een wandelaar merkt daar niets van, die heeft er geen weet van dat een lijntje op een kaart niet precies op de plek staat waar z'n geo-positie zou moeten zijn. Maar zodra je die wegen gaat checken met een GPS systeem blijkt dat je dan "Off-Road" bent.
Dat betekent dat een kaartleverancier al die wegen eerst fysiek moet gaan checken dmv "afrijden" met een GPS-auto, en alle werkelijke gegevens moet opnemen in de kaart database.
Mijn zegsman vertelde me dit verhaal, en toen begreep ik ineens waarom het me met grote regelmaat in het buitenland overkomen was dat ik "Off-Road" was. De kaart DB klopte gewoon (nog) niet, die wegen waren nog niet gecheckt.

Ik heb niet de illusie dat kaarten van India of de Philippijnen beter zijn dan wat Europese overheden aan kaartmateriaal in hun bezit hebben, nog altijd daterend uit de pré-GPS tijd.
Overheden zijn nú bezig die kaarten te checken, toevallig kwam ik vrijdag zo'n ploeg tegen die bezig was de coordinaten op te meten van een viadukt in mijn woonplaats. Dat werd gedaan met zeer nauwkeurige Trimble GPS apparatuur, en per meting heeft men vele minuten nodig om dat goed vast te leggen.

Oftewel, de gedachte om kaarten die je kunt krijgen/kopen van verre landen op die manier te digitaliseren is interessant.
Maar heb niet de illusie dat ze vervolgens goed bruikbaar zijn als je met de auto op pad gaat. Je zult met grote regelmaat geconfronterd worden met "Off-Road", naar ik verwacht.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Ik zou, en dat zeg ik als professioneel uitgever en als navigatie-fan, die geplastificeerde kaarten heel serieus in overweging nemen. Praktisch, kan weinig aan kapot etc.
QUa apparatuur (maar da's niet echt jouw vraag) zou ik me persoonlijk tot een Garmin beperken voor jouw specifieke doel. Onverwoestbare (nou ja ;-) ) stevige handhelds.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RobGT
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2010 18:46

Bericht door RobGT »

@ JW
Bedankt voor je aanvullende informatie.
Natuurlijk zullen de pré-GPS kaarten niet goed sporen, daarom hebben we ook een echte offroad-auto, dan kunnen we overal doorheen boenderen. In landen als Iran, India, Laos, enz. is eigenlijk het belangrijkste dat je weet of je in de goede richting rijdt, of waar de volgende stad ligt en dat je niet een paar honderd kilometer omrijdt. Het gaat dan niet zo zeer om een gemiste afslag, of dat je de goede rijstrook hebt. In bovengenoemde landen is spookrijden trouwens een fenomeen dat heel veel voorkomt, gewoon omdat het vaak gemakkelijk is of de kortste weg is.

@ Higgy
De klassieke wegen/landkaart heeft voor mij zeker niet afgedaan. Wij hebben nu al bijna alle kaarten in huis voor de toekomstige reizen. Dat zijn de genoemde ReisKnowHow kunststof kaarten, die waterbestendig en scheurvast zijn. Dezelfde kaarten zijn ook verkrijgbaar in digitale vorm, dus dat is voor het navigeren erg gemakkelijk. In Australië is de bekendste kaartenbakker “Hema”, ook hier hebben we de kunststofkaarten kunnen kopen.
Mijn vrouw wil niet de hele reis in de wegenkaarten zitten turen om te weten of we wel goed rijden. Daarom is autonavigatie onderweg meer dan een gemaksartikel, dan kan zij wat meer om zich heen kijken. In ons geval is de chauffeur ook de beste navigator.

Gebruikers van GPS moeten in het achterhoofd houden dat de VS bankroet is en dat er al jaren geen onderhoud plaatsvindt aan de 24 satellieten die het GPS-systeem dragen. De algemene verwachting is dat deze satellieten binnenkort één voor één zullen uitvallen. Dan is het wel belangrijk om nog te kunnen navigeren op kaart en kompas.

Wat de apparatuur betreft, daar gaat het nu wél om, als je weet welke handheld via een programma als TTQV of OziExplorer te laden is met vectorkaarten en/of met rasterkaarten dan ben ik al een heel eind verder.
Een nadeel van een handheld is het kleine scherm, maar zal wel meegaan tijdens wandelingen. In sommige streken verdwaal je al zodra je de weg uit het oog hebt verloren. Dat kan al twintig meter buiten een weg zijn waar dagelijks een handjevol auto's overheen rijden.

Ik heb dezelfde vragen aan Garmin gesteld. Bij Garmin gaan ze niet in op de mogelijkheid om gedigitaliseerde kaarten in hun apparatuur te laden. Dus dat ben ik dan op deze manier aan het uitzoeken.

RobGT
http://www.geocruiser.nl
Garmin Etrex Vista , 1e generatie
TomTom One XL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Heeeel verstandig om goeie kaarten mee te nemen. Dat zouden meer mensen moeten doen, dan krijgt de ANWB geen telefoontjes meer van verdwaasde vakantiegangers ergens in het buitenland: "M'n TomTom doet het niet, hoe moet ik nou verder"?
Gebruikers van GPS moeten in het achterhoofd houden dat de VS bankroet is en dat er al jaren geen onderhoud plaatsvindt aan de 24 satellieten die het GPS-systeem dragen. De algemene verwachting is dat deze satellieten binnenkort één voor één zullen uitvallen. Dan is het wel belangrijk om nog te kunnen navigeren op kaart en kompas.

Overdrijven is ook een vak, zei m'n moeder altijd.... :wink:
De Navstar's worden wel degelijk onderhouden en vervangen. Hoe dacht je dat het Pentagon anders nog zou kunnen "oorlogvoeren"?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gebruikers van GPS moeten in het achterhoofd houden dat de VS bankroet is en dat er al jaren geen onderhoud plaatsvindt aan de 24 satellieten die het GPS-systeem dragen. De algemene verwachting is dat deze satellieten binnenkort één voor één zullen uitvallen. Dan is het wel belangrijk om nog te kunnen navigeren op kaart en kompas

Lijkt me een bewering die op geen enkel feit is gebaseerd temeer daar op dit moment een zeer groot gedeelte van de economie leunt op het gebruik van dit van oorsprong militaire systeem.
Bovendien is er geen sprake van "al jaren geen onderhoud". Als er maar 10 minuten geen onderhoud plaats zou vinden lag de hele navigatiewereld al op zijn gat. Dat volgt uit de principes waarop dit systeem is gebaseerd

Er verschenen inderdaad in mei 2009 enkele korte berichten als zou de US Air Force zodanig achterlopen met gepland onderhoud en vervanging van satellieten dat ze elk moment uit de lucht zouden kunnen gaan. Maar na deze aanvankelijke stemmingmakerij, met merkwaardige verwijzingen naar Galileo als de mogelijke redding vanaf 2010, is er niets meer vernomen

[laatste zin die hier stond door moderator gewist. Gerrit, je punt is duidelijk, 't hoeft niet achter uit de keel...]
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Carminat Renault 2003 rond draaiende cursor
    door Andre F » 05 dec 2017 12:53 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 575
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1299
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1074
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 722
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 676
  • Camper navigatie
    door ernstrichard » 14 sep 2023 08:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 480
  • Ine s900r .navigatie
    door bakrajan » 09 mei 2016 12:17 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 453

Terug naar “Navigatie algemeen”