Kaart CD-ROM voor eigen gebruik kopiëren, toegestaan??

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Lucky
Junior Member
Junior Member
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2004 19:54

Kaart CD-ROM voor eigen gebruik kopiëren, toegestaan??

Bericht door Lucky »

Ik ben de nieuwe bezitter van een MS 5000. Aangezien deze in een vrachtwagen gemonteerd is waar we steeds smerig werk met uitvoeren, zou ik graag een paar reservekopie's maken van de CD'tjes. Met welk programma is dit mogelijk.
Dank bij voorbaat.

e-mail: vanhaute@tijd.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Voor eigen gebruik, dus ik mag een antwoord geven :wink:
Met Nero Burning Rom gaat het prima.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Higgy schreef:Voor eigen gebruik, dus ik mag een antwoord geven :wink:
Met Nero Burning Rom gaat het prima.
Dat dacht ik dus ook altijd, totdat er zich deze week op het prikbord de volgende discussie ontspon:
Geachte xxx,

met belangstelling lees ik uw bericht.
Wellicht is het u niet bekend maar het maken van een kopie voor eigen gebruik is niet toegestaan anders dan met toestemming en tegen betaling van een door Tele Atlas vast te stellen bedrag.
Dit op grond van de wet.

Kunt u uw naam en adres + telefoonnummer verstrekken dan neem ik contact met u op. Daarbij zal ik tevens nagaan of u in het verleden reeds kopieen hebt gemaakt voor eigen gebruik, zodat we een passende vergoeding kunnen vaststellen.

Hoogachtend,
Tele Atlas NV

mr. drs. J.G. Ruhaak
Bedrijfsjurist
En mijn reactie daarop:
Weledelgestrenge heer Ruhaak,

Alhoewel u niet reageert op mijn reactie, wil ik dat wel doen op de uwe, en wel om te proberen de probleemstelling en discussie helder te krijgen.

Voor mij is er geen discussie mogelijk over het kopiëren van CD's, of dat nou muziek CD's zijn dan wel Kaart CD's, anders dan voor strikt eigen gebruik. Dat is gewoon illegaal.
Wel ben ik er tot nu toe van uitgegaan dat er geen probleem is bij het maken van een back-up voor strikt eigen gebruik , waarmee het risico vermeden wordt van beschadiging in de auto van het origineel. Dit laatste is verre van denkbeeldig, zeker bij de 1-DIN systemen waarbij je om muziek te kunnen beluisteren van CD, de kaart CD moet verwijderen. En dat kan dus vele malen per dag gebeuren, in een veelal stoffige omgeving, met alle risico's van dien.

U stelt nu dat dit bij wet verboden is, en ik zou u danook willen verzoeken kenbaar te maken welke wetsartikelen hierbij in het geding zijn.

Een vergelijkbare gedachtenwisseling en discussie heeft recentelijk plaats gevonden op het duitse forum, met als uitkomst dat er geen probleem is met het maken van een kopie voor eigen gebruik. Het zou mij verrassen als onze wetgever hier een andere visie op zou hebben.

Derhalve mijn verzoek aan u.

Vriendelijke groet,
JW
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Ik neem dit wel serieus, de naam van Mr Ruhaak is geen fake, zoals door enigen gesuggereerd is dat het hier een 1 April grap betreft.
Als er geen reactie komt op korte termijn zal ik dit verder oppakken. Ik heb inmiddels de officiële reactie van TA Duitsland boven water, waarin gesteld wordt dat het wel toegestaan is een veiligheidskopie te maken voor eigen gebruik.....

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Aha!
Dat ga ik dus eens even kortsluiten met de verkoopleider van TA, aangezien eerdere uitspraken (zal eens graven in de jurisprudentie) volgens mij een kopie voor eigen gebruik toestonden (cd-roms, maar dat zou analoog redenerende ook voor deze navi-cd's moeten gelden)
Heb die Ruhaak al even nagetrokken: er werkt een Jeroen Ruhaak als jurist bij TA.
JW: duidt zijn emailadres ook op een Tele-Atlas emailadres? (moet eindigen op @teleatlas.com)
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Strikky
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2004 10:06

Auteursrechten

Bericht door Strikky »

Op lege cd's betalen we auteursrechten. Als er geen kopieen gemaakt mogen worden, waarom dan?


Enige tijd geleden Stichting Thuiskopie eens gebeld.

Vraag en antwoord.

Mag ik een kopie maken van een cd die ik bezit? Antwoord: Ja.
Mag ik voor mijzelf een kopie maken van een cd die van mijn buurman is? Antwoord Ja.
Mag ik een kopie maken van een cd die ik uit de bibliotheek leen? Antwoord Ja.
Mag mijn buurman van een origineel voor mij een kopie maken? Antwoord NEE


Alles uiteraard vanaf de originele cd.

:idea:

023-7997811
Thuiskopie Stichting

Siriusdreef 22/28 2132WT Hoofddorp

www.thuiskopie.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Re: Auteursrechten

Bericht door Toho_NL »

Strikky schreef: Mag ik een kopie maken van een cd die ik uit de bibliotheek leen? Antwoord Ja.
Zeker weten? Dit vind ik namelijk wel wat vreemd (je bezit immers het origineel niet zelf). Maar ja, als die stichting het zegt...

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Strikky,

Machtig interessant, en zeker van grote waarde in de discussie met TeleAtlas' Mr Ruhaak.

Dat van die CD van de buurman is inderdaad te lezen op die site, maar dat verhaal van de uitleen-CD niet. Kun je dat nog eens checken? Net als ToHo verbaast me dat nogal.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Vind persoonlijk punt 2 en 4 nogal tegenstrijdig met elkaar.
Heb er ook mijn vraagtekens bij.

Van TA weet ik dat ze veel op het net rondstruinen op zoek naar copie-en, en we hebben wel eens eerder een dergelijke 'brief' gezien en gepost van TA, welke overigens meer hout sneed dan bovenstaande.

Blijft gewoon jammer dat ze niet 'in beeld' op dit forum zitten en reageren, want ik denk dat ze wel degelijk op dit forum aanwezig zijn, doch 'anoniem'.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Strikky
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2004 10:06

Bericht door Strikky »

Wat betreft punt 2 en 4.

"Thuiskopie"

De naam zegt het al een beetje.
Je mag zelf een kopie maken.
Je mag voor een ander geen kopie maken.


Het e.e.a. lijkt mij duidelijk.

Waarom is er anders een heffing of blanco informatie dragers.
Dat was ook de reden waarom ik destijds eens ging informeren.


Van stichting Thuiskopie


Consument
Iedereen mag, voor strikt persoonlijk gebruik, een kopie maken van bijvoorbeeld een cd, een videoband of een televisieprogramma. Zolang als de kopie bestemd is voor eigen oefening, studie of gebruik, is het niet nodig om toestemming te vragen aan de rechthebbenden. De kopie moet wel door de gebruiker zelf zijn gemaakt. Verkopen of verhuren van de kopie mag niet zonder toestemming.

Voor dit thuiskopiëren bent u een vergoeding verschuldigd aan de rechthebbenden, maar u hoeft daar zelf - als consument- niets voor te doen. De fabrikanten en importeurs van bijvoorbeeld uw blanco audiocassette, uw VHS-band of cd-r betalen de Thuiskopievergoeding aan stichting de Thuiskopie. Deze fabrikanten en importeurs berekenen de Thuiskopievergoeding door in de prijs die u als consument betaalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Ter aanvulling op Strikky's verhaal een kopie van een stukje dat op die site staat:
Wetgeving en jurisprudentie

Thuiskopiëren mag, maar er staat wel iets tegenover.

U mag best voor uzelf een kopie maken van die mooie cd die u van de buren heeft geleend. Ook even een film op de video zetten, omdat u niet de gelegenheid heeft om op het moment van uitzending te kijken is geen enkel probleem. Voorwaarde is dat u die kopie voor uzelf maakt. Iemand anders opdracht geven om die cd te kopiëren mag weer niet. Ook als u de kopie wilt verkopen of verhuren heeft u eerst toestemming van de rechthebbenden nodig.
Dus helemaal in lijn met de eerdere gedachtengang, blijft slechts over m'n vraagteken bij de CD van de leenbibliotheek. Daar heb ik m'n twijfels over.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Strikky
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2004 10:06

Bericht door Strikky »

Wat de bibliotheek betreft. Dit is eigenlijk hier off topic. Daar zijn waarschijnlijk geen nav cd's te leen.
Dat ik het erbij schreef kwam omdat het mij destijds om audio cd's ging.

Maar voor een ieder die het naadje wil weten. Ze, Stichting Thuiskopie, hebben een brochure
"Thuiskopiëren mag, maar er staat wel iets tegenover."
Is mij destijds op verzoek toegestuurd.


Hun telefoonnummer.
023-7997811

Kunnen de geintresseerden ook even vragen naar de bieb kwestie.

Stel dat de bieb niet mag, Dan heb je wel een probleem als je buurman de bieb is ;-).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Strikky schreef:Wat de bibliotheek betreft. Dit is eigenlijk hier off topic. Daar zijn waarschijnlijk geen nav cd's te leen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het is wel van belang om op die manier iets van de logica te gaan begrijpen die erachter zit, en zonodig argumenten bij de hand te hebben als er verder "van gedachten gewisseld" gaat worden met TeleAtlas.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 nov 2003 12:33

Bericht door beckeronline »

Ik heb ook even e.e.a. uitgezocht maar dit alles is NIET geldig op datacd's dus ook niet op nav cd's!!!!

Vraag Waarom zijn op "data"-cd-r/rw's geen vrijstellingen te verkrijgen?

Antwoord Op "data"-cd-r/rw's zijn geen vrijstellingen te verkrijgen, omdat de voorzitter van de SONT in zijn besluit heeft kenbaar gemaakt dat er bij de data-cd-r/rw om praktische redenen (zoals die door STOBI en Stichting de Thuiskopie zijn aangevoerd), geen onderscheid wordt gemaakt tussen huishoudelijk en professioneel gebruik. Deze uitzonderingsregel is sinds de introductie (per 1 september 1999) van de heffing op op de data-cd-r/rw van kracht.
Bij het bepalen van de hoogte van de thuiskopievergoeding is rekening gehouden met het feit dat er ook van professioneel gebruik sprake kan zijn.



Bovenstaande staat in de vraag en antwoord lijst van bovengenoemde stichting en is dus ook duidelijk te lezen dat kopieeren van data schijven (wat een nav cd ook is!) niet is toegestaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

beckeronline schreef:Ik heb ook even e.e.a. uitgezocht maar dit alles is NIET geldig op datacd's dus ook niet op nav cd's!!!!

Vraag Waarom zijn op "data"-cd-r/rw's geen vrijstellingen te verkrijgen?

Antwoord Op "data"-cd-r/rw's zijn geen vrijstellingen te verkrijgen, omdat de voorzitter van de SONT in zijn besluit heeft kenbaar gemaakt dat er bij de data-cd-r/rw om praktische redenen (zoals die door STOBI en Stichting de Thuiskopie zijn aangevoerd), geen onderscheid wordt gemaakt tussen huishoudelijk en professioneel gebruik. Deze uitzonderingsregel is sinds de introductie (per 1 september 1999) van de heffing op op de data-cd-r/rw van kracht.
Bij het bepalen van de hoogte van de thuiskopievergoeding is rekening gehouden met het feit dat er ook van professioneel gebruik sprake kan zijn.



Bovenstaande staat in de vraag en antwoord lijst van bovengenoemde stichting en is dus ook duidelijk te lezen dat kopieeren van data schijven (wat een nav cd ook is!) niet is toegestaan
Ik denk dat je dit verhaal uit de context gehaald hebt waarin het geschreven is, en vervolgens er een eigen interpretatie aan gegeven hebt.

Waar het in de tekst over gaat is een vrijstelling voor het betalen van een vergoeding bij de aanschaf van de data CD-R/RW. En daarvan zegt dus de Stichting dat die vergoeding hoe dan ook betaald moet worden omdat je dat onderscheid niet kunt maken tussen schijfjes aangeschaft voor professioneel dan wel thuisgebruik.
Het zegt dus niets expliciets over het al dan niet toegestaan zijn van het maken van een back-up op een CD-R/RW, a contrario zegt het impliciet dat het wel toegestaan is, immers je betaalt die vergoeding.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Strikky
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2004 10:06

Bericht door Strikky »

Ik heb gisteren (7 april 2004) nog even de Stichting gebeld met de vraag of het ook geldt voor routeplanners.
Het antwoord was: "JA"

Dus het kopieren is ook toegestaan voor data cd's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 nov 2003 12:33

Bericht door beckeronline »

Klopt inderdaad dat kopieeren voor eigen gebruik toegestaan is had e.e.a. verkeerd opgevat. Ben door teleatlas gebeld en die bevestigen dat kopieeren voor eigen gebruik toegestaan is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

beckeronline schreef:Klopt inderdaad dat kopieeren voor eigen gebruik toegestaan is had e.e.a. verkeerd opgevat. Ben door teleatlas gebeld en die bevestigen dat kopieeren voor eigen gebruik toegestaan is.
Da's interessant, en geheel in tegenspraak met wat TeleAtlas' bedrijfsjurist hierover te melden had.
Nu is het een kwestie van deze uitspraak op papier vastgelegd te krijgen, kun jij daar verder iets aan doen, of zal ik een mail naar Mr Ruhaak sturen en jouw berichtje hier citeren? In dat laatste geval zou ik graag de naam van de persoon weten waarmee jij gesproken hebt. Kan je me evt ook via een PB sturen.

Groet,
JW

P.S. Je zou toch haast gaan denken aan een 1 April grap, maar dan wel zeer misplaatst naar mijn opvatting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ik denk dat er firma's en personen zijn die er graag hun eigen regels maken en er op na houden.
In nederland hebben we een grondwet waarin bepaalde zaken geregeld worden en daar moeten de bedrijven zich ook aan houden.

Eigelijk snap ik dus niet waar deze welles / nietes vraag over gaat !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Han schreef:Ik denk dat er firma's en personen zijn die er graag hun eigen regels maken en er op na houden.
In nederland hebben we een grondwet waarin bepaalde zaken geregeld worden en daar moeten de bedrijven zich ook aan houden.

Eigelijk snap ik dus niet waar deze welles / nietes vraag over gaat !
Uiteraard, daar moeten we ons allemaal aan houden.
Maar helaas, in die grondwet staat helemaal niets over een onderwerp als dit of daaraan gelieerd.
Hier gaat het in feite over auteursrechten en een mogelijk inbreuk daarop. Dat is in een speciale wet op hoofdlijnen geregeld, met dus in de marge interpretatie mogelijkheden. Daarover hebben we het hier, en hopelijk leidt dit topic tot een juridisch goed onderbouwde stellingname over de vraag of het geoorloofd is voor eigen gebruik een kopie te maken van een rechtmatig verkregen origineel. En dat die stellingname voor eens en altijd een einde maakt aan interpretaties die door velen, ieder op z'n eigen wijze, en met (vaak oneigenlijke) argumenten verdedigd worden.

En daarom doe ik m'n best dit topic verder te ontwikkelen, totdat we die uitspraak zwart-op-wit hebben. De bijdragen van een aantal forumleden zijn dan ook zeer waardevol, en helpen nadrukkelijk mee dit probleem op te lossen :)

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Onderstaande is HIER te lezen.

Stukje 1
  • Consument
    Iedereen mag, voor strikt persoonlijk gebruik, een kopie maken van bijvoorbeeld een cd, een videoband of een televisieprogramma. Zolang als de kopie bestemd is voor eigen oefening, studie of gebruik, is het niet nodig om toestemming te vragen aan de rechthebbenden. De kopie moet wel door de gebruiker zelf zijn gemaakt. Verkopen of verhuren van de kopie mag niet zonder toestemming.

    Voor dit thuiskopiëren bent u een vergoeding verschuldigd aan de rechthebbenden, maar u hoeft daar zelf - als consument- niets voor te doen. De fabrikanten en importeurs van bijvoorbeeld uw blanco audiocassette, uw VHS-band of cd-r betalen de Thuiskopievergoeding aan stichting de Thuiskopie. Deze fabrikanten en importeurs berekenen de Thuiskopievergoeding door in de prijs die u als consument betaalt.
Stukje 2
  • Tarieven Per1 juli 2003 gelden de volgende tarieven:

    Soort Vergoeding
    Video analoog € 0,33 per uur
    Audio analoog(cassettebandjes) € 0,23 per uur
    MiniDisc € 0,32 per uur
    Audio-cd-r/rw € 0,42 per uur(€ 0,52 per 74 minuten)
    Data-cd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,14 per disc
    Blanco dvd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 1,00 per 4,7 gigabyte*
    Blanco dvd+r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,50 per 4,7 gigabyte*
    Blanco dvd-ram vrijgesteld

    * voor blanco dvd's van het type -r/rw resp. +r/rw met een kleinere/grotere opslagcapaciteit dan 4,7 gigabyte geldt een proportionele vergoeding.

    De hoogte van de Thuiskopievergoeding is vastgesteld door de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT). De SONT is hiervoor aangewezen door het Ministerie van Justitie. In de SONT hebben beide partijen zitting:
    • Stichting de Thuiskopie namens de rechthebbenden
    • Stichting Overlegorgaan Blanco Informatiedragers (STOBI) namens de fabrikanten en importeurs van blanco beeld- en geluidsdragers
Voor mij is dit geheel duidelijk...
Ik hoef dus niet zwart op wit te hebben dat het mag, laat ze maar aantonen dat het NIET mag.
Edit Han Ik heb het dus over een kopie voor eigen gebruik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Nou, als ik alles zo terug lees, denk ik dat ik er veilig van uit kan gaan dat ik voor eigen gebruik een copie mag maken, mits ik ook het origineel maar bezit.

Maar als JW de tijd en energie er in wilt steken om het uit te zoeken, dan is dat wel een extra zekerheid, da's nooit weg en altijd prettig.

We horen het graag :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Volgens mij mag het zelfs ook als je het origineel niet bezit.. ALs je hem namelijk LEENT van de biebliotheek, dan moet ie ook weer terug... Dat betekent dus dat je daarna een illegale kopie zou hebben..

Maar ja, dat zou dan dus ook betekenen dat als je een originele navigatie-CD / -DVD leent van iemand en een kopie maakt dat je die dan gewoon legaal mag / kan gebruiken. Dit lijkt me echter een zeer vreemde gang van zaken. Kan iemand er wat meer over zeggen?

En hoe zit het eigenlijk als je aangehouden wordt (door de politie) en ze doorzoeken je auto en zien dat je een gekopiëerde muziek-CD bij je hebt? Doen ze dan moeilijk? Zij weten immers niet hoe je eraan gekomen bent........

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Forumleden,

De vorige week ontstane commotie rond het kopiëren voor eigen gebruik heeft inmiddels geleid tot een definitieve stellingname van TeleAtlas, bij monde van z'n bedrijfsjurist Mr. J. Ruhaak.

Mr Ruhaak heeft de volgende bijdrage geschreven op het prikbord, waar ook de eerste reactie stond:
Auteur: jeroen ruhaak (213.31.193.---)
Datum: 09-04-2004 12:19

Geachte lezers,


Tele Atlas bezoekt met regelmaat deze en andere sites om na te gaan hoe het illegaal kopieren tegen gegaan kan worden, in technische en in juridische zin.

Met interesse heb ik de discussie gevolgd op mijn ironisch gestelde bericht naar aanleiding van een persoon die zich afvraagt hoe hij een origineel label kan bemachtigen voor een reservekopie. Blijkbaar iemand die geheel te goede trouw dolgraag een reservekopie wil hebben identiek aan het origineel....objectief gezien merkwaardig, het is een persoon die slechts de schijn van illegaliteit tegen zich heeft.


Voor de duidelijkheid:
het maken van een reserve kopie voor eigen gebruik is toegestaan, men dient dan wel een licentie tot gebruik van de data op het origineel te hebben verkregen. Een vergoeding aan Tele Atlas is niet vereist voor het (persoonlijk) gebruikmaken van de reservekopie.

Overigens is Tele Atlas in samenwerking met andere marktpartijen bezig met ontwikkeling van een technische beveiliging tegen misbruik .


Jeroen Ruhaak
Vanmorgen heeft collega moderator Han nog telefonisch kontakt gehad met Mr. Ruhaak, waarin hij bevestigde zelf deze bijdrage geschreven te hebben, waarmee elke twijfel aan de authenticiteit weggenomen is.

Wij denken dat dit een prettig bericht is voor de forumleden.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Goed, de cirkel is dus weer rond en we zijn terug bij datgene wat we altijd al dachten te weten, en dus ook het geval blijkt te zijn, namelijk, een copie voor eigen gebruik is toegestaan wanneer origineel is aangeschaft door betreffende persoon, al dan niet in wat andere bewoordingen gesteld.

Vraag ik mij persoonlijk af (doch daar hoeven we hier geen discussie over te gaan voeren, gewoon even een opmerking van mijn kant) waarom het eerste bericht in die bewoordingen en stelligheid geplaatst is, en in welke mate dit te rijmen valt met het laatste bericht, met name de alinea 'voor de duidelijkheid'.
Ik haal hier niets ironisch uit, vind zelf meer dat hier een 'knuppel in het hoenderhok der verwarring' geworpen is, en niet bepaald bevorderend voor de duidelijkheid naar de klanten van teleatlas toe.

Zelf dacht ik toch met een nep-personage te maken te hebben, een soort anti-teleatlas actie door een dergelijk bericht te plaatsen met als genept adres de teleatlas extensie.
Blijkt het nog authentiek te zijn ook, vind ik met alle respect naar teleatlas toe alleen maar bedroevend.

Er zal mij vast iets ontgaan zijn, maar ik krijg er geen grip op.

Dat zij verliezen lijden bij copieren, kan ik mij levendig voorstellen, en een copie voor eigen gebruik raakt de omzet niet, tenzij deze copiëen verhandeld worden.
Ergo, een copierbeveiliging is te begrijpen, zolang het maar geen problemen gaat geven ten aanzien van de werking in de oudere systemen (Carin blijft populair).
Er zou eigenlijk een soort van inruil actie moeten zijn, iets in de trend van :
1 - korting op aanschaf nieuw exemplaar bij inlevering oud origineel exemplaar (soort statiegeld)
2 - beschadigd exemplaar van de laatste editie kunnen inruilen (al dan niet tegen een kleine vergoeding) voor een onbeschadigd exemplaar.
Weet wel dat hier haken en ogen aan zitten die ik als consument niet zie.

Maar topicstarter noemde wel een reëel punt, in welke mijn idee #2 soelaas zou kunnen bieden, en tevens motiverend kan zijn om toch maar vooral met de laatste update's te blijven rijden (dus omzet omhoog).
Dit dus niet alleen geldend voor teleatlas, want op de één of andere wijze is in dit topic voornamelijk daar het gewicht op gekomen (misschien moeten de topics maar even gesplitst worden bedenk ik nu).

Kortom, een boel commotie, wel duidelijkheid in verkregen, maar waarom op deze manier... :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Toho_NL schreef:Volgens mij mag het zelfs ook als je het origineel niet bezit.. ALs je hem namelijk LEENT van de biebliotheek, dan moet ie ook weer terug... Dat betekent dus dat je daarna een illegale kopie zou hebben..

Maar ja, dat zou dan dus ook betekenen dat als je een originele navigatie-CD / -DVD leent van iemand en een kopie maakt dat je die dan gewoon legaal mag / kan gebruiken. Dit lijkt me echter een zeer vreemde gang van zaken. Kan iemand er wat meer over zeggen?

En hoe zit het eigenlijk als je aangehouden wordt (door de politie) en ze doorzoeken je auto en zien dat je een gekopiëerde muziek-CD bij je hebt? Doen ze dan moeilijk? Zij weten immers niet hoe je eraan gekomen bent........

Groetjes,

Toho_NL.
Er zitten inderdaad wat hiaten in deze wetgeving, welke overigens onder vuur ligt.

Kijk naar het door Han aangehaalde stukje onder consument
Zolang je (blijkbaar?) maar kunt 'aantonen' dat je zelf de copie gemaakt hebt, mag het.
Erg verwarrend, want nergens staat dat je wel de licentie op het origineel moet hebben.
Kom je met het aantonen in de problemen, dan kun je theoretisch ook verklaren 'sorry, maar deze copie gebruik ik op dit moment ter studie/oefening, om te kijken welke ik ga kopen....

Enerzijds pleeg je iets wat geloof ik in strijd is met de auteurswet, anderzijds zijn er weer ontsnappingsmogelijkheden hierin.

Ik denk dat we oeverloos verder kunnen discusseren op deze wijze, totdat de wet veranderd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Garmin gaat zijn eigen gang
    door frixel » 30 okt 2015 18:34 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 599
  • Eigen locatie in Discover Media foutief
    door benjaminh » 18 mei 2015 13:19 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 866
  • Kaart installeren
    door mzl58 » 30 sep 2017 17:49 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 1038
  • Kaart Update
    door Start » 24 sep 2017 12:58 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 4113
  • Micro SD kaart
    door sjefke59 » 24 mei 2015 01:26 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 958
  • update kaart
    door Hansw1 » 16 aug 2017 21:56 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 1199
  • Macrom m-dvd5542r sd kaart
    door Robbertvandenberg » 01 dec 2014 14:44 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1012

Terug naar “Navigatie algemeen”