gps voor VW sharan? AVIC-F10BT of DNX-7240BT?

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

gps voor VW sharan? AVIC-F10BT of DNX-7240BT?

Bericht door haerench »

Hey,

Ik ben op zoek naar een GPS voor mijn nieuwe sharan (eind okt). Belangrijk voor mij zijn een goede GPS (goede en snelle ontvangst, ook voor stedelijk gebieden en tunnels; met TMC en vlotte bediening), goede radio, bluetooth (parrot) en groot scherm. Andere features zijn iets minder van belang.

Mijn eigen zoektocht heeft me geleid naar de Pioneer AVIC-F10BT of de Kenwood DNX-7240BT. Iemand ervaring met deze toestellen en hoe deze scoren op de zaken die voor mij belangrijk zijn?

Bij de Pioneer is er sprake van multi sensor GPS. Is deze dan beter dan de Garmin in de Kenwood?

Alle advies (en ev. andere toestellen) is welkom.


Thxs

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Op dit moment zijn de navigatiespecs in het voordeel van de Pioneer, hij is wel € 200 duurder.
Ik heb er wat mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen dat ie er erg veelbelovend uitziet, heb afgelopen week een informatieavond gehad van Pioneer en het verhaal was goed en veelbelovend, eindelijk.
De keuze voor de Bluetooth is niet op de goede Parrot chip zoals in de DEH-P6100/7100/8100BT, maar is wel prima verder. De Kenwood is wat dat betreft beter.
Verder is de bediening van de Pioneer enorm vooruitgegaan en die van Kenwood juist wat minder geworden (iets minder overzichtelijk instellingen menu).
De Kenwood is echter wel sneller nog steeds.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En niet onvermeld mag blijven dat de Pioneer wél, en de Kenwood niet op de puls aangesloten wordt.
Nog een extra plusje dus voor de Pioneer.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

Bericht door haerench »

JW schreef:En niet onvermeld mag blijven dat de Pioneer wél, en de Kenwood niet op de puls aangesloten wordt.
Nog een extra plusje dus voor de Pioneer.

Groet,
JW
Wat wordt bedoeld met "de puls"?

Alvast bedankt. voor jullie reacties
Christof

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

Bericht door haerench »

Gentry schreef:Op dit moment zijn de navigatiespecs in het voordeel van de Pioneer, hij is wel € 200 duurder.
Ik heb er wat mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen dat ie er erg veelbelovend uitziet, heb afgelopen week een informatieavond gehad van Pioneer en het verhaal was goed en veelbelovend, eindelijk.
De keuze voor de Bluetooth is niet op de goede Parrot chip zoals in de DEH-P6100/7100/8100BT, maar is wel prima verder. De Kenwood is wat dat betreft beter.
Verder is de bediening van de Pioneer enorm vooruitgegaan en die van Kenwood juist wat minder geworden (iets minder overzichtelijk instellingen menu).
De Kenwood is echter wel sneller nog steeds.
Bedankt. Ik zie aan jouw signature dat jij de 9240BT hebt. Al problemen gehad met gos in stedelijke gebieden met hoge gebouwen of werkte dat steeds vlekkeloos. Is er een snelle gps locatie na coldstart? Mijn vrouw heeft een TomTom Go 920. En als ze vertrekt in stedelijk gebied en er is geen recente quickfix op de TomTom gedownload, dankan het soms enkele minuten duren alvorens de GOS de juiste positie heeft. Het zijn deze fenomenen die ik zou willen vermijden.
In mijn huidige sharan zit dat standarad GPS+ van volkswagen. Maar deze heb ik niet meer meebesteld met de nieuwe sharan wegens totaal verouderd. Maar het goede aan dat systeem is wel dat hij altijd direct een goede start locatie heeft.

mvg
Christof

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Puls is het snelheidssignaal, een extra zekerheid voor een nauwkeurig navigatie.
Portable systemen werken al jaren zonder puls, tegenwoordig stappen fabrikanten van vaste systemen daar ook naar over, temeer omdat de kwaliteit en snelheid van de systemen steeds beter wordt en omdat niet in elke auto zomaar meer een pulse signaal voorhanden is, dat kost een prijzige interface extra.
Zover ik weet is dat bij de Sharan niet van toepassing, tenzij er een nieuwe Sharan aankomt...

De Kenwood die ik heb heeft met de laatste update een veel snellere GPS fix, maar zoals je zelf al aangeeft kan het in steden minder zijn.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

Bericht door haerench »

Gentry schreef:Puls is het snelheidssignaal, een extra zekerheid voor een nauwkeurig navigatie.
Portable systemen werken al jaren zonder puls, tegenwoordig stappen fabrikanten van vaste systemen daar ook naar over, temeer omdat de kwaliteit en snelheid van de systemen steeds beter wordt en omdat niet in elke auto zomaar meer een pulse signaal voorhanden is, dat kost een prijzige interface extra.
Zover ik weet is dat bij de Sharan niet van toepassing, tenzij er een nieuwe Sharan aankomt...

De Kenwood die ik heb heeft met de laatste update een veel snellere GPS fix, maar zoals je zelf al aangeeft kan het in steden minder zijn.

Ik heb even geinformeerd en de volkswagen sharan zou over een puls signaal beschikken dat kan worden aangesloten op de AVIC-F10BT. Wil dat zeggen dat ik dan eerder voor de pioneer moet gaan?

mvgr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

..dat zou, met de wetenschap van dit monent wel mijn keus zijn :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

mijn keus ook, als jouw budget het toelaat.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moris
Average Member
Average Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 30 aug 2009 13:25

Bericht door Moris »

Zelf zou ik ook voor de Pioneer F10BT gaan.
Ik heb er verschillende malen mee gespeeld en getest.

Alleen maar lof voor deze Pioneer :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

Bericht door haerench »

Ik ben voor de AVIC F10BT gegaan. Volgende week zou ik de nieuwe wagen moeten hebben. Ik zal dan meer kunnen vertellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

Bericht door haerench »

Heb de het toestel nu al enkele weken getest en is uitstekend toestel. In begin was GPS ontvangst heel slecht, maar de inbouwer had de antenne onder het dashbord weggestoken. Nu staat deze onder de voorruit en heb ik +8 satelieten binnen de 30 seconden.
De ingebouwde sensoren doen ook goed hun werk en houden goed aan in tunnels en tussen hoge gebouwen. De pulse helpt hier natuurlijk ook bij. Als je bij vertrekken wat achteruit rijdt, zijn de sensoren wel wat in de war en ben je snel offtrack op de kaart. Maar zodra de gps ontvangst goed genoeg is wordt dit snel gecorrigeerd.
Interface van de kaart en bediening is vlot en gemakkelijk. Instellen van bestemmingen en herbruik van eerdere bestemmingen gaat ook vlot. Deze gps stelt ook ineens meerdere routes voor waaruit je dan 1 moet kiezen. Kies je steeds voor de default en wijk je daar nadien op sommige plaatsen van af (omwille van verkeer of omdat je kortere weg kent), dan gaat hij (als je dit een paar keer doet) de volgende keren automatisch zijn route aanpassen. Een soort van auto learn.

Kaart view komt in mode 'noord boven' te staan als je uitzoomt bij een schaal vanaf 50km. Bij schaal lager dan 50km kan je kiezen tussen rijrichting of noord boven. Dit heeft zijn voor- en nadelen. De optie om kaart view mode (2d/3d/rear view) te wijzigen zit iets te ver weg in de menustructuur. Dit zou een quick link moeten zijn vanuit de gpskaart.

TMC en verkeer werken ook goed. Bij het bekijken van TMC meldingen op de kaart, komt de kaart ook automatisch in "noord boven' te staan en dit is niet aan te passen. Wel even wennen ten opzichte van mijn vorige gps. Files worden in kleur aangeven op de kaart, maar zodar je boven een bepaalde schaal uitzoomt, zie enkel maar symbooltjes waar de file begint en kan je dus niet langer visueel zien hoe lang de file is.

Bellen via bluetooth gaat ook uitstekend (wel synct hij bepaalde stukken van mijn adres boek dubbel). Voice commands nog niet getest omdat dit maar werkt als taal instellingen en stem instelling beide op nederlands staan. Text to speech werkt wel, maar niet standaard voor vlaams. Daarvoor moet je met bijgeleverde cdrom, de files op een SD zetten en zo installeren op de device.

Alles bij elkaar geef ik een 8,5/10 voor bovenstaande beschreven punten. Video gebruik ik niet. En audio gebruik ik hoofdzakelijk de radio. Er is wel een achteruitrijcamera van alpine op aangsloten, welke perfect werkt en waarmee je na enkele tests door scherm te vergelijken met situatie buiten, tot op de mm kan rijden. Bijkomend voordeel is dat de gps een mode heeft om zowel kaart als camera achteraan ter zelfde tijd te displayen (70% camera, 30% kaart). Handig om een aanhangwagen of fietsendrager in de gaten te houden. Of als de wagen volgeladen zit en je geen zicht meer hebt via je binnenspiegel.

Het toestel was in mijn geval 100 euro goedkoper dan de DNX-9240BT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

haerench schreef:Heb de het toestel nu al enkele weken getest en is uitstekend toestel. In begin was GPS ontvangst heel slecht, maar de inbouwer had de antenne onder het dashbord weggestoken. Nu staat deze onder de voorruit en heb ik +8 satelieten binnen de 30 seconden.
De ingebouwde sensoren doen ook goed hun werk en houden goed aan in tunnels en tussen hoge gebouwen. De pulse helpt hier natuurlijk ook bij. Als je bij vertrekken wat achteruit rijdt, zijn de sensoren wel wat in de war en ben je snel offtrack op de kaart. Maar zodra de gps ontvangst goed genoeg is wordt dit snel gecorrigeerd.
Interface van de kaart en bediening is vlot en gemakkelijk. Instellen van bestemmingen en herbruik van eerdere bestemmingen gaat ook vlot. Deze gps stelt ook ineens meerdere routes voor waaruit je dan 1 moet kiezen. Kies je steeds voor de default en wijk je daar nadien op sommige plaatsen van af (omwille van verkeer of omdat je kortere weg kent), dan gaat hij (als je dit een paar keer doet) de volgende keren automatisch zijn route aanpassen. Een soort van auto learn.

Kaart view komt in mode 'noord boven' te staan als je uitzoomt bij een schaal vanaf 50km. Bij schaal lager dan 50km kan je kiezen tussen rijrichting of noord boven. Dit heeft zijn voor- en nadelen. De optie om kaart view mode (2d/3d/rear view) te wijzigen zit iets te ver weg in de menustructuur. Dit zou een quick link moeten zijn vanuit de gpskaart.

TMC en verkeer werken ook goed. Bij het bekijken van TMC meldingen op de kaart, komt de kaart ook automatisch in "noord boven' te staan en dit is niet aan te passen. Wel even wennen ten opzichte van mijn vorige gps. Files worden in kleur aangeven op de kaart, maar zodar je boven een bepaalde schaal uitzoomt, zie enkel maar symbooltjes waar de file begint en kan je dus niet langer visueel zien hoe lang de file is.

Bellen via bluetooth gaat ook uitstekend (wel synct hij bepaalde stukken van mijn adres boek dubbel). Voice commands nog niet getest omdat dit maar werkt als taal instellingen en stem instelling beide op nederlands staan. Text to speech werkt wel, maar niet standaard voor vlaams. Daarvoor moet je met bijgeleverde cdrom, de files op een SD zetten en zo installeren op de device.

Alles bij elkaar geef ik een 8,5/10 voor bovenstaande beschreven punten. Video gebruik ik niet. En audio gebruik ik hoofdzakelijk de radio. Er is wel een achteruitrijcamera van alpine op aangsloten, welke perfect werkt en waarmee je na enkele tests door scherm te vergelijken met situatie buiten, tot op de mm kan rijden. Bijkomend voordeel is dat de gps een mode heeft om zowel kaart als camera achteraan ter zelfde tijd te displayen (70% camera, 30% kaart). Handig om een aanhangwagen of fietsendrager in de gaten te houden. Of als de wagen volgeladen zit en je geen zicht meer hebt via je binnenspiegel.

Het toestel was in mijn geval 100 euro goedkoper dan de DNX-9240BT.
Is de achteruit dan niet aangesloten op het systeem?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

Bericht door haerench »

De achteruit is wel degelijk aangsloten (dit kan je opvragen in het menu aansluitingen), maar toch doen de ingebouwde sensoren het dan niet altijd goed bij achteruit rijden. Kan misschien zijn omdat ze nog niet volledig 'volleerd' zijn. Het systeem houdt een soort voortgang bij van de leerstatus van zijn sensoren (snelheid, links en rechts draaien en op en neer). Die staat nu na 2000km op een 70%. Misschien als die 100% zijn dat het beter zal zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haerench
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:39

Bericht door haerench »

In elk geval is dit iets minder van belang. Omdat de sensoren maar hun werk moeten doen als de gps ontvangst te slecht wordt. En achteruit rijden door een tunnel zie ik me nog niet direct doen :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 22:38 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 422
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 15:44 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 458
  • avic 900 bt
    door umpie30 » 24 aug 2014 10:35 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 481
  • AVIC-X1R
    door Jacob » 30 sep 2014 11:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 11
    Weergaves: 952
  • Probleem avic x1
    door Jopiejo » 03 dec 2014 20:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 469
  • Flitspalen AVIC X1R
    door erwin69 » 02 okt 2014 08:15 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 416
  • Update Avic X1R
    door erwin69 » 30 sep 2014 16:13 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 756

Terug naar “Navigatie algemeen”