goeie navigatieradio

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Loren
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2008 12:57

goeie navigatieradio

Bericht door Loren »

Hallo,

ik ben nieuw hier en heb al heel wat geleerd over de verschillende systemen en het inbouwen. top forum :Yes:
nu wil ik een simpel, maar goed aparaat uitzoeken en zelf inbouwen.

wie kan mij adviseren over de keuze voor een tweedehands navigatieradio?
  • ik bouw hem in een Chrysler Voyager ('98 ) en kan dus een DIN pasplaat gebruiken, of een groter formaat inbouwen (maar geen 2-DIN - zie foto van mijn dashboard).
    geen flashy features maar simpele bediening en goed verkrijgbare kaarten
    graag met ingangen voor telefoon (carkit) en AUX (iPod)
op advertentiesites heb ik deze opties gezien rond de 250euro:
  • Pioneer ANH-P9R-BK
    VDO ms 4200 rs met nieuwe kaarten en supercode
    VDO ms 4150 rs zonder met oude werkende kaarten
    Becker Traffic Pro
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies (misschien wel een heel ander merk / type)?

Groet, Loren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Wellicht is een Becker Indianapolis een optie, dat is een eenvoudige, degelijke radio-navigator waarvan nog steeds nieuwe kaarten te krijgen zijn.

Als je een (nieuwere) Indianapolis PRO op de kop weet te tikken heb je zelfs een versie met een ingebouwde Bluetooth carkit. Verder is dat in ieder geval een radio waar je een goede geluidskwaliteit van kunt verwachten en die een goeie (dubbele) tuner heeft (maar dat geldt voor alle Beckers). Denk dat je een Indi wel voor ongeveer 250 euro moet kunnen vinden, er is altijd een redelijk aanbod van...

Voor bijna alle (modernere) Beckers is naast een Aux-ingang ook een mogelijkheid voor een I-Pod adapter waarbij je de I-Pod via je radio kunt bedienen en in vaak de titels e.d. op het scherm van de radio kunt aflezen. Daarnaast hebben (in ieder geval de PRO's) MP3 ondersteuning, dus kun je MP3 cd's luisteren.

De VDO's, en Pioneers ken ik niet, dus daar kan ik je niets nuttigs over vertellen.
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Misschien dat je je Avatar even iets kleiner van formaat wilt maken!
Gebruikelijk en wenselijk is 80 x 80 pixels
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loren
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2008 12:57

Bericht door Loren »

Roever, dank voor het advies.
Gerritje, ik zie inderdaad dat het nogal lomp uitvalt... :? De foto is bedoeld om te laten zien hoe de ruimte voor de radio eruit ziet - dus geen avatar. Ik probeer wel even wat kleiner te maken...

Ben benieuwd naar overige adviezen. Met name ook over VDO!

Groet, Loren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mocht je met enige zekerheid uptodate willen blijven met kaartmateriaal is een radionavi van VDODayton helaas één van de weinige opties. Met name de MS4400 en in mindere mate de MS4200RS zijn dan in beeld.
Beckers en Pioneers alsmede een scala van andere fabrikanten hebben totnutoe de eigenaren van behoorlijk tot volledig in de kou laten staan mbt actuele kaarten. En Blaupunkt heeft wel jaarlijks een update van de E-cd's maar daar betaal je € 1500 voor een europapakket dat bij VDODayton maar € 190 kost.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Naast kaartmateriaal (wat natuurlijk vrij belangrijk is) is het ook handig om te kijken naar de degelijkheid van een toestel. Zo geven bijvoorbeeld (sommige) Blaupunt navigatieradio's je het gevoel of ze gemaakt zijn van koffiebeker-plastic, hoe dat zich houdt op langere termijn is de vraag (zeker bij een tweede hands toestel).
Misschien dat je je Avatar even iets kleiner van formaat wilt maken!
Was gericht @ me, was blijkbaar ergens iets mis gegaan met mijn avatar waardoor er een of andere reclame in beeld stond...
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loren
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2008 12:57

Bericht door Loren »

Jullie adviezen ter harte genomen en flink gespeurd.
Getwijfeld tussen de VDO MS4200rs en Becker Traffic Pro 7945. De laatste was iets duurder, maar met iPod kabel en bluetooth voor de telefoon, dus dat is 'm geworden. Softwareversie 3.61 dus ik hoop dat dit up to date is, ook wat betreft de kaarten.

Mochten er nog specifieke installatietips zijn dan hoor ik het graag. En tot zover: bedankt voor de hulp! :Yes:

Loren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Gefeliciteerd, ik denk dat je veel plezier zult gaan hebben van deze Becker. Wat betreft de installatie is het alleen van belang om te zorgen dat je de juiste signalen vindt (snelheidspuls, achteruit) en dat de GPS antenne goed zicht op de lucht heeft. Onder het dashboard monteren zou kunnen, maar dan moet je een plaats hebben waar absoluut geen metaal boven de antenne zit.

3.61 is tot nu toe de meest recente kaartversie die beschikbaar is. Versie 4 van de kaarten zou eigenlijk aan het begin van dit jaar uitkomen, maar die zijn er helaas nog niet. De 3.61 kaarten zijn overigens niet heel erg nieuw, ik geloof dat de kaart database van 2005 is, maar ik heb er tot nu toe nog maar weinig problemen mee gehad.

In ieder geval succes met de inbouw....!
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nog even in herinnering brengend dat in de afgelopen 4 á 5 jaar er vrijwel voortdurend gemekker is geweest over de actualiteit van software voor Becker, deze altijd hopeloos achterloopt en er geen enkele zekerheid is te krijgen over de uitgiftedatum van de nieuwe edities.
En dat is bijzonder jammer voor een apparaat wat overigens technisch buitengewoon goed scoort.

Als je in aanmerking neemt dat de op dezelfde gegevens gebaseerde DVD's voor de Mercedes Comand NTG1 2 x per jaar worden vernieuwd, laat men de echte Beckerklant wel behoorlijk in de kou staan.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Gerritje schreef: En dat is bijzonder jammer voor een apparaat wat overigens technisch buitengewoon goed scoort.
Inderdaad wel erg jammer, en de prijs van de kaartupdates is niet mals, maar goed dat is de aanschaf prijs van de apparatuur ook niet hoewel je wat betreft de hardware daar wel weer kwaliteit voor terug krijgt.
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navigatie algemeen”