De zoektocht van een vrouw naar een navigatiesysteem

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Marcella
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:56

De zoektocht van een vrouw naar een navigatiesysteem

Bericht door Marcella »

De zoektocht van een vrouw naar een navigatie systeem.
Omdat ik nu toch echt mijn eerste navigatiesysteem wil aanschaffen wilde ik me eerst inlezen voordat ik naar de winkel stap en me volledig laat overdonderen door de medewerker en dan met iets thuiskom waar ik eigenlijk niet blij mee ben.
Hoe meer ik lees hoe moeilijker ik het allemaal vind worden. Allerlei termen, afkortingen, begrippen, het zegt me allemaal niets en voordat ik alles begrijp zijn er weer nieuwe modellen op de markt en begint het liedje weer van vooraf aan. Vandaar maar een topic openen op dit forum, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Het moet een los navigatiesysteem zijn, niet ingebouwd. Ik zal 'm in nederland veel gebruiken in landelijk gebied dus de minder gangbare wegen moeten wel op de kaart staan. De kaart moet meerdere weergave mogelijkheden hebben. 3d weergave, als dat al bestaat bij de navigatie, is hartstikke mooi te zien maar ik raak ervan in de war. Ik wil het liefst plat om mijn scherm (hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel) de kaart hebben met de wegen plat weergegeven en dan de route en dat ik dan kan vaststellen zodat het lijkt op het scherm alsof je altijd rijdt van zuid naar noord.
De mogelijkheid snelweg vermijden vind ik ook handig. Ik vind het belangrijk dat als ik dit ingeef dat 'ie je ook niet continu toch over een snelweg probeert te leiden ook al is dit korter.

Als extra optie zou ik het wel fijn vinden dat ik mijn mobiele telefoon erop kan aansluiten zodat ik handsfree kan bellen. Maar dit is niet per se noodzakelijk.

Ik wil er maximaal 300 euro aan uitgeven maar als het ene systeem beter is met mijn eisen dan de ander en die is wat duurder dan zal ik die overweging willen maken.

Hopelijk kunnen de 'experts' hier wat mee en mij van een advies voorzien, alvast bedankt!

Groetjes,
Marcella

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Vrijwel elk navigatie systeem zal voldoen aan je wensen, zo te lezen

De meeste systemen hebben al standaard:

- bepaalde wegen vermijden (ook tol-wegen en veer-ponten)
- 2D weergave
- weergave op het noorden of in rij-richting
- voorkeur voor snelste of kortste route (tegenwoordig geloof ik ook 'economische route' mogelijk)
- bluetooth voor verbinding met oa mobiele telefoon (dat is wel een puntje waar je op moet letten)

Mag ik je nog een optie of 2 aanraden ?

- TMC ontvanger voor vrije informatie over files, wegwerkzaamheden en beschikbare parkeerplaatsen op bestemming
- SiRF3 ontvanger voor een zeer goede ontvangst en daarmee plaatsbepaling, vooral op landelijke wegen

Met je genoemde budget heb je zeer veel keuze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marcella
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:56

Bericht door Marcella »

wmp schreef:Vrijwel elk navigatie systeem zal voldoen aan je wensen, zo te lezen

De meeste systemen hebben al standaard:

- bepaalde wegen vermijden (ook tol-wegen en veer-ponten)
- 2D weergave
- weergave op het noorden of in rij-richting
- voorkeur voor snelste of kortste route (tegenwoordig geloof ik ook 'economische route' mogelijk)
- bluetooth voor verbinding met oa mobiele telefoon (dat is wel een puntje waar je op moet letten)

Mag ik je nog een optie of 2 aanraden ?

- TMC ontvanger voor vrije informatie over files, wegwerkzaamheden en beschikbare parkeerplaatsen op bestemming
- SiRF3 ontvanger voor een zeer goede ontvangst en daarmee plaatsbepaling, vooral op landelijke wegen

Met je genoemde budget heb je zeer veel keuze.
Eigenlijk vraag ik dus niets bijzonders... Ik was juist bang dat omdat mijn 'eisen' zo simpel zijn die misschien niet meer voorkwamen op de meeste omdat er alweer iets nieuwers/mooier/beter was.

Alle navigaties zijn ook gelijk v.w.b. het snelweg vermijden bijv.? Niet dat als ik lekker een stukje wil touren ik alsnog continu de snelweg op gedirigeerd wordt omdat het systeem dat nou eenmaal wil, ook al heb ik 'snelweg vermijden' aanstaan? Vermijden is dus ook echt vermijden?

TMC lijkt me wel handig ja maar dat SiRF3 lijkt me helemaal ideaal! Is dat iets wat je er los bij moet kopen of zit dat al in de navigatie?

Welk merk/model zou je mij aanraden? Het moet wel een beetje gebruiksvriendelijk zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

TomTom XL live Europa of de Garmin Nuvi 765
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

SiRF3 is een chip, die hoef (kan) je er dus niet los bij kopen.

Een echt advies over welk merk/model kan ik niet geven, denk dat met Gentry zijn advies je al heel wat systemen kunt overslaan en je hier eerst op richten.

Mocht je tot aankoop overgaan, vraag dan wel hoe het zit met het kaart materiaal.
Soms licht een systeem al enige tijd op de plank, of wordt er standaard al verouderd kaart materiaal bij gedaan.
Er kan een coupon bijzitten voor een gratis eerste update, maar niet ieder merk doet dat.
Zou rot zijn als je een nieuw systeem koopt met kaartmateriaal uit 2007, en je kunt daarna nog eens een kleine 100 euro uit je portemonnee trekken voor een 2009 versie :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Garmin heeft met de Nuvi 765 een goede aanbieding icm Lifetime maps, ik zie ze al voor € 299.
Dan ben je voor de rest van het leven van de Nuvi zeker van kaartupdates.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Welk navigatiesysteem heb ik en hoe?
    door Remie71 » 13 mei 2015 10:45 » in Peugeot
    Reacties: 0
    Weergaves: 6603
  • Geschikte navigatiesysteem CORSA
    door jamjam » 25 sep 2015 23:11 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1479
  • navigatiesysteem AVIC-F970DAB
    door johanIX35 » 27 okt 2015 20:36 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 4
    Weergaves: 675
  • Levensduur Garmin navigatiesysteem
    door Adri » 06 jan 2020 16:39 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 617
  • welk merk navigatiesysteem heb ik
    door WuMastah » 12 apr 2017 20:50 » in Opel
    Reacties: 0
    Weergaves: 777
  • (Frontje) DDX8026BT Kenwood navigatiesysteem
    door lextof » 27 sep 2014 09:32 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 447
  • MFD1 navigatiesysteem geeft verkeerde positie aan.
    door DeeDee » 17 feb 2015 13:48 » in V.A.G
    Reacties: 7
    Weergaves: 1924

Terug naar “Navigatie algemeen”