advies vervanging RNS 510

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
DJ41
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 apr 2009 14:07

advies vervanging RNS 510

Bericht door DJ41 »

Omdat mijn RNS-510 is gestolen, wil ik mij verdiepen in de alternatieven. Ik wil een iets goedkoper systeem nemen en dan een alarm klasse 3 installeren.

Nu is mijn oog gevallen op twee modellen:

Pioneer AVIC HD-3BTII (1599,- ex inbouw)

Afbeelding

Gelijktijdige navigatie en AV entertainment
Touch screen bediening
TFT kleurenscherm
Bluetooth voor handsfree
Exclusieve 3D Gyro
TMC verkeersinfo-ontvanger
DVD video
Dual zone achterschermconnectiviteit
Radio
MP3 CD weergave
Muziekbibliotheek (10GB HDD)
Handsfree bellen (Hands Free Profile)
Overdracht telefoonboek (Object Push Profile)
Telefoonboek aanpassen
List Display (Phonebook/ Call Log/Preset Dial)
10-Key Direct Number Dialing
Uitbreidingsmogelijkheden AVIC-HD3BT
RCA AV-ingang
RCA AV-uitgang achter
video-ingang
RCA Pre-uitgangen
Multi-CD-bediening
TV Tuner-bediening
Externe DVD-bediening
I-Pod bediening met Pioneer CD-IB100
AUX-in met Pioneer CD-RB20
MOSFET 50 W x 4 versterker
Equaliser
Geluidsonderdrukking voor telefoon

Hier zit, net zoals bij de RNS 510, TMC en Bluetooth op. Dit is ook een dubbel DIN systeem en Pioneer heeft een goede reputatie. Het leuke is dat er ook weer een (weliswaar kleinere) harde schijf in zit. Het alternatief:

Kenwood NV-D89G4TB2 (1949,- INCL montage)

Afbeelding


Kenwood navigatieset van KVT-829DVD compleet met KNA-G421 navigatie unit en KCA-BT200 bluetooth module en GT10M TMC module
7.0 inch Interactief touch-screen beeldscherm met volledige grafische interface
2x USB Interface
iPod USB Direct Connection met optionele kabel (KCA-iP200 or KCA-iP300V (iPod-Video))
Volledige bediening iPod / iPod Video/ iPod Album Art
Maximaal Uitgangsvermogen: 50W x 4 (MOSFET Power IC)
2 RCA AV In, 1 RCA AV Uit, 1 RCA Video Ingang voor achteruitrijcamera
System E's+ (Ingebouwde HPF/LPF), System Q-sp
Weergave van DVD Video/-VR/±R/RW, DivX, MPEG 1/2-videobestanden(.mpg) & JPEG-bestanden(.jpg), AAC, WMA, MP3
Bluetooth Handsfree via optionele unit (KCA-BT200)

Dit is een 1 DIN module, zonder harde schijf. Met zo'n uitklapbaar scherm. Misschien wat minder diefstalgevoelig dan een opzichtig dubbelDIN scherm. Als je bij de Pioneer nog inbouwkosten rekent, kom je ongeveer op hetzelfde uit.

Ik neig een beetje naar de Pioneer, omdat deze een harde schijf heeft. Waar ik heel erg benieuwd naar ben is gebruikerservaringen. Blijven alle functies van het stuur op mijn Passat Variant (2009) met beide systemen behouden? Ik heb ook eens opgevangen dat je bij sommige merken moet betalen voor de TMC service. Is dat bij een van deze merken ook zo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je een van beide systemen inbouwt blijft geen enkel van de thans beschikbare functies over. Noch van je stuurwielbediening noch van je PDC weergave.
Stuurwielbediening kan deels worden gebruikt mits je de speciale interface gebruikt, maar het blijft sukkelen.
Welk toestel je ook kiets, alles is in enkele minuten verwijderd. Geen Volkswagen nemen is het enige alternatief lijkt wel.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Voordeel van de Kenwood is dat hij een afneembaar frontje heeft (kleine display). samen met de code zorg je er wel voor dat het wat minder aantrekkelijk is voor het gilde :?
Maar die 829 is wel van 2007!! dus die moet je echt wel voor minder kunnen vinden.
Ik heb zelf de 8029 en dat is dus het 2-din broertje.

Maar waarom kies je dan niet voor 1 van de Kenwood-modellen van 2009 met ingebouwde BT en NAV :?:
Dan heb je een beter vergelijk met de Pioneer. En dan zou ik dus de Kenwood nemen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Figaro75 schreef:Maar waarom kies je dan niet voor 1 van de Kenwood-modellen van 2009 met ingebouwde BT en NAV :?:
Dan heb je een beter vergelijk met de Pioneer. En dan zou ik dus de Kenwood nemen :)
Ook als je pas 3 dagen een RNS510 hebt gehad is elke nieuwe kenwood een achteruitgang in navigatie die je niet moet onderschatten. Alleen het plaatje al!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

@Gerritje
Het ging ook niet over de Nav van Garmin maar om de keus voor een model uit 2007 met allemaal losse modules waar je 2000 euro voor moet neerleggen terwijl je voor dat geld ook gewoon een 2009 Kenwood hebt met Nav/BT ingebouwd. Dat vind ik een beetje vreemde keus.

Ik heb een 8029 omdat dit 1 van de laatste modellen was waar een VDO5200 op aan kon worden gesloten.

Vind het wel jammer dat je steeds hetzelfde commentaar toevoegt over het opgeblazen plaatje van de Garmin Nav.
Zoals Gentry al meerdere malen hier heeft aangegeven navigeert de GARMIN voor de meeste gebruikers gewoon (zeer) goed.
Hoe het een en ander wordt weergegeven is zeer persoonlijk, de een vindt het goed, de ander niet.
Maar persoonlijk rijd ik meer op de aanwijzingen dan op de plaatjes......
Als ik op het kaartje kijk moet het simpel en overzichtelijk zijn.
Maar zoveel mensen zoveel meningen en wensen.

Daarnaast geeft DJ41 zelf aan dat hij de Pioneer of de Kenwood op het oog heeft.
De RNS hier weer naar voren schuiven is dus totaal overbodig.
Lijkt mij sterk dat je de RNS 510 als alternatief ziet voor de RNS 510.......... :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik had het over de nieuwe Kenwoods die een achteruitgang betekenen tov de navigatieigenschappen van de RNS510 meer niet!
Die kunnen wat vwb navigatie niet tippen aan jouw "overjarige" combi. Misschien dat je me toch verkeerd citeerde.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

@DJ41
Kenwood heeft wel stuurwielbedieninginterfaces maar ik weet niet of die ook op jouw specifieke Passat past.
http://www.kenwood.be/nl/products/car/t ... AW-VW1530/

Maar misschien gewoon eens naar Kenwood bellen om te vragen wat je zou kunnen doen, welke functionaliteiten je verliest en wat je precies nodig hebt. Ze hebben namelijk naast de VW1530 ook een VW1281 voor een passat (zonder 'Star' knop?)

Maar ik heb dus een 8029 (829) en ben daar zeer tevreden over. Goed geluid, eenvoudige bediening (touchscreen) en zeer veel aansluitmogelijkheden. Zelf heb ik er een iPod 16GB nano, 8 GB USB-stick, 10 CD-wisselaar, TV-tuner, BT200, Stuurwiel- en menubediening (peugeot), achteruitrijsensoren-interface en een VDO5200 aanhangen en daarnaast dus de gebruikelijke DVD/CD/Radio-tuner.

Spreekt een zeer tevreden Kenwood/VDO gebruiker..... :lol:
Met dank aan Gentry voor de inbouw.... 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Off-topic.....
Gerritje schreef:Alleen het plaatje al!
het belangrijkste is toch dat de NAV als hulpmiddel wordt gebruikt om je naar een bepaalde bestemming te begeleiden?
Dan lijkt mij de weergave niet de belangrijkste/maatgevende navigatie-eigenschap.
De nauwkeurigheid, snelheid en juistheid van de aanwijzingen lijkt mij een veel betere maatstaf.
En dat doet de Garmin gewoon goed. Het kan altijd beter maar voor de meeste gebruikers is dit meer dan voldoende.

Vergelijk het maar even met MS Windows versus Apple OS. Apple is beter en mooier maar is maar een kleine speler omdat voor de meeste mensen MS goed genoeg is (en nog goedkoper ook).

Dus in hoeverre spreek je uit eigen ervaring dat de Garmin in de Kenwood slechtere navigatie-eigenschappen heeft als we het plaatje even buiten beschouwing laten? Misschien leuk om een topic te openen met een vergelijk tussen bv. de RNS/Pioneer/Clarion/Garmin. Dus de + en - punten op een rij.

Ik heb zelf geen ervaring met de RNS maar dus wel met Garmin/Route66/RT3/VDO-Dayton.
Allemaal hadden ze hun + en - punten. Maar ze brachten me allemaal tot nu toe op de bestemming die ik wilde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Lijkt mij ook leuk. en leerzaam, een vergelijkingstopic. Uiteraard zullen smaken blijven verschillen, wat de één mooi vindt, kan voor een ander minder zijn.

Maar praktische punten, zoals leesbaarheid en begrijpelijkheid van de schermen, lijken mij erg interessant.

Of de verkrijgbaarheid, frequentie en prijs van de update's. Want wat heb je bijvoorbeeld aan een supersysteem, met alleen verouderde kaarten?

Waar openen we dat topic?

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dus in hoeverre spreek je uit eigen ervaring dat de Garmin in de Kenwood slechtere navigatie-eigenschappen heeft als we het plaatje even buiten beschouwing laten? Misschien leuk om een topic te openen met een vergelijk tussen bv. de RNS/Pioneer/Clarion/Garmin. Dus de + en - punten op een rij.
De testrit met een vergelijking van de Kenwood met Garmin en de de VDODayton is er al geweest.
En om nu te zeggen dat de navigatie van de Garmin/Kenwood daar bevredigend was?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die Testrit Kenwood DNX 8220BT geeft zeker het eea aan info :idea:

Wat ik eerlijk gezegd niet goed snap is waarom we, bij het vergelijken van feiten niet gewoon alleen dáárbij kunnen blijven.
Ik zie dat ook weer in dit draadje, daarin worden geheel andere argumenten gebruikt :oops:
Daarin wordt geargumenteerd dat het níet van belang is dat je een goede navigatie hebt, het zou gaan om de algehele uitstraling en presentatie. Da's niet mijn mening, logisch voor een NHS'er :wink:
Ik ben er een voorstander van om zoveel mogelijk echte FEITEN naast elkaar te zetten die betrekking hebben op navigatie. Da's het doel van deze site.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Dealerinfo VW, betrouwbare bron dus.
Afgelopen week wederom 9 diefstallen, de verzekeringsmaatschappij(en) aldaar eisen vanaf dit moment
een audio/navi met afneembaar front. Bij diefstal frontoverdracht, zo niet, wordt niets meer vergoedt.
Men heeft het ook op Pioneers e.d. voorzien. Het gaat hierbij om lease-auto's.
Voorts zijn er al diverse bedrijven die geen navi's meer in de VW's willen.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik kan me daar zeer wel iets bij voorstellen :twisted:
Dan blijft alleen nog naar een 2-DIN JVC met een kompleet afneembaar scherm een optie, of een 1-DIN met een afneembaar frontje.
En die frontjes moet je dan wel altijd mee naar binnen nemen, of in een goed bevestigd kluisje in de auto opbergen :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

De testrit van de Kenwood DNX 8220BT die JW noemt is beslist waardevol, maar desondanks nu al weer een half jaar oud, en de ontwikkelingen staan niet stil. Zo zijn er bijvoorbeeld nieuwe Kenwood systemen, en zijn er aan het update front toch ook wel dingen te melden.

Eerlijk gezegd vind ik het soms best wel moeilijk om informatie op deze site bij elkaar te sprokkelen, zeker als het om vergelijkingen gaat. Terecht staat ieder systeem in zijn eigen "hokje" maar ook daar is het soms best wel lastig zoeken, bijvoorbeeld als het om de prijs, frequentie en kwaliteit van de update's gaat.

De inhoud van deze draad leidt wellicht tot nog een "vergelijkingswens" en wel inzake de diefstalgevoeligheid c.q. bescherming daartegen van de diverse apparaten.

Ik wil best een paar conclusie's trekken (voorbarig, maar wanneer ik gecorrigeerd wordt leidt dat vast weer tot het uitwisselen van informatie):

1. Koop beslist géén RNS 510 systeem. Ze zijn misschien technisch wel perfect, maar ze worden aan de lopende band gestolen en bovendien zijn de update's prijzig en verouderd voordat je ze koopt.

2. Clarion is wel geschikt als gadget, maar van updaten hebben ze weinig kaas gegeten.

3. Kenwood heeft een (navigatie)layout om op te schieten maar dankzij de Garmin techniek zijn de update's betaalbaar en frequent. Klein nadeeltje is de Navteq database die soms hardnekkig foute informatie geeft.

4. JVC heeft een goede diefstalbescherming volgens sommige ervaringen, maar is twijfelachtig inzake zijn update policy

5. VDO was technisch goed, redelijk geprijsde update's met een goede frequentie, maar er komen geen nieuwe systemen meer.

6. Over Pioneer weet ik weinig te melden. Ik kan mij niet herinneren veel enthousiaste verhalen gelezen te hebben, maar misschien moet ik dan nog verder zoeken?

Nu is het wachten op de correcties!

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Ik blijf van mening dat de Kenwood tijdens onze test niet representatief functioneerde. we hebben hem toen behoorlijk gemanipuleerd. Op de terugweg toen we hem gewoon zijn gang lieten gaan navigeerde ie prima!

Piet22 heeft zijn Garmin layout aangepast, zie dit topic:
http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=12990
en dat smoelt bijzonder goed!
Sowieso heeft de nieuwe lijn een mooier navigatiebeeld en nog wat leuke extra gadgets.
Vooralsnog kan niemand er omheen, Kenwood heeft zijn zaakjes wel het beste voor elkaar!

Ik vind de RNS510 een apparaat met een mooie navigatie, maar de rest haalt het niet bij de Kenwood of Clarion of Alpine.
Pioneer zou niet mijn eerste keus zijn, maarrrrrrrrrrrrr, Pioneer komt wel met een speciale VW navigatie unit, dus plug en play ala RNS510 qua vorm etc., prijs € 1399,- Nu maar hopen dat ze die wel laten zitten.

Mijn oplossing is vooralsnog de beste: GEEN VW! Ik heb al 6 jaar plezier van mijn Kenwood dubbeldin systemen.

Ik ga deze maand wel afscheid nemen van mijn Kenwood DDX7029 VDO PC5200 combi, de nieuwe Kenwood DNX9240 komt erin.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Vervanging Nüvi 350
    door Djebel » 08 jun 2014 22:47 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 729
  • advies gevraagd: 2 din Nav voor Alfa GT 2004
    door Alfistzmeer » 21 dec 2016 08:54 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 1
    Weergaves: 546

Terug naar “Navigatie algemeen”