Snelheidsmeting van de VDO Dayton MS2010

North
Average Member
Average Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2006 11:09

Snelheidsmeting van de VDO Dayton MS2010

Bericht door North »

Enkele dagen de snelheidsmeting van de VDO 2010 in de gaten gehouden en tot de conclusie gekomen dat ik toch beter naar mijn meters in de auto kan gaan kijken.

Ontvangen satelieten tussen de 6 en 10 dus dat moet voor meting genoeg zijn.

Bij snelheid van 50 Km/u gaf de Vdo tussen 48 en 52 aan
Bij snelheid van 70 Km/u gaf de Vdo tussen 63 en 67 aan
Bij snelheid van 100 Km/u gaf de Vdo tussen 85 en 92 aan
Bij hogere snelheden wordt de afwijking ongeveer plus/min 10 afhankelijk van de constante snelheid en tijdsduur van deze snelheid.

Andersom.. volgens de Vdo rijd ik 70 maar de meting in de auto gaf 79 aan.

Gelukkig weet ik de flitspalen te staan op de ringweg van Groningen en geeft de 2010 ook netjes een geluidssignaal bij het naderen van deze palen anders had het toch weer een leuke prent kunnen opleveren.

Natuurlijk zal er altijd een bepaalt verschil zijn aangezien de 2010 niet is aangesloten op de snelheidsmeting van de auto en het dus enorm afhankelijk is van het ontvangst van satelieten en de rekensnelheid van de processor.
Daarnaast speelt een constante snelheid natuurlijk ook nog een rol.

Wat hij wel netjes doet is de aangegeven aankomsttijd weergeven.
Hij weet waar hij is en waar hij heen moet en weet aan de hand van zijn eigen gegevens hoe lang hij over zo'n stuk route gaat doen.
Dit blijft hij ook tijdens het navigeren steeds corrigeren.
Rijd je langzamer dan de toegestane snelheid dan zal na verloop van tijd de geschatte aankomsttijd oplopen.

Eindconclusie: Al met al een heel leuk apparaat voor deze prijs. Hij brengt me netjes naar de plaats waar ik moet zijn en geeft duidelijke aanwijzingen alhoewel het geluid aan de zachte kant is.
Verder kun je het beste voor de snelheid gewoon je meting van de auto blijven vertrouwen en de meting van de Vdo gewoon voor lief nemen. Er zijn voor de 2010 namelijk te weinig gegevens om tot een betrouwbare meting te komen.

Have fun, North®
VDO MS5100, MM4900, MT5011.
Orange SPV C500 met TT5 mobile
_________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
TifKag
Average Member
Average Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2006 16:50

Bericht door TifKag »

Is echt niet zo vreemd, ik heb een behoorlijk tijdje met een PDA in de auto rondgereden (Met daarop TomTom 5).
Deze heeft altijd een afwijking gehad van ongeveer 10% lager dan mijn snelheidsmeter.
VDO Dayton MS-2010
Asus A636n - 2GB - TT6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat klopt wat je schrijft, een PDA/PNA zal altijd wat andere snelheden aangeven dan de snelheidsmeter in de auto.

Daarvoor zijn twee oorzaken:

-De auto wijst systematisch altijd hoger aan dan je werkelijk rijdt. Dat heeft de wetgever zo bepaald, om er voor te zorgen dat je in werkelijkheid nooit sneller rijdt dan je teller aanduidt.
Die afwijking kan wel 10% bedragen, zo is me dat in mijn auto (Xantia) gebleken na 'm zorgvuldig geijkt te hebben. Maar andere auto's hebben een vaste afwijking, dus iets van 2-5 km/u. Altijd te hoog dus :idea:

Daarnaast speelt dat een PDA/PNA altijd achteraf moet vaststellen hoe hard je gereden hebt, op basis van de GPS gegevens mbt de gereden afstand die door de daarvoor gebruikte tijd gedeeld wordt.
Als je nou heel constant met een bepaalde snelheid rijdt zul je zien dat de PNA/PDA ook een constante snelheid weergeeft. Maar als je optrekt of afremt zul je zien dat de snelheidsindicatie 'achterblijft' bij de werkelijkheid.

Bij een vast ingebouwd systeem, die een pulssignaal krijgt gaat dat allemaal veel sneller, daar kijkt de computer niet naar de GPS signalen voor het berekenen van de snelheid maar naar het aantal pulsen per afstandseenheid. En deelt dat door de tijd die daarover gedaan is.
Dat is dus veel nauwkeuriger en het werkt onmiddellijk.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • MS2010 Software
    door Thijn83 » 28 mar 2021 20:05 » in Mobiele VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 210
  • VDO Dayton PC5200/40
    door j.weistra » 11 aug 2014 13:48 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 927
  • VDO Dayton VRM 6100
    door hymer marc » 16 apr 2015 10:30 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 610
  • VDO DAYTON 2x PC5400/00 1x PC5100/00
    door pegster » 26 feb 2017 21:22 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 686
  • Aansluitschema VDO Dayton PC5600
    door Simon166 » 11 okt 2014 17:00 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 895
  • Afstandsbediening VDO Dayton MS 5200
    door wmr » 20 okt 2014 15:45 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 705
  • VDO dayton navigatie via autoradio.
    door Herrald » 14 jul 2014 13:22 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 865

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”