Snelheidslimiet op PN2050

Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Snelheidslimiet op PN2050

Bericht door Skoda-adept »

Vandaag met enige trots mijn PN2050 ontvangen en in gebruik genomen als vervanger van mijn MS4200RS.

Wat mij opvalt, is dat de PN2050 op de snelweg (ben heen en weer van Utrecht naar Bussum gereden via Hilversum) de snelheidslimiet niet aangeeft, op de N230 (Zuilense Ring) ook niet, maar in de bebouwde kom wel. De MS4200RS (met TeleAtlas 2008-2009) kende de snelheidslimieten wél op die trajecten. Ligt dat aan de kaartensoftware van Navteq? Of is er iets anders aan de hand?

Tweede vraag: in de beschrijving van Navco staat dat je zowel een Nederlandse mannenstem als een vrouwenstem kunt selecteren. In het apparaat vind ik alleen een vrouwenstem. Weet iemand hoe ik aan die mannenstem kan komen? Of ben ik niet geheel correct voorgelicht?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Navco is niet altijd correct in het geven van informatie
Voor geen enkelVDODayton apparaat is in het Nederlands iets anders beschikbaar dan een of soms twee vrouwenstemmen

Dat de snelheidslimieten niet altijd worden weergegeven ligt warschijnlijk niet aan de 2050 maar eerder aan de slordigheid waarmee Navteq de database heeft geleverd. Voor de andere apparatuur wordt dit wel zorgvuldig gedaan
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Bericht door Skoda-adept »

Dank voor je reactie!

Nog even gecheckt op de website van Navco: er staat dat er twee Nederlandse stemmen beschikbaar zijn. Dat daar een mannenstem bij zou zitten komt dus uit mijn fantasie... :oops: Maar er zit er echt maar één op. Maar die is gelukkig duidelijk genoeg zonder irritant te worden.

Jammer dat die database zo slordig is samengesteld. Hoe kan ik trouwens zien of ik de meest recente kaartensoftware erbij heb gekregen? Of had ik dan even wat andere topics over de PN2050 moeten lezen? :oops:

Groeten, Matthijs

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je gaat naar instellingen-3/3-kaart selecteren zie je daar de versie van de kaart
De nieuwste versie wordt daar aangeduid als Maps/Europe_2010_11_NT
In het scherm Instellingen-3/3-Systeem ID wordt deze kaart aangeduid als Kaart 437 Europ

Als je niet de laatste versie of die van 2009/2010 hebt zou dat ook kunnen verklaren waarom je niet overal de snelheidslimieten krijgt aangeduid. Navteq was toen nog niet zo ver dat alles in de database staat.
Maar ook met de laatste versie ontbreken er her en der wel gegevens.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Bericht door Skoda-adept »

Wederom dank! Ik zal vanavond thuis eens kijken (de weg naar m'n werk ken ik wel, daarvoor heb ik 'm niet nodig :) )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Bericht door Skoda-adept »

Nou, uitgebreid gekeken en ik blijk gewoon de 2010-2011 versie op het apparaat te hebben, maar ik krijg dus buiten de bebouwde kom geen snelheidslimieten door. Jammer, had beter verwacht!

Verder ook de ISO-kabelset geïnstalleerd, waarmee het geluid via de speakers kan worden weergegeven. De aansluitingen werken prima, maar helaas valt het eerste deel van de aanwijzing weg; blijkbaar kan de mute-box niet snel genoeg omschakelen. En vervolgens worden sommige aanwijzingen ook nog afgekapt... Of is dit een typisch RCD-300 probleem? De Parrot heeft daar geen last van!

Heb overigens de kabels van de VDO tussen die van de Parrot en de CAN-bus geprikt; als ik dat andersom deed kreeg de navigatiestem voorrang boven de Parrot, en dat is natuurlijk niet handig.

Al met al overweeg ik serieus om de PN2050 met toebehoren terug te sturen naar Navco en een Garmin of een Becker te kopen. Maar mocht iemand een clou hebben, dan houd ik me graag aanbevolen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik lees veel meer klachten over het ontbreken van de snelheidslimieten
Bij gebruik van de 2009/2010 leek alles nog goed te functioneren maar met de nieuwe edities heeft iemand bij Navteq er een potje van gemaakt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Bericht door Skoda-adept »

Dank! Geldt dat dan niet voor systemen van andere fabrikanten, zoals Becker en Garmin?

Overigens: heb je misschien een tip welk ander (portable) systeem ik het beste zou kunnen kopen? Ik wil graag (west) Europa en TMC. Bluetooth vind ik niet zo interessant; de Parrot werkt prima.

De Garmin van mijn vriendin (205, maar geen TMC en alleen Benelux + Frankrijk) werkt erg plezierig, maar in het (verdere) verleden had ik een tijdje een Becker (een inbouw weliswaar, dus met radio) die ook erg plezierig in de omgang was...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik zou je niet kunnen adviseren. Maar als ik zelf een portable systeem moest nemen denk ik bij Navigon uit te komen.
Daarover zijn hier al heel zinnige dingen gezegd
De andere VDODayton systemen die met dezelfde Navteq database werken, hebben geen "last" van het ontbreken van snelheidslimieten
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Bericht door Skoda-adept »

Nou, met hulp van Navco heb ik in ieder geval nu fatsoenlijk geluid via de MA3000AMP/ISO naar de luidsprekers in mijn auto. Maar helaas... op de oplaadkabel die daar ook bij zit staat geen spanning. Daarbij maakt het niet uit of ik het contact aan of uit heb. De mutebox van de MA3000AMP/ISO schakelt wél keurig uit bij het uitschakelen van het contact.

Al met al besloten het apparaat en de ISO-kabel te houden, maar het irriteert wel dat er geen stroom op de oplaadkabel staat

Heb je toevallig een idee waar dat aan kan liggen? Krijgt het laadkabeltje z'n stroom uit een ander draadje dan de mutebox? Of komt dit doordat ik een verloopkabel ISO->CAN-bus heb moeten gebruiken en mist daar gewoon een draadje? Ik heb nog ergens een geschakelde plus 'over', dus als ik weet op welke draad ik die moet aansluiten ben ik volgens mij klaar. Of is dat onverantwoord?

Wellicht biedt het plaatje op deze site nog uitkomst, maar zeker weten doe ik het niet... Het gele draadje dat er 'los' bijhangt is in elk geval een mute-kabel, zover was ik al wel...

Overigens: ongeacht of je het antwoord op deze vraag weet, heel veel dank voor je hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik ken de kabelset niet en kan daar ook niets specifieks over zeggen.
Als er een voorziening is getroffen om op te laden moet deze ook gewoon werken
Zo niet dan de leverancier wederom aanspreken
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Re: Snelheidslimiet op PN2050

Bericht door Skoda-adept »

Allereerst: Gerritje nogmaals veel dank voor alle reacties.

Uiteindelijk bleek er toch een draadbreuk in de ISO-kabel te zitten. Heb van Navco een nieuwe toegestuurd gekregen, die prima werkt, ook in samenspraak met de Parrot, mits je de mute-kabels van beide systemen maar op elkaar aansluit... :oops

En Navco blijkt al een tijdje met Navteq in de clinch te liggen over het ontbreken van snelheidslimieten. Ik heb nog wat olie op het vuur gegooid door zowel met Navco als met Navteq te mailen, en de beide partijen te confronteren met elkaars reacties. Navteq blijft echter volhouden dat het niet aan hun ligt, maar aan VDO Dayton, dat er volgens Navteq voor gekozen zou hebben om geen snelheidslimieten van snelheidslimieten op te nemen in de database... Hoe bizar kun je het verzinnen... Navteq probeert zich uit alle macht eruit te kletsen, maar ik hoop dat ze toch een keer durven toegeven dat ze het hebben verkald en een leuke geste doen in de vorm van een (bijna) gratis update.

Wordt vervolgd dus...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skoda-adept
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:00

Re: Snelheidslimiet op PN2050

Bericht door Skoda-adept »

Hoogste tijd om hier nog eens wat over te roepen.

Na diverse mails heen-en-weer naar Navteq heeft men eindelijk erkend dat er iets niet goed was gegaan aan hun kant. Daardoor zijn veel snelheidslimieten inderdaad niet in de kaartensoftware 2010-2011 voor de PN2050 terechtgekomen, zoals Gerritje eerder in dit topic ook al heeft genoemd.

Slot van het liedje: ik krijg gratis de kaartensoftware 2011-2012 van Navteq, zodra die beschikbaar is. Ik moet wel zelf weer even aan de bel trekken wanneer deze beschikbaar is gekomen, maar dan zouden ze 'm gratis toesturen. Ben benieuwd!

Maar misschien is dit aardige info voor andere PN2050 bezitters met de kaartensoftware 2010-2011...
Voorheen: Skoda Octavia Combi II 1.9 TDI Ambiente (2005) met Pioneer AVIC F3210BT

Nu: Skoda Octavia Combi II 1.6 TDI Ambition Arctic (2013) met Columbus (en NaviLock!)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”