Hoe gaat de PN 4000 om met rotondes?

JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Hoe gaat de PN 4000 om met rotondes?

Bericht door JW »

EDIT MOD: Dit topic is op verzoek afgesplitst van viewtopic.php?t=9507
Bessie schreef:Eén fenomeen kan ik nog steeds niet plaatsen; dat was bij de MS2010 al zo en bij de PN4000 ook nog: rotonden! Hoe kán het toch zijn, dat bij bijv. vierarmige kruispunten, zijnde rotonden, de ene keer wordt gezegd "op de rotonde rechtdoor" en een volgende keer "op de rotonde de tweede afslag nemen" (wat dan praktisch ook rechtdoor betekent)?
Het is niet echt storend uiteraard, wel opvallend en merkwaardig. Wellicht heeft iemand hiervoor een plausibele verklaring??

Grüßen,
Bessie
Ik ken dat ook van de vaste VDO's, eerst de 5000 en nu de 5500.
Vanavond reed ik nog langs/via een aantal rotondes in Zeist, en daar was de teneur dat op een vierarmige rotonde met echt haakse aansluitingen de aanwijzing was "Op de rotonde rechtdoor". Als de aansluiting wat scheef ligt was het "Op de rotonde de tweede afslag...".
Maar het is niet altijd zó, in m'n herinnering. Ik zal er nog eens op letten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Vrijwel altijd is het zo dat als de naam van de weg verandert, er sprake is van de tweede afslag oid en als de naam hetzelfde blijft, op de rotonde rechtdoor
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Vrijwel altijd is het zo dat als de naam van de weg verandert, er sprake is van de tweede afslag oid en als de naam hetzelfde blijft, op de rotonde rechtdoor
Dat had ik me niet gerealiseerd. Klinkt wel heel logisch :idea:
Ik zal er eens op letten, morgen moet ik weer naar die stek in Zeist.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

JW schreef:
Gerritje schreef:Vrijwel altijd is het zo dat als de naam van de weg verandert, er sprake is van de tweede afslag oid en als de naam hetzelfde blijft, op de rotonde rechtdoor
Dat had ik me niet gerealiseerd. Klinkt wel heel logisch :idea:
Ik zal er eens op letten, morgen moet ik weer naar die stek in Zeist.

Groet,
JW
Vandaag heb ik er extra op gelet. En inderdaad, op die rotondes klopt Gerritjes verhaal.
Weer wat geleerd, bedankt :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

JW schreef:
JW schreef:
Gerritje schreef:Vrijwel altijd is het zo dat als de naam van de weg verandert, er sprake is van de tweede afslag oid en als de naam hetzelfde blijft, op de rotonde rechtdoor
Dat had ik me niet gerealiseerd. Klinkt wel heel logisch :idea:
Ik zal er eens op letten, morgen moet ik weer naar die stek in Zeist.

Groet,
JW
Vandaag heb ik er extra op gelet. En inderdaad, op die rotondes klopt Gerritjes verhaal.
Weer wat geleerd, bedankt :wink:

Groet,
JW
Helaas, vandaag heb ik ervaren dat het toch niet altijd zó is.
Die rotondes van gisteren heb ik vandaag opnieuw "genomen", in diezelfde richting. En zoals gedacht was, dat klopte. De ene keer was het "rechtdoor" als de weg de zelfde naam hield, de andere keer "de tweede afslag nemen" als de weg van naam veranderde.
Maar diezelfde rotondes reed ik vandaag ook vanaf de andere kant, en toen klopte het niet meer. De weg ging "rechtdoor", dat klopte in feite wel toen dat werd gezegd, maar de naam van die weg veranderde die keer wel, en dat klopt dus niet volgens die gedachtegang. En dus is het onduidelijk waarom er de ene keer: "op de rotonde rechtdoor" gezegd wordt, en een andere keer: "op de rotonde de tweede afslag nemen"......

Overigens is dit een wat semantische discussie, de bestuurder rijdt daardoor gewoon wél de goede route :lol:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caysee
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:01

Bericht door Caysee »

Zou de kaartenmaker (Navteq) hier geen antwoord op moeten/kunnen geven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Caysee schreef:Zou de kaartenmaker (Navteq) hier geen antwoord op moeten/kunnen geven?
Aangezien het hier een kwestie is van systeemsoftware lijkt het niet voor de hand te liggen dat navteq hierop moet worden aangesproken. VDODayton is de bedenker hiervan.

Nog zo'n "dommigheid" is dat als je op de snelweg rijdt, de mededeling komt dat je de "volgende afslag" moet nemen. Dat is prima maar ook later blijft de souffleur zeggen dat je "nu de volgende afslag" moet nemen. Waarom de volgende? Ik wil deze afslag nemen!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caysee
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:01

Bericht door Caysee »

Ik denk toch dat de kaartenmaker de eerstverantwoordelijke is om aan te geven hoe een kruising of rotonde in elkaar steekt. Hier zouden de verschillen ontstaan.
V.w.b. 'volgende afslag' moet 'de stem' eigenlijk zeggen 'eerstvolgende afslag' of 'komende afslag'.
Hoe zit dit in andere talen? Misschien is er wel een vertaalprobleem.
Zelf wordt ik regelmatig geconfronteerd met 'nu schuin rechtsafslaan' terwijl de weg na de kruising slechts een knikje vertoont en in principe rechtdoor gaat.
Er zullen altijd wel wat vreemde instructies blijven bestaan, maar aanmelden bij VDO en/of Navteq helpt wel om de zaken goed te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Aangezien ik in de bevoorrechte omstandigheid verkeer dat ik voor alle systemen die ik gebruik en gebruikt heb zowel de beschikking heb over Navteq als over Tele Atlas kaartmateriaal van diverse herkomsten en van vele uitgiftejaren/edities, kan ik een mogelijke foute programmering bij de kaartenbakkers vrijwel uitsluiten. Dezelfde aanwijzingen bij TA en NT. Bovendien komt het bij de systemen van Opel, Renault, BMW en nog enkele anderen op precies dezelfde wijze voor. Al deze systemen worden gefabriceerd door Siemens VDO met dezelfde stem van Marion Jager. Ook de nieuwe RNS510 van VW heeft dit "euvel"!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caysee
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:01

Bericht door Caysee »

Dan moeten we er maar mee leren leven en af en toe even meedenken :lol: :lol: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Aangezien ik in de bevoorrechte omstandigheid verkeer dat ik voor alle systemen die ik gebruik en gebruikt heb zowel de beschikking heb over Navteq als over Tele Atlas kaartmateriaal van diverse herkomsten en van vele uitgiftejaren/edities, kan ik een mogelijke foute programmering bij de kaartenbakkers vrijwel uitsluiten. Dezelfde aanwijzingen bij TA en NT. Bovendien komt het bij de systemen van Opel, Renault, BMW en nog enkele anderen op precies dezelfde wijze voor. Al deze systemen worden gefabriceerd door Siemens VDO met dezelfde stem van Marion Jager. Ook de nieuwe RNS510 van VW heeft dit "euvel"!
Kun jij, bij gelegenheid, eens checken bij beide kaarten wat er in Zeist op de rotonde gebeurt die de Woudenbergse Weg met de Laan van Beek en Rooyen verbindt.
Dáár overkomt het mij, met de laatste Navteq DVD aan boord dat er vanaf de ene kant "op de rotonde rechtdoor" en vanaf de andere kant "op de rotonde de tweede afslag nemen" gezegd wordt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Kun jij, bij gelegenheid, eens checken bij beide kaarten wat er in Zeist op de rotonde gebeurt die de Woudenbergse Weg met de Laan van Beek en Rooyen verbindt.
Als we straks dat uitje voor oudere heren (quote van Higgy) gaan doen, of bij een volgende TMC sessie, zou dat best kunnen worden meegenomen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat is een mogelijkheid, uiteraard :wink:

Maar ik zat eerder te denken aan een simulatie. Met als beginpunt de afslag Driebergen/Zeist op de A12 en als eindpunt het Diakonessenziekenhuis aan de Lorenztlaan in Zeist. En omgekeerd uiteraard.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

:?: Misschien is er nu ondertussen aanleiding om dit stuk van het topic af te splitsen en er een nieuw item van te maken :?:
JW schreef:Dat is een mogelijkheid, uiteraard :wink:

Maar ik zat eerder te denken aan een simulatie. Met als beginpunt de afslag Driebergen/Zeist op de A12 en als eindpunt het Diakonessenziekenhuis aan de Lorenztlaan in Zeist. En omgekeerd uiteraard.

Groet,
JW
Ondertussen is deze simulatie uitgevoerd met zowel een PC5200 als een PC5100 in beide gevallen met kaartmateriaal van TA en NT, beide van Q42006

We rijden het stuk Woudenbergse weg naar Laan van Beek en Royen. Hierin komen 2 rotondes voor waarrvan één in de Laan van Beek en Royen zelf. De vorm van de rotondes is niet helemaal die van een "haakse kruising"

Navteq Zuidwestgaand

1e rotonde van WBW naar LVBR- op de rotonde de 2e afslag nemen
2e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor

Navteq Noordoostgaand

1e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor
2e rotonde van LVBR naar WBW- op de rotonde rechtdoor

Tele Atlas Zuidwestgaand

1e rotonde van WBW naar LVBR- op de rotonde de 2e afslag nemen
2e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor

Tele Atlas Noordoostgaand

1e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor
2e rotonde van LVBR naar WBW- op de rotonde de 2e afslag nemen

Voorzichtige conclusie:
Niet alleen de verandering van naam is het criterium voor de verschillende aanwijzingen maar ook de mogelijke verkeerde interpretatie van "rechtdoor" lijkt van invloed.
In dezelfde situatie kan het voorkomen dat de "wegeigenschappen" bij TA anders zijn gedefiniëerd dan bij NT
Misschien speelt er ook mee dat er verschil wordt gemaakt tussen wegen met 1 of 2 rijstroken.

Op de bijgevoegde foto's is te zien dat een vergissing, zoals genoemd in de eerste conlusie, mogelijk is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef::?: Misschien is er nu ondertussen aanleiding om dit stuk van het topic af te splitsen en er een nieuw item van te maken :?:
JW schreef:Dat is een mogelijkheid, uiteraard :wink:

Maar ik zat eerder te denken aan een simulatie. Met als beginpunt de afslag Driebergen/Zeist op de A12 en als eindpunt het Diakonessenziekenhuis aan de Lorenztlaan in Zeist. En omgekeerd uiteraard.

Groet,
JW
Ondertussen is deze simulatie uitgevoerd met zowel een PC5200 als een PC5100 in beide gevallen met kaartmateriaal van TA en NT, beide van Q42006

We rijden het stuk Woudenbergse weg naar Laan van Beek en Royen. Hierin komen 2 rotondes voor waarrvan één in de Laan van Beek en Royen zelf. De vorm van de rotondes is niet helemaal die van een "haakse kruising"

Navteq Zuidwestgaand

1e rotonde van WBW naar LVBR- op de rotonde de 2e afslag nemen
2e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor

Navteq Noordoostgaand

1e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor
2e rotonde van LVBR naar WBW- op de rotonde rechtdoor

Tele Atlas Zuidwestgaand

1e rotonde van WBW naar LVBR- op de rotonde de 2e afslag nemen
2e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor

Tele Atlas Noordoostgaand

1e rotonde in de LVBR - op de rotonde rechtdoor
2e rotonde van LVBR naar WBW- op de rotonde de 2e afslag nemen

Voorzichtige conclusie:
Niet alleen de verandering van naam is het criterium voor de verschillende aanwijzingen maar ook de mogelijke verkeerde interpretatie van "rechtdoor" lijkt van invloed.
In dezelfde situatie kan het voorkomen dat de "wegeigenschappen" bij TA anders zijn gedefiniëerd dan bij NT
Misschien speelt er ook mee dat er verschil wordt gemaakt tussen wegen met 1 of 2 rijstroken.

Op de bijgevoegde foto's is te zien dat een vergissing, zoals genoemd in de eerste conlusie, mogelijk is.
Bedankt voor de moeite die je gedaan hebt om dit zó in kaart te brengen.

Interessant is het te zien dat TA en Navteq dat "feitelijke rechtdoorgaan" op die rotonde wel degelijk anders aangeven. Die plaatjes zijn ook heel interessant, ze lijken aan te geven dat de weg NIET rechtdoor gaat, de werkelijkheid is dat dit wel het geval is. Althans, zó is het in mijn beleving.
Ik zal bij volgende gelegenheden extra goed opletten, en ook bij mij de splitscreen aanzetten, dat doe ik normaliter niet.

Wordt vervolgd dus.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Vandaag de route gereden, in de richting Noord-Oost, met bij mij Navteq 2007/08 on Board.

Daarbij werd op beide rotondes de instruktie "rechtdoor" gegeven, ondanks de naamswisseling bij de tweede rotonde. Daarbij ook gekeken naar de weergave in Split-Screen Mode, en dat werd correct weergegeven, namelijk echt recht door. Er is daar geen sprake van enige afwijking van de "lineaal" die langs de Laan van Beek & Royen en de Woudenbergse weg getrokken kan worden.

Dezer dagen rij ik 'm ook wel weer in omgekeerde richting, daarover zal ik opnieuw berichten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bij deze dan alvast de plaatjes die nog uitstonden van de zelfde gereden route met Navte. De gistren gepubliceerde foto's zijn van de Tele Atlas variant.
Ik zie zo gauw geen verschillen in weergave van de situaties. Maar navteq geeft het 2e gedeelte van de LVBR niet weer als 2 baans en TA wel (min of meer)
Wel is het zo dat bij de beide rotondes noch van een 90 graden kruising noch van een gelijkwaardige 4 wegen-kruising sprake is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Bij deze dan alvast de plaatjes die nog uitstonden van de zelfde gereden route met Navteq. De gisteren gepubliceerde foto's zijn van de Tele Atlas variant.
Ik zie zo gauw geen verschillen in weergave van de situaties. Maar navteq geeft het 2e gedeelte van de LVBR niet weer als 2 baans en TA wel (min of meer)
Wel is het zo dat bij de beide rotondes noch van een 90 graden kruising noch van een gelijkwaardige 4 wegen-kruising sprake is.
Navteq geeft het hier geheel juist weer, dat heb ik gisterenavond kunnen vaststellen. Er is geen sprake van een "2-baans" LvB-R, zoals TA dat aangeeft.
Voorts doet Navteq het op die overgang van de Woudenbergse weg naar de LvB-R goed, en dat niet omdat er een naam verandert maar omdat die twee wegen/afslagen vlak bij elkaar liggen. Als er daar alleen maar gezegd zou worden "op de rotonde rechtdoor" zou heel makkelijk de verkeerde afslag genomen kunnen worden omdat die rotonde verhoogd is en je er dus niet overheen kunt kijken als je aan komt rijden.
Zó is het voor geen misverstand vatbaar.

Ook TeleAtlas geeft daar de juiste instruktie, dus "op de rotonde de tweede afslag nemen", echter de grafische weergave is onjuist, de weg loopt kaarrecht door.
En, als geschreven, er is nergens sprake van een 2-baans weg.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bedankt collega voor de contrôle en het college :wink:
Ergo: neem nu maar Navteq als je de keuze hebt :lol:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caysee
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:01

Bericht door Caysee »

Perfect, dit is een topic op zichzelf. Denk alleen dat het over (bijna) alle systemen van VDO gaat en niet, zoals de titel doet vermoeden, alleen over de PN4000 (en PN6000). :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik denk dat we het hier over eens kunnen zijn
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO PN 4000 problemen:
    door wmrail » 11 okt 2015 16:29 » in Mobiele VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 726
  • Kenwood DNX5220BT updaten gaat niet
    door Yves1965 » 12 sep 2014 21:57 » in Kenwood
    Reacties: 1
    Weergaves: 1049
  • Garmin gaat zijn eigen gang
    door frixel » 30 okt 2015 18:34 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 599

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”