GPS-ontvangst: hoe ontvang ik signalen?

metallica
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2006 12:12

GPS-ontvangst: hoe ontvang ik signalen?

Bericht door metallica »

Hallo,

Ik vind de handleiding erg beknopt en kom er niet uit wat betreft de gps antenne.
Ik kan maar geen satelietten ontvangen.Heb al een paar keer gereset en weer aan en uit maar nisk helpt.
Nu ben ik niet blond maar er zit ook een groene sticker aan de binnenkant van de antenne, moet die ook verwijderd worden??
Is dat dan misschien mijn probleem?
Anders ga ik hem ruilen en dat zou ik jammer vinden want voor de rest ziet alles er leuk en simpel uit.
Alvast bedankt voor de reacties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De eerste start-up kan lang duren, zie ook een ander draadje.
Daarbij is het van belang dat je een "vrij zicht" hebt op de satellieten, dus niet alleen op de hemel recht boven je maar ook rondom.
Dus de vraag: waar heb je geprobeerd de sat's te pakken en voor hoe lang?

Dat stikkertje aan de binnenkant speelt niet mee, gewoon laten zitten dus.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
metallica
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2006 12:12

Bericht door metallica »

Het duurt idd erg lang de eerste keer.
ik ben er mee wezen rijden en bij ons thuis heb ik het geprobeerd.Maar niks.
Toch gistermiddag maar ff buiten in de tuin gelegd en ja hoor ongeveer na 20 minuten had ik een paar satelietten.
En nu is het goed. Alleen bij ons op de oprit heb ik geen ontvangst maar zodra we nu gaan rijden dan komen er al snel satelietten in beeld.
Ik heb het stickertje nog laten zitten. Iemand enig idee waarom dat stickertje er zit??

Groetjes Metallica fan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Edwin67
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:26

GPS ONTVANGST

Bericht door Edwin67 »

Heb in huis ook problemen met de ontvangst, buiten even een tijdje laten liggen of met de auto rijden, dan komt de ontvangst vanzelf.
stickertje heeft geen invloed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bigjay
ex-moderator
ex-moderator
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 nov 2005 10:33

Re: GPS-ontvangst: hoe ontvang ik signalen?

Bericht door bigjay »

metallica schreef:Hallo,

Ik vind de handleiding erg beknopt en kom er niet uit wat betreft de gps antenne.
Ik kan maar geen satelietten ontvangen.Heb al een paar keer gereset en weer aan en uit maar nisk helpt.
Nu ben ik niet blond maar er zit ook een groene sticker aan de binnenkant van de antenne, moet die ook verwijderd worden??
Is dat dan misschien mijn probleem?
Anders ga ik hem ruilen en dat zou ik jammer vinden want voor de rest ziet alles er leuk en simpel uit.
Alvast bedankt voor de reacties.
Antenne uitklappen, apparaat ergerns neerzetten met goed zicht op de hemel. Aanzetten en een kwartiertje ofzo laten liggen. Zou daarna gewoon moeten werken. Is dat niet het geval dan heb je mogelijk een defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: GPS-ontvangst: hoe ontvang ik signalen?

Bericht door JW »

bigjay schreef:
metallica schreef:Hallo,

Ik vind de handleiding erg beknopt en kom er niet uit wat betreft de gps antenne.
Ik kan maar geen satelietten ontvangen.Heb al een paar keer gereset en weer aan en uit maar nisk helpt.
Nu ben ik niet blond maar er zit ook een groene sticker aan de binnenkant van de antenne, moet die ook verwijderd worden??
Is dat dan misschien mijn probleem?
Anders ga ik hem ruilen en dat zou ik jammer vinden want voor de rest ziet alles er leuk en simpel uit.
Alvast bedankt voor de reacties.
Antenne uitklappen, apparaat ergerns neerzetten met goed zicht op de hemel. Aanzetten en een kwartiertje ofzo laten liggen. Zou daarna gewoon moeten werken. Is dat niet het geval dan heb je mogelijk een defect.
En die tip heeft Metallica intussen opgevolgd, zaterdag :wink:
Met als gevolg een goed werkende 2010 :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fzwart
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jul 2006 20:01

Bericht door fzwart »

Hallo,

Ik heb ruim een maand geleden ook een MS2010 gekocht. Ontvangst is meestal tussen de 5 tot 8 satellieten.
Nu heb ik voor mijn vader er ook eentje gekocht en om die even te testen bij mij in de auto gehangen.
Hiermee heb ik op dezelfde plaats in de auto redelijk constant 8 satellieten en regelmatig zelfs 10.
Datumcode van die van mij is 06 06, de nieuwe is 06 09.
Nu heb ik gelezen dat het ontvangst met oudere modellen slechter zou zijn. Zou dat ook bij mij het geval zijn?
En zo ja, is er dan een omruil mogelijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoe bedoel je slechter?

Als je continue minimaal 4 satellieten kunt ontvangen heb je absoluut niets om over te klagen en zeker geen reden om te reclameren.
Het is nu eenmaal zo dat tijdens de fabricage door voortschrijdend inzicht, aanpassingen kunnen worden gedaan aan het eindproduct, software en hardwarematig. Alleen als deze veranderingen cruciaal zijn voor de goede werking zou je een punt hebben.
Als jouw type auto een maand later met een aanpassing uit de fabriek komt heb je ook geen recht op omruil!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fzwart
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jul 2006 20:01

Bericht door fzwart »

4 of 5 satellieten is gewoon te weinig voor een exacte plaatsbepaling. Dat merk je vooral in scherpe bochten waar hij de weg kwijt raakt of hij denkt op de snelweg opeens dat ik op een afrit zit terwijl ik gewoon recht door ga.
Als dan blijkt dat het met eenzelfde apparaat van latere produktiedatum beter is dan kan het geen kwaad om daar toch vragen over te stellen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

4 of 5 satellieten is gewoon te weinig voor een exacte plaatsbepaling
Gelukkig dat je dit noemt maar helaas voor jou wordt de nauwkeurigheid van een plaatsbepaling niet groter met het toenemen van het aantal ontvangen satellieten.
Ik zou er de theorie nog maar eens op nalezen voordat je zo'n kreet slaakt. Het is hooguit een (verkeerde) marketingkretologie van de onderscheiden fabrikanten en onwetende verkopers.
Het enige voordeel van de ontvangst van meer satellieten is dat er een grotere keuze is in azimuthale spreiding waardoor fouten beter gecorrigeerd kunnen worden door de optimalisering van de snijding van de meetkundige plaatsen van de onderscheiden satellieten.

Uiteraard heb je groot gelijk om hier een vraagteken bij te zetten maar de door jou genoemde verschijnselen hebben niets te maken met de hoeveelheid satellieten maar veel meer met het aantal "fixen" per tijdseenheid die jouw apparatuur kan verwerken. En daar moet nogal wat werk voor worden verzet. Iedere verkregen positie moet eerst worden vergeleken met de kaartgegevens en dan ook nog al rijdend. Terwijl een PNA of andersoortige mobiele navi zonder extra richtings- en snelheidsinformatie altijd denkt met de huidige berekende snelheid rechtdoor te gaan, ga jij ineens een bocht nemen. Het lijkt mij logisch dat de navi jouw gedrag niet kan volgen en "off road" geeft. Zelfs als het apparaat elke seconde een positie geeft, met een theoretisch maximale nauwkeurigheid van 30 m, dan nog zit je altijd al een seconde verder dan op de kaart en dat is met 100 km/h toch al 30 meter te ver. maw: een mobiele navi kan nooit en te nimmer in een rijdend voertuig een juiste positie op de kaart geven, al ontvangt ie alle 24 satellieten tegelijk.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die uitleg van Gerritje is precies waar het om gaat.
Een PNA kan alleen achteraf constateren dat je van de route afgeweken bent, terwijl een vast ingebouwde Navi die van een pulssignaal voorzien is dit practisch realtime doet.
Een PNA type zal dat alleen kunnen benaderen door veel snellere processoren en extra geheugen in te bouwen, met veel meer rekenkracht dan de huidige systemen hebben. Dat maakt ze kostbaarder en daar zit deze uiterst competitieve markt niet op te wachten.

Het gesignaleerde probleem dat, bij een afwijking van de route, het enige tijd kan duren voordat de 2010 dit weer herberekend heeft heb ik ook. En mijn 2010 heeft als prod. kenmerk 00 06 12, dus een laat geproduceerde.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fzwart
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jul 2006 20:01

Bericht door fzwart »

OK, het gaat dus niet om het aantal sats (theoretisch zou 3 genoeg zijn) maar meer om hoe vaak hij de info kan updaten? Dan leer ik er wel mee leven .... 't is in ieder geval beter als de Shell wegenkaart met schaal 1:100.000 .....

Het was me alleen opgevallen dat er blijkbaar nogal wat verschil kan zitten tussen de apparaten onderling.

De prijs in acht genomen is het verder een goed apparaat. Zeker de database met straten is in orde.
Een collega van me heeft een ander merk die bijna 2x zo duur is maar de straatnamen database van de VDO was uitgebreider .....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ad1003
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2006 09:13

Bericht door ad1003 »

duidelijk verhaal van Gerritje,
ik weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat er vast ingebouwde navigatie systemen zijn die ook de stuurbewegingen meenemen evenals als snelheid en voor en achteruit rijden ? Kost natuurlijk wel een paar centen meer :( Ik ben heel tevreden met de MS 2010 :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

ad1003 schreef:duidelijk verhaal van Gerritje,
ik weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat er vast ingebouwde navigatie systemen zijn die ook de stuurbewegingen meenemen evenals als snelheid en voor en achteruit rijden ? Kost natuurlijk wel een paar centen meer :( Ik ben heel tevreden met de MS 2010 :D
Dat doen eigenlijk alle vast ingebouwde systemen. Daarin zit een gyro gebouwd die de hoekverdraaiing meet, en verder zitten er de tachopuls en het achteruitsignaal op aangesloten. En zó worden al die parameters meegenomen in de berekeningen die de computer uitvoert.
Dat betekent dat de GPS signalen een ondergeschikte rol spelen, immers de mapmatching (kaartvergelijking) vindt plaats dmv die tachopuls en gyro-info. Mijn systeem is daar zó goed in dat ik de GPS antenne los kan maken en dan bij mij vandaan gewoon naar Utrecht kan rijden en in de stad m'n bestemming vindt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
amsteltie
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2008 23:49

geen gps ontvangst

Bericht door amsteltie »

Hallo,

Heb een pn 4000 navigatie systeem die goed werkte maar sinds zondag ontvang ik geen satelieten meer.
Hoe kan dit?
Wie kan mij helpen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Boekbros
Junior Member
Junior Member
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:36

Bericht door Boekbros »

ook al geprobeerd met een reset?
PN4000 (the whole package and..... satisfied to the utterst....no complaints)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
amsteltie
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2008 23:49

Bericht door amsteltie »

ja, reset ook al geprobeerd.
wederom geen resultaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Soms gps ontvangst
    door Xander » 01 jul 2014 21:53 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 672
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2078
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 941

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”