240 V voedingsadapter

Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

240 V voedingsadapter

Bericht door Bessie »

Kan het een PNA, in dit geval een MS2010, schaden als deze bijv. thuis of op kantoor continu op een 240 V voedingsadapter is aangesloten?
Ik weet dat er apparatuur bestaat, welke bij voorkeur niet continu aan een voedingsadapter 'moet hangen'.

Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Het gaat daarbij om twee zaken, het type accu en het type lader.

De met name vroeger veel gebruikte NiCad accu's waren zeer gevoelig voor "bijladen", als gevolg van het memoryeffect. Die accu's moest je telkenmale helemaal leeg gebruiken en dan pas weer opladen.

Latere accu's van het NiMH type hadden hier al veel minder last van. Toch was ook daar het devies: voor een lange levensduur moet je ze zoveel mogelijk leeg gebruiken alvorens ze weer op te laden.

De thans veel gebruikte Li-Ion kent geen memory effect. Dat wordt beweerd, maar eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van of er niet toch iets dergelijks mee speelt. Bij m'n EOS 300D heb ik er wel wat last van, naar het schijnt deaardoor veroorzaakt. Op het EOS Forum loopt daar een uitvoerige discussie over.

Wat bij de Li-Ion accu zeker wel meespeelt is de manier van opladen en vervolgens druppelladen.
Sommige laders zijn prima in staat om eem accu snel op te laden, maar gaan dan niet over op druppellading. Dat soort laders moet je niet aan de accu gekoppeld houden.
Andere laders doen dat omschakelen wel goed, en daarbij kun je dan de accu aan het oplaadsysteem gekoppeld laten, de accu kan daar gewoon tegen.
In dat geval speelt echter het mogelijk toch aanwezige memoryeffect weer een rol.

Mijn suggestie is om de accu goed op te laden mbv de netvoeding, en 'm rustig een paar uur extra aan de lader te laten. Maar dan afkoppelen, de accu gebruiken en 'm daarna opnieuw op te laden.
Daarbij dan één op de vijf à tien keer de accu helemaal leeggebruiken en vervolgens weer maximaal opladen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hierover staat niets in de handleiding beschreven.
Aangezien ook de 12 volt car adapter net zo min als de netadapter enige vorm van regeling bevat, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat er intelligente laad-elektronica in de MS2010 zit. Deze zal er voor zorgdragen dat er geen nare dingen met oplaadbare batterij gebeuren. Het eeuwige leven heeft natuurlijk geen enkele batterij.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Maar dan terug naar de vraag: is het verstandig de accu altijd aan de lader te houden? Gezien de ervaringen met de EOS accu's heb ik de voorkeur dat niet te doen.

Wat doe jij zelf?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

Bericht door Bessie »

JW schreef: Wat doe jij zelf?
Groet,
JW
Ik ben er niet zeker van of je mij of Gerritje bedoelde met deze vraag, maar daar ik sinds enige tijd door een kwetsuur tot mijn bureaustoel verdonnert ben, 'hangt' de PNA hier al langere tijd continu aan de lader.
Vandaar dat ik op dit topic gekomen ben.

Indien je toch Gerritje bedoelde, dan zullen we de vraag inmiddels aan Gerritje's zuster moeten stellen, zo heb ik uit een ander draadje begrepen :)

Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik bedoelde die vraag aan Gerritje te stellen, naar aanleiding van zijn posting.

Maar inderdaad, het wordt wat lastig om 'm beantwoord te krijgen :oops:

Aan jou om te besluiten wat je doet met mijn "advies" :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nou daar igaat ie dan:
Zoals je zelf al opmerkte is het met de NiMH en de Li-on accu's niet meer zo'n probleem maar door de jaren opgebouwde wantrouwigheid jegens beweringen van "accuboeren" kan een mens voorzichtig maken.
Al die zogenaamde kennis en aanbevelingen komt vaker uit de koker van communicatiedeskundigen en ongewkawilificeerde vertalers/copywriters dan van technici. Daarbij komt het abominabel slechte technische niveau van consumentenbladen en rubrieken waar ook vaak meer onzin dan zin wordt geuit.

Met de prijzen van de huidige accu's durf ik het wel aan om mijn apparatuur die van verwisselbare accu's is voorzien, continu aan de "intelligente" lader te laten hangen. Hierbij de apparatuur die dmv een "niet slimme" aansluiting moet worden opgeladen nadrukkelijk meegerekend. Apparatuur waarvan de accu niet kan worden vernieuwd zou ik ondanks het vertrouwen dat ik er in heb, toch iets genuanceerder van energie voorzien.
Ik heb meer dan 4 jaar lang een harddisk MP3 speler in de auto gebruikt die al die tijd gewoon aan de 12 volt heeft gehangen en me nooit in de steek heeft gelaten. Ik hoop dat degene die hem ontvreemd heeft daar ook zo over denkt.

Bij apparatuur zoals boormachines is vaak de mechanische constructie zodanig dat ook bij niet intensief gebruik deze eerder defect zijn dan de accu. Tenzij je op prijs stelt om met een boor van 8 mm gaten van 16 te kunnen boren is het verstandiger om een nieuwe boormachine te kopen dan een reserve accu, die zijn vaak juist bij deze apparatuur idioot prijzig.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Bericht door DigiWalker »

Mijn ervaring is,dat je daar geen last meer van hebt,zoals vroeger.
Ik heb hier een PN2050,die als ie niet in de truck(24V) zit,thuis aan de lader hangt.
Goed dit toestel is og niet zo oud,en dus eigelijk geen maatstaf.
Ik heb nog wel een Mio268+,die net zo als de VDO altijd in principe aan de prik hangt.
Ook in een truck of vouture luxe of thuis.
Mijn beste ervaring heb ik met een FSCloox600,die na 3 en half jaar,dat ie werd gebruikt,truck,luxe auto of thuis.Constant aan de lader,eindelijk een nieuwe accu nodig had.
Dit was niet zozeer vanwege geen spanning meer,maar omdat de accu bol ging staan,door gassen die op den duur vrijkomen.Dit kan schade aanrichten,als deze barst,en de dampen zijn nog giftig ook.
Om schade te voorkomen heb ik toen een nieuwe accu aangeschaft bij Uffenkamp in Enger.
Dat is mijn ervaring met dat spul.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”