DNX7200, een NIET onderbroken kontakt-plus.

Gast

DNX7200, een NIET onderbroken kontakt-plus.

Bericht door Gast »

Hi all,

Hier een copy van de text:
Bij een aantal systemen, zoals de Carin 520/522 en de MS 5X00 kan er dmv een condensator en een diode voor gezorgd worden dat de spanning op de paars/violette draad voldoende lang gehandhaafd wordt.
De diode (1N4001 oid) wordt dan in de paars/violette toevoerdraad naar de computer gesoldeerd (kathode aan computerzijde) en op het aansluitpunt van de computer wordt een condensator van 4,7 µF 16V gezet met de negatieve kant aan massa.
Uiteraard kan dit setje ook op een andere plaats gemonteerd worden, bijv op het punt waar de aftakking gemaakt is naar de paars/violette draad.
Daarmee wordt bewerkstelligd dat de spanning op dat punt enige seconden (ca 5) aanwezig blijft. Bij het uitschakelen zul je dat ook zien, dat wordt enigszins vertraagd.
Voor die Kenwood DNX7200 heb ik een 4700 µF 25V gebruikt...

Dit heb ik in de verloop cable Kenwood -? Toyota gemaakt.

bt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Is dat in de geschakelde plus leiding?

Zo ja, dan is die 4700µF daarvoor veeeel te groot, het betekent dat de Navi niet meer uitschakelt in enige seconden als je het contact uitzet, dat kan wel een minuut of meer gaan duren.
Een verder probleem is dat zo'n dikke condensator een forse stroom trekt bij het inschakelen, daar gaan vele amperes lopen door de diode, en voorts zal het enige tijd duren voordat de spanning voldoende hoog geworden is om de navi in te schakelen.

Die waarde van 4,7 µF is na het nodige experimenteren tot stand gekomen, een klein beetje groter of kleiner (factor 2) is geen probleem, maar geen factor 1000, dat is niet goed :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gast

Bericht door Gast »

wel die waarde is ook door mij na het nodige experimenteren tot stand gekomen...

4.7 deed niets, twee 4.7 in parallel deed ook niets (ik had er twee gekocht). 100 deed ook niets, 470 deed ook niets en met 4700 draait het zoals het moet. ben nu vaste klant bij mijn electronica shop, :lol: echt nog zo'n shop waar de tijd stil heeft gestaan en de eigenaar over de 70 moet zijn. maar hij leest nog zonder bril! 8) die 4700 koste £0.40 zo'n €0,50 denk ik.

en uit gaan? na contact er af 10 sec en de Kenwood zwijgt in alle talen. en die diode kan 30a piek dus daar maak ik me geen zorgen over. kortom een Kenwood is geen philips bakkie. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dit zo lezende betekent het dat over die leiding in bedrijf continu de nodige Amperes getrokken worden, het is dus niet een gewone stuur-draad zoals een geschakelde plus normaliter is. Dat lijkt dus op een leiding waar veel cq vol vermogen overheen loopt, en ik veronderstel dan ook dat dit geen dun stuur-draadje is.

Daarom de vraag: waarom was die condensator daar überhaupt nodig?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gast

Bericht door Gast »

Dit is een stuur draadje en kijkend naar de orginal Toyota cable het is een dun draadje wit van kleur met nummer 3 er op geprint. Als ik het volg gaat het naar ACC on het fuse board. Deze draad verliest zijn volts wanneer je de engine start van daar die elco. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoewel het van deze afstand slecht te beoordelen is, lijkt mij er een duidelijk verschil te bestaan tussen de elco's die JW bedoelt en het soort elco dat door bitonw is gebruikt. Een elco van 4700 uF van € 0.70 is waarschijnlijk niet veel grote dan dop van een viltstift en m.i. niet te vergelijken met de zware C's die JW bedoelt en die vele amperes trekken bij aansluiten op de spanningsbron. Ik citeer hier uit eigen werk:
Ik heb bij mijn MS5000 proefopstelling de beschikking over twee aparte voedingen voor de 12 volt.
Degene die ik voor de geschakelde 12 volt gebruik heeft 2 elco's van 1000 uF 25 volt in de 12 volt supply zitten als buffer. Nu is de stroomafname bij deze unit 90 mA (schakelspanning). Bij het uitschakelen van de voeding blijft de unit nog ruim 3 seconden functioneren alvorens op zwart te gaan.
Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat de elco van 4700 uF volledig aan de wens van de gebruiker voldoet.

Wat ik niet kan duiden waarom voor de geschakelde plus de ACC aansluiting is gebruikt. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je in stilstand zonder contact aan over de unit kunt beschikken. Maar deze spanning valt dus kennelijk helemaal weg tijdens starten van de motor.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Er even van uitgaand dat er met die 4700 µF zo'n 3 seconden overbrugd wordt, is uit te rekenen hoeveel stroom de "stuurdraad" van deze Navi trekt.
Via de Formule t=R*C kom je op een weerstand van 600 Ohm. En dat betekent dat de sturing van de Navi zo'n 20 mA trekt hetgeen ik verrassend hoog vindt.

Die 4700 µF trekt bij het inschakelen de nodige amperes, een circuitweerstand van enige tienden Ohms leidt dan tot iets van 50 Ampere aanloopstroom. Zelfs een weerstand van 1 Ohm, en da's hoog leidt al tot een stroom van 12 Ampere En ik kan niet beoordelen of dat dunne witte draadje die stroom kan hebben, keer op keer.
In dit geval zou ik een weerstandje van 10 Ohm 1Watt in serie zetten, daarmee wordt de stroom beperkt tot iets van 1 Ampere. De RC tijd bij het inschakelen daarvan is 50 milliseconde, daar merk je niks van.

Heb je iets van een amperemeter? Kun je dan eens meten hoe hoog die stuurstroom van de Navi is?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Degene die ik voor de geschakelde 12 volt gebruik heeft 2 elco's van 1000 uF 25 volt in de 12 volt supply zitten als buffer. Nu is de stroomafname bij deze unit 90 mA (schakelspanning).
Bij mijn MS 5000 loopt er tijdens het inschakelen en gebruik, zoals ik (wellicht onduidelijk) schreef, een continustroom van 90 mA in de stuurdraad.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gast

Bericht door Gast »

inderdaad die 4700 elco is niet groter dan een dop van een viltstift. dus niet zo'n elco van een zware crown dc300a eind versterker waar ik vroeger meer rond zuilde in mijn roadie tijdperk. die dingen waren zo groot als pint beercan (13000µF/70v)... maar goed die eind versterkers konden dan ook met gemak 120amp schakelen, dc wel te verstaan!

ik neem aan dat je die 1000 elco's parallel hebt geschakeld dus eigenlijk gebruik je dus 2000. ik heb geen 2000 geprobeert. kan ik nog wel eens doen zodra ik die zij paneeltjes (besteld in us) binnen krijg en die kenwood er even uit moet slopen.

die ACC is een AUX aansluiting zodat je inderdaad zonder de moter te starten ( contact sleutel een slag draaien) naar de radio kan luisteren. als je de contact sleutel nog een slag verder draait werkt de radio nog. maar als je dan iets verder draait om de motor te starten gaat de spanning van die ACC er af om alle spanning naar de start motor te leiden. op de gele draad (constante spanning) bijft de spanning wel staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gast

Bericht door Gast »

JW schreef:Die 4700 µF trekt bij het inschakelen de nodige amperes, een circuitweerstand van enige tienden Ohms leidt dan tot iets van 50 Ampere aanloopstroom.
die ACC heeft 7.5a als zekering...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:
Degene die ik voor de geschakelde 12 volt gebruik heeft 2 elco's van 1000 uF 25 volt in de 12 volt supply zitten als buffer. Nu is de stroomafname bij deze unit 90 mA (schakelspanning).
Bij mijn MS 5000 loopt er tijdens het inschakelen en gebruik, zoals ik (wellicht onduidelijk) schreef, een continustroom van 90 mA in de stuurdraad.
Dat is jouw 5000 in proefopstelling naar ik aanneem.
In een ander draadje zag ik dat die ook TMC ontvangst heeft en daarom de vraag: zit de TMC box ook op die "schakeldraad"? En voorts, hangt er soms ook nog een actieve antenne aan?

Toen ik die 4,7µF in mijn auto zette bleek dat niet te gaan omdat aan die paarse draad niet alleen de PC 5500 hing, maar ook de MT 5010 alsmede de plakantenne. En die antenne neemt iets van 1 Watt op, dus daar gaan dan zo'n 90 mA lopen.
Ik heb toen de antenne losgekoppeld, ook omdat ik inmiddels een splitter gebruik, en heb toen 2*4,7µF parallel gehangen aan die paarse draad, gevoed via de diode. Toen ging het wel goed en nu is er een vertraging van zo'n 3-4 seconden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het gaat hier om de PC5100 van m'n testsysteem. De MT5011 die ik er bij heb is daarbij ook gewoon aangesloten zoals het hoort op dezelfde 12 volt draden als de PC5100. Er is slechts een "gewone" sprietantenne aangesloten. Eerder was het niet bij me opgekomen dat de MT5011 ook een afnemer van stuurstroom zou zijn :oops: Ik heb net nog even een aantal metingen verricht zonder de MT5011 en dan trekt de PC5100 nog maar 35 mA stuurstroom.
Na uitschakelen van de schakelspanning blijft het scherm nog ruim 4 seconden actief, naar ik mag aannemen door de 2 elco's van 1000 uF in de gestabiliseerde voeding.
Een ander proefje met een "onbehandelde" 12 volt, rechtstreeks uit een brugcel zonder elco's, dooft het scherm onmidellijk.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik zal er bij mij ook nog eens wat metertjes tussen hangen, dezer dagen :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gast

Bericht door Gast »

Hier een foto van mijn mod ISO cable met de diode en elco 8)

Dit was de eerste keer met 4.7µF
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Kenwood”