Nuvi 1340 zelflerend?

pveenstra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2011 22:17

Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door pveenstra »

Ik vind wel eens dat mijn Garmin Nuvi 1340 een wat onhandige route uitkiest. Vol met bebouwde kom of binnenweggetjes, terwijl ik persoonlijk meer houd van snelweg en doorgaande provinciale wegen, al moet ik er iets voor omrijden.
Volgens de verkoper is de Nuvi 1340 zelflerend: als je de triplog aan laat staan, merkt hij dat je voorkeur hebt voor snelweg/autoweg/provinciale weg en zal hij dat voortaan kiezen.
In de manual is er niets over te lezen, dus ik vraag het me af.
Weet iemand hier iets van?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RGM
Average Member
Average Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 mar 2010 12:55

Re: Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door RGM »

Na 5 jaar gebruik van Garmin navigatiesystemen meen ik dat ik redelijk bekend ben met de (on-)mogelijkheden van deze navigatie apparaten.

De nieuwere modellen, waartoe de 1340 behoort, zijn inderdaad enigszins zelflerend. Maar een veel grotere invloed heb je zelf door de juiste instellingen te kiezen. Stel het apparaat bijvoorbeeld zo in dat het altijd de snelste route moet kiezen, en dat snelwegen daarbij niet vermeden moeten worden. Dan bereik je veel betere resultaten dan de zelflerendheid van het apparaat af te wachten. Dat het apparaat desondanks toch wel eens een onhandige route uitkiest is helaas niet te vermijden.

Dat de Nüvi snellere zelflerend wordt door het triplog te activeren is mij niet bekend en zou ik eigenlijk als onzin af willen doen. Het triplog is namelijk alleen bedoeld zodat je de door jou gereden route later nog eens kunt inlezen en bekijken in Google Earth, Google Maps, MapSource, Basecamp, etc.. Met onthouden van je voorkeurswegen heeft dat niets van doen.
Navigon MobileNavigator voor Android
Navigon 40 Premium Live
Garmin Nüvi 765T
Garmin Nüvi 360T

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pveenstra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2011 22:17

Re: Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door pveenstra »

@RGM,
bedankt voor je snelle reactie. Inderdaad staan bij mij voorkeur voor de snellere tijd en het vermijden van onverharde wegen staat aan en van snelwegen staat uit. Kun je mij aangeven hoe dat enigszins zelflerend te merken is? Ik heb hem nu een jaar en het lijkt wel erger te worden. Laatst koos hij een onverharde route (zal wel een fout zijn in de kaart) maar een route van 50 km waarbij je van de ene 30 km zone naar de andere rijdt, terwijl een route over de provinciale weg 2 minuten langer duurt, dan zou het mij goed uitkomen als tie dat snapte! Hoe en wanneer zou hij dat moeten leren?
groet
Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RGM
Average Member
Average Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 mar 2010 12:55

Re: Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door RGM »

Hier heb je inderdaad zo'n voorbeeld te pakken waarbij het toestel zijn eigen wil laat gelden. Omdat de route van de ene 30 km zone naar de andere maar liefst 2 minuten sneller is ( :wink: ), zal jouw Nüvi die per defintie kiezen.

Het spijtige van de Nüvi is dat je geen voorkeurswegen kunt aangeven: 'snelwegen niet vermijden' is niet hetzelfde als 'rij bij voorkeur via de snelweg' en daardoor neemt de Nüvi dus soms de route die jou wat minder bevalt. Daar is helaas weinig aan te doen.

De zelflerendheid van de Nüvi 1340 betreft vooral het steeds beter kunnen inschatten van de aankomsttijd: hij krijgt vrij snel in de gaten hoe snel je op welk wegtype gemiddeld rijdt, en kan daardoor een nauwkeuriger aankomsttijd berekenen. Op het gebied van het berekenen van de route over jouw voorkeurswegen stelt de zelflerendheid van de 1340 weinig voor; daar zijn de nieuwste modellen (2200-, 2300-, 2400- en 3700-series) veel beter in.
Navigon MobileNavigator voor Android
Navigon 40 Premium Live
Garmin Nüvi 765T
Garmin Nüvi 360T

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Met verbazing lees ik over de "eigenwijsheid" van de Nuvi.
Mede gezien de andere ervaringen op dit forum, oa met de Kenwood, waarin ook gewoon de Garmin software draait, moet je toch langzaam tot de conclusie komen dat er iets grondig mis moet zijn met de gebruikte software.
Vanaf het eerste moment van de introductie van de Garmin autonavigatie werden er op de Duitse fora al opmerkingen gemaakt over de feitelijke ongeschiktheid van de Amerikaanse Garmin software voor het gebruik op het Europese wegennet.
Iedere keer duiken berichten oals het voorgaande weer op. Absoluut onacceptabel
Geen enkel ander navigatiesysteem, vast of portable heeft deze nukken, zelfs niet als ze uit Japan komen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pveenstra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2011 22:17

Re: Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door pveenstra »

bedankt voor je antwoord, @Gerritje, betekent dit nu dat je denkt dat de 1340 dit wel leert (met alle voor- en nadelen van dien) of dat er niets van waar is? Heb je betere ervaringen met andere systemen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het betekent dat ik er van overtuigd ben dat er geen enkele Garmin met de huidige soort software in staat is om onder alle omstandigheden een logische route te berekenen. Althans niet zoals wij van willekeurig welk ander systeem gewend zijn

http://www.gpscenter.be/forum/viewtopic ... 3d8a3696e5
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=12318
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=34137
http://www.kieskeurig.nl/navigatie_syst ... ws/263037/
http://www.jouwnav.nl/forum/lofiversion ... 35-50.html
http://www.camperverhalen.info/TEKSTEN4 ... lanner.htm
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 2RYYnGWK8w

enz enz enz.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pveenstra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2011 22:17

Re: Nuvi 1340 zelflerend?

Bericht door pveenstra »

Dat is dan duidelijk! :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • nüvi 65
    door pcmdejongh » 26 nov 2017 16:45 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 420
  • Nüvi 765 doet gek
    door Quido » 12 aug 2014 19:16 » in Garmin
    Reacties: 3
    Weergaves: 886
  • Nuvi 3597 LM is vol
    door catmen » 03 jul 2014 16:15 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 2801
  • Vervanging Nüvi 350
    door Djebel » 08 jun 2014 22:47 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 730
  • Nuvi 3598LMT-D
    door Coen_2 » 05 sep 2014 15:59 » in Garmin
    Reacties: 12
    Weergaves: 2194
  • camera in nüvi 65
    door pcmdejongh » 27 nov 2017 17:59 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 616
  • Betekenigs Kleuren in nuvi
    door Hermada » 08 aug 2019 23:06 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 365

Terug naar “Garmin”