C-IQ bij de nieuwe VDO systemen

In deze rubriek kun je alles vinden over C-IQ software
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

C-IQ bij de nieuwe VDO systemen

Bericht door JW »

Hallo VDO'ers

Inmiddels is VDO overgegaan op systemen waarbij je geen landen CD's meer koopt, doch content vrijschakelt die in de tijd begrensd is. CD's/DVD's krijg je gratis thuisgestuurd zodra er een nieuwere versie beschikbaar is. Er is ook een mogelijkheid tot onbegrensde vrijschakeling, dan krijg je echter geen nieuwe schijfjes toegestuurd.

Over de voors en tegens is al wat geschreven, persoonlijk ben ik van mening dat dit een grote vooruitgang is. Tegen zeer redelijke kosten per jaar krijg je de vrijschakelingen en dan de updates gratis. Voorbeeld: Benelux kost € 89,- per jaar, waarbij je dus wel alle content van heel Europa ter beschikking hebt. Een maandje vakantie in Frankrijk schakel je dan extra voor € 19,99 vrij. Of een maandje Europa voor € 29,99
Wel even wennen: het is afgelopen met het kopieëren!

Op het Duitse forum heeft TomB een uitvoerig verhaal gemaakt, met allerlei voorbeelden. Voor diegenen onder jullie die het duits een beetje beheersen (allemaal toch?) de moeite waard om te lezen, zie: http://navi-forum.net:/board/viewtopic.php?t=8325

Het zou interessant zijn wat meer reacties op dit onderwerp te krijgen. Ben benieuwd.

Groet,
JW

P.S. Ook op dat forum, onder het zelfde kopje staat een uitvoerige beschrijving en een eerste gebruikerservaring met de MS 4150RS, zie: http://navi-forum.net:/board/viewtopic.php?t=8238

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

uuh...het copieren is vooralsnog even afgelopen, denk ik.
Net als de X-Box... gehackt en digitaal om de oren geslagen op een dusdanige wijze dat het nu mogelijk is om Linux op een spel-computer (de X-Box dus) te draaien...

Wel een heel interessante ontwikkeling in elk geval, en de prijzen zijn redelijk vind ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

@ WMP,

Je schrijft:" uuh...het copieren is vooralsnog even afgelopen, denk ik."

Ik denk dat dat "vooralsnog" wel eens erg lang kan zijn. Achtergrond is tweeledig:
1) Je moet een unieke code in je systeem ingeven, die je door VDO C-IQ verstrekt wordt op basis van de enerzijds aan hen betaalde content, anderzijds de gegevens van jouw systeem zoals die bij VDO geregistreerd zijn. Die code bestaat uit 16 cijfers en letters.
In feite vergelijkbaar met zoals de banken dat doen bij internet bankieren.
2) Het platform waarop de computer draait is geen linux, unix, PC of DOS e.d. Er is dus ook geen software in omloop die hackers kunnen gebruiken om hetzij codes te genereren, dan wel de ingebouwde tijdsklok te manipuleren. Dat laatste wordt al erg lastig omdat de GPS tijd en datum systematiek gebruikt wordt.

Daarnaast speelt nog dat dit een beperkt wereldje is, veel kleiner dan de decoders en de X-Boxen. Dus toch ook minder interessant voor hackers?

We zullen zien, de tijd zal het leren.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Ach ja, tijd zal het leren, (X-Box zat ook geen gangbare besturingssysteem in)

Het systeem heeft in elk geval potentie, en persoonlijk zou ik lekker betalen voor die update service, waarom dan nog de ellende nemen met copie-en ?

Natuurlijk, binnenkort ga ik waarschijnlijk 1 dagje naar zwitserland, even een cd lenen is dan makkelijker dan contact op nemen met vdo, wachten tot alles verwerkt is, en dan voor 1 dag een vrijschakeling krijgen, zeker wanneer je opeens even weg moet (nu weet ik het van te voren).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

@ WMP,

Als ik het goed begrepen heb is content vrijschakelen heel snel geregeld. Kan on-line via internet, als je het vergeten bent kun je onderweg ook nog met een gratis nummer bellen en het direkt vrijschakelen.
Mocht je teveel geboekt hebben, dan kun je het, uiteraard vóór afloop van die periode ook weer terugdraaien, en krijg je je geld terug. Kan handig zijn als je trip niet doorgaat, maar b.v. ook als je je systeem vervangt of je auto verkoopt.
Zo te lezen: zeer flexibel.
Persoonlijk zou ik gaan voor een twee jaar Europa vrijschakeling voor een bedrag van € 299. Maar ja, ik zit nog al eens in een land buiten de Benelux, dus zo is het handig en naar ik meen zeer akseptabel geprijsd. Want ik krijg tussendoor alle updates!

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

aanmelden is echt binnen 20 seconden gebeurt (alleen 1e keer wat langer)en die code is gekoppeld aan je computer en aan je cd, dus hacken word voorlopig lastig, maar op ten duur is alles te kraken..............is al over naged8 :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

JW schreef:@ WMP,

<<knip>>
Persoonlijk zou ik gaan voor een twee jaar Europa vrijschakeling voor een bedrag van € 299. Maar ja, ik zit nog al eens in een land buiten de Benelux, dus zo is het handig en naar ik meen zeer akseptabel geprijsd. Want ik krijg tussendoor alle updates!

Groet,
JW

Precies.

Een huidig cd'tje voor de benelux is ook rond de 170 euro. Daarvoor krijg je in het nieuwe systeem heel europa.

Verder voor een bedrag van 359 euro krijg je europa zonder support. Dit is nog net zo duur als je nu ook betaalt voor het europa setje.

Het klinkt mij in ieder geval niet slecht.

Daar ik nog wel de ms4200 heb, hoop ik dat ze hier in de toekomst nog wel wat aan de prijzen doen (= goedkoper maken). ZOdat de prijzen ongeveer gelijk zijn aan de C-IQ.

frits de laar


Frits de Laar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Frits schreef: "Verder voor een bedrag van 359 euro krijg je europa zonder support. Dit is nog net zo duur als je nu ook betaalt voor het europa setje."

Inderdaad, en daarmee is het in elk geval niet duurder dan het vroeger was met CD's, er even van uitgaand dat je die "netjes verkreeg".

Per saldo denk ik dat het nu dus wel goedkoper wordt, want wie wil als hij al de moeite neemt een hele Europaset te kopen, en dus regelmatig onderweg is, met verouderde CD's rijden? En dus koop je dan in arren moede uiterlijk na twee jaar maar weer een set.
En dan is C-IQ dus wel goedkoper, daarmee betaal je dan € 299,- voor die twee jaar, en krijgt dan tussendoor ook nog eens alle updates!!

Groet,
JW

P.S. Voor alle duidelijkheid, ik heb geen aandelen VDO of C-IQ of zo. Ik ben gewoon enthousiast geraakt door het goed doordachte en uitgewerkte concept.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Zoals het er nu naar uitziet is het nieuwe DVD C-IQ systeem goekoper dan het oude systeem.

Je krijgt heel europa(michelin) voor 189.- euro en dat is maar 10 euro meer dan de BENELUX CD kost.
En als je geen belangstelling voor de michelin gids hebt dan ben je klaar voor 169.- euro.
En dat is dus 10.- euro minder als een BENELUX CD.

-----------------------------------------------------1 dag----1 maand------1 jaar
Europa Navtech + Michelin + TMC-----------11.99-------39.99------189.00

Europa Navtech + Michelin + TMC + iTIS---14.98------59.98-------278.00

Europa Navtech + Varta (A,CH,D) + TMC---11.99------39.99-------189.00

Europa Navtech + TMC + iTIS-----------------10.98------49.98------258.00

Europa Navtech + Free TMC--------------------7.99------29.99------169.00

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Geen updates meer voor ingebouwde VDO-Dayton systemen
    door Marc Veen » 27 sep 2014 11:22 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 25816
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 17 nov 2021 20:05 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 384
  • nieuwe kaarten 950.
    door japie57 » 20 mei 2015 18:25 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 956
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 01 dec 2019 12:58 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 480
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 24 feb 2020 20:16 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 356
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 02 jun 2020 22:55 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 320
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 28 feb 2019 20:25 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 723

Terug naar “C-IQ zaken”