Achteruitrijsignaal van BMW 328i Coupe aansluiten

Alles met betrekking tot BMW navigatie
yorick
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2006 22:09

Achteruitrijsignaal van BMW 328i Coupe aansluiten

Bericht door yorick »

Hallo,

Ik heb een becker indianapolis 7920 aangeschafd, ga hem plaatsen in een BMW 328i Coupe. Tijdens de montage blijf ik steken op het achteruitrij signaal, ik weet niet waar ik deze vandaan kan halen. Op de versnellingsbak zit een stekker met 2 draden (beide een andere kleurcodering) moet ik een van deze draden hebben?

In een ander topic op dit forum is een gebruiker geadviseerd achter het linker speakerpaneel te kijken, daar zou de draad ook lopen. Maar lopen er dan geen 2 draden voor het achteruitrij licht? Ben dus benieuwd welke draad ik waar vandaan kan halen!

Alvast bedankt voor de moeite

greetz yorick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De aansluiting op die schakelaar (er even van uitgaand dat je de juiste te pakken hebt en niet de pulsgever, hoewel die meestal 3 aansluitingen heeft) heeft een plus 12V die van je contactslot komt en een "afgaande draad" die naar de achteruitrijlichten gaat. Met een multimeter kun je vaststellen welke draad wat doet.

Kijk dan of achter dat "paneel" een draad loopt met dezelfde kleur/codering als die je zojuist op de schakelaar vastgesteld hebt. Dat spaart je dan de moeite om de draad door het schutbord naar binnen te halen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
yorick
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2006 22:09

Bericht door yorick »

Beste JW,

Als ik de twee draden meet zonder contact en zonder achteruitversnelling, staat er geen spanning op. Wanneer ik het contact aan zet en achteuit schakel staat er wel 12 v op. Dus een van deze draden moet het zijn, en dan wel degene die niet voor de aanvoer zorgt? Dus ik moet gewoon een plus draad waar 12 v op staat aansluiten op mijn becker?

Sorry voor m'n vreemde uitleg, maar ben wat betreft electra niet erg technisch.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Eén van de draden heeft altijd spanning als je het contact aanzet, de andere alleen als je de achteruit inschakelt. Die laatste draad moet je dus hebben.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Gewoon een draad naar het achterlicht trekken en bij het achteruitrijlicht aansluiten.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
yorick
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2006 22:09

Bericht door yorick »

Bedankt voor de informatie!

Jammer genoeg ik het me nog steeds niet gelukt om het navigatiesysteem goed werkend te krijgen. Nadat ik het achteruitrijsignaal heb aangesloten, werkt het niet en ook de speed loopt niet meer op (voordat ik het achteruitrij signaal heb aangesloten werkte deze nog wel) Ik weet 99% zeker alles goed te hebben aangesloten. Heb ook de zelf aangelegde draden nog even door gemeten, of deze wel verbinding maakte. Wanneer ik achteruit schakel staat er gewoon 11.45 volt op de draad.

Wanneer ik de multifunktionele toetsen 1 en 10 intoets verschijnt het menu waarin de sensoren getest kunnen worden, maar bij het achteruitschakelen of optrekken tot 20 km/h verandert er niets. Wel vreemd is dat in hetzelfde menu in het meest rechtse vakje een pijl met daarboven north staat en daaronder de tijd. Volgens de gebruiksaanwijzing hoort er iets anders te staan.

Als iemand me kan helpen graag, sta echt op het punt om hem weg te brengen, kom er echt niet meer uit.

groeten yorick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Je moet de kalibratie opnieuw doen, oude wissen volgens mij.

Waar heb je het snelheidssignaal vandaan gehaald?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
yorick
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2006 22:09

Bericht door yorick »

Het snelheidssignaal, zat al in de iso stekker. Als ik het me goed herinner was ie zwart/ wit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Als jij een E36 hebt zit ie niet in de ISO stekker zover ik weet maar moet je hem achter de tellerklok vandaan halen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
yorick
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2006 22:09

Bericht door yorick »

Waarschijnlijk zijn niet alle e36's hetzelfde dan. Maar met de draad die ik gevonden heb werkte het iig totdat ik de achteruitpuls aansluitte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
yorick
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2006 22:09

Bericht door yorick »

Ik heb vandaag de knoop maar doorgehakt en heb de nav in laten bouwen bij een inbouwstation. Krijg ik daar te horen dat het achteruitrij signaal niet aangesloten kan worden! Dat is de tweede zaak die me dit advies heeft gegeven en ik ben het er gewoon niet mee eens, omdat ik de uitleg op dit forum goed onderbouwd vind.

Nu zit de nav dus aangesloten, zonder achteruit signaal (draad ook niet @ massa), maar hij werkt wel weer.

Inmiddels heb ik de plusdraad van de achteruitrijlichten gevonden. Kan ik die nu gewoon aansluiten op het systeem zonder dat ik iets kapot maak? Ik heb het al eens geprobeerd om hem aan te sluiten, maar toen werkte heel het systeem niet meer ( km puls liep ook niet meer op).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Dat men de achteruit niet aansluit zou te maken kunnen hebben met je checkcontrol (boordcomputer).

Waar woon je?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
yorick
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2006 22:09

Bericht door yorick »

De 2 zaken waar ik ben geweest hebben beide niets over de werking van de boordcomputer gezegd. Maar het is me eindelijk gelukt om de nav. correct werkend te krijgen. De handleiding was voor mij niet duidelijk genoeg, met name de tekening van de zwarte stekker! Je moet de tekening van de stekker dus bekijken vanaf de kant van de draden en niet omgedraaid! Dat het systeem dus de eerste keer werkte was eigenlijk geluk!

Bedankt allemaal voor de hulp, ik ga verder om m'n toestel in kalibreer status 3 te krijgen :D

groeten yorick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 301
  • Aansluiten MOV 653
    door Sjakhalters » 09 okt 2015 15:15 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 467
  • Vdo dayton pc 5400 aansluiten
    door Hardy7 » 29 jun 2014 11:55 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1176
  • bedrading aansluiten avic d3
    door john van maurik » 23 mei 2014 15:59 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 5
    Weergaves: 895
  • Garmin nuvi 3597LM aansluiten op PC
    door catmen » 27 jun 2016 14:40 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 619
  • Uconnect aansluiten in Ducato 2.3jtd
    door dick68 » 29 dec 2016 20:45 » in Fiat
    Reacties: 4
    Weergaves: 1262
  • Actieve aub aansluiten RNS MFD2 type B
    door BakkerOnTour » 17 jan 2017 17:07 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1021

Terug naar “BMW”