INA-N333RRS leidt niet juist

Sudama
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2005 10:05

INA-N333RRS leidt niet juist

Bericht door Sudama »

Geacht forum

Ik gebruik sinds een jaar het autonavigatiesysteem van Alpine INA-N333RRS tot redelijke tevredenheid.

Echter, het volgende doet zich voor.

Bijvoorbeeld:
Ik wil naar Rotterdam-Zuid, Zuidplein. Ik heb de snelste route geprogrammeerd. Ik kom uit de richting Amsterdam. Het systeem leidt mij dan via het centrum naar het Zuidplein. Dat is erg omslachtig, tijdrovend en leidt tot ergernissen.

Waarom leidt het systeem mij door de stad?
Via de ringweg zou m.i een veel snellere weg zijn om mijn adres te bereiken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen dit op te lossen.

met vriendelijke groeten,

Sudama

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Simpele vraag, maar moeilijk te beantwoorden.
De kern van de problematiek is hoe Alpine het begrip "snelste" gedefinieerd heeft. En als ik dat zo lees is dat heel wat anders dan wat VDO daar onder verstaat. Want dáár is het veel meer "gemakkelijkste" route, waarbij juist gebruik gemaakt wordt van brede (ring)wegen, en velen zeggen dat dit zeker niet de snelste route is om ergens te komen.

Welke routecriteria kent jouw Alpine naast "snelste"? Zitten daar ook hoofd/snelwegen bij? Je zou die eens kunnen proberen en kijken hoe dat uitpakt.
Laat je wat weten? Want we leren hier graag wat bij :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

ik denk ook dat de routeoptie ingesteld staat op kortste route en niet snelste of via snelweg,
via hoofd- of snelwegen is denk ik ook wat rustiger, en uiteindelijk economischer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sudama
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2005 10:05

Bericht door Sudama »

JW schreef:Hallo,

Simpele vraag, maar moeilijk te beantwoorden.
De kern van de problematiek is hoe Alpine het begrip "snelste" gedefinieerd heeft. En als ik dat zo lees is dat heel wat anders dan wat VDO daar onder verstaat. Want dáár is het veel meer "gemakkelijkste" route, waarbij juist gebruik gemaakt wordt van brede (ring)wegen, en velen zeggen dat dit zeker niet de snelste route is om ergens te komen.

Welke routecriteria kent jouw Alpine naast "snelste"? Zitten daar ook hoofd/snelwegen bij? Je zou die eens kunnen proberen en kijken hoe dat uitpakt.
Laat je wat weten? Want we leren hier graag wat bij :wink:

Groet,
JW
Dank voor de reactie!

Wellicht een eenvoudige vraag, maar deze zijn vaak het meest duidelijk

De betrokken Alpine kent 3 snelheden:

Autowegen (standaard ingesteld op 100km/u maar te verhogen naar bv 120 km/u)
Secundaire wegen (standaard 60 km/u, maar ook te verhogen)
Stadswegen (standaard 30 km/u, ook te verhogen)

Toen ik naar Rotterdam reed stonden de standaard waarden ingesteld.

Nader info: De betrokken Alpine is van 2004

Extra vraag:

Is er een goedkope update DVD voor deze Alpine beschikbaar?

Alvast dank voor uw reactie!

met vriendelijke groet,

Sudama

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Uit je reactie begrijp ik dat Alpine bepaalde criteria gebruikt voor de wegen waarover je rijdt, en dat je die zelf kunt aanpassen.
Maar kent jouw Alpine ook een mogelijkheid tot keuze van de SOORT weg die je wilt rijden, dus "snelste", in tijd wel te verstaan, "kortste" in afstand, evt. vermijden van snel- en/of tolwegen, voorkeur voor secundaire wegen enz.?
Zo ja, wat heb je daarbij ingesteld?

Mbt je vraag voor een goedkope DVD, die moet je dus gewoon bij de Alpine dealer kopen als je de nieuwste wilt hebben. Een exemplaar van een wat oudere datum kan soms op Marktplaats gevonden worden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sudama
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2005 10:05

Bericht door Sudama »

JW schreef:Hallo,

Uit je reactie begrijp ik dat Alpine bepaalde criteria gebruikt voor de wegen waarover je rijdt, en dat je die zelf kunt aanpassen.
Maar kent jouw Alpine ook een mogelijkheid tot keuze van de SOORT weg die je wilt rijden, dus "snelste", in tijd wel te verstaan, "kortste" in afstand, evt. vermijden van snel- en/of tolwegen, voorkeur voor secundaire wegen enz.?
Zo ja, wat heb je daarbij ingesteld?

Mbt je vraag voor een goedkope DVD, die moet je dus gewoon bij de Alpine dealer kopen als je de nieuwste wilt hebben. Een exemplaar van een wat oudere datum kan soms op Marktplaats gevonden worden.

Groet,
JW
Dag,

Dat klopt! Er zijn 4 mogelijkheden.

1. Autosnelwegen (Toelaten Ja/Nee) Staat op Ja
2. Veerwegen (idem) Staat op Ja
3. Tolwegen (idem) Staat op Nee (rijdt (nog) niet op tolwegen)
4. Omleiding (idem) Staat op Ja (Wordt enkel ingeschakeld wanneer TMC aangeeft dat er een file in de buurt is)

Dank voor de info met betrekking tot de DVD

Ik hoor graag uw reactie!

met vriendelijke groet,

Sudama

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Als ik dat zo lees zijn je mogelijkheden om een ander soort route te kiezen nogal beperkt. Jij hebt met jouw keuzes al aangegeven dat je wél gebruik wilt maken van snelwegen, dus dat zou geen belemmering hoeven te zijn voor je systeem om daar gebruik van te maken.
Dan ben je dus afhankelijk van wat er in de Alpine besturings-SW geprogrammeerd is, want die bepaalt, samen met de wegcodes op de DVD wat er gedaan wordt bij de berekening van de route.
Je zou nog wat kunnen rommelen met die 30, 60 en 100 km/u voor de verschillende weg, maar dat is in de marge. En het zal er toe leiden dat je ETA's (verwachte aankomsttijden) niet meer zullen kloppen, en dat is ook niet de bedoeling.

Ik ben er dus bang voor dat je Alpine je wel vaker met "zijn keuzes" zal confronteren, en dat je daar niks aan kunt doen :oops:
Of heeft er nog iemand anders een goed idee? Zoiets als een besturings-SW Update (nieuwe versie dus) waarmee de criteria wel goed gedefinieerd kunnen worden? Of een nieuwere kaart-DVD, waarop dan niet alleen meer wegen maar ook andere coderingen zouden staan?
Ben benieuwd :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sudama
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2005 10:05

Bericht door Sudama »

JW schreef:Hallo,

Als ik dat zo lees zijn je mogelijkheden om een ander soort route te kiezen nogal beperkt. Jij hebt met jouw keuzes al aangegeven dat je wél gebruik wilt maken van snelwegen, dus dat zou geen belemmering hoeven te zijn voor je systeem om daar gebruik van te maken.
Dan ben je dus afhankelijk van wat er in de Alpine besturings-SW geprogrammeerd is, want die bepaalt, samen met de wegcodes op de DVD wat er gedaan wordt bij de berekening van de route.
Je zou nog wat kunnen rommelen met die 30, 60 en 100 km/u voor de verschillende weg, maar dat is in de marge. En het zal er toe leiden dat je ETA's (verwachte aankomsttijden) niet meer zullen kloppen, en dat is ook niet de bedoeling.

Ik ben er dus bang voor dat je Alpine je wel vaker met "zijn keuzes" zal confronteren, en dat je daar niks aan kunt doen :oops:
Of heeft er nog iemand anders een goed idee? Zoiets als een besturings-SW Update (nieuwe versie dus) waarmee de criteria wel goed gedefinieerd kunnen worden? Of een nieuwere kaart-DVD, waarop dan niet alleen meer wegen maar ook andere coderingen zouden staan?


Ben benieuwd :idea:

Groet,
JW
Dag,

Dank voor uw snelle reactie en suggesties!

Ik heb de standaardsnelheden reeds opgewaardeerd naar respectiefelijk 120, 80 en 50.
Wellicht dat er een verandering in de volgen route uit voortkomt?

De toekomst zal het uitwijzen.

Voor het overige ben ik met u benieuwd naar suggesties van anderen!


met vriendelijke groet,

Sudama

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Sudama schreef:
.....
Ik heb de standaardsnelheden reeds opgewaardeerd naar respectiefelijk 120, 80 en 50.
Wellicht dat er een verandering in de volgen route uit voortkomt?

De toekomst zal het uitwijzen.

Voor het overige ben ik met u benieuwd naar suggesties van anderen!


met vriendelijke groet,

Sudama
Met die 50km/u voor de wegen in de stad zal je systeem juist eerder gebruik gaan maken van die wegen, immers hij denkt dat het daarover lekker snel gaat.
Ik zou 'm daar op 30 laten staan, en kijken of het met die 120 en 80 al beter gaat, en evt. die 30 nog wat verlagen naar 25 of 20. Dat zou dan eerder het gewenste effect kunnen hebben.

Groet,
JW

P.S. We tutoyeren elkaar gewoon op het forum hoor :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sudama
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2005 10:05

Bericht door Sudama »

JW schreef:
Sudama schreef:
.....
Ik heb de standaardsnelheden reeds opgewaardeerd naar respectiefelijk 120, 80 en 50.
Wellicht dat er een verandering in de volgen route uit voortkomt?

De toekomst zal het uitwijzen.

Voor het overige ben ik met u benieuwd naar suggesties van anderen!


met vriendelijke groet,

Sudama
Met die 50km/u voor de wegen in de stad zal je systeem juist eerder gebruik gaan maken van die wegen, immers hij denkt dat het daarover lekker snel gaat.
Ik zou 'm daar op 30 laten staan, en kijken of het met die 120 en 80 al beter gaat, en evt. die 30 nog wat verlagen naar 25 of 20. Dat zou dan eerder het gewenste effect kunnen hebben.

Groet,
JW

P.S. We tutoyeren elkaar gewoon op het forum hoor :wink:
Dag,

Dank je wel!

Toen ik naar Rotterdam reed, stond Stadweg op 30. Derhalve zou die optie vervallen

Wellicht dat die opwaardering van Snelwegen van 100 naar 120 een verbetering is. Ik hoop het!

Ik hou het forum op de hoogte!

met vriendelijke groet,

Sudama

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Sudama schreef:
.....
Toen ik naar Rotterdam reed, stond Stadweg op 30. Derhalve zou die optie vervallen

Wellicht dat die opwaardering van Snelwegen van 100 naar 120 een verbetering is. Ik hoop het!

Ik hou het forum op de hoogte!

met vriendelijke groet,

Sudama
Maar kun je dat getal ook verlágen? Dat zou dan misschien wel kunnen helpen.
Of is die 30 het laagst mogelijke...

Groet,
JW

Edit JW 16.10: Op het duitse forum staat een overzicht met SW en kaart versies: http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=18620
Daarin kun je lezen dat de voorjaar-2004-versie een SW update gekregen heeft, naar versie 4.0
Welke DVD heb jij nu?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sudama
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2005 10:05

Bericht door Sudama »

JW schreef:
Sudama schreef:
.....
Toen ik naar Rotterdam reed, stond Stadweg op 30. Derhalve zou die optie vervallen

Wellicht dat die opwaardering van Snelwegen van 100 naar 120 een verbetering is. Ik hoop het!

Ik hou het forum op de hoogte!

met vriendelijke groet,

Sudama
Maar kun je dat getal ook verlágen? Dat zou dan misschien wel kunnen helpen.
Of is die 30 het laagst mogelijke...

Groet,
JW

Jazeker kan ik die snelheid verlagen!

mvg
Sudama

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Alpine”