Nauwkeurigheid PDA ten opzichte van een VAST systeem!
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
-
- Junior Member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12 mar 2004 00:18
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 03 jan 2004 23:04
En langs de Amsterdamse grachten hou je je ontvangst ook totaal niet vast. Ik was daar aan het struinen op Koninginnedag met een Palm Tungsten|T3 en TomTom Bluetooth gps. Maar die bomen die wat over de weg hangen en (vrij hoge) bebouwing direct langs de weg doen de ontvangst totaal geen goed.
Nee, die collega van jou gaat voor de haaien .
Nee, die collega van jou gaat voor de haaien .
Subaru Forester S-Turbo, VDO Dayton MS5000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 25 apr 2004 18:34
@pbm Je hebt gelijk dat alleen één tunnel in Den Haag niet het bewijs is. Het is slechts de onderbouwing van een stelling. Naast de tunnel kun je inderdaad ook nog even in de stad een smalle straat inrijden met hoge gebouwen. Het gaat erom dat je de stelling poneert dat het essentiele verschil tussen nav en pda de maprouting is, waarna je deze stelling vervolgens kunt adstrueren met de genoemde tunnel in Den Haag (waar dit probleem zich voordoet) of zoals iemand anders hier al opmerkten de grachtengordel van Amsterdam waar kennelijk de ontvangst van het GPS-signaal niet bijster goed is.
grtz,
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28
Nou het is er dus van gekomen....
We zijn de tunnel in gereden met mijn auto, hij had zijn PDA trots op schoot.... In de tunnel verloren we beide ontvangst van GPS, mijn MS 4100 had geen probleem nog even tussen mijn gelach door te vertellen dat we rechts af moesten slaan... de PDA bleef angstvallig stil Ik had geen tijd om nog door de stad te touren helaas... en uiteraard was hij nog niet overtuigd (ik wel). Maar was wel eventjes leuk om te zien dat de PDA de weg kwijt was volgend weekend gaan we door Amsterdam rijden ik heb er nu al zin in, maar ik wil er wel eventjes 100% zeker van zijn dat mijn pas geinstalleerde MS 4100 goed aangesloten zit.... hoe kan ik controleren of mijn systeem goed aangesloten is?? Ik heb namelijk via dit forum de snelheidspuls opgezocht van mijn type auto (3.0 V6 Alfa 164 van 1990) maar ik twijfel of dit wel de juiste draad is het forum zegt namelijk pin 2 de grijze draad maar op pin 2 zit een grijs/zwarte draad. Ik denk het wel hoor, maar hoe krijg ik zekerheid? Kan ik dit op een of andere manier doormeten of testen,bekijken met mijn MS 4100 bijvoorbeeld door de snelheid te kijken die ik rij en zo ja hoe kom ik in dat menu ???
Kan ik het achteruitrijsignaal testen door achteruit te gaan rijden en te kijken of de nog te rijden afstand opteld?
Groetjes Bart...
Thx! ik hou jullie op de hoogte
We zijn de tunnel in gereden met mijn auto, hij had zijn PDA trots op schoot.... In de tunnel verloren we beide ontvangst van GPS, mijn MS 4100 had geen probleem nog even tussen mijn gelach door te vertellen dat we rechts af moesten slaan... de PDA bleef angstvallig stil Ik had geen tijd om nog door de stad te touren helaas... en uiteraard was hij nog niet overtuigd (ik wel). Maar was wel eventjes leuk om te zien dat de PDA de weg kwijt was volgend weekend gaan we door Amsterdam rijden ik heb er nu al zin in, maar ik wil er wel eventjes 100% zeker van zijn dat mijn pas geinstalleerde MS 4100 goed aangesloten zit.... hoe kan ik controleren of mijn systeem goed aangesloten is?? Ik heb namelijk via dit forum de snelheidspuls opgezocht van mijn type auto (3.0 V6 Alfa 164 van 1990) maar ik twijfel of dit wel de juiste draad is het forum zegt namelijk pin 2 de grijze draad maar op pin 2 zit een grijs/zwarte draad. Ik denk het wel hoor, maar hoe krijg ik zekerheid? Kan ik dit op een of andere manier doormeten of testen,bekijken met mijn MS 4100 bijvoorbeeld door de snelheid te kijken die ik rij en zo ja hoe kom ik in dat menu ???
Kan ik het achteruitrijsignaal testen door achteruit te gaan rijden en te kijken of de nog te rijden afstand opteld?
Groetjes Bart...
Thx! ik hou jullie op de hoogte
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18
Je kan in het instellingen menu van je 4100 controleren of je een goed puls hebt.
Je moet het even opzoeken want ik weet het niet meer uit mijn hoofd.
Code voor het instellingen menu is 6330.
Als je in de menuoptie speedpuls (oid) staat dan gewoon gaan rijden en kijken of de waard oploopt.
Als dat het geval is is het goed. Maar gezien jou verhaal denk ik wel dat het goed is anders zou je nav in de tunnel neit melden dat je rechtsaf moet slaan.
Suc7.
We zijn met z'n allen zeer benieuwd naar het vervolg.
Je moet het even opzoeken want ik weet het niet meer uit mijn hoofd.
Code voor het instellingen menu is 6330.
Als je in de menuoptie speedpuls (oid) staat dan gewoon gaan rijden en kijken of de waard oploopt.
Als dat het geval is is het goed. Maar gezien jou verhaal denk ik wel dat het goed is anders zou je nav in de tunnel neit melden dat je rechtsaf moet slaan.
Suc7.
We zijn met z'n allen zeer benieuwd naar het vervolg.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28
Bedankt voor de reactie! Ik denk ook wel dat het goed zit hoor, maar ik twijfelde even door de draadkleur die ik las hier op het forum. Omdat ik zaterdag aanstaande zelf ook de ultieme test heb in Amsterdam wilde ik even checken of alles wel goed zat natuurlijk.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik hou jullie op de hoogte!
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 25 apr 2004 18:34
Hi hi hi dat zal inderdaad lachen zijn geweest Ben benieuwd hoe de PDA het in Amsterdam er vanaf brengtQuadrifoglio Verde schreef:Nou het is er dus van gekomen....
We zijn de tunnel in gereden met mijn auto, hij had zijn PDA trots op schoot.... In de tunnel verloren we beide ontvangst van GPS, mijn MS 4100 had geen probleem nog even tussen mijn gelach door te vertellen dat we rechts af moesten slaan... de PDA bleef angstvallig stil
grtz,
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28
ik ook
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18
Ach zo te horen aan de eerste testresultaten zal dat best gaan lukken.
Even wachten tot het goed bewolkt is voor het beste resultaat.
Alhoewel je daar in nederland nooit lang op hoeft te wachten.
Even wachten tot het goed bewolkt is voor het beste resultaat.
Alhoewel je daar in nederland nooit lang op hoeft te wachten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12 mar 2004 00:18
houd er natuurlijk wel rekening mee dat de GPS-nauwkeurigheid van een VDO oid niet zo nauwkeurig hoeft te zijn omdat het gebruik maakt van meerdere manieren om toch tot een exacte positiebepaling te komen.
Als een pda een betere positiebepaling heeft om die extra info te compenseren heb je het wel moeilijk met een vaste navi.
Mijn ms 5000 heeft wel eens moeite met de lokatiebepaling als ik van de weg af ga. Het plaatst me dan vaak ergens op een weg terwijl ik gewoon op een parkeerterrein sta of zo
Als een pda een betere positiebepaling heeft om die extra info te compenseren heb je het wel moeilijk met een vaste navi.
Mijn ms 5000 heeft wel eens moeite met de lokatiebepaling als ik van de weg af ga. Het plaatst me dan vaak ergens op een weg terwijl ik gewoon op een parkeerterrein sta of zo
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Ben ik het mee eens, een PDA heeft zekers voordelen!
Niet zo precies, maar in gebruiksvriendelijkheid zekers geen verkeerd aparaat en makkelijk inzetbaar. < rukt gelijk zijn Palm uit de kast >
Niet zo precies, maar in gebruiksvriendelijkheid zekers geen verkeerd aparaat en makkelijk inzetbaar. < rukt gelijk zijn Palm uit de kast >
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 25 apr 2004 18:34
Ik ben het er op zich wel mee eens dat een pda wel degelijk voordelen kan hebben (heb zelf een palmpje doch zonder navigatie ) Ik ben alleen wel van mening dat wanneer je met de auto vaak in vreemde steden moet zijn een vaste NAV duidelijk voordelen heeft. Op de snelweg vind je de weg wel, juist in een vreemde stad is een NAV erg makkelijk. Wanneer deze echter alleen aan de GPS hangt, welke geen ontvangst heeft in een grote stad, dan ben je mooi de sigaar met je pda'tje......
grtz,
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ik denk dat je het dilemma, en dus de pro's en con's van een PDA precies te pakken hebt. Zo zit het verhaal in elkaar, welke verhalen de PDA fabrikant ook probeert te vertellen om het tegendeel te bewijzen, dan wel de tekortkomingen te verzachten.Edwin :-) schreef:Ik ben het er op zich wel mee eens dat een pda wel degelijk voordelen kan hebben (heb zelf een palmpje doch zonder navigatie ) Ik ben alleen wel van mening dat wanneer je met de auto vaak in vreemde steden moet zijn een vaste NAV duidelijk voordelen heeft. Op de snelweg vind je de weg wel, juist in een vreemde stad is een NAV erg makkelijk. Wanneer deze echter alleen aan de GPS hangt, welke geen ontvangst heeft in een grote stad, dan ben je mooi de sigaar met je pda'tje......
Nu ik met de MS 5500 rijd kan ik continu zie hoeveel Sat's ontvangen worden, en hoe vaak dat onder de drie, tot wel nul zakt. En dan heb ik een antenne op het dak, dus beter kun je het niet hebben.
In al die gevallen zal een PDA het laten afweten, het enige dat je dan redt is dat je tussendoor geen afwijkingen van de (rechte) weg maakt.
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 878
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23
Ik reageer nog even op Klavertje 4 (bericht 2-5) , die wil weten of zijn puls wel goed aangesloten is.
In service menu kun je wel zien dat er pulsen zijn, maar te vertalen naar snelheid is dit niet (althans ik vind geen logica).
Gewoon tijdens navigeren door verschillende scherm menu's gaan. (in de MS4200 pijltje omhoog/naar beneden, dus ik gok bij de MS4100 aan de draaiknop draaien)
(ik bedoel vanuit het navigatiescherm, je ziet dan actuele positie, bestemming etc). Er is ook een scherm met de actuele snelheid, hoe lang je al rijdt etc.
De actuele snelheid vergelijken met de snelheidsmeter in dashbord levert ook een goede check. Indien dit heel erg afwijkt, dan retour inbouwer en laten controleren. Systeem bij mijn vriendin gaf ongeveer 35 km/u minder aan, ofwel systeem was continu de weg kwijt. Daarmee meteen duidelijk dat GPS niet direct wordt aangesproken.
Frits de Laar
In service menu kun je wel zien dat er pulsen zijn, maar te vertalen naar snelheid is dit niet (althans ik vind geen logica).
Gewoon tijdens navigeren door verschillende scherm menu's gaan. (in de MS4200 pijltje omhoog/naar beneden, dus ik gok bij de MS4100 aan de draaiknop draaien)
(ik bedoel vanuit het navigatiescherm, je ziet dan actuele positie, bestemming etc). Er is ook een scherm met de actuele snelheid, hoe lang je al rijdt etc.
De actuele snelheid vergelijken met de snelheidsmeter in dashbord levert ook een goede check. Indien dit heel erg afwijkt, dan retour inbouwer en laten controleren. Systeem bij mijn vriendin gaf ongeveer 35 km/u minder aan, ofwel systeem was continu de weg kwijt. Daarmee meteen duidelijk dat GPS niet direct wordt aangesproken.
Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Welke SW versie heb je in je MS 5000? Mijn ervaring is dat ik met eerdere versies meer "last" had van dit fenomeen, maar dat met de 7.6 de computer sneller rekent en dus ook vaststellen kan en wil dat je niet op de gedigitaliseerde weg zit. Dat meldt 'ie dan ook gewoon en zegt: begeeft u zich naar de geplande route aub.pbm schreef:houd er natuurlijk wel rekening mee dat de GPS-nauwkeurigheid van een VDO oid niet zo nauwkeurig hoeft te zijn omdat het gebruik maakt van meerdere manieren om toch tot een exacte positiebepaling te komen.
Als een pda een betere positiebepaling heeft om die extra info te compenseren heb je het wel moeilijk met een vaste navi.
Mijn ms 5000 heeft wel eens moeite met de lokatiebepaling als ik van de weg af ga. Het plaatst me dan vaak ergens op een weg terwijl ik gewoon op een parkeerterrein sta of zo
Dat doet m'n MS 5500 nu ook.
Je observatie dat 'ie eigenlijk niet weet waar ik zit heb ik niet zo ervaren. Een meter of 10 à 15 naast de geplande route is voldoende om 'm de afwijking te laten vaststellen. Nauwkeuriger kan ook eigenlijk niet.
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 03 jan 2004 23:04
Ook een pda heeft de neiging je constant op de weg te plaatsen. Zo wil TomTom bijvoorbeeld niet snappen dat je via het spoor reist, maar plaatst-ie je constant op de dichtstbijzijnde weg.pbm schreef:Mijn ms 5000 heeft wel eens moeite met de lokatiebepaling als ik van de weg af ga. Het plaatst me dan vaak ergens op een weg terwijl ik gewoon op een parkeerterrein sta of zo
Met een pda kan je zeker wel ontvangst hebben in de stad, maar die wordt al gauw slecht of valt soms helemaal weg. Maar om nou te stellen dat je helemaal geen ontvangst hebt in de stad is me wat te kort door de bocht.Wanneer deze echter alleen aan de GPS hangt, welke geen ontvangst heeft in een grote stad, dan ben je mooi de sigaar met je pda'tje......
Subaru Forester S-Turbo, VDO Dayton MS5000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 25 apr 2004 18:34
Niet alleen TomTom snapt niet dat je via het spoor reist.... ook ik heb moeite om te snappen dat iemand met het spoor wil reizen ha ha hakoekiemonster schreef: Zo wil TomTom bijvoorbeeld niet snappen dat je via het spoor reist, maar plaatst-ie je constant op de dichtstbijzijnde weg.
Ik heb niet bedoeld te stellen dat je helemaal geen ontvangst hebt in de stad. Ik heb bedoeld te zeggen dat wanneer je het alleen van de GPS moet hebben en deze in de stad uitvalt, je goed de sigaar bent, omdat je niets hebt om op terug te vallen.koekiemonster schreef:Met een pda kan je zeker wel ontvangst hebben in de stad, maar die wordt al gauw slecht of valt soms helemaal weg. Maar om nou te stellen dat je helemaal geen ontvangst hebt in de stad is me wat te kort door de bocht.Edwin :-) schreef:Wanneer deze echter alleen aan de GPS hangt, welke geen ontvangst heeft in een grote stad, dan ben je mooi de sigaar met je pda'tje......
Zoals je zelf aangeeft wordt het signaal in de stad snel slechts of valt het helemaal weg (ik zie dat overigens op mijn Becker TPHS ook aan het aantal sat. die gevonden worden) alleen val je bij een vast toestel dan terug op de puls en de gyro en kun je ook zonder GPS-signaal nog volledig vertrouwen op je NAV.
grtz,
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Edwin
Just remember, if the world didn't suck, we'd all fall off.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 sep 2006 03:39
Kun je daar dan verkeerd rijden?Quadrifoglio Verde schreef:Dan heb ik de ideale tunnel: de Zeelandtunnel!
ik hou jullie op de hoogte, ga volgend weekend de steekproef uitvoeren!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1034
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 521
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 605
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1229
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 557
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 436
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1843