Zomaar een discussie uit een Nieuwsgroep

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Zomaar een discussie uit een Nieuwsgroep

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Deze discussiedraad kwam ik tegen in de nieuwsgroep nl.reizen.satellietnavigatie.
De oorspronkelijk vraag:

Navigatie-apparatuur kan naast GPS ook gebruik maken van gyroscopen, en een snelheids-indicatie van de auto, met als doel nauwkeuriger bewegings-dectectie en dus ook nauwkeuriger positiebepaling.
Hebben deze extra sensoren echt toegevoegde waarde? Ik kan me voorstellen dat het stoppen van de auto sneller
herkend wordt als de apparatuur op de snelheidsmeter is aangesloten, maar merk je dat ook terug in een betere
navigatie?


En de daarop volgende discussie met zin, onzin, hele en halve waarheden:

In stedelijke gebieden met veel hoogbouw en in tunnels kan dit helpen om je positie te updaten terwijl je geen of weinig satellieten ziet.

Dat was voor Clinton de SA liet uitschakelen wel belangrijk, maar sinds die tijd nauwelijks meer.

In de SA-tijd was de (bewust ingebrachte) afwijking minstens 100 a 150 meter. Dat betekende dat je er toen makkelijk een straathoek naast kon zitten. Als de software dan de afstand weet tussen bochten die je genomen hebt kon die samen met de "lock-to-road" feature de afwijking proberen te corrigeren (wat soms wel en soms niet lukte).

Sinds SA is uitgeschakeld is de afwijking 90% van de tijd onder de 10 tot 15 meter (mits voldoende zicht op de satellieten). Daarmee is de noodzaak van bovenstaand correctiemechanisme verdwenen.

De nieuwe, goedkope auto-navigatie-apparatuur (tomtom's en clonen) hebben geen van alle gyroscopen, noch koppeling met de snelheids opnemer en achteruitverlichting (dat laatste is nodig, omdat de snelheidopnemer zowel voor- als achteruit dezelfde pulsen geeft).

Voor de oude (peperdure) auto-navigatie-apparatuur met gyroscoop en snelheids- en achteruitopnemers wordt het steeds moeilijker up-to-date (kaart-)software te krijgen. Dus beslist geen aanrader nu nog aan te schaffen.

Wat echter daarnaast ook nog kan, maar eveneens amper wordt toegepast, is een combinatie van GPS met kompas.
Het enige mij bekende apparaat is de Mio H610 (uit voorgaande discussies hier heugt mij dat zelfs de Garmin outdoor series (die wel een electronisch kompas hebben) dit niet kunnen koppelen) (bij de Mio werkt het overigens ook verre van foolproof, absoluut ongeschikt voor de (trendy) doelgroep....maar goed, het werkt, en dat is
bij langzamere outdoor verplaatsingen (voet/fiets) toch wel handig) (helaas werkt het calibreren van het kompas in de auto niet al te best, vermoedelijk zijn de magnetische storingen groter dan de calibratie aan kan, cq de calibratie-procedure (ruimtelijke beweging over alle 3 assen) ondervindt teveel variatie binnen een auto))

En waar alle losse apparaten de mist ingaan is bij het uitrijden van parkeergarages....moeten we links of rechts?....

Er zijn vele (hand-)GPSsen met electronisch kompas, soms ook met een barometrische hoogtemeter. Maar ik ken geen enkele GPS met electronisch kompas, waarbij de kompas-info aan de weg-navigatie gekoppeld is.

Maar ik leer erg graag bij! Over welk merk-type heb je het en hoe werkt het daarmee in de praktijk?

Beste kun je even googlen op mijn naam en 'Mio H610' (Mio Mitac). (de onderhavige postings hier en op Mio forum zijn gelijk overigens)

Cruciaal:
1) kompas bij elke keer inschakelen opnieuw activeren (opnieuw calibreren hoeft alleen bij gewijzigde magnetische omgeving)
2) 'keep cursor to road' (oid) moet uitgeschakeld zijn

Zelfs binnenshuis krijg je daarmee de kaart stabiel en goed georienteerd. (maar zoals gezegd, in de auto niet, waarschijnlijk te sterke magnetische velden, cq een te storingsgevoelige calibratie-procedure (plus wellicht/waarschijnlijk het feit dat je de navigator eerder vertikaal dan horizontaal hanteert)

Overigens zwijgt Mio in alle talen over die 2 cruciale details, en elders op het Net ben ik ook nog nooit wat tegengekomen. Erger is nog dat ook geen enkele recensent hier ooit wat over geschreven heeft (Mio zelf claimt die koppeling weliswaar niet, maar sommige recensies suggereren het op zijn minst, en ik betwijfel ernstig of die recensenten eea wel zelfstandig hebben weten uit te vogelen)

<kompas inschakelen>

>2) 'keep cursor to road' (oid) moet uitgeschakeld zijn

Kompas en weg-navigatie/routing is dus niet gekoppeld,

Jeen....de cursor fietst dan op tijd en plaats naast de weg, maar de route- navigatie/-aanwijzing blijft volledig intact.

Overigens, als je wat vaker op verse, compleet hergestructueerde, wegen/kruisingen/rotondes rijdt, dan is dat 'keep cursors to road' helemaal niet handig, die positioneert je dan geforceerd op wegen die er helemaal niet meer zijn, laat staan dat je je dan nog fatsoenlijk op de werkelijke afslagen kunt orienteren. Dus deze funktie staat bij mij ook om die reden definitief uitgeschakeld. Zolang er satelliet ontvangst is heb je geen extra sensoren nodig. Probleem is dat je af en toe de satellietontvangst verlies. B.v. in tunnels. Daarom hebben een aantal van de 'betere' losse autonavigatiesystemen vertragingsmeters aan boord zodat ze de momenten van geen ontvangst kunnen overbruggen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Terecht schreef je:
En de daarop volgende discussie met zin, onzin, hele en halve waarheden


Want da's wel zeker, er staat een hoop onzin in dat verhaal. De lezers zouden zich eens wat moeten inlezen op ons forum, dan weten ze wel beter.

Een paar voorbeelden:
Voor de oude (peperdure) auto-navigatie-apparatuur met gyroscoop en snelheids- en achteruitopnemers wordt het steeds moeilijker up-to-date (kaart-)software te krijgen. Dus beslist geen aanrader nu nog aan te schaffen.
dat behoeft geen commentaar, naar ik denk.
Zolang er satelliet ontvangst is heb je geen extra sensoren nodig. Probleem is dat je af en toe de satellietontvangst verlies. B.v. in tunnels. Daarom hebben een aantal van de 'betere' losse autonavigatiesystemen vertragingsmeters aan boord zodat ze de momenten van geen ontvangst kunnen overbruggen.
Zó werd het destijds voorgesteld toen TT z'n feature ASN op de markt bracht. Nee dus, dat ASN is niks anders dan een simulatie door TomTom van de afstand die afgelegd zou zijn als er met dezelfde snelheid verder gereden zou zijn. Inmiddels is de "marketing" door TT van dit feature uit de boeken verdwenen.

Ben jij voornemens daar enig weerwoord te plegen?
Ik heb daar zelf destijds een uitvoerige boom opgezet over Pay-TMC, met wat links naar topics op NHS....

Groet,
JW

PS Alleen die (sub) titel al: Nut van gyroscoop / motorpulsen voor navigatie? :oops:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nog zo'n discussie waarin wordt verwezen naar "onze site"

Vraag:
Heeft iemand ervaring met VDO navigatiesystemen voor in de auto, in combinatie met de autoradio?

www.navigatiehelpsite.nl

1. Wat is er mis met dit forum?
2. Bovengenoemde site is een prutsite. Op de eerste pagina staat dat je er _alle_ info van navigatiesystemen kunt vinden (dan vind je nogal wat van jezelf) en vervolgens werkt 80% van de links niet of verwijst naar reclamesites en het hele merk Renault komt in de drop-down lijst niet voor...

Trek zelf je conclusie.



Dan krijg je soms dit soort reacties
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mij ontgaat even wat de bedoeling is van al die Quotes.
Is dat bedoeld om de zin van NHS ter discussie te stellen hier?
Of om aan te geven dat er een hoop onzin geschreven wordt in zo'n Nieuwsgroep? Dat laatste weten we wel, dunkt me.

Laten we ons op NHS beperken tot inhoudelijke discussies over die zaken die echt belangrijk zijn. Aan opinies van no-names hebben we geen behoefte.
Wat mij betreft kan dit hele verhaal de prullebak in :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:De lezers zouden zich eens wat moeten inlezen op ons forum, dan weten ze wel beter.
Ik zie daar een verwijzing naar onze site om om daar eens in te lezen en dit geeft even weer wat daar op volgt en hoe door sommigen daarover wordt gedacht.
Dat is dus zonder een waardeoordeel over de discussie zelf
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • kan ik zomaar een nieuwe sd kaart in mijn garmin 3597 LMT stoppen
    door beni » 23 mar 2015 13:13 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 1085

Terug naar “Navigatie algemeen”