Mogelijkheden RTI systeem versus MS5500

Alles met betrekking tot Volvo navigatie
Rolandkw
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43

Mogelijkheden RTI systeem versus MS5500

Bericht door Rolandkw »

Hallo Allen,

Ik sta op het punt om een Volvo XC70 te gaan kopen maar twijfel nog op een aantal punten.
Een daarvan is het navigatiesysteem (RTI). Hoe onbelangrijk het ook lijkt, voor mij is
dit juist erg belangrijk.

Ik ben zelfs van plan geweest om mijn eigen navigatiesysteem om te (laten) zetten !!

Een aantal vragen zijn voor een deel al beantwoord door het forum te lezen. Een aantal heb ik toch
nog wat hulp en advies bij nodig.

1. Is er ergens een gebruikshandleiding van een RTI systeem beschikbaar?
2. kan de software ge-upgrade worden , mocht de software verouderen?
3. Is er een multimedia aansluiting aanwezig om bijv dvd speler of PC op aan te sluiten?
4. Zijn er ergens screenshots van de bedieningspanelen te vinden?
5. En last but not least Wie heeft ervaring met de VDO-Dayton MS5500 (mijn huidige systeem)
ten opzichte van de Volvo RTI systemen? Ik zou graag eens wat ervaringen uitwisselen...

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord(en)

vr.gr. Roland

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik zou in de overweging ook meenemen hoe het zit met de frequentie van verschijnen van nieuwe kaarten. Bij de MS5500 ben je verzekerd van updates (minstens 1 per jaar) en ook ligt de ontwikkeling van de software hier nog niet stil (hoe dit laatste bij RTI is weet ik niet). Daar komt bij dat je flitspalen, musea, etc. kan vrijschakelen en dat je dan hier een melding voor krijgt. Ook de prijzen voor de kaarten enzo zijn lager bij de VDO Dayton systemen dan die van Volvo. Tevens kan je bij VDO Dayton kiezen tussen Navteq en TeleAtlas.

Wat ik persoonlijk niet handig vind van een RTI-systeem is dat de schermen te ver voorover staan. Dit bemoeilijkt het aflezen van het scherm. Ik weet niet of hier iets aan te doen is, maar ik zou de monitor van de VDO Dayton MS5500 zeker meer achterover monteren...

Ik weet ook niet of het RTI-systeem een DVD heeft, maar de VDO Dayton MS5500 heeft dat in elk geval wel. Ook het verhaal rondom TMC zou ik in de overweging meenemen. Met die van VDO Dayton heb je een grotere kans dat Pay-TMC straks gaat werken dan bij het RTI-systeem. VDO Dayton heeft (onderdelen van) de software hier namelijk al voor geschikt gemaakt.

Je zal wel in de gaten hebben dat ik voor het systeem van VDO Dayton zou gaan. Ik kan je helaas geen antwoord geven op alle vragen, maar dat kunnen anderen vast wel.

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan horen we het wel.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rolandkw
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43

Bericht door Rolandkw »

hallo Toho,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ja inderdaad dat zijn allemaal ook zaken die meespelen.

De reden van dit stukje is dat ik een tijdje met een iets verouderde versie van RTI gereden heb
(XC70 uit 2001) en ik het navigatiesysteem een grote teleurstelling vond ten opzichte van VDO.

Nu zal ook bij Volvo de techniek niet hebben stilgestaan, maar ik kan me toch niet losmaken van die
verschrikkelijk handige en duidelijke VDO-Dayton schermen dus vandaar dat ik nu naar wat reacties
van mensen op zoek ben.

Voorlopig zit ik er hard over te denken om mijn VDO dayton systeem mee te nemen en dan maar
met 2 navigatie pc`s rond te gaan rijden. Vandaar mijn vraag of er met dat andere scherm nog wat gedaan kon worden.

Bedankt nogmaals,
Groeten Roland

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Ik begrijp uit je verhaal dat je OF een gebruikte XC70 koopt waar die navi al inzit OF dat die navi standaard in een XC70 zit?
Misschien weet iemand hier of je mbt een interface de PC5500 op het standaard schern van de XC70 aan kunt sluiten?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rolandkw
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43

Bericht door Rolandkw »

Hallo Higgy,

Dat zou ook een mogelijkheid zijn natuurlijk. Maar dan zit ik nog steeds met het ombouwen van het VDO-dayton systeem natuurlijk.

Navi zit niet standaard op een Volvo XC-70 maar een auto van die prijsklasse en van een recent bouwjaar wordt nu eenmaal bijna niet meer zonder geleverd. Alleen heb ik na drie dagen gemerkt dat ik echt niet kan leven met het navigatiesysteem van Volvo, tenzij de nieuwere versies beduidend beter zijn.

Ik vind een extra navi scherm ook echt niet storend alhoewel het natuurlijk wat overdone is om twee navischermen te hebben :oops: Vandaar dat de originele volvo misschien omgebouwd kan worden tot multimediascherm.

De maximale veiligheid bij Volvo houd echter ook in dat prutswerk en modificeerwerk naar je eigen wensen, zoals vroeger, nauwelijks meer mogelijk is zonder hulp van een forum zoals dit ...

m.vr. gr Roland

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rolandkw
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43

Bericht door Rolandkw »

Hallo Allen,

Hierbij even de uitkomst van het Volvo RTI en VDO Dayton probleem.

Ik rijd sinds een week met een Volvo XC70 met RTI navigatie. Zoals ik al verwachtte kon ik niet wennen aan het navisysteem van Volvo. Te onduidelijk , te weinig kleuronderscheid, slechte routeplanning en niet de instellingsmogelijkehden die ik bij de VDO wel had (Bijv. de gps gecorrigeerde pulssnelheid)

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en zelf een poging gewaagd om de VDO Dayton set om te zetten. Dat is gelukt en inmiddels rij ik zeer luxe met twee navisystemen rond waarbij ik die van Volvo zo goed als niet gebruik.
Ik moet alleen de achteruitrijdraad nog aansluiten want die was toch niet zo bereikbaar als ik had gehoopt.

Ondanks dat de VDO er wat eenvoudiger lijkt uit te zien onderscheid die zich echt t.o.v. het Volvo RTI systeem waar het duidelijkheid betreft. Ook de route planning bij de VDO loopt weer als vanouds. De Volvo liet hierin zulke steken vallen dat die mij in het centrum van Rotterdam liever een rondje liet rijden dan mij regelrecht de goede kant op te sturen terwijl de originele weg eigenlijk helemaal niet kon.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om er testen mee te doen maar mocht er iemand interesse hebben dan hoor ik dat wel.

Zijn er dan helemaal geen goede punten aan de Volvo RTI Navigatie? Jawel...
-Anders dan de VDO dayton heeft Volvo de straat waar je op dat moment rijd onderin beeld staan. Een logische keus.
-Bij uitzoomen heeft Volvo de plaatsnamen erg duidelijk in beeld. Je weet dus vrij snel bij welke plaatsen je in de buurt rijd. Bij VDO dayton is dat soms wel eens zoeken. VDO besteed soms meer aandacht aan een of ander onbelangrijk sportpark dan aan de plaatsnaam.
-Bij het starten heb je onmiddelijk beeld terwijl je op de VDO dayton eerst dat irritante opstartscherm weg moet klikken. (Kan dat nog steeds niet veranderd worden trouwens?)

Samengevat, waar laat de Volvo RTI echt GROTE steken vallen:

- Grafische voorstelling. (Doorgaande wegen, woonwijken, provinciale wegen zijn allemaal monochroom. Alleen de snelwegen zijn groen. Eigen positieaanduiding niet echt duidelijk, kleuronderscheid bebouwd en onbebouwd is slecht,
De te rijden route is op het scherm slecht zichtbaar, en last but not least. Er staan bijna geen straatnamen afgebeeld in de buurt. Volvo vind het aanduiden van een Hotel of een ziekenhuis belangrijker. Is wat voor te zeggen, maar niet altijd even handig.)

- Routeplanning. (Te weinig improvisatie als de uitgestippelde route niet mogelijk is. Blijft hier te lang aan vastkleven zonder een alternatief te berekenen. Liever een korte omweg dan een nieuwe route berekenen die ook nog eens logischer zou zijn.

- Te weinig instelbare informatie (Reisduur, gps gecorrigeerde snelheid etc etc)

Toekomstige Volvo Rijders, Doe hier uw voordeel mee. T.a.v. De Volvo techneuten, Doe hier ook uw voordeel mee en denk aan mij bij het uitbrengen van een nieuwe software CD !!!

groeten Roland

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Duidelijk verhaal dat moet gezegd en ik neem aan dat dit over het "19 CD systeem" gaat. Maar ondertussen levert Volvo al sinds 2002 een systeem dat met een DVD werkt en wellicht dat daarin al veranderingen hebben plaats gevonden. Dus mogen de ervaringen niet zomaar naadloos op "toekomstige Volvo-rijders" worden losgelaten dunkt me.

http://www.geo24.de/article/articlestatic/49/1/4/

http://www.volvocars-campagnes.nl/arrow/rti.html

http://www.motor-talk.de/t245936/f93/s/thread.html

Wie van de gelukkige bezitters van een nieuw RTI systeem wil hier zijn licht over laten schijnen?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Rolandkw schreef:Zijn er dan helemaal geen goede punten aan de Volvo RTI Navigatie? Jawel...
-Anders dan de VDO dayton heeft Volvo de straat waar je op dat moment rijd onderin beeld staan. Een logische keus.
groeten Roland
Dit is niet helemaal waar, gebruik bij VDO de split-screen optie maar eens, dan zie je èn de huidige straat waar jij je op dat moment bevind èn je ziet waar je over xx meter links- of rechtsaf moet slaan INCLUSIEF de bijbehorende straatnaam.


Dit even ter aanvulling.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rolandkw
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43

Bericht door Rolandkw »

Aan Gerritje:

Sorry dat ik daar niet duidelijk in geweest ben maar het betreft hier een DVD RTI systeem.
In mijn ogen heeft DVD als enige voordeel dat daar meerdere CD`s op passen en je dus niet hoeft te
"discuswerpen" zodra je de grens over rijd. De kleuren e.d. hebben met de software te maken lijkt me.

Ik heb zowel met de CD RTI , als mijn huidige DVD RTI wat ervaring op gedaan. De CD versie van de RTI uit 2001
was zo mogelijk nog slechter van grafische kwaliteit.

Aan Gene:

Ja inderdaad dat klopt. Dat wist ik ook wel maar wat ik met dat stukje bedoelde was dat ik het logisch vind om een klein balkje onderin het grote scherm te hebben waarin de huidge straat vermeld staat, ten opzichte van dat splitscreen in VDO. Ik rijd overigens vaak in VDO splitscreen mode. Bij VDO splitscreen staat behalve de straat tevens de plaatsnaam vermeld. Bij Volvo RTI staat alleen de straat en niet de plaats, en bij snelwegen alleen het nummer van de snelweg terwijl bij VDO de dichtbijzinde plaats vermeld word. Ook weer een pre puntje voor VDO.

groet Roland

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel
    door DigiWalker » 07 jul 2014 00:30 » in Garmin
    Reacties: 13
    Weergaves: 1861
  • RNS of ander systeem
    door Nielsk » 05 apr 2015 09:50 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 511
  • R-Link systeem
    door moneymaker » 05 sep 2018 23:42 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 1011
  • Android Navigatie systeem X1 BMW
    door vemps » 10 aug 2017 21:04 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 542
  • Backup terugplaatsen op systeem
    door kees1957 » 10 jan 2019 17:53 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 588
  • Compleet systeem DV 2300
    door FVDL » 20 nov 2016 14:59 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 426
  • update systeem software
    door bartmans » 15 jul 2014 15:53 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1223

Terug naar “Volvo”