Bestaand RTI koppelen aan een nieuwe navigatiecomputer met D

Alles met betrekking tot Volvo navigatie
bramboo67
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2007 12:14

Bestaand RTI koppelen aan een nieuwe navigatiecomputer met D

Bericht door bramboo67 »

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben op zoek naar kennis m.b.t. het installeren van een 'nieuwe' navigatiecomputer in mijn Volvo V70 R AWD uit 1999. Deze auto is af fabriek voorzien van Volvo's eerste navigatiesysteem (geproduceerd to week 36 van 1999) Dit systeem was één van de allereerste systemen af fabriek met kleurenscherm en TMC module. Dat merk je dan ook want het is niet vooruit te branden.... Een route herberekenen duurt zomaar twee minuten. Het systeem werkt bovendien met CD's met kaartmateriaal en ook dit is niet handig.

Het bestaande systeem bestaat uit:
- de centrale unit (weggebouwd in de middenconsole)
- de CD-speler (in het dashboard onder het handschoenenvak)
- de TMC module (naast de CD speler)
- de satellietontvanger boven in het dashboard
- het kleuren scherm (4:3) dat opklapt uit het dashboard bij activering
- de afstandsbediening

Het systeem wordt ingeschakeld zodra de auto gestart wordt. Als ik namelijk via de afstandsbediening het systeem activeer klapt direct het scherm op, zie ik de kaart en waar ik ben. Het scherm wordt bediend via een infrarood afstandsbediening.

Nu wil ik het volgende bereiken:
- het scherm blijft zitten en wordt gebruikt
- met een nieuwe computer met DVD en TMC ingebouwd op de plek van de huidige CD speler
- de centrale unit, TMC module en antennen blijven zitten
- ik pak de pulsdraad, de satellietontvangerdraad op bij de oude unit en koppel ze aan de nieuwe
- ik pak te radio anttenne uit de TMC module en sluit ook deze aan op de nieuwe computer
- ik zorg voor een relais dat bij starten van de auto tevens de nieuwe navigatiecomputer start
- ik bedien deze via de infrarood ontvanger in het RTI klapscherm door het scherm aan te sluiten op de nieuwe computer

Zo beredeneerd lijkt het allemaal gemakkelijk. De uitdaging zit denk ik in het aansluiten en werkend krijgen van het huidige klapscherm op de nieuwe navigatiecomputer. Bovendien moet de infraroodontvanger van het scherm mijn 'commando's' doorgeven aan de navigatiecomputer. In theorie zou dit moeten lukken.

Ik heb inmiddels schema's van de kabel naar het scherm van het huidige systeem. Verder heb ik foto's van hoe het systeem NU zit ingebouwd.

Heeft iemand goede tips, adviezen of weet je een bedrijf die dit voor me zou kunnen doen? Alavst bedankt.

Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik zou het wellicht nog even beter moeten bestuderen maar de beste optie lijkt me om een passend 16:9 scherm te vinden voor je huidige opening/mechanisme en bijv een PC5200 te monteren.
Dan past alles op elkaar en kun je al die oude rommel, die je nooit en te nimmer aangepast krijgt aan andere apparatuur, gewoon eruit slopen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bramboo67
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2007 12:14

Bericht door bramboo67 »

Gerritje schreef:Ik zou het wellicht nog even beter moeten bestuderen maar de beste optie lijkt me om een passend 16:9 scherm te vinden voor je huidige opening/mechanisme en bijv een PC5200 te monteren.
Dan past alles op elkaar en kun je al die oude rommel, die je nooit en te nimmer aangepast krijgt aan andere apparatuur, gewoon eruit slopen.
De gedachte achter de gehele exercitie is juist dat het klapscherm mooi is weggewerkt (origineel) De rest van de apparatuur gebruik ik idd niet meer en kan weg. Behalve dan de ontvanger want die zit daar denk ik prima. In het mechanisme waarin het huidige scherm zit weggewerkt past volgens mij ook geen ander scherm. Ik heb al wel gedacht om het in -en uitklappen van het scherm via een externe schakelaar te laten lopen. Daar moet het al een stuk eenvoudiger van worden... Als ik dan de infrarrood ontvanger in het scherm niet krijg doorgeplugd naar een nieuwe computer dan kan ik altijd nog een externe IR ontvanger inbouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een zeer interessante excercitie, da's zeker.

Ik ben zelf eens bezig geweest met een BMW Z4 klap-scherm, met de bedoeling om dat te koppelen aan mijn VDO computer. Simpel zou je denken, beide zijn van VDO.
Maar niks daarvan, de aansturing van dat scherm loopt over een CAN-achtige systematiek, je hebt er bepaalde pulsen voor nodig om 'm aan de praat te krijgen. En ondanks dat ik de nodige documentatie had bij dat scherm lukte het me niet.

Daaraan zit ik ook in dit geval te denken, het is niet alleen een kwestie van hardware, maar heel vaak ook van SW-matige aansturing die maken dat het projekt niet slaagt.

De benodigde RGB gegevens voor de huidige monitor ontbreken ook, naar ik denk, en dat is al een eerste probleem waar je tegenaan loopt. Die van de PC5X00 zijn wel bekend, da's het probleem niet.

En dus ben ik, net als Gerritje bang dat er geen mogelijkheid is dit, o zo fraaie idee in een werkend geheel om te zetten.
Wat zijn de afmetingen van de monitor? Past daar geen 5.8" VDO MM5000 in? Of eventueel de iets kleinere XS?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Met nog een aanvullende opmerking: de resolutie van het RTI-scherm is jarenlang een bron van ergernis geweest en ik kan me niet voorstellen dan zelfs al zou je de zaak aan de praat krijgen, dat de beeldpresentatie absoluut ontoereikend is voor wat je beoogt. Maw:niet om aan te zien!
Dan komt er ook nog bij dat de moderne navigatiecomputers uitsluitend een 16:9 beeld afleveren, waardoor je altijd een paar flinke stroken beeld gaat missen.

Overigens is er o.a. voor de Touran een adapter leverbaar die past in de opening boven op het dashboard. Hierin kun je dan bijv de sliding monitor MM5600SD inbouwen. Ik veronderstel dat iets soortgelijks ook voor jouw Volvo mogelijk moet zijn.

Verder is wat jij de satellietontvanger noemt, niet meer dan de antenne. Een antenne die wordt geleverd bij de moderne navigatieapparatuur zal waarschijnlijk veel gevoeliger zijn dan degene die jij nu gebruikt en aangezien je de zaak al zo fraai hebt gestript zo ik zeker ook de antenne vervangen. Bovendien weet je dan zeker dat deze op de bus van de navi past. Nu moet je maar afwachten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sjarrel2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2005 11:36

Bericht door sjarrel2 »

Is dit niet mogelijk met een nieuwe rti navi computer? Bijvoorbeeld met een rti computer uit een 2003 volvo bijvoorbeeld? Of is dit bijvoorbeeld resolutie-technisch niet mogelijk?
Dan omzeil je het probleem met aansluitingen enzo, toch?

Grt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zeg maar gerust uitgesloten ook al omdat de fabrikanten elkaar "bijten"
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sjarrel2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2005 11:36

Bericht door sjarrel2 »

Maar het gaat om dezelfde fabrikant toch, volvo in dit geval?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De systemen worden door Volvo in de auto's geplaatst, niet gefabriceerd
CD systemen komen van MELCO (Mitsubishi Electric Company) met een oorsprong in het stoomtijdperk, en de oude DVD systemen komen van Zenrin.
Maar als jij ze aan elkaar wilt knopen, prima.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sjarrel2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2005 11:36

Bericht door sjarrel2 »

Ah, ok. Dacht dat volvo door de jaren heen dezelfde fabrikant zou gebruiken. Ok, dan maar op zoek naar recente cd'tjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er bestaan geen recente cd's
De laatste zijn van 2007 met een database van Q2-2006 en nieuwe komen er niet meer
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Defecte navigatiecomputer X7
    door Jaker » 20 jan 2015 02:15 » in Nissan
    Reacties: 4
    Weergaves: 1012
  • Zenec NC 37110 koppelen met Bluetooth zendertje
    door pehvanderwal » 13 apr 2020 11:10 » in Overige merken -- MOBIEL --
    Reacties: 0
    Weergaves: 268
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 15 jun 2019 11:09 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 647
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 28 feb 2019 20:25 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 720
  • Nieuwe CD in Renault V28 (4R-LPN)
    door rayman76 » 22 apr 2018 10:02 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 728
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 05 dec 2020 15:58 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 225
  • Nieuwe kaar
    door Harryt » 14 apr 2018 17:46 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 655

Terug naar “Volvo”