standaard SDS (telefoon/MFSW) naar RNS-E met SDS?

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Endlezz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2008 00:18

standaard SDS (telefoon/MFSW) naar RNS-E met SDS?

Bericht door Endlezz »

In mijn wagen zit een multifunctioneel stuur (MFSW) met knop voor SDS (telefoongebruik), een BT-module (Bluetooth) en een Navigatiesysteem Plus (RNS-E) waarop de laatste nieuwe update is geïnstalleerd (8P0 919 884 AA / SW0650).

Als ik op de SDS knop druk kan ik enkel de telefoon bedienen via spraak, maar de rest niet (logisch, want in de RNS-E is geen SDS te bespeuren in het settings menu). Nu heb ik geprobeerd de SDS ook in de RNS-E te activeren via de SDS hack, maar om een of andere reden is dit niet gelukt. Er is dus nog steeds geen SDS optie in de RNS-E menu's terug te vinden.

Dit waren mijn stappen:

1) deze bestanden van de navigatie DVD gekopieerd naar PC:

00.VNS
A2210138.MOT
INDEX.TXT
LDM.BIN
LOADING.KWI

2) INDEX.TXT nagekeken en vastgesteld dat er reeds "SOFIDX:0560" stond (en dit dus niet moest worden aangepast)

3) met de RNSE_SDS.exe tool LOADING.KWI gepatched en overschreven

4) de vijf bovenstaande files gewoon met Nero op een CDtje gebrand

5) de CD in de RNS-E gestopt


Wat er gebeurde was dat de RNS-E het schijfje wel herkende als een update CD/DVD, maar er niets mee deed. Er werd niets geupdate en er veranderde niets aan de menu's. Er kwam ook geen foutmelding. Als ik naar navigatie ging, vroeg hij simpelweg naar de navigatie DVD. Ook nadat ik die er vervolgens instak bleek er niets veranderd.


Iemand een idee wat ik fout deed waardoor die SDS nog steeds niet terug te vinden is in de menu's? Moest de CD op een bepaalde manier gebrand worden of een bepaalde naam krijgen?


(Ik weet dat ik de bekabeling van de microfoon misschien nog moet veranderen achteraf om de SDS effectief te laten werken via de RNS-E, maar dat is een volgende stap.)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

INDEX.TXT nagekeken en vastgesteld dat er reeds "SOFIDX:0560" stond (en dit dus niet moest worden aangepast)
De instructies die jij volgt gingen uit van de DVD 2007 en de daarbij behorende software 0550. Om die herkend te krijgen moet er een ander nummer aan worden gegeven.
Nu heb je de DVD 2008 gebruikt en daarvan is de SW 0650. (en dus niet 0560!) Om nu nieuwe sw geladen te krijgen zul je een getal van +10 dus 0660 moeten gebruiken
Overigens zal het niet meevallen om de software te downgraden in het geval het mis gaat.
Dan moet je een zelfde CD proberen te maken en daarop dan de niet gepatchte software maar dan 0670 gebruiken of op je knieën naar de Audi Dealer en via VAG COM de SW laten veranderen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Endlezz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2008 00:18

Bericht door Endlezz »

Het is gelukt met 0660! Ik was trouwens ook eerst vergeten de map "SDS" integraal op de CD te zetten.
Nu heb ik dus spraakmogelijkheden als optie in de menustructuur. Alle overige functies werken overigens nog steeds perfect.

Nu het volgende probleem: als ik commando's geef, hoort het systeem me niet (zoals ik al had verwacht/gevreesd).
Waarschijnlijk moet de kabel die naar de microfoon loopt aangesloten worden op de RNS-E ipv op de bluetooth kit?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb wel een tutorial gevonden bij de ombouw in een TT (http://www.scoty.de/Nachruestung_SDS_Audi_TT_8J.pdf) maar een TT is natuurlijk geen A4...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ondanks alle succes en wat nog komen gaat wellicht, de SDS verstaat geen Nederlands! Ook na de update met 0650 wordt er alleen Engels, Frans, Duits, Spaans en Italiaans verstaan!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Endlezz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2008 00:18

Bericht door Endlezz »

Daar ben ik van op de hoogte ja, maar Duitse of Engelse instructies geven stoort mij niet echt om eerlijk te zijn.

Is het trouwens mogelijk een aparte tweede microfoon te installeren aan de RNS-E en de andere, die aan het stuur en de bluetooth kit verbonden is, gewoon onaangeroerd te laten? Dat zou iets makkelijker in te bouwen zijn voor een leek als ik vermoed ik?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je moet nu echt bij Haaggie zijn ben ik bang
Mar hier is ook wel iets te lezen:
viewtopic.php?search_id=1790158174&t=11492
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vwgolf
Senior Member
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08

Bericht door vwgolf »

Endlezz schreef: Is het trouwens mogelijk een aparte tweede microfoon te installeren aan de RNS-E en de andere, die aan het stuur en de bluetooth kit verbonden is, gewoon onaangeroerd te laten? Dat zou iets makkelijker in te bouwen zijn voor een leek als ik vermoed ik?
Ja, dit is mogelijk maar dan moet je wel goed opletten hoe je rns-e codeerd. Wat je ook kunt doen is kabels trekken van de rns-e naar de bekabeling van de microfoon
en de kabels dan erbij solderen. Of op de originele manier kabels van microfoon naar rns-e en van rns-e naar
bluetooth module.

PS een originel microfoon is niet goedkoop +/- € 80,- dus je kunt het beter op een van de boven genoemde
manieren aansluiten.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Endlezz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2008 00:18

Bericht door Endlezz »

Bedankt voor de reacties!

Het lijkt me inderdaad het beste de microfoon dan via de RNS-E te verbinden met de BT-module. De RNS-E moet dan niet meer extra gecodeerd worden neem ik aan? (ik beschik namelijk niet over een VAG COM)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vwgolf
Senior Member
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08

Bericht door vwgolf »

Of de rns-e nog gecodeerd moet worden is afhankelijk van de huidige codering.
Gewoon proberen anders even naar de dealer of iemand met vag-com, dit zullen de kosten niet zijn.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
voodoo
Average Member
Average Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 feb 2007 00:40

Bericht door voodoo »

ik heb net een nieuw R8stuurtje met de benodigde electronica geplaats en had al bluetooth ,nu werkt alles goed buiten de sds .. deze ontvangt alleen commando's van de telefoon , hoe kan ik ook commando's van bvb de 'radio' ingeven of van de navigatie bvb?
is er hier ergens een lijst van in te voeren commando's ? alleen Engels is nog maar mogelijk veronderstel ik ?
software is al geupdate naar die 660SW

greetz en thanks van mitch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Endlezz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2008 00:18

Bericht door Endlezz »

met de laatste nieuwe software moet je ook Duits en nog een paar talen kunnen nemen, maar geen Nederlands wat betreft de spraakcommando's

ik heb overigens hetzelfde probleem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
voodoo
Average Member
Average Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 feb 2007 00:40

Bericht door voodoo »

misschien iemand die weet ,waarom mijn rns alleen commando's doet voor de telefoon ?
ik kan bvb geen commando geven 'FM' ,'Radio' of 'navigation' want dat herkent hij niet ...

greetz van mitch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vwgolf
Senior Member
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08

Bericht door vwgolf »

Heb je de bedrading van de microfoon al anders bedraad (via de radio naar telefoonregelapparaat)?
Als je dit niet gedaan hebt gaat het namelijk niet werken.
En het is mogelijk dat de radio en telefoon nog gecodeerd moeten worden via dealer testkast of vag-com.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
voodoo
Average Member
Average Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 feb 2007 00:40

Bericht door voodoo »

vwgolf schreef:Heb je de bedrading van de microfoon al anders bedraad (via de radio naar telefoonregelapparaat)?
Als je dit niet gedaan hebt gaat het namelijk niet werken.
En het is mogelijk dat de radio en telefoon nog gecodeerd moeten worden via dealer testkast of vag-com.

Veel succes
ja inderdaad ,anders zou ik ook geen commando's kunnen ingeven van de telefoon ,toch ?
radio en telefoon is gecodeerd met vagcom , maar werkt nog steeds niet ...
mss de verkeerde codes .. maar dat zou me verbazen ..
heb de bluetooth gecodeerd ,en de navigatie ... dat zou toch voldoende moeten zijn dacht ik ..
ook instuments heb ik wijzigingen ingebracht voor alles op de tellerunit te kunnen zien ..
als ik nu mode druk op het stuurtje, kan ik de telefoonlijst doorbladeren ..
gisteren nog de 'phonebook' in orde gebracht ,wist dus niet dat je alle tags appart moest ingeven , daarmee zei de sds na phonebook in te geven ,dat deze leeg was .. :oops: :oops:
nu werkt deze ook .. :lol:

is er nergens geen duidelijke handleiding over de SDS te downloaden ofzo ?

thanks en greetz van mitch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

is er nergens geen duidelijke handleiding over de SDS te downloaden ofzo ?
Precies zoals je zegt, die is nergens te downloaden
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vwgolf
Senior Member
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08

Bericht door vwgolf »

voodoo schreef:
vwgolf schreef:Heb je de bedrading van de microfoon al anders bedraad (via de radio naar telefoonregelapparaat)?
Als je dit niet gedaan hebt gaat het namelijk niet werken.
En het is mogelijk dat de radio en telefoon nog gecodeerd moeten worden via dealer testkast of vag-com.

Veel succes
ja inderdaad ,anders zou ik ook geen commando's kunnen ingeven van de telefoon ,toch ?
Nee, de spraakbediening van de telefoon loopt via het telefoonregelapparaat.
Bij sds loopt de microfoon via de radio en moet dus de bedrading aangepast worden.
Als de bedrading nog origineel is zal het niet werken.


Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:23 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 485
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:24 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 643
  • TT GO Mobile - flitspalen standaard beschikbaar wel of niet?
    door SRNA513006 » 10 dec 2016 14:47 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 490
  • MMI 3G USA naar Europa
    door Errol1983 » 15 mei 2019 21:57 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 4
    Weergaves: 733
  • nav upgraden naar dvs speler
    door touran142 » 02 mar 2015 12:16 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 398
  • upgraden naar discover pro
    door paalpizzle » 31 mei 2015 19:55 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 3418
  • Van Traffic Pro (Slow) 8.0 naar 10.0
    door theeuwke » 19 mei 2018 00:12 » in Vaste Becker systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 517

Terug naar “V.A.G”