microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door cjv »

Het gaat om een VW Passat uit 2011 met een telefoonvoorbereiding af fabriek (UHV module 7P6 035 730 D), een houder op het dashboard (zonder cradle voor in dit geval een iphone), en stuurwielbediening.

Ik kan de telefoon prima koppelen en kiezen van een nummer via de stuurwielbediening lukt ook. Aannemen van inkomend gesprek ook. Alleen, de microfoon werkt niet, en ook de spraakbediening vanaf het stuurwiel werkt niet. Bij indrukken van de spraaktoets hoor ik ook geen "bliep".

In de auto heeft eerder volgens mij een RNS510 ingebouwd gezeten. Die zat er bij aanschaf niet meer in (was vervangen door RCD310) die ikzelf weer heb vervangen voor een RNS315 (die overigens ook verder goed werkt). GPS antenne etc zit er dus ook af fabriek in.

Wie heeft een idee wat het probleem kan zijn met de microfoon en spraaksturing? Gewoon simpelweg microfoon defect? Lijkt me zelf nogal onwaarschijnlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door kobus1960 »

Heb je die microfoon ook in levende lijve gezien ?
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door cjv »

Ja die zit netjes achter de interieurverlichting, een originele VW microfoon zoals het volgens mij hoort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 116767

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door Verwijderde gebruiker 116767 »

Waarschijnlijk moet de auto gecodeerd worden voor de aanwezigheid van de microfoon. Omdat je aangeeft dat het indrukken van de spraakbedieningsknop op het stuurwiel geen effect heeft denk ik dat de 'auto' niet weet dat de mic er is.

Opnieuw coderen van de auto kan dmv VAG-COM (VCDS) of VAG CAN Professional. Ik heb geen van beide pakketten, maar er zijn wel vrij veel mensen die het hebben en je kunnen helpen hiermee.

Suc6.

Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door cjv »

Bedankt voor je reactie. Klinkt logisch. Is er een overzicht met mensen die dit pakket ter beschikking hebben en mij daarmee zouden kunnen/willen helpen?

Of weet je misschien iemand regio Zeeland (Vlissingen/Terneuzen)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 116767

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door Verwijderde gebruiker 116767 »

Ik ken alleen mensen in Noord Braband, regio Veghel. Misschien dat er hier mensen meelezen die meer in jouw regio zitten? Electronic4Cars is het bedrijf van Emiel van Ham, hij heeft mij altijd erg goed geholpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy2000
Average Member
Average Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 jul 2007 20:58

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door speedy2000 »

Het kan zijn dat de bedrading van de microfoon door de RNS heen gaat, bij een rns 510 met spraaksturing zitten de draden hiervoor in de groene stekker achter op de rns.

ik weet uit m'n hoofd niet of deze pen bezetting gelijk is aan die van een rns315 maar ik zou het in deze hoek zoeken

Groeten Remco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door Janloco »

cjv schreef:Bedankt voor je reactie. Klinkt logisch. Is er een overzicht met mensen die dit pakket ter beschikking hebben en mij daarmee zouden kunnen/willen helpen?

Of weet je misschien iemand regio Zeeland (Vlissingen/Terneuzen)?
Kijk even op http://www.vwforum.nl/forum.html. Daar zit het vol met VW mensen en daar vind je wel iemand uit jouw buurt die je kan helpen met het programmeren van je auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Willems
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:01

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door Willems »

Ik heb hetzelfde probleem. Ook bij mij is door de vorige eigenaar de RNS510 vervangen door de RNS310 of 315 (weet niet welke). Bij het uitlezen stelt de dealer idd vast dat er een probleem is met de microfoon maar komt er niet achter wat het probleem is. Zelf heb ik de microfoon al uitgewisseld en de carkit UHV onder de bijrijdersstoel losgekoppeld om te resetten alsmede diverse andere telefoontoestellen en een andere touchadapter geprobeerd. Alles blijkt geen oplossing te zijn. Lijkt er idd op dat het de RNS-wissel het probleem veroorzaakt maar de dealer zegt dat dit niet kan omdat de kabel vd microfoon rechtstreeks naar de UHV-carkit gaat. @cjv: hoe heb jij het probleem opgelost?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door cjv »

Oorzaak was de verschillende pinbezetting tussen de 315 en de 510. Ik heb het uiteindelijk opgelost door een draadje te laten solderen tussen de stekkers (bypass), omdat het microfooncircuit bij de 510 door het apparaat gaat en bij de 315 niet. In jou geval is het circuit dus niet gesloten en krijg je melding bij het uitlezen.

Is bij mij toen gefixed en heb nu een 315 met spraakbesturing etc.

Woon je in regio Zeeland? Kan je wel de naam geven van degene die mij geholpen heeft destijds.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Willems
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:01

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door Willems »

Nee, ik woon in Limburg. Kun je mij aangeven welke doorverbinding ik dan moet maken? Ik ben er inmiddels achter dat beide kabels van de microfoon idd niet naar de UHV gaan. De 2 kabels van de microfoon gaan boven in de hemel over in 1 kabel (zwart dacht ik), waar die naartoe gaat ben ik nog niet achter. Als ik de 310 eruit haal kom ik deze kabel ook niet tegen, daar had ik hem wel verwacht en zou te rijmen zijn met jouw verhaal. Misschien kun je mij het telefoonnummer geven in een PB van degene die je hiermee geholpen heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door cjv »

Je moet een doorverbinding maken op een van de stekkers die je in de RNS stopt. Weet niet exact welke, want ik heb geen overzichtje meer hier van de pinbezetting van beide navigatiesystemen.

Ik stuur je in een pb de gegevens van degene die mij geholpen heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Willems
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:01

Re: microfoonprobleem telefoonvoorbereiding VW Passat 2011

Bericht door Willems »

Ik heb de doorverbinding gemaakt (groene stekker op de RNS: witte resp zwarte kabels doorverbinden) en hij doet het! Hoe simpel kan het zijn.
@cjv: Bedankt voor je reactie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “V.A.G”