PC5200 op een Volvo imitatie pop-up scherm

Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

PC5200 op een Volvo imitatie pop-up scherm

Bericht door Peertronic »

Ik dacht dat ik me goed genoeg had geinformeerd, maar nee hoor. Koop in een nieuwe PC5200 van VDO-Dayton via Marktplaats, wil ik het zaakje aan gaan sluiten kom erachter dat je een speciale kabel nodig hebt en bovendien dat je er niet zomaar een andere monitor op kan zetten. Klopt dat?

Link:
BBcode: PC5200 op een Volvo imitatie pop-up scherm[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: PC5200 op een Volvo imitatie pop-up scherm" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Daar is al een heleboel over geschreven. Zowel hier als op het Volvo-forum
Speciale kabels en natuurlijk een interface.
Maar die had je ook nodig gehad bij willekeurig welke andere navigatiecomputer
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Bericht door Peertronic »

Niet helemaal correct. Een origineel Volvo scherm heeft inderdaad een break-in box nodig, dat is inderdaad zeer uitvoerig beschreven.
Vandaar dat ik een imitatie scherm heb gekocht wat indentiek is maar geen break-in box nodig heeft. In principe kan er elk willekeurig apparaat met een video output aan, ook achteruit camera's. Een veel beschreven oplossing is er rechtstreeks een Garmin GVN53 RGB output op aan te sluiten. De huidige opstelling die ik heb maakt gebruik van een Dotel navigatie met een RGB output. Naast het feit dat de navigatie me niet beviel ook verouderd en niet meer ondersteund.

Ik heb wel gelezen dat, wederom met de break-in box van Volvo-tech, mensen de PC5200 hebben aangesloten op een origineel RTI scherm. Hoe dat werkt ben ik benieuwd.

Samengevat, dat er een speciale converter nodig voor NIET-VDO monitoren was me niet bekend en is slechts in enkele topics besproken.

Ik hef geen beschuldigende vinger op, het is mijn eigen verantwoordelijkheid, zeker als ik iets van Marktplaats koop, maar het is wel vervelend dat me er niemand opmerkzaam over heeft gemaakt. Daar zijn alle Fora eigenlijk tcoh voor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Peertronic schreef:Ik hef geen beschuldigende vinger op, het is mijn eigen verantwoordelijkheid, zeker als ik iets van Marktplaats koop, maar het is wel vervelend dat me er niemand opmerkzaam over heeft gemaakt. Daar zijn alle Fora eigenlijk tcoh voor?
Ik kan nergens terugvinden dat je er op dit forum naar hebt geïnformeerd
Overigens zijn er hier wel legio bijdragen waaruit blijkt dat een PC5200, of willekeurig welke andere VDODayton computer, geen enkele mogelijkheid heeft om een RGB signaal of Composiet Video, rechtstreeks af te takken.
En dat is wel iets om je hoofd even over te krabben! :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Nuance

Bericht door Peertronic »

Misschien moet ik mijn antwoord iets nuanceren. Ik heb hier op dit forum gekeken, maar helaas niets gevraagd. Veel discussie onder hetzelfde pseudoniem op het Volvo Forum gehad. Daar is niets van een speciale converter gebleken.
Nogmaals, enige die blaam treft ben ikzelf, maar echt duidelijk was het niet. Grote vraag, wat nu? Ik vind de Navco oplossing nogal prijzig en wat ik me afvraag is of ik achteraf dan toch niet beter af zou zijn geweest met een GVN53?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er bestaat geen betere of doelmatiger navigatiecomputer dan de PC5200. Daar hoef je niet over in te zitten
De updates zijn gewaarborgd en de kwaliteit daarvan buiten kijf
Nu hangt het er natuurlijk vanaf wat je voor die "nieuwe" PC5200 hebt moeten betalen of het een optie is om die weer van de hand te doen. Maximum prijs ligt zo'n beetje rond de € 200

Maar als je nu toch al zo ver bent bent hoeft die kleine € 100 voor een goede converter toch geen probleem te zijn?
Neem anders even contact op met Gentry. Die kan je professioneel en particulier van dienst zijn.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Weer een stapje verder

Bericht door Peertronic »

:oops: ik heb er een klein beetje meer voor betaald. Maar het was wel een nieuwe in een doos met alles erbij en laatste kaartupdate.
Ben al wat gerustgesteld als er vanuit dit forum inderdaad zo positief wordt gesproken over een PC5200.
Een beetje meer wil ik best uitgeven, en 100 euro is acceptabel, de Navco oplossing was echter weer zo'n 160 Euro.
Ik zal eens contact opnemen.
Enne, bedankt hoor!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chrism
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Bericht door Chrism »

Peertronic,

Ik denk dat je een VDO 6500 MM PU scherm gekocht hebt. De imitatie kun je herkennen aan gaatjes aan de achterkant.

Zie volgende link:

http://www.navintegration.eu/solutions/ ... 2-2008.pdf

Deze heb ik twee weken geleden ook voor 500 euro aangeschaft op dit forum om te kijken wat het is. Het heeft voordelen t.o.v. de BBI box van Volvotech. Je kunt namelijk je beeld bijstellen en het herinnert zijn laatste positie. Verder werkt het via het oog van het scherm en niet via een extra oog.

Nadelen zijn er echter ook.

- het scherm lijkt hetzelfde, maar is in de praktijk iets hoger. Dus is gezakte positie steekt hij net 5 mm boven de normale rti positie. vind ik niet mooi.
- Het scherm lijkt hetzelfde, maar is in de praktijk ook iets lager. Dus is op positie steekt hij net 5 mm onder de normale rti positie, waardoor de onderste balk niet zichtbaar is erg onhandig.
- Bij een diesel komt ie omhoog tijdens het starten en blijft vervolgens hangen.
- Er zijn strepen waarneembaar als de dynamo bij moet laden. Bij een RTI is het niet.
- In opstaande positie niet zo stabiel als een RTI.
- Werkt alleen in ICM met 5200

Jij mist de verloop kabel inclusief geheugen. Deze is essentieel voor schakelen tussen camera 1,2 en de 5200.

De set zit er nu bij me in. Hij gaat er ook weer uit. Je kunt bij me komen kijken hoe het zit. De RTI is er ook in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Eindelijk richting...

Bericht door Peertronic »

Eindelijk een richting in het verhaal. Die set die je gekocht heb ik inderdaad ook bekeken. Leek me wel wat. Maar ik had al een scherm uit een Captiva.
Er zitten inderdaad wel gaatjes achterin maar er staat op : P/N NO. 7779044, made in Taiwan (waar anders ;-) )
Model no. CRS-RTI.
Er zat geen PC5200 bij. Wel een heel simpel navigatie computertje van Dotel, nooit meer iets van vernomen.
De schakeling naar het scherm loopt met een soort firewire stekkertje waaruit 4 draden met een tulp plug komen. Vanuit het scherm loopt een bundel van 4 dikke draden met 4 tulp pluggen (vrouwtje) met opschrift: NVRIN, NVBIN, NVGIN en NVSYN.

Dat werkt keurig, maar in alle mijn onwetendheid dacht ik simpel een PC5200 te kunnen aansluiten.

Nu mis ik een verloppstekker.
En daar zit ik voorlopig vast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Bericht door Peertronic »

Hier wat foto's om het een en ander toe te lichten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chrism
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Bericht door Chrism »

Yep dat is hetzelfde scherm. Op het scherm zit aan de voorkant een wit blokje die verloopt via een blok naar een stekker die je in het onderste gedeelte van de 5200 prikt. De huidige kabelbundel lijkt me nutteloos. Eventueel dat je bij een chevrolet dealer de kabelset kan krijgen.

Je moet overigens ook nog een extra speaker regelen (bijvoorkeur een centerspeaker). Het scherm heeft geen speaker alleen een piep indicatie.

Persoonlijk zou ik het scherm op MP knallen een RTI scherm en een Breakin aanschaffen en bijna origineel rondrijden. De pasvorm is maar zozo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Alweer een stapje vooruit...

Bericht door Peertronic »

Zou het kunnen dat je pech hebt met het in en uitschuiven? Is er iets aan te veranderen. Snap neit dat ie bij jouw uitsteekt bij ingeschoven toestand en niet ver genoeg bij uitgeschoven toestand. En wat bedoel je met instabiel wiebelt het scherm?

Maar moet ik m'n verlies dan maar pakken: RTI scherm met VBB komt op zo'n 300 Euro! Dit scherm kostte me 200 (incl alle rommel die ik niet nodig heb). Zit overigens wel een speakertje bij maar ik wilde proberen het via de mutebox te laten lopen.

Tja, even tobben maar weer. Maar in principe zou ik met de juiste kabels dit werkend moeten krijgen, toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chrism
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Bericht door Chrism »

Het scherm is nieuw, dus pech heeft hoogstens de Chevrolet dealer.

Wanneer ik het scherm opmeet is het exact even breed, maar net geen 10 mm hoger dan de RTI. Heb je je originele afdekplaat en inbouwframe al? Dan kun je zien of het bij jou wel past.

In uitgeschoven toestand is het scherm lichtjes van links naar rechts te bewegen. Bij een rti is daar geen sprake van.

Ik denk dat de verloopkabel voor dit scherm ook al snel op 100 euro zit. Let wel, je wil de Volvo navigatie nabouwen. Die dingen kosten al snel zo'n 2500 nieuw. Verwacht niet dat je dan voor weinig klaar bent. De huidige set die jij en ik hebben is 200 goedkoper, maar dat is dan ook weer te merken in pasvorm, afwerking en gewiebel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chrism
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Bericht door Chrism »

Vanochtend even een foto geschoten van de VDO. De RTI had ik al.

RTI Scherm:
http://i533.photobucket.com/albums/ee33 ... C00582.jpg

VDO 6500 Scherm:
http://i533.photobucket.com/albums/ee33 ... C00613.jpg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

We zullen eens rustig nadenken....

Bericht door Peertronic »

Ik ga de schade eens opnemen. Het is altijd riskant om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Het gaat nogal eens mis...
ALternatief om te zien hoe het werkt is een originele kabel openknippen en er tulp-pluggen aansolderen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chrism
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Bericht door Chrism »

Maar dan nog heb je het relais en besturingssysteem nodig in je bekabeling die je pc5200 afstandsbediening de juiste weg in mag sturen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Mis ik iets?

Bericht door Peertronic »

Dat zit toch al op de kabelboom op blok A en B? Daar zit een IR signaal en audiosignaal op, toch? Die 2 kabelbomen heb ik.
Waarvoor heb ik een relais nodig?

Begin steeds moedelozer te worden... ga hier niet uitkomen met m'n beperkte kennis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chrism
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Bericht door Chrism »

De kabelboom heeft 5 stekkers. 1 voor het scherm, 1 voor de VDO, 1 voor externe voedingsbron en 2 voor de AV1 en AV2. Daar tussenin zitten 4 zekeringen en 3 zwarte doosjes. De kabelboom schakelt tussen VDO en de AV1 en AV2. Deze geeft ook het commando omhoog en omlaag. Tevens scherminstellingen brightness etc.

Ook filtert hij het signaal entertainment knop van je VDO afstandsbediening dat de kabelboom gebruikt om het scherm te activeren, deactiveren en manueel te schakelen tussen de AV en VDO kanalen. Zonder de filter zal de navigatie computer het signaal oppikken en zelf naar een externe bron schakelen. Druk je vervolgens weer op entertainment schakelt de kabel het scherm uit terwijl de computer weer op navigatie springt.

Een vdo computer staat altijd aan en weet dan ook realtime waar je bent met opstarten. Het scherm wil je daarintegen niet zien. Dus heeft ie een commando nodig naar benenden of naar boven. Vandaar de entertainment knop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Kabel gescored

Bericht door Peertronic »

Ik heb een kabel voor de PC5200 monitor aansluiting. Ik heb ook het pinschema gevonden. Ik ga nu eens rustig de zaak bestuderen en de tulp-pluggen er aan solderen. Dan 'ns verder zien. Als het echt niet werkt heb ik een PC5200 stand alone en een voledig werkende Captica/Volvo set zonder mapupdate...... dan pak ik m'n verlies maar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Kom er niet meer uit

Bericht door Peertronic »

Heb van een forumlid hier een werkende MM6500PU gekocht. Na wat gepruts (verkeerde kabel aan de plus gehouden, de IR draad ipv de blauwe reverse draad :oops: ) "converter" opengemaakt, bleek enkel een printplaatje om draden te verbinden. Hier zie je heel duidelijk dat er de volgende kabels zijn verbonden aan het scherm vanuit de VDO monitor kabel: Pin 10: VCR Video ext. Pin 9: Display GND pin 13 : Afstandsbediening GND en Pin 14 : Afstandsbediening Ingang. VCR en GND zijn gesoldeerd aan een composiet kabel.
Naast deze kabels die worden doorverbonden nog de BATT, CONTACT en REVERSE voor +.

Nu zou de AB moeten werken op het scherm zodat ik kan schakelen echter niets meer van dat alles :( .
Toen maar eens de draden voorzichtig losgemaakt, tulpplug erop, aangesloten op CAMERA en de blauwe draad aangesloten: scherm omhoog, Beeld! weliswaar wat onrustig maar alles werkt! Maar ondanks alle hulp kan ik het scherm niet meer schakelen via de AB. Er is geen andere mogelijkheid om het scherm om te schakelen dan met de VDO AB.

Zit volledig vast, denk dus dat ik m'n IR circuit om de zeep heb geholpen, maar meet nogal wel een spanningstoename op het oogje van 2, 3 naar 2,7 V als ik er de AB op richt en een willekeurige toets indruk.

Vraag is hoe gecompliceerd het is om dit na te laten kijken en evt. het IR circuit te laten repareren....

Iemand suggesties? Ik kreeg gisteren heel even AV2 rechts boven in beeld, maar ik heb dat niet meer kunnen reproduceren.

Grrr. Stom dat ik even niet goed nadacht en te haastig alles wilde aansluiten nadat ik eindelijk een werkende oplossing had gescored.
Hoewel een collega van me die aardig in de elektronica zit niet denkt dat de 12V verantwoordelijk is maar eerder een overspanning door statische elektriciteit. Tja. :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Het ziet erin! En alles werkt.

Bericht door Peertronic »

Ik ga het hier niet allemaal in detail posten zie link naar Volvoforum : http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=716065#716065

Maar ik ben zeer tevereden!
Nog wat kleine dingetjes zoals het puls signaal en evt. het TMC signaal op de Volvo antenne versterker aanlsuiten.

Nog een vraag over de tijd (separate post)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zonder je daar te registreren is dat verhaal niet te lezen, helaas. Op dit Forum kan dat gelukkig wel :idea:

Zou je er stukjes uit willen kopiëren en die hier plaatsen? Dan weten we op hoofdlijnen hoe je dit opgelost hebt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Bericht door Peertronic »

Ik heb het doorgegeven aan de moderators, klopt iets niet. Link zal waarschijnlijk na morgen wel werken.
Bedankt voor de tip!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peertronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:46

Bericht door Peertronic »

Zou nu moeten werken de link

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad, die link werkt nú wel.
Echter, in jouw posting staat: Hieronder een fotoverslag
Dat ontbreekt echter, of is dat alleen te zien voor geregistreerden?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • PC5200
    door Bozinorbit » 06 mei 2014 11:17 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 7
    Weergaves: 1724
  • VDO PC5200 camera
    door severt » 18 nov 2017 15:43 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 751
  • VDO Dayton PC5200/40
    door j.weistra » 11 aug 2014 13:48 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 924
  • Diverse vragen PC5200/40
    door evd » 25 jun 2014 20:35 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 7
    Weergaves: 2015
  • vdo dayton pc5200 pro met europakaart op sd
    door crunch1 » 05 jul 2014 20:17 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 25
    Weergaves: 3122
  • PC5200 firmware update
    door jessie » 22 jul 2015 09:13 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1654
  • RNS 510 alleen nog zwart scherm
    door daanos » 03 apr 2015 12:52 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 1800

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”