Nuvi 3598LMT-D

Coen_2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2014 15:26

Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Coen_2 »

Op 10 feb '14 kocht ik ter vervanging verouderde navi ( Medion) een Nuvi 2597. Helaas bleek deze naast onvoldoende geheugen niet veel problemen te geven. Max. routeberekening op terugreis van Portugal ca. 200 Km. Enige optie was uitsluiting tolwegen. Deze na veel bellen met Garmin omgeruild en hierin meteen een extra geheugenkaartje van 8 Gb. geplaatst, anders is er te weinig geheugen voor de kaartupdate. Echter zelfs met geheugenuitbreiding was het onmogelijk mijn gewenste route naar Algarve Portugal te laten berekenen. Dit houdt in, eindbestemming invullen en berekening starten. Na ca. 42 % kwam steeds melding "ROUTE BEREKENEN NIET MOGELIJK". Vervolgens na veel heen en weer het toestel omgeruild voor een duurdere uitvoering, de Nuvi 3598 LMT-D. Wie schetst mijn verbazing dat buiten meer toeters en bellen, blijkt dit toestel hetzelfde probleem te hebben. Na harde reset, leeg geheugen, niets opgeslagen en reisoverzicht uitgeschakeld . Berekend toestel slechts max. ca 1000 Km. Aan in Base Map opgestelde route durf ik inmiddels al niet te denken, omdat hij zelfs bij alleen invoeren van een eindbestemming Bv. Tavira Portugal al na ca. 50% afhaakt. "ROUTE BEREKENEN NIET MOGELIJK" En dit terwijl ik dit zonder problemen steeds kon met mijn Navman en Medion toestellen, goedkoper en inmiddels oudjes. Advies van Garmin, route in 3 a 4 stukken knippen, maar dat zou betekenen dat ik eerst handmatig moet uitzoeken welke de beste route is. Immers hoe kom ik anders aan de tussen eindbestemmingen? En dit terwijl naast vele anderen bv. de Tom tom 5000 dit moeiteloos doet( eigen waarneming) en nog snel ook.
Mijn vraag is komt geschetst probleem iemand bekend voor?
Heeft iemand misschien een oplossing voor mijn probleem?
Graag reacties

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coen_2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2014 15:26

Re: Nuvi 2538 LMT-D

Bericht door Coen_2 »

Allereeerst even een verschrijving rechtzetten. Ik schreef nl. Naast tekort aan geheugen gaf het toestel, de 25 97 weinig problemen, dit moet zijn veel problemen. Daarom dan ook deze omgeruild voor de dure GARMIN 3598 LMT-D. Gisteren nog geprobeerd op een Tom tom start 60, ca. 170 euro, deze kon de route naar Tavira probleemloos aan. Zonder tolwegen dus.
Trouwens nog steeds niks gehoord van een oplossing van garmin. Graag reacties. Hoor graag of er meer mensen zijn met vermelde problemen bij garmin. Probeer de route eens op jullie garmin te berekenen. Zou graag willen weten wat de ervaringen zijn met langere routes bij garmin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coen_2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2014 15:26

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Coen_2 »

Even weer nieuwe ontwikkeling doorgeven.
Toestel laten controleren door een deskundige. Deze gaf na lang controleren en verbazen, advies om toestel om te ruilen voor bv. Tom tom. Daarop Helpdesk van garmin gebeld. Deze probeerden eerst weer zelf of mijn routeberekening niet kon. Negatief dus. Daarop weer voorstel om route in delen c.q. op te splitsen. Maar gevraagd hoe ik dan aan deze tussenpunten kwam, bleef het stil. Vervolgens intern overleg en werd verteld dat garmin zijn toestellen inderdaad niet verder aankunnen als zuid Frankrijk. Maar ik moest maar tolwegen rijden, anders waren er te veel ......punten. Toestellen die dit wel aankunnen heeft garmin dus niet. En dit terwijl ik toch redelijkerwijs mag verwachten dat een toestel als de nuvi 3598 LMT-D dit spelenderwijs aan moet kunnen. Houd hier dus rekening mee als U denkt over het aanschaffen van een garmin. Alleen geschikt voor rond het huis en directe omgeving. Bv. postbodes. Schitterend toestel, enigste minpuntje, hij kan niet ver navigeren.
Houd jullie op de hoogte,
Vr. groet van een gefrustreerd garmin gebruiker,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door DigiWalker »

Het verbaast mij ,dat MrGps hier niet reageert.
Bovenstaande is namelijk geen reklame.
Toch ben ik het niet geheel met de threadstarter eens.
Er is een toestel van Garmin die wel een route kan berekenen van meer dan 1000km.Sterker nog,zelfs meer dan 2000 km.
Dat is de Zumo 340.
Ik heb even een route vanaf mijn huis(Noord Groningen) naar Faro proberen in te geven.
Dit lukt niet.

Ik kan ook alleen maar kiezen uit 3 plaatsen.Beginnnende met een S of D of F.
Selecteer ik de S,dan kan ik alleen kiezen voor St Helier, Jersey
Selecteer ik de D,dan heb ik alleen Dover,Kent
Selecteer ik de F,dan heb ik enkel Felixstowe,Suffolk.
Ik heb nooit geweten deze plaatsen ook in Portugal lagen,echter ik denk eerder dat dit weer een manco is van Garmin.
Selecteer ik Spanje?Dan wordt het een ander verhaal.
Al wil ik naar 21400 Ayamonte, straat: Callejón de La Rosa(aan de grens met Portugal,onderin in Spanje),no problem,2095 km route wordt zonder tegenstribbelen berekend en gemaakt.
Waarom dat dit wel kan,en Portugal niet,is mij nog volkomen een raadsel.
Ook hier zal MrGps wel graag heel snel zien,dat het draadje wordt gesloten,want negativiteit t.a.v. Garmin moet zo snel in de kiem gesmoord worden.
Ik denk dat Garmin er beter aan doet,om de ontwikkelaars van Navigon een kans te gaan bieden ,om voor hun eens een fatsoenlijk systeem te gaan maken.Dat ze het zelf niet kunnen bewijst ook mijn Navigon 92 Premium Live,die wel een route van 2690 km van mijn huis naar 8650-351 Vila do Bispo,naar de Rua da Belgica , feilloos kan berekenen en opslaan,zonder dat ik gebruik moet maken van tussenpunten.
Het is wel logisch dat MrGps cursussen moet geven voor een Garmin.Want met die rommel van Garmin kom je nooit zonder een fatsoenlijke cursus aan op je bestemming.
Garmin,doe ons een plezier,maak eens een fatsoenlijk dingetje,waar we zonder omhalen en cursussen zo mee aan de slag kunnen. :) :)
Coen_2,je bent niet de enigste die er zo over denkt.
Uit ervaring weet ik,dat ook Medion, en TomTom zo'n route met fatsoen wel kunnen berekenen.
De Zumo 340 is ook voorlopig mijn eerste en laatste GPS van Garmin,zolang er niets beters komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Hans Vaessen »

Ach, ik kom hier niet dagelijks... En bovendien voel ik ook helemaal geen behoefte om hierop te reageren 'omdat het geen reclame is'. Ik ben niet van garmin en verkoop geen toestellen. Heb geen behoefte Garmin te verdedigen; heb ook geen behoefte om mee te 'klaagzangen'.
Vaak is wat uitleg/toelichting echter wel handig en heb je daardoor wellicht alsnog plezier van je toestel.

Ikzelf ben behoorlijk garmin-minded; juist omdat de garmins vaak gebruikt worden voor recreatieve toepassingen als fietsen, wandelen en motorrijden; en dat is waar ik me mee bezig hou (zie http://www.mrgps.nl).

Maar ook hierover kan ik wel wat zeggen:

Ik heb zelf, naast diverse tomtoms ruime ervaring met de 3597. Is feitelijk het broertje/voorloper van de 3598; met als enige verschil dat bij mij de digitale verkeersdata via een smartphone app binnen komen.
En inderdaad: als ik daarop een route van huis naar Faro laat berekenen, met vermijd tolwegen ingeschakeld komt het toestel na enige minuten rekenen met de melding 'route is te lang' er worden later navigatieaanwijzingen toegevoegd'.

Hij komt tot ergens ter hoogte van Dax, op 1246 km. De totale route is echter 2444 km; hij komt dus halverwege.

In algemeen zin is het zo dat de algoritmes in een toestel te maken hebben met verschillende factoren. Eén daarvan is de benodigde rekenduur. Je zou er bijvoorbeeld weinig aan hebben als het toestel de route wel zou berekenen, maar daar een half uur over doet. Naast geheugencapaciteit is er dus ook sprake van een tijdlimiet (en ik vermoed dat die hier een rol speelt).

Maar wat ook een rol speelt is de hiërarchie van de kaart: bij het berekenen van een route wordt eerst gekeken naar de 'bovenste laag'. Daar zitten ook de tolwegen in. Het toestel zal bij lange routes dan ook alleen wegen uit die laag gebruiken en kan daardoor juist razendsnel rekenen. Dat zie je ook: als je de tolwegen wegen wèl toestaat dan hoeft het toestel over die bijna 2500 km maar 20 seconden te rekenen. En dat is echt razendsnel.
Stel je echter in op vermijd tolwegen dan kom je in minimaal de tweede laag. Maar vermoedelijk ook in de 'derde laag' en moet dus met veel meer variabelen gewerkt worden.

Ik vermoed dat het verschil met TT veroorzaakt wordt door verschil in kaarten: teleatlas en Navteq (Here) kennen verschillende hiërarchieën. Ik heb hier geen TT liggen dus kan niet testen; maar als mijn theorie klopt zal de TT over de route mèt tolwegen ook langer rekenen dan de Garmin.

Enfin; zulks slechts ter verklaring; het verandert de werkelijkheid allicht niet.

Je kunt je echter afvragen hoe groot het probleem is. Hoe erg is het om, in dit verband, de route pas af te laten maken als je ter plekke bent? Of eerst een route naar een plek halverwege te kiezen en vandaar uit naar het einde. Je zult deze rit sowieso niet in één dag gaan rijden en wellicht tevoren ook een overnachtingsplek willen plannen.

En die plek halverwege kun je echt wel zelf bedenken.

Bovendien: een instelling op 'vermijd tolwegen' heeft vaak niet alleen te maken met het vermijden van kosten; maar ook met 'anders rijden'. Daartoe heb je bij de Garmin een extra mogelijkheid; die ook bij deze Nuvi prima toepasbaar is.
Download het gratis programma Basecamp via http://www.garmin.com/basecamp ; koppel je toestel aan de PC en je kunt je hele route op de computer plannen. Inclusief het toevoegen van viapunten om bijvoorbeeld Parijs te vermijden. Of om snel het verschil te zien tussen een route via het Spaanse binnenland danwel de kust.

Op
Bron / directe link zie je hoe je eenvoudig de route kunt manipuleren.

Bottom line: mijn advies: Maak je niet druk over deze beperking; je komt er echt wel probleemloos mee in Portugal. Wil je iets meer controle, gebruik dan de extra mogelijkheden. De 3598 is stellig één van de beste systemen die je momenteel kunt kopen; en al helemaal als je kijkt naar afleesbaarheid, bevestiging, vormgeving en degelijkheid.

Goede reis!
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coen_2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2014 15:26

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Coen_2 »

Beste Hans,

Lees eens rustig door wat je geschreven hebt. Denk er over na en trek je conclusies.
Waarom andere meningen zo geringschattend (beledigend) afdoen? Ik respecteer andere gefundeerde meningen en hoop dat jij daartoe ook in staat bent.
Op dit niveau wens ik in ieder geval niet benaderd te worden.
Coen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Hans Vaessen »

:speechless_:
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Janloco »

Ingrijpen kan ik niet en betuttelen wil ik niet. Toch wil ik graag even mijn zegje doen.
We zitten op dit forum om van elkaar en met elkaar te leren. Sinds kort hebben we er weer een grote kenner bijgekregen. Ik mag graag op zijn site kijken en zijn kennis tot mij nemen en daarbij ook weer andere te helpen.

Wat me echter opvalt bij een aantal posten, dat er mensen zijn die andere proberen te vangen op negatieve dingen ipv de positieve dingen eruit te halen. Lees het positieven en laat het negatieve buiten beschouwing. Ik zou graag een ieder willen vragen om positief te blijven op dit prachtige forum. En ja, er zijn mensen die liever werken met product x dan met product y. Gelukkig kunnen zij ons dan veel leren over product x. Andere gebruikers kunnen weer veel leren over product y en zo voldoen we aan de doelstelling van dit prachtige forum, elkaar helpen en leren van elkaar.

Laten we positief blijven dat maakt het lezen zoveel aangenamer. Leer van de kennis van de kenners!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coen_2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2014 15:26

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Coen_2 »

Beste Janloco,
Volledig gelijk. Zal dan ook proberen e.e.a. toe te lichten.
Naar mijn mening wordt door mij melding gemaakt van een m.i. groot probleem bij garmin. Nl. het niet verder kunnen berekenen van tolvrije routes dan ca. 1200 Km. Met daarbovenop een ontoereikend geheugen om de benodigde updates te kunnen downloaden. Het tweede probleem is met een extra kaartje opgelost voor het eerste had ik graag indien beschikbaar een oplossing.
Een tussenbestemming binnen het bereik van het toestel kiezen zou een mogelijkheid zijn. Maar dan moet ik eerst zelf de optimale route uitzetten en dan daarin de tussen-eindbestemmingen berekenen. Kan natuurlijk altijd ook met elk ander toestel. Maar wat moet ik dan met mijn garmin. Graag had ik dan ook een oplossing m.b.t. mijn probleem naast de uitleg hoe het ontstaat, hoe interessant ook. Zodat ik dan m.b.v. de garmin een overnachtingsplek kan vaststellen. Die kan ik uit het hoofd echt niet zelf bedenken. Dit kan immers alleen als de route heel goed bekend is. Vind nog steeds niet dat het onredelijk is om te verlangen dat een toestel van ca. 300 piek minstens hetzelfde kan als alle andere, zelfs veel goedkopere, toestellen. Zelfs wanneer dit klaagzangen wordt genoemd.
Vind dit toch wel belangrijk genoeg om te melden, zodat anderen hiermee rekening kunnen houden.
Vriendelijke groet Coen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coen_2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2014 15:26

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Coen_2 »

Hierbij een update.
De Nuvi 3598 LMT-D via garmin gratis kunnen omruilen tegen een DEZL 760 LMT-D. Deze zou ook langere afstanden aankunnen.Na ontvangst van de DEZL vel mij op dat al vanuit de doos reeds 92 % intern geheugen benut wordt. Dus meteen een 16 GB kaartje geplaatst. Hoop dat dit niet te groot is. Aansluitend natuurlijk meteen geprobeerd een langere route te laden. Zonder tolwegen uiteraard.
En hoera de DEZL 760 geeft aan langere routes aan te kunnen. En wel door vermelding dat de gehele route niet berekend kan worden, maar gedurende de reis aangevuld wordt. Ben razend benieuwd hoe dit uitpakt op mijn eerstvolgende langere reis. Wordt vervolgd.

Groetjes Coen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Hans Vaessen »

Mooi dat je hebt kunnen omruilen. DZEL staat als type aanduiding voor Diesel (spreek Diesel maar eens in het Engels uit) en dat geeft aan dat het bedoeld is voor vrachtwagennavigatie. Je kunt bijvoorbeeld instelling hoe lang en breed je voertuig is en bij de routeberekening wordt daarmee rekening gehouden. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je door kleine dorpsstraatjes gestuurd wordt waar je met je camper/caravan eigenlijk niet wilt komen. Verwacht daar overigens geen wonderen van: in onze contreien zal het prima werken. Vooral in Zuidelijk Europa zijn de kaartenmakers vaak nog niet zover om dit goed te kunnen ondersteunen.
Ook zul je nu en dan een waarschuwing krijgen voor bijvoorbeeld mogelijke rukwinden of een plotse scherpe bocht.
Er is ook een 'broertje' speciaal voor de camper; de 760 camper.

Maarrr... volgens mij is het rekengedrag van de 3598 en de DEZL 760 op het punt waar je het over hebt (2500 km, vermijd tolwegen) exact gelijk: ook de 3598 geeft aan de routeaanwijzingen gedurende de reis aan te vullen.

Overigens wel een keurige deal van Garmin, want de DEZL is 100 euro duurder.

Qua geheugen: het is natuurlijk prettig dat het geheugen uitbreidbaar is. Maar het is niet van invloed op de lengte van de berekende route oid. Het is prima dat je een 16Gb kaartje geplaatst hebt maar je hebt er geen voordeel van; het toestel zal er niets mee doen.
Dat wordt anders als in de toekomst de kaartdekking verder uitbreidt en het interne geheugen niet meer genoeg zou zijn voor heel west en oost europa; of wanneer je bijvoorbeeld ook een open fietskaart in het toestel zou willen plaatsen.
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coen_2
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2014 15:26

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Coen_2 »

Uitgangspunt voor het omruilen is dat de Dezl wel de langere afstanden aankan. Omdat ik geen gebruik maak van de vrachtwagen modus, dacht ik dat veel rekencapaciteit niet benut wordt. Dit overschot kan dan aangewend worden om de routes te berekenen. Maar ik begrijp dat de DEZL-rekencapaciteit dezelfde is als die van de 3598. Maar hoe kan deze dan de extra uitbreiding door toevoegingen voor vrachtwagen of camper mee berekenen? Zonder dat dit ten koste gaat van de benodigde rekencapaciteit voor routes, resulterend in nog kortere routes of langere rekenduur?
Is het niet zo dat een uitgebreider toestel meer reken-mogelijkheden nodig heeft als een met minder mogelijkheden. Een snellere processor dus.
Of zie ik het helemaal fout? Dit kan namelijk, want ik weet er echt niets van. Vandaar mijn vragen

Groet Coen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Nuvi 3598LMT-D

Bericht door Hans Vaessen »

Wat je schrijft klinkt inderdaad logisch. Het verschil is dat zaken als 'vermijd tolwegen' van veel zwaardere invloed zijn dan bijvoorbeeld 'vermijd wegen van minder dan 5 meter breed'.

Wat er feitelijk gebeurt is dat het toestel eerst, intern, een routesegment berekent zonder rekening houden met 'te vermijden'. Op een gegeven moment loopt hij tegen een conflict met de 'te vermijden' aan, moet een paar stappen terug maken en voor dat segment een alternatief berekenen.
Bij een instelling als 'vermijd tolwegen' zal dat op zo'n forse afstand dus tientallen malen kunnen voorkomen. En dat kost tijd.

De wegen van 5 meter breed komen echter alleen nabij vertrek een aankomstpunt aan de orde en zullen amper van invloed zijn.

Bij mijn weten is, behoudens die extra opties, de 'engine' en de software van de DEZL760 gelijk aan die van de 3598. Het gedrag bij jouw route zal dan ook naar verwachting gelijk zijn.

Overigens; dat brengt me op een toevoeging/correctie op eerder betoog: ik gaf als mogelijke verklaring dat een ander toestel bedoelde route wèl kan berekenen verschil in de hiërarchie van het kaartmateriaal (navteq vs teleatlas). Wat echter ook zou kunnen is dat de alternatieve toestellen, voor het tweede deel van de route, de te vermijden instellingen achterwege laten ('vermijden' is niet 'verboden'. Ergo: dat een deel van de route in eerste instantie wel degelijk over tolwegen gaat (waarbij dat mogelijk gaandeweg gecorrigeerd wordt).
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • nüvi 65
    door pcmdejongh » 26 nov 2017 16:45 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 416
  • Vervanging Nüvi 350
    door Djebel » 08 jun 2014 22:47 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 724
  • Nuvi 3597 LM is vol
    door catmen » 03 jul 2014 16:15 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 2796
  • Nüvi 765 doet gek
    door Quido » 12 aug 2014 19:16 » in Garmin
    Reacties: 3
    Weergaves: 877
  • camera in nüvi 65
    door pcmdejongh » 27 nov 2017 17:59 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 610
  • Betekenigs Kleuren in nuvi
    door Hermada » 08 aug 2019 23:06 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 357
  • Garmin Nuvi 3597
    door catmen » 19 jun 2022 20:36 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 223

Terug naar “Garmin”