Systeemupdate voor een Carin 522 in België?

1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

Systeemupdate voor een Carin 522 in België?

Bericht door 1000poot »

Goedemorgen

als nieuwe eigenaar van een philips 522 was/is dit forum een openbaring. Van shit wat zit er nu in mijn auto tot hey dat ding werk en is zelfs nog koppelbaar met mijn ipod ook!

Even voorstellen. Dit weekend een nieuwe tweedehands auto gekocht met een philips carin 522 systeem 4,6. Ik heb een draagbare sony gps dus was niet echt overtuigd van de carin. mmm zou ik hem er in laten of er toch maar uithalen. Ik gaf hem het voordeel van de twijfel. Tis te zeggen hij moet nog goed getest worden maar momenteel mag hij blijven. Via jullie forum ben ik al veel wijzer geworden. Zo de manual gedownload en wat bleek de video input aan de zijkant laat me toe om mijn mp3 speler te koppelen. De speler heeft een video out en ik kan dus en video en muziek beluisteren op mijn carin. Ok ok de mono speaker klinkt schel maar hij werkt!
De cd is hopeloos gedateerd. 2001. Die is echter vervangbaar. Ik ben dus op zoek naar een recente benelux cd. Eigenlijk liefst zelfs een full europa. Die kan ik wel bestellen op de site.

Wat de systeem update betreft zou ik die graag geinstalleerd zien. 4,6 naar 4,9 dus. Alleen heb ik er geen 28 euro voor over. Zoals ik al zei ik heb een goede gps en wil dus eerst de carin ten volle testen. Mijn thuis adres bijv is al onbestaand in het systeem en de weergave van de kaart zal ook wat wennen worden. Tcm werkte vlot op de sony. Wil ik dus ook eens vergelijken op de carin.
Enfin om een lang verhaal kort te maken... kan ik ergens in de regio kortrijk. Belgie dus aan een update geraken?

iemand??


groeten
jurgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De 4.9 is wel aanbevelenswaardig als vervanging van de 4.6, maar geen eerste prioriteit. Zóveel meer biedt dat niet, of het moet al zijn dat er postcode-ingave mee mogelijk is.

TMC is een heel ander verhaal, daarvoor heb je een TMC box nodig. Voor jouw Carin is de oer-TMC-box MT 5000 al OK, je kunt met de Carin immers zelf geen zenders kiezen, dat zit niet in z'n Software.

En verder: de Carin 522 is zo'n beetje de moeder aller kaart-navi's. Inmiddels een beetje oud, maar vaak nog heel goed werkend. En zolang als ze fit blijft kun je er best plezier van hebben.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:De 4.9 is wel aanbevelenswaardig als vervanging van de 4.6, maar geen eerste prioriteit. Zóveel meer biedt dat niet, of het moet al zijn dat er postcode-ingave mee mogelijk is.
Met de kanttekening dat als je de kaart cd's van Navteq neemt, er geen postcodeinvoer mogelijk is omdat die niet op de cd's staan.
Wel is het zo dat deze cd's geen onnodige informatie bevatten die de Carin toch niet aankan en daarom navenant sneller werken.
Mocht je interesse hebben dan heb ik wel een complete Origine;e Europaset 2005 van TeleAtlas in de aanbieding inclusief een 4.9 update. Stuur maar een PM
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:
JW schreef:De 4.9 is wel aanbevelenswaardig als vervanging van de 4.6, maar geen eerste prioriteit. Zóveel meer biedt dat niet, of het moet al zijn dat er postcode-ingave mee mogelijk is.
Met de kanttekening dat als je de kaart cd's van Navteq neemt, er geen postcodeinvoer mogelijk is omdat die niet op de cd's staan.
Wel is het zo dat deze cd's geen onnodige informatie bevatten die de Carin toch niet aankan en daarom navenant sneller werken.
Mocht je interesse hebben dan heb ik wel een complete Origine;e Europaset 2005 van TeleAtlas in de aanbieding inclusief een 4.9 update. Stuur maar een PM
Niet meer, helaas. Oudere versies van de Navteq CD's hadden die wel, zoals ik uit eigen ervaring weet bij mijn toenmalige MS 5000.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Alleen de Navteq VDODayton cd's. De versies voor Renault en BMW hebben nimmer postcodes gehad helaas.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

hilarisch of eerder tragisch?

Bericht door 1000poot »

Goedemorgen

zoals in mijn eerste boodschap aangegeven test ik mijn carin momenteel volop.
Gisteren perfect naar een adres genavigeerd. Vandaag.. tja.... Ik zat in Avelgem en volgens mijn gps zat ik ergens in torhout. Voor de goede verstaander dat ligt een dikke 100 km van elkaar af. Het gekke was (en is want volgens mijn gps zit ik nu ergens in rollegem. Een dikke 30 km van waar ik eigenlijk zit) dat het autootje blijft rijden. Draai ik naar links dan zie ik hem effectief naar links draaien. Aleen het klopt totaal niet met de straten en plaatsbepaling.
Als ik op noodsituatie klik dan staan daar een aantal coördinaten op maar meer geraak ik er ook niet wijs uit. Manueel mijn positie instellen lukt ook niet. Ik blijf in rollegem zitten. Iemand enig idee wat er verkeerd gaat en hoe ik dat ding reset? Automotor af en terug aan helpt niet.

groeten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In welke auto zit 'ie ingebouwd?
Het lijkt er op dat de puls niet goed werkt, maar het zou ook kunnen zijn dat de GPS antenne z'n werk niet goed doet.
Beiden zijn te controleren, dan moet je naar het service-menu gaan en daar code 6330 ingeven. Dan krijg je een boel info te zien, onder andere het aantal satellieten dat je ontvangt. Maar ook kun je, al rijdende zien hoe de puls zich gedraagt.
Verander verder NIETS in dat menu, dan ben je veel verder van huis.

We zijn benieuwd naar je wederwaardigheden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

puls.. code 6330

Bericht door 1000poot »

tja dank zij die code zag ik dat er geen enkele satteliet gevonden werd. Searching...
Van alles geprobeerd maar geen resultaat. Nogthans heeft hij perfect gewerkt die dag. Dan maar de cd er uit en er in en plots vond hij twee sattelieten. Dat was dus al weer ok. GPS antenne kleeft tegen mijn vooruit en ziet er perfect uit. geen vocht, geen kabels die los liggen etc...

Heb het ondertussen niet meer getest maar het vertrouwen is wel een beetje zoek... Ook toen de gps wel werkte wou hij mij een volledig andere richting uit sturen. Tis te zeggen ik heb hem getest op een route die ik kende. Eentje die mij aangegeven werd door een sony navteq. Met de carin moest ik plots een volledig andere route uit... Ik hoopte ergens dat hij identiek dezelfde route ging aangeven als de navteq niet dus....

Laat ons zeggen dat ik het systeem nog wat respijt geef maar als hij blijft klungelen dan dient hij binnenkort enkel nog als ipod speler....
Momenteel ga ik als ik echt de weg niet ken met mijn sony de baan op...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hoe zit die GPS antenne tegen de voorruit bevestigd? Je hebt het over "geen vocht", zit 'ie dan aan de buitenkant?

Als 'ie aan de binnenkant zit moet 'ie met het bolle gedeelte tegen de ruit zitten, NIET met de vlakke onderkant :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

tegen het raam

Bericht door 1000poot »

ahaa hij zit met de vlakke onderkant tegen het raam aan gekleefd. Aan de binnenkant/bolle kant zie ik een logo staan.
Het lijkt me wel heel raar dat hij zou moeten met de bolle onderkant tegen het raam kleven. Lijkt me niet echt logisch en makkelijk.... Zit aan de binnenkant van het raam vast...

net een cd van de buurman in mijn systeem geduwd. Benelux 2007 voor oa een dayton ms5000. Lukte niet. De originele benelux cd van 2000 die ik liggen heb er terug in maar het systeem had niet veel zin meer... op zijn zachts uitgedrukt. Alle kabeltjes eruit eventjes wachten en dan ging het weer. Wel weer geen sateliet ontvangst. Kan uiteraard zijn dat hij zich eventjes moet richten naar de sattelieten en dat ik wat geduld moet hebben.
Moet vandaag de baan op. Ik laat nog iets weten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die bolle kant, dat is de kant waar 'ie de satellieten mee ontvangt. Dat betekent dat 'ie nu signalen alleen via reflecties in het interieur kan pakken, en dat werkt dus NOOIT goed bij dit systeem.

Je zult de antenne los moeten halen en 'm andersom moeten monteren. Die vlakke kant is bedoeld voor montage bovenop een dashboard, zó zal 'ie wel werken. Als je geen warmtwerende voorruit hebt tenminste.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

antenne plakken op dashboard!

Bericht door 1000poot »

hey te gek.

ben echt blij dat er nog mensen bestaan zoals jullie! Merci voor de raad!
De antenne gaat dus van mijn voorruit en op mijn dashboard.

Maar a/ hoe krijg ik die los? Met een mesje prutsen is geen optie denk ik?
b/ kan er een extra antenne aangesloten worden? Met een koppelstuk? Zo hoef ik hem niet los te maken en heb ik een extra antenne. Oh ja de saab is een cabrio. Kwestie dat het een linnen dak is en de antenne dus niet ergens bovenaan kan.

groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reco63
Normal Member
Normal Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 jul 2007 18:07

Bericht door reco63 »

goedavond allemaal
ik lees iedere keer weer dat de gps antenne met de bolle kant naar de hemel moet zitten. bij mij zit hij met het metalen plaatje op het raam geplakt en wijst de bolle kant naar mijn dashboard en ontvang met mijn pc 5200 meestal 7 a 8 satelite's en soms zelfs wel 10 , de gps is toen door een inbouwstation gemonteerd in mijn picasso met zonwerend glas en heb eigenlijk nooit problemen met gps ontvangst gehad.
gr rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Jouw 5200 heeft een veel "sterkere" GPS unit, die kan, net als de SiRF III aardig overweg met gereflecteerde signalen.
1000poot heeft er nog eentje van generatie NUL, die kunnen dat niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

reflectie...

Bericht door 1000poot »

generatie nul ? :o :o

ga vanmiddag de antenne eens omdraaien.
Tips hoe ik hem schadeloos los maak? Ik ken mezelf. begin met volle moed maar als het na 10 minuten niet lukt haal ik er hamer en beitel bij.. denk dat of mijn raam of de antenne daar niet zo blij mee zullen zijn...

is de systeem update eigenlijk nodig voor een carin 4,6 systeem? Blijkbaar ligt er (gratis) eentje vinden in belgie wat moeilijker...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: reflectie...

Bericht door JW »

1000poot schreef:generatie nul ? :o :o

ga vanmiddag de antenne eens omdraaien.
Tips hoe ik hem schadeloos los maak? Ik ken mezelf. begin met volle moed maar als het na 10 minuten niet lukt haal ik er hamer en beitel bij.. denk dat of mijn raam of de antenne daar niet zo blij mee zullen zijn...

is de systeem update eigenlijk nodig voor een carin 4,6 systeem? Blijkbaar ligt er (gratis) eentje vinden in belgie wat moeilijker...
Vooruit, Generatie Eén dan :D :D

Die antenne zit vermoedelijk met dubbelzijdige tape vastgeplakt.
Zit 'ie op een metalen plaatje, dat tegen de ruit geplakt is, of rechtstreeks op de ruit? In het eerste geval is de antenne waarschijnlijk magnetisch op dat plaatje bevestigd, dat zou makkelijk los moeten gaan. En dan het metalen plaatje er afhalen door er voorzichtig een plamuurmes tussen te steken en dan langzaam wrikken. Dat moet je ook doen als de antenne zonder plaatje op de ruit zit.
Met enig beleid zou het moeten lukken.

Maak je voorlopig over de 4.9 ipv de 4.6 nog geen zorgen, eerst die antenne op orde krijgen. Dan moet het systeem uiteraard veel beter gaan presteren :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nico den Haak
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2008 15:15

Bericht door Nico den Haak »

Hallo allemaal,

Met veel belangstelling dit topic gevolgd. Heb zelf ook de 522 in een auto zitten die softwarematig volledig in de knoop is geraakt. Na een softwareupdate werkt het voor geen meter meer, moeilijk in de bediening, en vind ook geen satteliet meer. Vermoedelijk heb ik verkeerde software geladen, of corrupte. Voorheen werkte alles goed, al was de gebruikte versie zéér oud. Nieuwe GPS ontvanger was ook niet het probleem, is al getest.

Ik zoek dus goed werkende besturingssoftware (is dat die cd die je ook nodig hebt om de taal te veranderen?) voor dit ouwe beestje, hoeft allemaal niet voor niks. Origineel mag ook, liefst een zo groot mogelijke kans dat het weer gaat werken. Heb daar best wat voor over. Zou het helemaal fantastisch vinden om het syteem weer operationeel te krijgen.

Alvast mijn dank,

Groet,

Nico den Haak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Waar woon je, globaalweg?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

lijkt wel een kerstboom :-)

Bericht door 1000poot »

ok ondertussen de antenne naar het dasboard verhuisd. Eerst totaal geen ontvangst dan plots 4 dan weer 1 dan 2 sattelieten enz...
De handleiding eens goed doorgelezen, wat zitten zoeken op het forum en gewoon rondgereden.
In de handleiding staat dat ook zonder ontvangst de carin perfect werkt. Dat klopt. Ik vind moeiteloos mijn weg met een rood sattelietje. Puur op de aanwijzingen dus (alhoewel.. ik kende de weg en heb een paar aanwijzingen bewust genegeerd omdat ze echt wel gigantisch fout waren.) Maar soit het merendeel van de baan klopte perfect. Ook hercalculeren van de weg na mijn "misstapje" deed hij moeiteloos.

Maar...... Het zoeken 'searching' en 'tracking' van de sattelieten is wel grapig. Het lijkt gewoon een verkeerslicht op speed. Rood groen roooddd groen, de witte stipjes (sattelietjes dus) komen en gaan. Echt lang op groen blijft hij niet staan.

Ik veronderstel dat hij (volgens de manual toch) maar af en toe moet een signaal checken met de actuele locatie.
Maar als hij daar op flipt of dit niet lukt? Krijg ik dan de situatie van vorige week waarbij ik lekker over en door het water reed (hoera mijn saab is een amfibievoertuig!). Volgens mijn gps zat ik op 100 km van waar ik daadwerkelijk zat.. Hoe los je dit op? Stel dat ik ergens zit en bij god niet weet hoe ik naar huis geraak en ik nu eens zo verlegen ben dat ik de weg niet durf vragen???? Ondekbaar dat je anno 2008 nog uitstapt om de weg te vragen. Bel ik dan de wegenwacht met de melding dat mijn gps kapot is en ze me moeten komen halen of kan ik dat ding een beetje helpen? Op mijn auto gaan staan met de antenne in de lucht??? Resetten? Locatie of bestemming maneel invoeren?`

ik hoor het wel

groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reco63
Normal Member
Normal Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 jul 2007 18:07

Bericht door reco63 »

ik gok er op dat gps tunner een defect vernoont, ik heb dat al eens eerder mee gemaakt met pc 5000. deze ging steeds meer sattelite's verliezen.
gr rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat kan het geval zijn, de Lassen Module in de computer kan kapot gaan.
Maar het kan ook aan de GPS antenne liggen, en in het bijzonder aan het dunne en kwetsbare kabeltje en/of de SMB stekker op de computer.
Dan is de beste test er even een andere GPS antenne aan te hangen, en die een half uurtje de kans te geven de GPS-Almanach te laden in de computer. Als het dan nog niks wordt is de Lassen Module wel de meest verdachte.
En bij zo'n oud systeem is het dan de vraag: vervangen of vervangen :?: :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
1000poot
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2008 23:25

gps antenne te leen?

Bericht door 1000poot »

ok
en dan nu de crusiale vraag.. wie heeft er zo'n antennetje over dat ik eens kan lenen?
Nieuw kost dat dingetje me al gauw 45 euro en als de module dan kapot blijkt heb ik een leuke antenne over!

iemand?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Plaatsnaam in Belgie
    door jackyboy » 19 sep 2015 19:24 » in Navteq
    Reacties: 4
    Weergaves: 1015
  • Garmin nüvi 2699 LMT-D: Alleen Nederland/België en Duitsland?
    door keetje49 » 27 nov 2015 19:59 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 830
  • Handleidingen Philips Carin 522
    door benne_ss » 07 okt 2016 21:29 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 674
  • e39 uit 1996 met een philips carin
    door cem1982 » 02 apr 2014 12:12 » in BMW
    Reacties: 4
    Weergaves: 768

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”