Avic F900BT - GEEN GPS SIGNAAL

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Avic F900BT - GEEN GPS SIGNAAL

Berichtdoor Oldefaasinck » 23 Jul 2009 15:27

Onlangs heb ik een 4 mnd. oude F900BT door mijn garage in laten bouwen in mijn Suzuki Grand Vitara.
Het lukt van geen kant om een GPS verbinding tot stand te brengen.
De accuplus en de geschakelde plus zijn correct aangesloten.
Volgens het systeem bevind ik mij in het centrum van Parijs.
Best leuk maar daar zit ik toch echt niet.
Gisteren firmwareupdate 200.7000 uitgevoerd.
Toen zag ik even een rood balletje van de sateliet in geel veranderen, dat leek er dus wat op.
Ik begrijp dat wanneer een systeem opnieuw wordt ingebouwd de satelietgegevens in het systeem moeten worden opgeslagen en dat dit zeer lang ( soms enkele uren ) kan duren.
Echter ik geloof dat ik daadwerkelijk naar Parijs moet rijden om (misschien) een goede GPS verbinding te krijgen.
Momenteel wordt wederom in het geheel geen GPS ontvangen ( zelfs geen gele balletjes )
Iemand een idee wat dit kan zijn?




Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 23 Jul 2009 15:33

Waar zit de GPS antenne weggebouwd?
Haal die eens los, en leg 'm dan een half uurtje op het dak, dan moet 'ie het wél doen.
Als 'ie dan nog niks doet: andere GPS antenne proberen.

Overigens, in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 0535#80535 was je (nog) enthousiast. Deed 'ie het toen wel?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 23 Jul 2009 19:15

JW schreef:Waar zit de GPS antenne weggebouwd?
Haal die eens los, en leg 'm dan een half uurtje op het dak, dan moet 'ie het wél doen.
Als 'ie dan nog niks doet: andere GPS antenne proberen.

Overigens, in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 0535#80535 was je (nog) enthousiast. Deed 'ie het toen wel?

Groet,
JW


Nee, toen werkte het apparaat wat navigeren aangaat ook niet. Volgens de garage zou deze het wel fiksen echter .... helaas.
Bedankt voor de tip.
Groet

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 25 Jul 2009 00:30

JW schreef:Waar zit de GPS antenne weggebouwd?
Haal die eens los, en leg 'm dan een half uurtje op het dak, dan moet 'ie het wél doen.
Als 'ie dan nog niks doet: andere GPS antenne proberen.

Overigens, in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 0535#80535 was je (nog) enthousiast. Deed 'ie het toen wel?

Groet,
JW


Nog even een aanvulling alvorens ik de antenne tijdelijk uitprobeer buiten de auto. ( Deze zit overigens keurig netjes verwerkt op het dashboard en er moet derhalve nogal wat verwijderd worden om er goed bij te kunnen komen)
Ik zag bij montage door de garage dat de antenne ( welke rechts achter de voorruit is geplaatst ) met dubbelzijdig tape op het dashboard werd aangebracht.
Volgens mij is dit niet juist en moet onder de antenne een stalen plaatje zitten.
Dit is niet het geval.
Wellicht dat dit in de auto van de vorige gebruiker is achtergebleven.
Enig idee of deze plaatjes los verkrijgbaar zijn en zo ja is een eventueel verkoopadres bekend?
Bedankt en groet.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 25 Jul 2009 00:43

Een metalen plaatje onder de antenne helpt wel wat om het signaal te verbeteren. Maar het is niet zo dat zonder dit plaatje helemaal geen signalen ontvangen worden.
Een paar vragen:
1) Jouw Suzuki, is dat er eentje met een gemetalliseerde warmtewerende voorruit?
2) Zit die antenne erg ver in een hoekje weggestopt, of zit 'ie een centimeter of 5 à 10 van de randen af, zoals het hoort?
3) De antenne zit wel met de bolle kant naar boven, op je dash?
4) Is de kabel vanaf de antenne naar je 900 losjes langs het rubber en verder geleid, of is 'ie daar tussengepropt? Die kabel is zeer kwetsbaar, vandaar de vraag.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 25 Jul 2009 10:50

JW schreef:Een metalen plaatje onder de antenne helpt wel wat om het signaal te verbeteren. Maar het is niet zo dat zonder dit plaatje helemaal geen signalen ontvangen worden.
Een paar vragen:
1) Jouw Suzuki, is dat er eentje met een gemetalliseerde warmtewerende voorruit?
2) Zit die antenne erg ver in een hoekje weggestopt, of zit 'ie een centimeter of 5 à 10 van de randen af, zoals het hoort?
3) De antenne zit wel met de bolle kant naar boven, op je dash?
4) Is de kabel vanaf de antenne naar je 900 losjes langs het rubber en verder geleid, of is 'ie daar tussengepropt? Die kabel is zeer kwetsbaar, vandaar de vraag.

Groet,
JW


Mijn Suzuki heeft geen gematalliseerde warmtewerende voorruit.
De antene zit in de hoek echter minder dan 5 cm. van de randen
De antenne zit met de bolle kant naar boven op het dashboard.
De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.
Ik denk dat je toch gelijk hebt, om de antenne tijdelijk op het dak te plaatsen om te zien of dan ontvangst mogelijk is.
Bij gelegenheid test ik dit even uit.
Bedankt voor de reactie.
Ik hou je via het forum graag op de hoogte.

Groet,
JF

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 26 Jul 2009 11:35

De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.


En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 02 Aug 2009 13:18

JW schreef:
De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.


En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW


Vanmorgen antenne tijdelijk op het dak geplaatst. Helaas geen positief resultaat.
Ik heb thans een nieuwe gps antenne aangeschaft welke ik na afspraak met mijn garage laat overzetten.
De nieuwe antenne heb ik online bij een onderdelenzaak besteld en ontvangen.
Volgens Pioneer is voor de f900bt de antenne met onderdeelnummer CXC8574 nodig.
De antenne welke ik online heb besteld is een Uni GPS Antenne nr. GAACZ-A. met een frequency van 1575.42MHz.
Na info aan verkoper zou deze antenne geschikt moeten zijn voor mijn systeem.
We wachten af !
Ik hoop dat wanneer de antenne daadwerkelijk past er dan enig teken van leven (wat navigatie betreft) uit het systeem komt. De overige functie van het systeem functioneren goed.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 02 Aug 2009 13:22

Oldefaasinck schreef:
JW schreef:
De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.


En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW


Vanmorgen antenne tijdelijk op het dak geplaatst. Helaas geen positief resultaat.
Ik heb thans een nieuwe gps antenne aangeschaft welke ik na afspraak met mijn garage laat overzetten.
De nieuwe antenne heb ik online bij een onderdelenzaak besteld en ontvangen.
Volgens Pioneer is voor de f900bt de antenne met onderdeelnummer CXC8574 nodig.
De antenne welke ik online heb besteld is een Uni GPS Antenne nr. GAACZ-A. Na info aan verkoper zou deze antenne geschikt moeten zijn voor mijn systeem.
We wachten af !
Ik hoop dat wanneer de antenne daaadwerkelijk past er dan enig teken van leven (wat navigatie betreft) uit het systeem komt. De overige functie van het systeem functioneren goed.

Met vriendelijke groet.


Hoe lang was dat "tijdelijk"?
Als de Almanac leeg is kan het zomaar een half uur duren voordat 'ie weer zodanig gevuld is dat je "GPS ontvangst" hebt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 02 Aug 2009 13:25

JW schreef:
Oldefaasinck schreef:
JW schreef:
De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.


En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW


Vanmorgen antenne tijdelijk op het dak geplaatst. Helaas geen positief resultaat.
Ik heb thans een nieuwe gps antenne aangeschaft welke ik na afspraak met mijn garage laat overzetten.
De nieuwe antenne heb ik online bij een onderdelenzaak besteld en ontvangen.
Volgens Pioneer is voor de f900bt de antenne met onderdeelnummer CXC8574 nodig.
De antenne welke ik online heb besteld is een Uni GPS Antenne nr. GAACZ-A. Na info aan verkoper zou deze antenne geschikt moeten zijn voor mijn systeem.
We wachten af !
Ik hoop dat wanneer de antenne daaadwerkelijk past er dan enig teken van leven (wat navigatie betreft) uit het systeem komt. De overige functie van het systeem functioneren goed.

Met vriendelijke groet.


Hoe lang was dat "tijdelijk"?
Als de Almanac leeg is kan het zomaar een half uur duren voordat 'ie weer zodanig gevuld is dat je "GPS ontvangst" hebt.

Groet,
JW


Dat tijdelijk was 45 minuten.

Groet.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 02 Aug 2009 13:38

....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 02 Aug 2009 14:23

JW schreef:....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW


We gaan het proberen.

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 02 Aug 2009 20:27

Oldefaasinck schreef:
JW schreef:....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW


We gaan het proberen.


Nog even een vraag voordat ik via de garage de nieuwe antenne laat plaatsen en vervolgens moet constateren dat het systeem nog niet werkt en dit beter tegen een schappelijk prijsje als autoradio kan aanbieden op Markplaats.nl.

Het menu GPS-satus geeft de volgende gegevens aan:
1. De posities van de GPS-constellatie die door het navigatiesysteem wordt ontvangen (thans rood, af en toe een
gele)
2. De totale nauwkeurigheid, hoogte en snelheid ( geen indicatie op dit moment )
3. De signaalsterkte van elke sateliet ( 2 tot 3 bruine streepjes )
4. De verbindigsstatus of de ontvangsttoestand van de GPS-antenne ( gps in cirkeltje x - geen verbinding )
5. De GPS-ontvangstatus. Een knipperdend groene indicatie geeft aan dat de plaatsbepaling normaal werkt.
Wanneer de indicatie in een andere kleur brandt, is er een probleem dat verbandt houdt met de GPS-ontvangst

Over punt 5 gaat het.
De indicatie geeft 3 "lopende" groene indicaties aan.
Betekent dit nu, dat de GPS antenne correct functioneert of dat het GPS gebeuren in de f900bt naar behoren functioneert?


Groet,
JF

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 08 Aug 2009 09:45

Oldefaasinck schreef:
Oldefaasinck schreef:
JW schreef:....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW


We gaan het proberen.


Nog even een vraag voordat ik via de garage de nieuwe antenne laat plaatsen en vervolgens moet constateren dat het systeem nog niet werkt en dit beter tegen een schappelijk prijsje als autoradio kan aanbieden op Markplaats.nl.

Het menu GPS-satus geeft de volgende gegevens aan:
1. De posities van de GPS-constellatie die door het navigatiesysteem wordt ontvangen (thans rood, af en toe een
gele)
2. De totale nauwkeurigheid, hoogte en snelheid ( geen indicatie op dit moment )
3. De signaalsterkte van elke sateliet ( 2 tot 3 bruine streepjes )
4. De verbindigsstatus of de ontvangsttoestand van de GPS-antenne ( gps in cirkeltje x - geen verbinding )
5. De GPS-ontvangstatus. Een knipperdend groene indicatie geeft aan dat de plaatsbepaling normaal werkt.
Wanneer de indicatie in een andere kleur brandt, is er een probleem dat verbandt houdt met de GPS-ontvangst

Over punt 5 gaat het.
De indicatie geeft 3 "lopende" groene indicaties aan.
Betekent dit nu, dat de GPS antenne correct functioneert of dat het GPS gebeuren in de f900bt naar behoren functioneert?


Groet,
JF


Ook ik heb exact! hetzelfde probleem, bij mij ook punt 5. In het gps-menu
wel 3 tot 6 satelieten te zien (varieert). Ook punt 4 is bij mij van toepassing "X in gps cirkeltje"
GPS antennekable nagelopen op breuken of beschadigingen, maar niets kunnen vinden.
Misschien GPS antenne spontaan de geest gegeven ?

Groet,
Ed

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 08 Aug 2009 11:10

....en heb jij ook het probleem dat je je volgens de 900 "ergens in Parijs" bevindt, oftewel niet op de plek waar je in werkelijkheid bent?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 08 Aug 2009 11:40

Ook dat :?
Kan wel mijn thuislocatie opgeven wat hij ook prima doet, maar geen fix op GPS. :cry:

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 08 Aug 2009 20:22

Inmiddels ook maar een firmware update gedaan, maar ook dit heeft helaas geen effect.

Gebruikersavatar
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 Jul 2007 23:30

Berichtdoor Wimpie44 » 08 Aug 2009 20:43

Als je de Pioneer GPS antenne of OEM antenne gebruikt, dan moet het metalen plaatje erbij zijn.
Dat metalen plaatje moet onder de GPS antenne zitten en aanwezig zijn. Op een andere positie met dat metalen plaatje, geeft ontvangst problemen. Dus als het setje GPS antenne met plaatje schuin of verkeerd gemonteerd wordt, wordt het signaal niet goed doorgegeven.
Is dat plaatje niet aanwezig, dan is het spanningsverschil dat door de GPS aan de ontvangst module moet worden doorgegeven te klein. De module die het doorgeeft aan de unit zal de info niet goed interpreteren.

Je kan niet de antenne kabel inkorten, die moet op lengte blijven. Als je de lengte van de kabel aanpast of de connector verandert, dan veranderen voor deze frequenties de elektrische eigenschappen van de verbinding GPS antenne naar ontvangstmodule. Dat luistert heel nauwkeurig. Ook dat kan de werking verstoren. Dus de kabel heel laten. Tape de GPS kabel niet tegen kabelbomen van de bedrading van de auto. Dat kan nare bijverschijnselen geven.

Die groene knipperingen in het beeld zijn goed.
De sateliet antenne moet groen branden.
De signaalsterkte van de satelieten is ongeveer 2-3 strepen indien GPS antenne ingebouwd in het dashbord.
De positie van de satelieten is duidelijk aangegeven en ook of ze gezien en ontvangen worden.

Als die info niet binnenkomt, dan is de kans groot dat het GPS systeem je positie bepaald op ergens in Frankrijk.
Dat maakt de unit ervan.

Als je laat inbouwen:
1/. zorg voor rose draad verbinding op de ISO plug voor snelheidsignaal
2/. zorg voor paars-witte verbinding = acheruitrijsignaal op de ISO plug, wanneer auto in achteruit gaat
3/. zorg voor het juiste handrem signaal

De firmware update voor de F900BT lost niets van dit probleem op.

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 08 Aug 2009 21:02

Dank voor je info Wimpie.
De door jou genoemde voorwaarden voldoet het systeem helemaal aan.

Vanmiddag nogmaals alles gecontroleerd en GPS antenne kabel nogmaals
gechecked en niets kunnen vinden. Aan de kabel zelf is overigens niet geknipt of wat dan ook.
Ook na een uur de antenne buiten op de auto geeft geen fix.

Begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat de GPS antenne zelf defect is.
Even op pad geweest of er hier in de buurt en antenne te krijgen was, maar uiteraard
heeft niemand dat natuurlijk op voorraad. :?

Groet,
Ed

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 08 Aug 2009 21:18

Als je de Pioneer GPS antenne of OEM antenne gebruikt, dan moet het metalen plaatje erbij zijn.
Dat metalen plaatje moet onder de GPS antenne zitten en aanwezig zijn. Op een andere positie met dat metalen plaatje, geeft ontvangst problemen. Dus als het setje GPS antenne met plaatje schuin of verkeerd gemonteerd wordt, wordt het signaal niet goed doorgegeven.
Is dat plaatje niet aanwezig, dan is het spanningsverschil dat door de GPS aan de ontvangst module moet worden doorgegeven te klein. De module die het doorgeeft aan de unit zal de info niet goed interpreteren.

Dit is toch maar een gedeelte van het verhaal.
Het metalen plaatje is uitsluitend benodigd als de antenne zou worden gemonteerd in een verder metaalloze omgeving.
Er moet een metalen reflectievlak aanwezig zijn. Bij montage op een willekeurig metalen oppervlak kun je dit plaatje gewoon weglaten.
Hoewel horizontale plaatsing de voorkeur geniet, hebben vele voorbeelden uit de praktijk, en hier gedocumenteerd, laten zien dat enigszins met de bolle kant naar boven al voldoende sterke ontvangst geeft. De hoeveelheid zicht rondom is naar blijkt belangrijker.
De huidige generatie antennes is van een dusdanige kwaliteit dat de ontvangsteigenschappen eigenlijk onder alle omstandigheden voldoende zouden moeten zijn.

Als dus de geen positie wordt verkregen, ook niet na eindeloos wachten, zou ik niet de natenne als eerste verdenken, zeker niet als de andere indicatoren goed zijn
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 Jul 2007 23:30

Berichtdoor Wimpie44 » 08 Aug 2009 21:35

Het menu GPS-satus geeft de volgende gegevens aan:


1. De posities van de GPS-constellatie die door het navigatiesysteem wordt ontvangen (thans rood, af en toe een
gele)

dit is fout

2. De totale nauwkeurigheid, hoogte en snelheid ( geen indicatie op dit moment )

dit is verkeerd

3. De signaalsterkte van elke sateliet ( 2 tot 3 bruine streepjes )

Dit alleen voor het aantal groene satelieten. (3D navigatie).
Heb je geen groene satelieten, dat zit je voor normale nauwkeurigheid bij nav. fout

Voor grijze (gele) satelieten heb je max. 2D navigatie.

4. De verbindigsstatus of de ontvangsttoestand van de GPS-antenne ( gps in cirkeltje x - geen verbinding )

dit is verkeerd

5. De GPS-ontvangstatus. Een knipperdend groene indicatie geeft aan dat de plaatsbepaling normaal werkt.
Wanneer de indicatie in een andere kleur brandt, is er een probleem dat verbandt houdt met de GPS-ontvangst

Over punt 5 gaat het.
De indicatie geeft 3 "lopende" groene indicaties aan.


Dit zou goed moeten zijn, ECHTER dit hoort bij GROENE satelieten in het constellatie diagram.
Mogelijk ook bij grijze (gele) satelieten, maar dan NIET met normale nauwkeurigheid.
Echter je geeft aan dat je GEEN groene sats in de constellatie hebt.... wel gele en rode.....


Het metalen plaatje onder de GPS antenne zorgt voor het elektrische tegenwicht van de GPS antenne. (= Ground; spiegelbeeld antenne). Als op die plek metaal zit (een dak), dan werkt het ook. Onder het dashbord moet je daar
niet vanuit gaan. Daar kom je metaal in verschillende richtingen tegen.

De GPS antenne moet het te ontvangen signaal zien en moet het elektrische tegenwicht hebben op de juiste plek tov de GPS antenne.

Op die frequentie geen tegenwicht betekent geen werking..... dat heeft niets met generaties te maken van technologie. Door geknutsel en geknoei met de aanleg van een installatie kunnen dingen ook toevallig werken. Meestal echter niet.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 09 Aug 2009 01:00

Over het "metalen plaatje" verhaal zijn boeken vol geschreven, ook op dit forum.

In de begintijd van de satellietnavigatie was dit een belangrijk, zo niet essentieel hulpmiddel om tot een akseptabele ontvangst te komen van de GPS signalen.
Echter, in de loop van de tijd zijn de technieken en technologiën sterk verbeterd, en kan er zelfs onder moeilijke omstandigheden nog een GPS signaal ontvangen worden.
Kijk maar eens naar een TomTom-achtige, die ergens tegen een dashboard gemonteerd wordt, met een zonwerende voorruit boven zich. Daarmee pak je zomaar 12 satellieten, simpelweg omdat de GPS ontvangers sterk verbeterd zijn, en daar zit echt geen metalen plaatje onder. De SiRF III Technologie heeft daar sterk aan bijgedragen.

Terug naar het verhaal: het zou dus kunnen zijn dat de Pioneers nog uitgerust zijn met een achterhaalde GPS ontvanger en bijbehorende antenne. Daarbij is een metalen plaatje een goed hulpmiddel. Maar het zou me verbazen als Pioneer zulke ouwe zooi toepast :oops:
Oftewel, ik denk niet dat de slechte ontvangst alleen veroorzaakt zou kunnen worden door het ontbreken van het metalen plaatje. Er is wat anders aan de hand.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 09 Aug 2009 12:19

http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 13&t=10982
Vooral de uiteenzetting van Route 66
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 09 Aug 2009 15:01

Inmiddels toch nog even bezig geweest en systeem werkt weer :lol:

Het bleek toch zoals ik vermoede toch aan de antenne te liggen. Bij het uitbouwen van de vorige eigenaar is er blijkbaar niet zachtzinnig met de kabel omgesprongen.
De groene GPS connector die achter in het systeem gaat maakte op de kern geen goed kontakt.
Na dit provesories gerepareerd te hebben weer goed ontvangst en geen kruisje door het schotelicoontje.
Maandag dus toch maar een nieuwe GPS-antenne bestellen.
Wellicht is dit ook de oplossing voor Oldefaasinck

Groet,
Ed

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 09 Aug 2009 15:08

Mooi dat je het gevonden hebt, en het is gelukkig simpel en tegen weinig kosten op te lossen :D

Die connector is een berucht issue, en bepaald niet alleen bij deze Pioneer.
Op dit forum zijn talloze verhalen te lezen van mensen met problemen op dit punt, variërend van een geknikte kabel bij de stekker, een afgebroken deel daarvan, of kapotte connectoren in de computer. En bij die laatste is het vaak kassa :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Onbekende zoekrobot en 0 gasten