Avic F900BT - GEEN GPS SIGNAAL

Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Avic F900BT - GEEN GPS SIGNAAL

Bericht door Oldefaasinck »

Onlangs heb ik een 4 mnd. oude F900BT door mijn garage in laten bouwen in mijn Suzuki Grand Vitara.
Het lukt van geen kant om een GPS verbinding tot stand te brengen.
De accuplus en de geschakelde plus zijn correct aangesloten.
Volgens het systeem bevind ik mij in het centrum van Parijs.
Best leuk maar daar zit ik toch echt niet.
Gisteren firmwareupdate 200.7000 uitgevoerd.
Toen zag ik even een rood balletje van de sateliet in geel veranderen, dat leek er dus wat op.
Ik begrijp dat wanneer een systeem opnieuw wordt ingebouwd de satelietgegevens in het systeem moeten worden opgeslagen en dat dit zeer lang ( soms enkele uren ) kan duren.
Echter ik geloof dat ik daadwerkelijk naar Parijs moet rijden om (misschien) een goede GPS verbinding te krijgen.
Momenteel wordt wederom in het geheel geen GPS ontvangen ( zelfs geen gele balletjes )
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Waar zit de GPS antenne weggebouwd?
Haal die eens los, en leg 'm dan een half uurtje op het dak, dan moet 'ie het wél doen.
Als 'ie dan nog niks doet: andere GPS antenne proberen.

Overigens, in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 0535#80535 was je (nog) enthousiast. Deed 'ie het toen wel?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Bericht door Oldefaasinck »

JW schreef:Waar zit de GPS antenne weggebouwd?
Haal die eens los, en leg 'm dan een half uurtje op het dak, dan moet 'ie het wél doen.
Als 'ie dan nog niks doet: andere GPS antenne proberen.

Overigens, in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 0535#80535 was je (nog) enthousiast. Deed 'ie het toen wel?

Groet,
JW
Nee, toen werkte het apparaat wat navigeren aangaat ook niet. Volgens de garage zou deze het wel fiksen echter .... helaas.
Bedankt voor de tip.
Groet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Bericht door Oldefaasinck »

JW schreef:Waar zit de GPS antenne weggebouwd?
Haal die eens los, en leg 'm dan een half uurtje op het dak, dan moet 'ie het wél doen.
Als 'ie dan nog niks doet: andere GPS antenne proberen.

Overigens, in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 0535#80535 was je (nog) enthousiast. Deed 'ie het toen wel?

Groet,
JW
Nog even een aanvulling alvorens ik de antenne tijdelijk uitprobeer buiten de auto. ( Deze zit overigens keurig netjes verwerkt op het dashboard en er moet derhalve nogal wat verwijderd worden om er goed bij te kunnen komen)
Ik zag bij montage door de garage dat de antenne ( welke rechts achter de voorruit is geplaatst ) met dubbelzijdig tape op het dashboard werd aangebracht.
Volgens mij is dit niet juist en moet onder de antenne een stalen plaatje zitten.
Dit is niet het geval.
Wellicht dat dit in de auto van de vorige gebruiker is achtergebleven.
Enig idee of deze plaatjes los verkrijgbaar zijn en zo ja is een eventueel verkoopadres bekend?
Bedankt en groet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een metalen plaatje onder de antenne helpt wel wat om het signaal te verbeteren. Maar het is niet zo dat zonder dit plaatje helemaal geen signalen ontvangen worden.
Een paar vragen:
1) Jouw Suzuki, is dat er eentje met een gemetalliseerde warmtewerende voorruit?
2) Zit die antenne erg ver in een hoekje weggestopt, of zit 'ie een centimeter of 5 à 10 van de randen af, zoals het hoort?
3) De antenne zit wel met de bolle kant naar boven, op je dash?
4) Is de kabel vanaf de antenne naar je 900 losjes langs het rubber en verder geleid, of is 'ie daar tussengepropt? Die kabel is zeer kwetsbaar, vandaar de vraag.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Bericht door Oldefaasinck »

JW schreef:Een metalen plaatje onder de antenne helpt wel wat om het signaal te verbeteren. Maar het is niet zo dat zonder dit plaatje helemaal geen signalen ontvangen worden.
Een paar vragen:
1) Jouw Suzuki, is dat er eentje met een gemetalliseerde warmtewerende voorruit?
2) Zit die antenne erg ver in een hoekje weggestopt, of zit 'ie een centimeter of 5 à 10 van de randen af, zoals het hoort?
3) De antenne zit wel met de bolle kant naar boven, op je dash?
4) Is de kabel vanaf de antenne naar je 900 losjes langs het rubber en verder geleid, of is 'ie daar tussengepropt? Die kabel is zeer kwetsbaar, vandaar de vraag.

Groet,
JW
Mijn Suzuki heeft geen gematalliseerde warmtewerende voorruit.
De antene zit in de hoek echter minder dan 5 cm. van de randen
De antenne zit met de bolle kant naar boven op het dashboard.
De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.
Ik denk dat je toch gelijk hebt, om de antenne tijdelijk op het dak te plaatsen om te zien of dan ontvangst mogelijk is.
Bij gelegenheid test ik dit even uit.
Bedankt voor de reactie.
Ik hou je via het forum graag op de hoogte.

Groet,
JF

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.
En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Bericht door Oldefaasinck »

JW schreef:
De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.
En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW
Vanmorgen antenne tijdelijk op het dak geplaatst. Helaas geen positief resultaat.
Ik heb thans een nieuwe gps antenne aangeschaft welke ik na afspraak met mijn garage laat overzetten.
De nieuwe antenne heb ik online bij een onderdelenzaak besteld en ontvangen.
Volgens Pioneer is voor de f900bt de antenne met onderdeelnummer CXC8574 nodig.
De antenne welke ik online heb besteld is een Uni GPS Antenne nr. GAACZ-A. met een frequency van 1575.42MHz.
Na info aan verkoper zou deze antenne geschikt moeten zijn voor mijn systeem.
We wachten af !
Ik hoop dat wanneer de antenne daadwerkelijk past er dan enig teken van leven (wat navigatie betreft) uit het systeem komt. De overige functie van het systeem functioneren goed.

Met vriendelijke groet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Oldefaasinck schreef:
JW schreef:
De kabel vanaf de antenne naar de 900 is losjes langs het rubber geleid.
En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW
Vanmorgen antenne tijdelijk op het dak geplaatst. Helaas geen positief resultaat.
Ik heb thans een nieuwe gps antenne aangeschaft welke ik na afspraak met mijn garage laat overzetten.
De nieuwe antenne heb ik online bij een onderdelenzaak besteld en ontvangen.
Volgens Pioneer is voor de f900bt de antenne met onderdeelnummer CXC8574 nodig.
De antenne welke ik online heb besteld is een Uni GPS Antenne nr. GAACZ-A. Na info aan verkoper zou deze antenne geschikt moeten zijn voor mijn systeem.
We wachten af !
Ik hoop dat wanneer de antenne daaadwerkelijk past er dan enig teken van leven (wat navigatie betreft) uit het systeem komt. De overige functie van het systeem functioneren goed.

Met vriendelijke groet.
Hoe lang was dat "tijdelijk"?
Als de Almanac leeg is kan het zomaar een half uur duren voordat 'ie weer zodanig gevuld is dat je "GPS ontvangst" hebt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Bericht door Oldefaasinck »

JW schreef:
Oldefaasinck schreef:
JW schreef:
En gaat 'ie ook soepeltjes je dash in, zit 'ie niet ergens klem, of is er met het doorvoeren naar binnen van de plug iets misgegaan?

Groet,
JW
Vanmorgen antenne tijdelijk op het dak geplaatst. Helaas geen positief resultaat.
Ik heb thans een nieuwe gps antenne aangeschaft welke ik na afspraak met mijn garage laat overzetten.
De nieuwe antenne heb ik online bij een onderdelenzaak besteld en ontvangen.
Volgens Pioneer is voor de f900bt de antenne met onderdeelnummer CXC8574 nodig.
De antenne welke ik online heb besteld is een Uni GPS Antenne nr. GAACZ-A. Na info aan verkoper zou deze antenne geschikt moeten zijn voor mijn systeem.
We wachten af !
Ik hoop dat wanneer de antenne daaadwerkelijk past er dan enig teken van leven (wat navigatie betreft) uit het systeem komt. De overige functie van het systeem functioneren goed.

Met vriendelijke groet.
Hoe lang was dat "tijdelijk"?
Als de Almanac leeg is kan het zomaar een half uur duren voordat 'ie weer zodanig gevuld is dat je "GPS ontvangst" hebt.

Groet,
JW
Dat tijdelijk was 45 minuten.

Groet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Bericht door Oldefaasinck »

JW schreef:....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW
We gaan het proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:02

Bericht door Oldefaasinck »

Oldefaasinck schreef:
JW schreef:....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW
We gaan het proberen.
Nog even een vraag voordat ik via de garage de nieuwe antenne laat plaatsen en vervolgens moet constateren dat het systeem nog niet werkt en dit beter tegen een schappelijk prijsje als autoradio kan aanbieden op Markplaats.nl.

Het menu GPS-satus geeft de volgende gegevens aan:
1. De posities van de GPS-constellatie die door het navigatiesysteem wordt ontvangen (thans rood, af en toe een
gele)
2. De totale nauwkeurigheid, hoogte en snelheid ( geen indicatie op dit moment )
3. De signaalsterkte van elke sateliet ( 2 tot 3 bruine streepjes )
4. De verbindigsstatus of de ontvangsttoestand van de GPS-antenne ( gps in cirkeltje x - geen verbinding )
5. De GPS-ontvangstatus. Een knipperdend groene indicatie geeft aan dat de plaatsbepaling normaal werkt.
Wanneer de indicatie in een andere kleur brandt, is er een probleem dat verbandt houdt met de GPS-ontvangst

Over punt 5 gaat het.
De indicatie geeft 3 "lopende" groene indicaties aan.
Betekent dit nu, dat de GPS antenne correct functioneert of dat het GPS gebeuren in de f900bt naar behoren functioneert?


Groet,
JF

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2009 09:36

Bericht door Ed1964 »

Oldefaasinck schreef:
Oldefaasinck schreef:
JW schreef:....dat zou voldoende lang moeten zijn :wink:

Hopelijk kun je het oplossen met een andere antenne. Als dat ook niet werkt zit er iets mis in de 900 zelf :oops:

Groet,
JW
We gaan het proberen.
Nog even een vraag voordat ik via de garage de nieuwe antenne laat plaatsen en vervolgens moet constateren dat het systeem nog niet werkt en dit beter tegen een schappelijk prijsje als autoradio kan aanbieden op Markplaats.nl.

Het menu GPS-satus geeft de volgende gegevens aan:
1. De posities van de GPS-constellatie die door het navigatiesysteem wordt ontvangen (thans rood, af en toe een
gele)
2. De totale nauwkeurigheid, hoogte en snelheid ( geen indicatie op dit moment )
3. De signaalsterkte van elke sateliet ( 2 tot 3 bruine streepjes )
4. De verbindigsstatus of de ontvangsttoestand van de GPS-antenne ( gps in cirkeltje x - geen verbinding )
5. De GPS-ontvangstatus. Een knipperdend groene indicatie geeft aan dat de plaatsbepaling normaal werkt.
Wanneer de indicatie in een andere kleur brandt, is er een probleem dat verbandt houdt met de GPS-ontvangst

Over punt 5 gaat het.
De indicatie geeft 3 "lopende" groene indicaties aan.
Betekent dit nu, dat de GPS antenne correct functioneert of dat het GPS gebeuren in de f900bt naar behoren functioneert?


Groet,
JF
Ook ik heb exact! hetzelfde probleem, bij mij ook punt 5. In het gps-menu
wel 3 tot 6 satelieten te zien (varieert). Ook punt 4 is bij mij van toepassing "X in gps cirkeltje"
GPS antennekable nagelopen op breuken of beschadigingen, maar niets kunnen vinden.
Misschien GPS antenne spontaan de geest gegeven ?

Groet,
Ed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

....en heb jij ook het probleem dat je je volgens de 900 "ergens in Parijs" bevindt, oftewel niet op de plek waar je in werkelijkheid bent?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2009 09:36

Bericht door Ed1964 »

Ook dat :?
Kan wel mijn thuislocatie opgeven wat hij ook prima doet, maar geen fix op GPS. :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2009 09:36

Bericht door Ed1964 »

Inmiddels ook maar een firmware update gedaan, maar ook dit heeft helaas geen effect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Als je de Pioneer GPS antenne of OEM antenne gebruikt, dan moet het metalen plaatje erbij zijn.
Dat metalen plaatje moet onder de GPS antenne zitten en aanwezig zijn. Op een andere positie met dat metalen plaatje, geeft ontvangst problemen. Dus als het setje GPS antenne met plaatje schuin of verkeerd gemonteerd wordt, wordt het signaal niet goed doorgegeven.
Is dat plaatje niet aanwezig, dan is het spanningsverschil dat door de GPS aan de ontvangst module moet worden doorgegeven te klein. De module die het doorgeeft aan de unit zal de info niet goed interpreteren.

Je kan niet de antenne kabel inkorten, die moet op lengte blijven. Als je de lengte van de kabel aanpast of de connector verandert, dan veranderen voor deze frequenties de elektrische eigenschappen van de verbinding GPS antenne naar ontvangstmodule. Dat luistert heel nauwkeurig. Ook dat kan de werking verstoren. Dus de kabel heel laten. Tape de GPS kabel niet tegen kabelbomen van de bedrading van de auto. Dat kan nare bijverschijnselen geven.

Die groene knipperingen in het beeld zijn goed.
De sateliet antenne moet groen branden.
De signaalsterkte van de satelieten is ongeveer 2-3 strepen indien GPS antenne ingebouwd in het dashbord.
De positie van de satelieten is duidelijk aangegeven en ook of ze gezien en ontvangen worden.

Als die info niet binnenkomt, dan is de kans groot dat het GPS systeem je positie bepaald op ergens in Frankrijk.
Dat maakt de unit ervan.

Als je laat inbouwen:
1/. zorg voor rose draad verbinding op de ISO plug voor snelheidsignaal
2/. zorg voor paars-witte verbinding = acheruitrijsignaal op de ISO plug, wanneer auto in achteruit gaat
3/. zorg voor het juiste handrem signaal

De firmware update voor de F900BT lost niets van dit probleem op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2009 09:36

Bericht door Ed1964 »

Dank voor je info Wimpie.
De door jou genoemde voorwaarden voldoet het systeem helemaal aan.

Vanmiddag nogmaals alles gecontroleerd en GPS antenne kabel nogmaals
gechecked en niets kunnen vinden. Aan de kabel zelf is overigens niet geknipt of wat dan ook.
Ook na een uur de antenne buiten op de auto geeft geen fix.

Begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat de GPS antenne zelf defect is.
Even op pad geweest of er hier in de buurt en antenne te krijgen was, maar uiteraard
heeft niemand dat natuurlijk op voorraad. :?

Groet,
Ed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je de Pioneer GPS antenne of OEM antenne gebruikt, dan moet het metalen plaatje erbij zijn.
Dat metalen plaatje moet onder de GPS antenne zitten en aanwezig zijn. Op een andere positie met dat metalen plaatje, geeft ontvangst problemen. Dus als het setje GPS antenne met plaatje schuin of verkeerd gemonteerd wordt, wordt het signaal niet goed doorgegeven.
Is dat plaatje niet aanwezig, dan is het spanningsverschil dat door de GPS aan de ontvangst module moet worden doorgegeven te klein. De module die het doorgeeft aan de unit zal de info niet goed interpreteren.
Dit is toch maar een gedeelte van het verhaal.
Het metalen plaatje is uitsluitend benodigd als de antenne zou worden gemonteerd in een verder metaalloze omgeving.
Er moet een metalen reflectievlak aanwezig zijn. Bij montage op een willekeurig metalen oppervlak kun je dit plaatje gewoon weglaten.
Hoewel horizontale plaatsing de voorkeur geniet, hebben vele voorbeelden uit de praktijk, en hier gedocumenteerd, laten zien dat enigszins met de bolle kant naar boven al voldoende sterke ontvangst geeft. De hoeveelheid zicht rondom is naar blijkt belangrijker.
De huidige generatie antennes is van een dusdanige kwaliteit dat de ontvangsteigenschappen eigenlijk onder alle omstandigheden voldoende zouden moeten zijn.

Als dus de geen positie wordt verkregen, ook niet na eindeloos wachten, zou ik niet de natenne als eerste verdenken, zeker niet als de andere indicatoren goed zijn
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Het menu GPS-satus geeft de volgende gegevens aan:
1. De posities van de GPS-constellatie die door het navigatiesysteem wordt ontvangen (thans rood, af en toe een
gele)
dit is fout
2. De totale nauwkeurigheid, hoogte en snelheid ( geen indicatie op dit moment )
dit is verkeerd
3. De signaalsterkte van elke sateliet ( 2 tot 3 bruine streepjes )
Dit alleen voor het aantal groene satelieten. (3D navigatie).
Heb je geen groene satelieten, dat zit je voor normale nauwkeurigheid bij nav. fout

Voor grijze (gele) satelieten heb je max. 2D navigatie.
4. De verbindigsstatus of de ontvangsttoestand van de GPS-antenne ( gps in cirkeltje x - geen verbinding )
dit is verkeerd
5. De GPS-ontvangstatus. Een knipperdend groene indicatie geeft aan dat de plaatsbepaling normaal werkt.
Wanneer de indicatie in een andere kleur brandt, is er een probleem dat verbandt houdt met de GPS-ontvangst

Over punt 5 gaat het.
De indicatie geeft 3 "lopende" groene indicaties aan.


Dit zou goed moeten zijn, ECHTER dit hoort bij GROENE satelieten in het constellatie diagram.
Mogelijk ook bij grijze (gele) satelieten, maar dan NIET met normale nauwkeurigheid.
Echter je geeft aan dat je GEEN groene sats in de constellatie hebt.... wel gele en rode.....


Het metalen plaatje onder de GPS antenne zorgt voor het elektrische tegenwicht van de GPS antenne. (= Ground; spiegelbeeld antenne). Als op die plek metaal zit (een dak), dan werkt het ook. Onder het dashbord moet je daar
niet vanuit gaan. Daar kom je metaal in verschillende richtingen tegen.

De GPS antenne moet het te ontvangen signaal zien en moet het elektrische tegenwicht hebben op de juiste plek tov de GPS antenne.

Op die frequentie geen tegenwicht betekent geen werking..... dat heeft niets met generaties te maken van technologie. Door geknutsel en geknoei met de aanleg van een installatie kunnen dingen ook toevallig werken. Meestal echter niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Over het "metalen plaatje" verhaal zijn boeken vol geschreven, ook op dit forum.

In de begintijd van de satellietnavigatie was dit een belangrijk, zo niet essentieel hulpmiddel om tot een akseptabele ontvangst te komen van de GPS signalen.
Echter, in de loop van de tijd zijn de technieken en technologiën sterk verbeterd, en kan er zelfs onder moeilijke omstandigheden nog een GPS signaal ontvangen worden.
Kijk maar eens naar een TomTom-achtige, die ergens tegen een dashboard gemonteerd wordt, met een zonwerende voorruit boven zich. Daarmee pak je zomaar 12 satellieten, simpelweg omdat de GPS ontvangers sterk verbeterd zijn, en daar zit echt geen metalen plaatje onder. De SiRF III Technologie heeft daar sterk aan bijgedragen.

Terug naar het verhaal: het zou dus kunnen zijn dat de Pioneers nog uitgerust zijn met een achterhaalde GPS ontvanger en bijbehorende antenne. Daarbij is een metalen plaatje een goed hulpmiddel. Maar het zou me verbazen als Pioneer zulke ouwe zooi toepast :oops:
Oftewel, ik denk niet dat de slechte ontvangst alleen veroorzaakt zou kunnen worden door het ontbreken van het metalen plaatje. Er is wat anders aan de hand.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 13&t=10982
Vooral de uiteenzetting van Route 66
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2009 09:36

Bericht door Ed1964 »

Inmiddels toch nog even bezig geweest en systeem werkt weer :lol:

Het bleek toch zoals ik vermoede toch aan de antenne te liggen. Bij het uitbouwen van de vorige eigenaar is er blijkbaar niet zachtzinnig met de kabel omgesprongen.
De groene GPS connector die achter in het systeem gaat maakte op de kern geen goed kontakt.
Na dit provesories gerepareerd te hebben weer goed ontvangst en geen kruisje door het schotelicoontje.
Maandag dus toch maar een nieuwe GPS-antenne bestellen.
Wellicht is dit ook de oplossing voor Oldefaasinck

Groet,
Ed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mooi dat je het gevonden hebt, en het is gelukkig simpel en tegen weinig kosten op te lossen :D

Die connector is een berucht issue, en bepaald niet alleen bij deze Pioneer.
Op dit forum zijn talloze verhalen te lezen van mensen met problemen op dit punt, variërend van een geknikte kabel bij de stekker, een afgebroken deel daarvan, of kapotte connectoren in de computer. En bij die laatste is het vaak kassa :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Pioneer avic F900BT
    door Leonardo12345 » 23 okt 2014 14:12 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 2578
  • Kan Avic F900BT niet updaten
    door Hebbocake » 27 sep 2015 16:02 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1331
  • Avic-F900BT bluetooth module stuk / vervangen
    door Steff&finn2013 » 05 okt 2015 23:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 634
  • Pioneer avic f970bt geeft ping signaal op vaste plaatsen
    door Kornelis » 22 sep 2016 12:01 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 480
  • avic-f970bt geen contact met computer
    door han1956 » 14 sep 2016 11:45 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 869
  • pioneer avh-7500bt met avic-F220 geen nav beeld
    door peterangelique » 23 apr 2019 13:33 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 571
  • avic-F320Bt ziet op sd kaart geen sattelietten
    door Ria » 02 mei 2016 19:49 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 593

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”