Avic F900BT - GEEN GPS SIGNAAL

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 09 Aug 2009 15:35

De connectoren zijn idd erg fragiel. Ik heb hier nog een VDO Dayton MS4000 liggen en die heeft een metalen
GPS connector. Ziet er in elk geval steviger uit als de plastic connector.

Groet,
Ed




Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 09 Aug 2009 16:06

De meningen over dat metalen plaatje zijn inderdaad nogal wat verdeeld. Morgen - maandag 10 augustus - heeft mijn garage eindelijk tijd mijn nieuw aangeschafte antenne te monteren.
Onder deze nieuwe antenne is geen metalenplaatje aanwezig/geleverd.
We wachten af.
Bedankt voor alle nuttige tips
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 09 Aug 2009 16:07

Je kunt er ook gewoon een nieuwe SMB connector aan bevestigen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 Jul 2007 23:30

Berichtdoor Wimpie44 » 10 Aug 2009 13:46

Er zijn verschillende soorten GPS antennes. Aan de buitenkant is het verschil moeilijk te achterhalen. Er zijn GPS die een metalen ondergrond moeten hebben, er zijn er ook die dat niet nodig hebben en ook niet mogen hebben.

Wat in de praktijk gebeurt is dat de GPS antenne verkeerd gemonteerd wordt. Een GPS antenne die niet op een metalen ondergrond mag worden geplaatst, moet je daar ook niet monteren.

Een GPS antenne die een metalen ondergrond nodig heeft, moet je niet vrij monteren. Die moet je monteren op een metalen ondergrond en als die ontbreekt een metalen plaatje gebruiken.

In de praktijk blijken veel verkeerd gemonteerde GPS antennes te werken, dit is meer toeval binnen de marge dan een kwestie van een goede chipset of slimmere technologie. Op frequenties waarop GPS werkt is de golflengte klein (15-20cm). De aanwezigheid van geleidend materiaal op een afstand van 0-5cm van de antenne of de verbindingskabel (bij slechte montage of slechte kwaliteit) kan de de ontvangst ernstig verstoren.

Een GPS antenne hoort goed zicht op de satelieten te hebben. Als de signaal ontvangst door verkeerde montage of slechte verbindingen of connectoren verstoord wordt, dan wordt betrouwbare werking van het navigatiesysteem al snel verstoord.


Een GPS antenne heeft afhankelijk van het soort antenne dat gebruikt wordt een bepaalde ruimtelijke richtingskarakteristiek in alle richtingen. Anders of verkeerd monteren verandert tov de auto en de satelieten de richtingskarakteristiek. Omdat de gevoeligheid van GPS ontvangst modules vrij groot is, wordt veel signaal ontvangen
en kan die verwerkt worden. Bij de juiste montage van de GPS antenne en de juiste aanleg van de GPS verbinding naar de navigatie unit kunnen de prestaties van een navigatiesysteem aanzienlijk verbeterd worden.

Bedenk dat de begrippen massa en aarde in een elektrische installatie wat anders betekenen dan in het frequentiedomein waarin GPS werkt. Problemen worden hierdoor vaak veroorzaakt. Bij de meeste inbouwstations bouwt men de apparatuur gewoon in en geeft dit in de meeste gevallen geen problemen. Daarom is er relatief weinig kennis en ervaring nodig om deze handel in te bouwen.

De problemen die worden aangegeven met de vermeldingen die de F900BT op het scherm geeft, maakt duidelijk dat het een eenvoudig kabel probleem is, dus slechte connector, connector-kabelverbinding, connector naar de nav. unit.
Er is niets moeilijks aan de hand, ook is de unit niet defect.

Als je een GPS antenne gebruikt met rechtsom circulaire polarisatie, dan heb je bij juiste montage nauwleijks last van polaristatie veranderingen van het ontvangen GPS signaal.

Een GPS antenne die horizontaal gemonteerd moet worden, kan ook in andere standen gemonteerd worden, dit gaat echter ten koste van de ontvangst kwaliteit. Dit merk je pas in wat lastigere omstandigheden.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 10 Aug 2009 15:45

Wimpie44 schreef:Op frequenties waarop GPS werkt is de golflengte klein (15-20cm).

Volgens de officiële specificaties zijn de gebruikte frequenties:
L1=1575.42 MHz = 19 cm
L2=1227.60 MHz = 24.4 cm
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
Oldefaasinck
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 Jul 2009 19:02

Berichtdoor Oldefaasinck » 10 Aug 2009 19:12

Wimpie44 schreef:Er zijn verschillende soorten GPS antennes. Aan de buitenkant is het verschil moeilijk te achterhalen. Er zijn GPS die een metalen ondergrond moeten hebben, er zijn er ook die dat niet nodig hebben en ook niet mogen hebben.

Wat in de praktijk gebeurt is dat de GPS antenne verkeerd gemonteerd wordt. Een GPS antenne die niet op een metalen ondergrond mag worden geplaatst, moet je daar ook niet monteren.

Een GPS antenne die een metalen ondergrond nodig heeft, moet je niet vrij monteren. Die moet je monteren op een metalen ondergrond en als die ontbreekt een metalen plaatje gebruiken.

In de praktijk blijken veel verkeerd gemonteerde GPS antennes te werken, dit is meer toeval binnen de marge dan een kwestie van een goede chipset of slimmere technologie. Op frequenties waarop GPS werkt is de golflengte klein (15-20cm). De aanwezigheid van geleidend materiaal op een afstand van 0-5cm van de antenne of de verbindingskabel (bij slechte montage of slechte kwaliteit) kan de de ontvangst ernstig verstoren.

Een GPS antenne hoort goed zicht op de satelieten te hebben. Als de signaal ontvangst door verkeerde montage of slechte verbindingen of connectoren verstoord wordt, dan wordt betrouwbare werking van het navigatiesysteem al snel verstoord.


Een GPS antenne heeft afhankelijk van het soort antenne dat gebruikt wordt een bepaalde ruimtelijke richtingskarakteristiek in alle richtingen. Anders of verkeerd monteren verandert tov de auto en de satelieten de richtingskarakteristiek. Omdat de gevoeligheid van GPS ontvangst modules vrij groot is, wordt veel signaal ontvangen
en kan die verwerkt worden. Bij de juiste montage van de GPS antenne en de juiste aanleg van de GPS verbinding naar de navigatie unit kunnen de prestaties van een navigatiesysteem aanzienlijk verbeterd worden.

Bedenk dat de begrippen massa en aarde in een elektrische installatie wat anders betekenen dan in het frequentiedomein waarin GPS werkt. Problemen worden hierdoor vaak veroorzaakt. Bij de meeste inbouwstations bouwt men de apparatuur gewoon in en geeft dit in de meeste gevallen geen problemen. Daarom is er relatief weinig kennis en ervaring nodig om deze handel in te bouwen.

De problemen die worden aangegeven met de vermeldingen die de F900BT op het scherm geeft, maakt duidelijk dat het een eenvoudig kabel probleem is, dus slechte connector, connector-kabelverbinding, connector naar de nav. unit.
Er is niets moeilijks aan de hand, ook is de unit niet defect.

Als je een GPS antenne gebruikt met rechtsom circulaire polarisatie, dan heb je bij juiste montage nauwleijks last van polaristatie veranderingen van het ontvangen GPS signaal.

Een GPS antenne die horizontaal gemonteerd moet worden, kan ook in andere standen gemonteerd worden, dit gaat echter ten koste van de ontvangst kwaliteit. Dit merk je pas in wat lastigere omstandigheden.


Vandaag is een nieuwe OEM antenne geinstalleerd op het systeem.
Een antenne zonder metalen plaatje, ook bevindt er zich in het interieur van mijn Grand Vitara geen enkel zichtbaar deel dat van metaal is.
De OEM antenne is rechtstreeks op het dashboard aangebracht.
En wat blijkt ....... DE NAVIGATIE WERKT!!Ik ontvang 8-9 satelieten van uitstekende kwaliteit.

BIJ DEZE DANK IK IEDEREEN OP DIT FORUM VOOR DE HULP EN ZEER NUTTIGE TIPS - KLASSE VOOR IEDERE REACTIE!!

Ik blijf de site beslist in de toekomst volgen.
Heb er zeer veel van geleerd wat wel dan niet mogelijk.

Groet.
Oldefaasinck.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 10 Aug 2009 19:29

Da's mooi, weer een probleem opgelost :Yes:
Veel plezier verder met je F900, we horen graag hoe je ervaringen ermee zijn.

En hopelijk is Ed's probleem ook zó snel opgelost :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 10 Aug 2009 20:23

@JW,

Mijn probleem is een paar berichtjes terug al opgelost hoor 8) Navigatie werkt weer prima
na de connector provesories gerepareerd te hebben, dus weet ook de weg naar huis weer te vinden. :lol:
Nieuwe antenne is besteld, maar voorlopig doet deze voorlopig zijn werk. Maar iedereen bedankt voor de goede zorgen :D

Groet,
Ed

Gebruikersavatar
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 Jul 2007 23:30

Berichtdoor Wimpie44 » 10 Aug 2009 20:45

Fijn dat het probleem is opgelost. Veel plezier en probleemloze ritten toegewenst. :wink:

Hoe sterk wordt het ontvangen signaal in het scherm met de sateliet constellatie
aangegeven (rechtse verticale balk; geel en/of bruin van kleur) ?

Gebruikersavatar
Ed1964
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 Aug 2009 09:36
Locatie: Almere

Berichtdoor Ed1964 » 10 Aug 2009 22:00

Even in de auto gekeken en heb 6 groene bolletjes in de sateliet constellatie, en in de rechtse
verticale balk 6 gele balken en 4 bruine. auto staat wel onder een carport op dit moment.

Groet,
Ed

Gebruikersavatar
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 Jul 2007 23:30

Berichtdoor Wimpie44 » 11 Aug 2009 10:19

De horizontale grootte van iedere gele en bruine balk in de rechterkolom geeft een indicatie van de signaal sterkte per sateliet. De gele en bruine balken zijn gepaard aan de groene en gele satelieten in het constellatie diagram.

Gebruikersavatar
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 Jul 2007 23:30

Berichtdoor Wimpie44 » 11 Aug 2009 10:27

Gerritje schreef:
Volgens de officiële specificaties zijn de gebruikte frequenties:
L1=1575.42 MHz = 19 cm
L2=1227.60 MHz = 24.4 cm

Dit klopt !
De golflengtes gelden voor het luchtledige en lucht.

Als je het over de antenne zelf hebt en de antennekabel (voedingslijn/transmissielijn) dan wordt de fysieke golflengte van het radiosignaal kleiner. De golflengte kan daardoor korter worden dan de waarden die je aangeeft.
In antennekabels kan de golflengte 2/3x de golflengte in lucht zijn. De golflengte in de antenne wordt bepaald door de vormfactor van de antenne. Eenvoudigheidshalve wordt met verkortingsfactoren gerekend, dat is de factor waarmee je de golflengte in lucht vermenigvuldigd om de golflengte in een geleider te bepalen.

Dat is de reden waarom ik kleinere golflengtes aangaf, als indicatie van de orde van grootte waaraan je moet denken.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 11 Aug 2009 10:57

Mooie uiteenzetting maar dat doet niets af aan het feit dat de overdracht van signaal tussen de antenne van de satelliet en die van de ontvanger plaats vindt met een vaste frequentie en een op de voortplantingssnelheid in de ionosfeer geldende waarde van 300.000 km/sec. Daaruit volgt de lambda en niet uit de periferie lijkt me
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 Jul 2007 23:30

Berichtdoor Wimpie44 » 13 Aug 2009 14:38

.... doet niets af aan het feit dat de overdracht van signaal tussen de antenne van de satelliet en die van de ontvanger plaats vindt met een vaste frequentie en een op de voortplantingssnelheid in de ionosfeer geldende waarde van 300.000 km/sec. Daaruit volgt de lambda en niet uit de periferie lijkt me


Als je het over een GPS antenne hebt, een antennekabel en omgevingsmaterialen dan doen die er erg veel toe.
De antenne afmetingen worden niet bepaald door de golflengte in lucht of het luchtledige. Dat zijn standaard referentie waarden voor die tussenstof (lucht of luchtledig). De voortplantingssnelheid van het em signaal in de antenne is langzamer daarom is de antenne wat afmetingen betreft ook kleiner, dan je op basis van de referentiewaarden voor L1 en L2 zou verwachten. M.a.w. de golflengte wordt beinvloed door de voortplantingssnelheid en die wordt bepaald door de stof waardoorheen de em golf zich voortplant. Het hele verhaal van sateliet tot GPS antenne in de auto is wat dat betreft onbelangrijk.

Hetzelfde geldt voor antennekabels, ook daarin is de golflengte kleiner omdat de voortplantingssnelheid lager wordt.

Ook voor metalen oppervlak of bedrading in de buurt, geldt dat daarin de golflengte kleiner wordt.

Als je de referentiewaarden zou gebruiken, dan kloppen de fysieke afmetingen van de antenne, de antennekabel e.a. niet meer. Daarom heb je de relatieve constanten voor elk materiaal dat em golven geleid, daarmee maak je voor de werkelijke situatie de aanpassingen tov de referentiewaarden. De werkelijke waarde van fysieke afmetingen zijn altijd kleiner, dan voor de referentiewaarden wat betreft golflengte en voortplantingssnelheid.

Het voorbeeld van de ionosfeer is ongelukkig gekozen, omdat het hele traject tussen sat en GPS ontvanger er voor de antenne afmetingen, de antennekabel en metalen omgeving er niet toe doet. Betrek je dat er wel in dan is de ionosfeer de meest niet constante factor, omdat tijdsip van de dag, het seizoen, zonneactiviteit en nog meer variabelen het gedrag van de ionsfeer ook in de frequentieband 1.0-2.0 GHz beinvloed. Er treedt propagatievertraging, en refractie op. De waarden ervan veranderen continue. Met correctie berekeningen wordt dit gecorrigeerd. De correctie hangt af van het GPS systeem. Bedenk dat GPS in auto onder toys valt er zijn veel kritischere toepassingen..... GPS heeft onderweg hetzelfde probleem als wat we hebben bij radioastronomie. Ook die waarnemingen worden continue gecorrigeerd.

Het probleem is opgelost begrijp ik, daar ging het om.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 13 Aug 2009 16:10

Dank voor de uiteenzetting
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
jeffrey_van_laere
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 Mar 2017 22:36

Re: Avic F900BT - GEEN GPS SIGNAAL

Berichtdoor jeffrey_van_laere » 01 Mar 2017 22:43

Hallo,

Ik heb sinds vorige week mijn Suzuki Vitara. Volgens de handleiding zou het mogelijk moeten zijn om eigen POI's via een CSV bestand toe te voegen. Het bestand laden lukt maar enkel de eerste POI wordt weergegeven. Hoe moet de inhoud van het CSV bestand er precies uitzien? Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten