travelpilot E1 in gekochte auto

steur
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2011 12:21

travelpilot E1 in gekochte auto

Bericht door steur »

Kort geleden heb ik mijn Kia Picanto van 2005 over gekocht van mijn 86 jarige buurvrouw en zij wat verward is. In de auto zit een travelpilot E Exact met radio, Cd en navigatie ingebouwd. De gebruikershandleiding vond ik bij Blaupunkt op internet. In de auto vond ik wel de originele doos waar de radio heeft ingezeten maar verder niets gevonden. Bij de buurvrouw heb ik verschillende keren gevraagd of zij meer dingen heeft van de radio zoals handleiding en een Navigatie Cd. Het antwoord is nee. Mijn vraag is of de navigatie-cd bij nieuwaanschaf bij de radio geleverd werd of dat je die los moet aanschaffen.

Ik heb in het menu van de radio gecontroleerd of een TMC antenne is aangesloten en een tacho signaal. Wel is een normale? antenne aangesloten. Ook het achteruitrijlicht lijkt mij niet aangesloten. Dit is allemaal niet aangesloten zegt het menu. Een TMC lijkt mij ook niet goedkoop. Wil ik navigatie gaan gebruiken zal alles aangesloten moeten worden maar hoe weet ik nog niet goed. Een navigatie-cd kopen is ook niet goedkoop en is de radio al 6 jaar oud. Dan rijst bij mij de vraag of het nog zinvol is om dit alles te kopen als het uberhaupt nog te koop is. Ik heb dus een lege doos en een ingebouwde radio. Wie weet hier iets zinning over te zeggen? Vriendelijk dank voor de medewerking. Afz: Ed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: travelpilot E1 in gekochte auto

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Misschien moet je iets beter oriënteren:
  • Er zit geen aparte TMC-antenne aansluiting op dit toestel. Ook volkomen overbodig want het toestel heeft slecht's één radiotuner. Maar zelfs met twee tuners heb je geen aparte TMCantenne nodig. TMC is ingebouwd maar je moet wel radio luisteren naar een TMC Zender
  • Het zeer gewenste maar niet perse noodzakelijke tachosignaal komt gewoon van Pin 1 van de ISO A stekker sie standaard in een KIA aanwezig zou moeten zijn.
  • De toestellen zijn altijd geleverd inclusief een navigatie CD. Afhankelijk van de leeftijd van de auto kun je je afvragen of het nog wel zin heeft naar een oude cd op zoek te gaan.
  • De prijs van een nieuwe CD is dusdanig en de dekking zo beperkt dat je wel uit je hoofd zult laten om hier ooit nog een cent aan uit te geven. Een CD Benelux + Hoofdwegen voor € 149 is natuurlijk volkomen belachelijk ivm een compleet portable systeem met de kaarten van geheel Europa en regelmatige updates.
  • Daarbij is een TravelPilot Exact ook nog eens een zeer goedkope uitvoering van dit concept
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: travelpilot E1 in gekochte auto

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ter aanvulling:
Een auto zonder radiovoorbereiding heeft mogelijk nog geen snelheidssignaal in de ISO stekker

a. Links onder het dashboard bij de A-stijl vind je een witte 24 polige stekker. Draadkleur blauw
b. Aan de achterzijde van het instrumentenpaneel, de rechter blauwe stekker. Draadkleur blauw
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steur
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2011 12:21

Re: travelpilot E1 in gekochte auto

Bericht door steur »

Beste Gerritje, dank u wel voor uw antwoord. Het is ook gekkenwerk om een Cd nu nog te kopen voor die prijs maar uit uw antwoord begrijp ik dat een CD wel bij de radio is geleverd. Hij moet dus ergens toch bij die buurvrouw liggen en zal ik het weer aankaarten. Als de cd gevonden wordt kan ik het gaan gebruiken en zullen er verouderde benelux kaarten op staan. Toch heeft deze radio wel een voordeel, je ziet niet dat er navigatie in de radio zit. Veel nieuwe auto,s hebben dure navigatie af fabriek en die worden met bosjes gestolen omdat ze vaak ook zo mooi zichtbaar zijn. Niet handig dus. Soms zie ik wel een klepje er voor.

Toeval of niet vandaag heb ik het instrumentenpaneel er uit gehaald omdat er een paar verlichtinglampjes stuk waren. Daarbij zag ik dat ze VOOR de blauwe mulitisteker de draadboom hebben aangesneden en daar de blauwe draad hebben afgetakt voor het tachosignaal. Dat is dus de draad waar u het over heeft en hebben zij het daar gedaan en niet bij de multisteker links onder het dasboard dat u aangeeft. Dat heeft de toenmalige dealer dus gedaan. In elk geval is het nu duidelijk dat het toestel al een TMC heeft en ik een tmc zender moet gebruiken. Als de cd niet gevonden wordt dan kan ik inderdaad beter een los navigatiesysteem kopen dat goedkoper is. De ervaring heeft mij ook geleerd omdat niet zo snel te doen omdat men al gauw stopt met de kaartupdates om je zo snel mogelijk aan te zetten om je een nieuw apparaat te laten kopen. Dat is voor mij de enige reden om niet zo snel een nieuw apparaat aan te schaffen. Dat ze dit klanten- dus omzet kost- beginnen ze nu te snappen. In ieder geval hartelijk dank voor uw antwoord en laat ik het weten als de Cd toch nog gevonden wordt. Afz: Ed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
willem.l
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:41

Re: travelpilot E1 in gekochte auto

Bericht door willem.l »

Ik heb eventueel nog wel een cd van dat jaar voor je liggen.
willem2222@haalditweghotmail.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:23 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 477
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:24 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 634
  • mijn auto tomtom maakt veel fouten
    door 123 » 20 jul 2020 22:10 » in Peugeot
    Reacties: 0
    Weergaves: 473
  • carminat positie van de auto niet vindt meer bekend
    door oostland.jan69 » 23 apr 2016 14:48 » in Renault
    Reacties: 16
    Weergaves: 1865
  • travelpilot fx
    door holzmichel » 13 sep 2014 05:40 » in Ford
    Reacties: 1
    Weergaves: 1335
  • beeldscherm travelpilot DX-V
    door cmschalkwijk » 11 mei 2014 13:02 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 942

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”