Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Gebruikersavatar
djzantor
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:48

Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door djzantor »

Vraagje..
Ik ben in bezit van een ford focus uit 99 1.4 en heb hier een blaupunkt travelpilot DX ingebouwd.
Alles werkt naar behoren behalve (hoe raad je het) de navigatie. :?
Ik heb alles aangesloten volgens bijgeleverd schema dus ook het achteruitrij signaal en het tachosignaal.
Alleen als ik ga kalibreren blijft de balk in het scherm leeg staan (ook na 50 km gereden te hebben gereden).
Als ik mijn sensoren uitlees en ik rij zon 40 km per uur dan zie ik dat mijn tachopuls rond de 470 ligt (misschien is dit te laag) en als ik de auto in z'n achteruit zet zie je het pijltje naar beneden geslecteerd worden en als ik vooruit rij knipperen ze om en om (pijl naar boven en beneden).
Ik heb ook geprobeerd handmatig in te stellen dan moet je een aantal meters ingeven bijv, 300 en dan 300 meter rijden met een max snelheid van 30.
Vervolgens krijg ik de melding te lage puls. Als ik ga rijden zie ik mijn pulsen wel schommelen.
Deze heb ik overgens afgetakt achter mijn radio 18 pins blok groen/witte draad.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Greetz

p.s. zag net dat er ook een ford gedeelte is misschien beter daar kunnen plaatsen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door JW »

M'n complimenten :wink:

Ik zie vaak vragen/problemen langskomen die zoiets zijn van: help, hij doet het niet.
Dat is bij jou anders, je hebt al een heleboel in kaart gebracht.

Die puls lijkt wél de oorzaak van jouw probleem te zijn, en dat valt nog wat beter te inventariseren, denk ik zo.

Probeer eens een tabel te maken met opgave van dat puls getal bij verschillende snelheden.
Te beginnen bij 0 km/u, is 'ie dan altijd 0? Dat is essentieel, als je stilstaat moet dat getal onmiddellijk 0 zijn, dat mag niet nog even doorlopen.
Vervolgens bij 10 km/u, bij 20 , 40, 60, 80, 100, 120.... Hoe groot is dat puls getal dan, en loopt het evenredig op met je snelheid?
Als daar een afwijking in zit, zal het kalibreren nooit lukken, immers je TP-DX systeem weet dan niet waaróp hij moet kalibreren.

Eerst maar eens die getallen, dan kijken we verder.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
djzantor
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:48

Re: Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door djzantor »

ok daar gaat het al fout als ik stil sta is er al een puls aanwezig +- 450 ongeveer.
Als ik +-50 rij is het maar 470 ofzoiets (uit het hoofd wat ik tot nu toe heb gezien).
Zal morgen de echte cijfers noteren.

gr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door JW »

Da's inderdaad foute boel....

Die aftakking op de 18-polige stekker zou goed kunnen zijn, dat staat in elk geval voor de Focus 09/1998 genoteerd: Am Radio, am 18 PIN Stecker, PIN 6, Kabelfarbe: weiß/grün Klopt het dat die draad op pin 6 zit van die stekker?
Of zit er soms nog een andere draad die iets van wit/groen is op een andere positie?

Voor de Focus 1999 staat er in mijn gegevens: Radioschacht, schwarzer 6poliger Stecker, PIN 6, weiß-grün

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
djzantor
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:48

Re: Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door djzantor »

Vandaag weinig tijd gehad om het beter uit te zoeken ( had storingsdienst).
Ik heb wel uitgevonden dat mijn tacho signaal nu helemaal ontbrak (waarde 0).
Ik ga morgen mijn tacho ergens anders vandaan halen, vermoed namelijk een draad breuk.
Rechts onder mijn dashbordkastje kan ik ook een signaal pakken. Ik laat het morgenavond weten.

Groetjes Dennis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
djzantor
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:48

Re: Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door djzantor »

Update zoals beloofd,
Had inderdaad een kabelbreuk in mijn tachosignaal (Draad was klem komen te zitten, maarja wat wil je van orginele kabel ford naar iso (verloopkabel) met een parrot er tussen geknoopt een hoop draadjes).
Maar alles werkt nu naar behoren!!! :D

Voor de mensen die geintreseert zijn hoe een navi in te bouwen in een ford focus (hoeft niet perse een travelpilot dx te zijn kan ook een andere navi met tacho) hierbij een verslag hoe ik te werk ben gegaan.
Hieronder zie je de 18 pins radio aansluiting die in de zelfde kabelboom zit als de 2 radiostekkers, deze zit weggetaped met grijze (schuim isolatietape) van deze stekker moet je pin 6 hebben groen/witte draad. Op de stekker links onder.
Afbeelding
ALs deze niet aanwezig is zou je deze stekker kunnen opzoeken zit onder je dashbord kastje rechts.
Afbeelding
Achteruitsignaal heb ik rechtstreeks vanaf mijn achterlicht gepakt groen/zwarte kabel aan stekker achterlicht heb hier helaas geen foto van maar met een multimeter moet hier wel uit te komen zijn :wink: .
Vanaf de radioaansluiting van orgineel ford naar iso (verloopkabel) zaten de aansluitingen voor spanning e.d. al goed. De foto hieronder zie je de pen bezetting van de dx (vanaf achterop de stekker gezien dus waar de draden ingaan)
Afbeelding
De aansluitingen die grijs gemarkeerd zijn heb ik niets aan hoeven doen, met de standaard verloopkabel zaten deze aansluitingen al goed.
De overige aansluitingen dus mute (voor de parrot, tacho en achteruit) heb ik een iso stekker los gekocht en daar de pinnetjes uitgehaald om voor deze aansluitingen te gebruiken.

Radio erin en het zou moeten werken.
Om de travelpilot te kalibreren moet je de nav cd plaatsen---> de nav opstarten --->vervolgens terug gaan naar fm modus ------>menu---->installatie(deze is namelijk op slot in menu als je geen nav opgestart hebt) ----> kalibratie --->nieuwe installatie ----> vervolgens tussen de 5 en 15 km gaan rijden (dus niet 10 km per uur :wink: ) ---->bij status zie je de progresbar dan langzaam vollopen (bij mij na ongeveer 4km gereden te hebben) en vervolgens is deze dan klaar. Als de progresbar niet volloopt dan is je tacho signaal niet goed.
Hieronder foto progresbar
Afbeelding
Hieronder foto sensor test ook in je menu te vinden bij installatie
Afbeelding

Succes ermee!!
Groetjes Dennis

P.s. J.w. bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door JW »

Mooi dat je de fout gevonden hebt en dat het opgelost is :Yes:

Zo te zien zijn de aftakkingen goed gemaakt, niet met de beruchte scotchblokjes, beunblokjes dus. Deze zijn veel beter, bijna net zo goed als solderingen.

Veel plezier verder van en met je systeem :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Re: Ford Focus tachoprobleem focus 1999

Bericht door kobus1960 »

Mocht je een afstandsbediening aan het stuur hebben, die is ook aan te sluiten op het
systeem, op kamer C contact 1 + 2, werkt perfect. 8)
Afbeelding
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • ford focus
    door ronfr123 » 19 jun 2017 07:35 » in Ford
    Reacties: 0
    Weergaves: 915
  • Ford Grand C-Max
    door kikoek » 18 apr 2016 18:04 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 539
  • Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002
    door Timmmetje » 11 aug 2015 14:09 » in Ford
    Reacties: 7
    Weergaves: 2096
  • op zoek naar kopie cd voor Ford
    door hamster » 14 okt 2018 08:56 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 637

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”