Blaupunkt TravelPilot Rome NAV56E

SteveO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009 22:00

Blaupunkt TravelPilot Rome NAV56E

Bericht door SteveO »

Ik ben sinds kort overgestapt van een Travelpilot E2 naar een Travelpilot Rome NAV56E. Alles werkt prima, op het navigeren na.

Het komt mij gewoon veelste vaak voor dat het navigatiesysteem mijn positie kwijt is. Tijdens het niet-navigeren kan ik op een kaartje zien waar ik mij momenteel bevindt, maar na een paar minuten rijden is die helemaal de kluts kwijt, ben ik volgens hem in een dorp 3 km verderop en doet ie ook geen moeite om te kijken waar ik mij daadwerkelijk bevindt en dat te tonen.

Ook tijdens het navigeren heeft het navigatiesysteem moeite om mijn huidige positie te vinden. En heeft ie mijn positie toch uiteindelijk gevonden, dan wil het nog weleens voor komen dat ik bijvoorbeeld bij een kruispunt moet afslaan, dat het navigatiesysteem al denkt dat ik bij de kruispunt bent, terwijl ik nog wel ong. 200 meter moet afleggen voordat ik bij de kruispunt bent waardoor hij weer in de war vliegt, maar wel makkelijker weer mijn positie terugvindt.

Ik gebruik de meegeleverde GPS-antenne en ik heb het tacho signaal aangesloten op Pin 1 van ISO blok A en het systeem telt de pulsen ook. Dit was namelijk sowieso een vereiste bij de TravelPilot E2 die bovenstaande problemen nooit heeft vertoond en altijd nauwkeurig z'n werk deed.

Ik heb ook geprobeerd te navigeren en mijn tacho uit te schakelen in het optiemenu. Het schijnt wel beter te gaan, maar om nou zonder tachosignaal te rijden lijkt me ook geen verstandige optie, gezien de reacties van ervaren mede-forum leden en het soms moeilijk ontvangen van genoeg satellieten. Over het algemeen ontvang ik altijd wel rond de 6 satellieten.

Wat ik trouwens nog wel erbij wil vermelden, is dat ik voor mijn Travelpilot E2 een tachosignaal draadje heb laten monteren bij Auto-Elektronica van Doorn in Delfzijl en die hebben het systeem ook meteen voor mij gekalibreerd en sindsdien deed hij het altijd prima. Omdat dus het tachosignaal draadje al gemonteerd was heb ik de NAV56E zelf ingebouwd en de gyroscoop goed afgesteld. Vervolgens heb ik het systeem dus ook zelf gekalibreerd (Automatisch), maar ik heb soms het gevoel dat het daar misschien verkeerd gaat.. :oops:


Hebben jullie misschien enig idee/oplossing voor mijn probleem?

Edit: Ik gebruik momenteel de Travelpilot E Benelux 2008 CD, mocht dat relevant zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SteveO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009 22:00

Bericht door SteveO »

Volgens mij stel ik te moeilijke vragen.. :P

Ik ben ondertussen nog veelal met het systeem bezig geweest. Ik heb uiteindelijk maar een handmatige kalibratie uitgevoerd door exact 200 meter af te leggen met de auto met een snelheid van rond de 25 km/u. Sindsdien heb ik wel enig vorm van verbetering gezien en bij een satellietontvangst van beneden de 4 satellieten, werkt de snelheidsignaal nu wel nauwkeuriger.

Toch lig ik heel af en toe nog wel off-road. En ik denk dat ik dit komt door te weinig GPS-ontvangst (2 a 3 satellieten, dus geen goeie positieberekening), en dat de snelheidsignaal soms te enthousiast bezig is en mij soms iets te ver naar voren schat om het maar te noemen. Dus volgens de map nader ik een bocht over 50 meter, maar in werkelijkheid neem ik de bocht pas na 80 meter.

Overigens heb ik gelukkig niet heel veel last van slecht GPS-ontvangst. Gemiddeld ontvang ik zo'n 6-8 satellieten, alleen in het dorp waar ik woon, zijn het er meestal maar 2-3 satellieten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dit nu zo lezende, ik was er even een paar weken tussenuit, vraag ik me af of de fout kan zitten in de NAV zelf. Is dat een gloednieuw toestel, of is 'ie eerder gebruikt?
Kennelijk wordt de puls niet goed verwerkt, en dat kan zitten in de puls zelf, of in het toestel.

Vervolg vraag: in welke auto heb je 'm ingebouwd? Sommige auto's hebben last van een "vervuilde puls", en daar is de ene navi gevoeliger voor dan de andere.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SteveO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009 22:00

Bericht door SteveO »

Hij is eerder gebruikt. Ik heb hem overgekocht van iemand anders. Ik had voorheen een Travelpilot E2 die het altijd prima deed.

Ik heb hem ingebouwd in mijn Subaru Impreza 1.6 LX uit 1994. Pulsdraadje word getapt vanaf de ECU onder het voeten ruimte van de bijrijder naar pin 1 van ISO blok A. Achteruitrijsignaal met massa verbonden. Dit heeft een bedrijfje voor mij gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Kun je checken of die "aftakking" wel goed gemaakt is? Niet met een "beunblokje" maar netjes gesoldeerd en af-geïsoleerd...
Volgens mijn gegevens zou 'ie te vinden moeten zijn op: Kabelfarbe: grün/schwarz. Fußraum Beifahrerseite, am Motor-steuergerät, mittlerer, gelber 16 Pin Stecker, Pin 1.

Is er in het menu van de NAV een punt waar je kunt checken of de puls wel goed doorkomt, of 'ie NUL is als je stilstaat en verder lineair oploopt met de snelheid op je meter?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SteveO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009 22:00

Bericht door SteveO »

De pulsen worden netjes geteld zodra ik begin te rijden. Een getal van 4 cijfers verandert zich elke keer, als ik sneller ga, telt ie ook veel meer pulsen tegelijk.

Het bedrijf waar ik het liet doen, zei ook dat ze het gingen solderen en isoleren en geen kroonsteentjes of dergelijke. Toen ik deze navigatie ging inbouwen was het ook te zien dat de bekabeling netjes is gemonteerd en gesoldeerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Kun je een lijstje maken van die pulsgetallen, gerelateerd aan de snelheid die je rijdt op de teller?
Dus hoeveel pulsen staan daar als je 10 km/h rijdt, bij 20, bij 30, bij 50, bij 80? En staat 'ie onmiddellijk op NUL als je stopt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SteveO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009 22:00

Bericht door SteveO »

Hmm dat word lastig. Bij mijn systeem word het namelijk anders geteld.

Bij mij zie je gewoon een getal van 4 cijfers wat zich steeds verder optelt. Dus om ruwweg een voorbeeld te noemen: 1498, 1567, 1680, 1810, 1950 ... en zo blijft ie doortellen tot ie bij 9999 is en dan begint ie waarschijnlijk weer bij 0. En als je stilstaat, dan houd het tellen op en zie je gewoon het getal in beeld waar hij momenteel is met tellen. En volgens mij, als je harder rijdt, word de optellingen groter (komt er dus meer verschil tussen de getallen).

En het schijnt ook dat als de puls niet goed werkt, er standaard '5528' in beeld staat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat wordt inderdaad lastig, maar niet onmogelijk, denk ik.
Wat je zou kunnen doen is checken hoe lang 'ie er bij een bepaalde snelheid over doet om van 0 naar 9999 te gaan. En dat herhalen bij enige snelheden. Daaruit blijkt dan of de puls lineair oploopt me tde snelheid.

Ik heb nog even viewtopic.php?t=8153 gelezen, maar als jij inderdaad de 2008 versie van de E-Benelux gebruikt zou daar geen reden mogen zitten voor het rare gedrag van jouw NAV.

Oftewel, je zult toch via wat tests moeten uitvinden wat de oorzaak is van dit vreemde gedrag.
Als de puls helemaal goed blijkt te zijn, moet je het gaan zoeken in de NAV zelf.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • travelpilot fx
    door holzmichel » 13 sep 2014 05:40 » in Ford
    Reacties: 1
    Weergaves: 1335
  • beeldscherm travelpilot DX-V
    door cmschalkwijk » 11 mei 2014 13:02 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 942
  • Blaupunkt FX SD kaart ruilen
    door FOCUSopFORD » 11 jun 2015 22:45 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 756

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”