Wel of niet een Cascade 7944?

ReMu
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2009 22:57

Wel of niet een Cascade 7944?

Bericht door ReMu »

Hallo mede navigatie gebruikers,

Al een tijdje ben ik opzoek naar een leuk inbouw navigatie systeem voor mijn Golf Plus (bj. 2009)

Na lang het forum doorgelezen te hebben is, zoals ik het nu zie, mijn keuze gevallen op de
cascade 7944. De gewone variant, en in dit geval niet de pro uitvoering.
De pro uitvoering heeft nog wat meer telematica aan boord, en ik weet niet of ik die middelen wel zal gebruiken.

Eigenlijk zou ik het liefste een 2din systeem nemen, maar ik heb geen zin om het dievengilde te spekken.
Diverse forums met berichten over gestolen RNS510 systemen e.d. daar wordt je niet vrolijk van.
Het is eigenlijk te zot voor worden, dat je er bij voorbaat al van uit (moet) kunt gaan dat je mooie dure systeem ongewild meegenomen wordt.
Ik vermoed dan een 2din van Kenwood of Pioneer ook niet veel uit zal maken voor het dievengilde.

Mijn vorige navigatie systeem zat in de Toyota en was een TNS 300/310 systeem. Een prima systeem, en nagenoeg altijd betrouwbaar.
Dit systeem ging met aanwijzingen over de linker speakerbox, terwijl de muziek over de andere boxen gewoon doorspeelde. Ook de gesproken aanwijzingen, bijv. “Neem afslag Den-Haag Zuid” was erg prettig.
Daar dit systeem een gewoon monochroom scherm had, met kleine plattegronden, en Pijl aanwijzingen, zal de Becker hier niet voor onder doen denk ik.

Na alles doorgespit te hebben, zijn er toch nog wat vragen.
Heeft iemand een antwoord op de volgende punten:
•Heeft de Cascade ook gesproken aanwijzigen zoals: “Neem afslag Den-Haag Zuid” of is het gewoon als een TomTom, “neem de afslag”?

•Speelt de muziek gewoon door op een andere speaker, als de Cascade een aanwijzing geeft, of wordt alles gemuted?

•Is de Cascade eenvoudig in te bouwen in een Golf Plus (bj. 2009)
Er zit nu zo’n standaard Volkswagen Din aansluiting, en ik heb wel een verloop naar een DIN2ISO o.i.d. waar nu tijdelijk een gewone radio/cd speler op aangesloten zit.

•Zit er op de standaard Volkswagen Din aansluiting al een Can-bus aansluiting? Waar dan de snelheidspuls e.d. vanaf te halen is?

•Is er een reden om de Cascade niet aan te schaffen? (bijv. voor de display weergave, dure updates, enz.)

Bij de plaatselijke leverancier heb ik onlangs vernomen dat de Cascade niet leverbaar was, omdat deze technieken van Siemens gebruikt zou hebben, zonder goedkeuring. Echter kan ik hier niet over terugvinden op het internet. Weet dus niet of voor de Pro versie is of ook voor de gewone versie.
Maar als ik diverse shops op internet langs ga, dan zie ik dat de gewone cascade over het algemeen gewoon te koop is, en de pro wat langer duurt voordat ze die kunnen leveren.
Weet iemand hier iets meer over?

Graag verneem ik jullie reacties en hoor ik graag wat gebruikers ervaringen?

Alvast bedankt voor jullie medewerking

Groeten René M.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Hallo René,

Ik rijd al weer bijna 2 jaar tevreden rond met mijn Becker Cascade navi, in mijn Golf V. Ik ben erg tevreden over het systeem, de geluidskwaliteit is perfect, mp3'tjes draaien gaat uitstekend en de ingebouwde bluetooth carkit is van zeer goede kwaliteit.

Met betrekking tot je vragen:
- Het systeem geeft geen gesproken melding van de afslag die je moet nemen, maar geeft wel duidelijke algemene aanwijzingen ('over 3km rechts aanhouden', 'over 300 meter rechts afslaan', 'nu rechts afslaan en daarna links aanhouden de parallelbaan blijven volgen' etc.). Tevens wordt meestal op het display het afritnummer en de naam van de afrit (bv. Den Haag centraal, 31) weergegeven, en laat het display een animatie van de afrit zien. Daardoor zie je makkelijk of je na het verlaten van de snelweg pas de tweede afslag op de uitvoegstrook moet nemen. Dit bevalt mij erg goed, en ik heb ook nooit problemen met het vinden van de juiste afslag.

-Muziek speelt bij meldingen door, maar wordt gedempt (niet helemaal uit), mp3 en cd gaat op pauze als je aan het bellen bent.

-Aansluiten in de Golf gaat prima, je hebt twee opties: de dealer de benodigde aansluitingen weg laten halen uit de zekeringenkast en de achter de snelheidsmeter, of kiezen voor een canbusadapter. De laatste is de duurdere optie, maar voorkomt dat ze in de bekabeling van je auto gaan aftakken etc. Een canbusadapter kan de digitale signalen van de auto omzetten naar analoge signalen waar je navi mee aan de slag kan. Je moet dan denken aan verlichtingssignaal (daardoor wordt het 'ON' knopje verlicht als de radio uitstaat en de lampen aan), achteruitrijsignaal, en snelheidssignaal. De navigatieantenne heb ik vooraan op mijn dashboard gezet, omdat deze onder het dashboard te lang nodig had om satalieten te vinden (werkt wel, maar vooral na het verlaten van parkeergarages was hij lang de weg kwijt). Verder is het inbouwen precies even makkelijk / moeilijk als een normale 1 dins autoradio, ik heb het helemaal zelf gedaan (met canbusadapter).

Redenen om de Cascade niet aan te schaffen? Ehm, deze misschien:
-Geen kaartweergave, geen probleem voor mij, maar sommige mensen vinden het erg belangrijk.
-Niet het bling bling gehalte van een Pioneer fullmap navi (juist een reden voor mijn om voor deze te kiezen, het ontwerp past prima bij het VW dash)
-Bij navigeren en bellen tegenlijk tettert de navigatiedame lekker door je gesprekken heen, de andere kant hoort hier niets van maar het kan wel storend zijn. Ik zet dus dan altijd even handmatig de stembegeleiding uit.
-Updates zijn duur, ik rij nog met de 2005/2006 kaart van versie 3, en heb nooit last van verouderde gegevens (soms moet je even flexibel zijn als de navi de weg kwijt wordt, maar met 60.000km per jaar heb ik er zelden echt 'last' van).
-De rubbercoating van het knopje om het (erg kleine) frontje te verwijderen slijt belachelijk snel af, dat ziet er niet zo mooi uit.

Succes, en als je nog vragen hebt of graag wat foto's ziet hoor ik het wel...

Rick
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De navigatieantenne heb ik vooraan op mijn dashboard gezet, omdat deze onder het dashboard te lang nodig had om satalieten te vinden (werkt wel, maar vooral na het verlaten van parkeergarages was hij lang de weg kwijt)
Keurig verslag waarbij mij toch de vraag rijst of er niet iets mis is!
Immers dit toestel werkt met puls en gyro en bij het uitschakelen van de ontsteking wordt de huidige positie opgeslagen. Bij het aanzetten is er dan wel geen of weinig satellietontvangst maar daar behoor je totaal geen last van te ondervinden omdat je vanaf de huidige positie dmv puls en gyro onmiddellijk op weg kunt en misschien wel tientallen kilometers zonder satellietontvangst kunt navigeren
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Prima verhaal inderdaad, zó uitvoerig en goed geschreven lees ik ze graag :D

Dat puntje satellietontvangst waar Gerritje ook aan refereert. Dat zou alleen een probleem mogen opleveren als je vanuit een parkeergarage weer de weg opgaat. Immers dan is je positie niet goed opgeslagen, en met al die draaiingen in de overdekte parking is het systeem z'n positie wel kwijt geraakt.
Datzelfde gebeurt als je met een pont een rivier bent overgestoken en, zoals het hoort :idea: daarbij de motor uitgeschakeld had. Dan is 'ie z'n positie kwijt, en dan kan het even duren voordat 'ie z'n positie weer teruggevonden heeft.
Wanneer het niet fout mag gaan is als je door een tunnel rijdt. Met een goed gekalibreerd systeem zal de Cascade gewoon z'n weg vervolgen, in de tunnel en daarna.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Dat was precies het probleem, als je in een parkeergarage (off road) veel rond gereden had dan duurde het soms enkele minuten voor de navigatie dat weer gecorrigeerd had aan de hand van het GPS signaal. Nu ik de antenne op het dashboard heb zitten heb ik (ook na een parkeergarage) binnen 10 seconden ontvangst en weet de navigatie meteen waar je bent.

Overigens had ik de antenne bij mijn Golf onder het bovenste ventilatierooster zitten, wellicht dat dat rooster te veel afdekt. De ontvangst was na verloop van tijd altijd goed, alleen duurde het wat langer voor hij de satalieten gevonden had. Wellicht had ik dat probleem niet gehad bij plaatsing op een andere plek onder het dashboard.

In tunnels, tussen hoge gebouwen en onder dik bebladerde bomen heb ik overigens nooit problemen, dat loopt (zoals het inderdaad ook hoort) altijd uitstekend door.
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Dat zou alleen een probleem mogen opleveren als je vanuit een parkeergarage weer de weg opgaat. Immers dan is je positie niet goed opgeslagen, en met al die draaiingen in de overdekte parking is het systeem z'n positie wel kwijt geraakt.
Wie raakt hier nu eigenlijk de weg kwijt? :wink:
Laatste GPS/berekende positie bij de slagboom van de parkeergarage. We gaan 7 rondjes draaien om op parkeerdek 3 B uit te komen. Waarom zouden puls en gyro bij de veronderstelde afwezigheid van GPS signaal nu ineens niet meer in staat zijn om de afgelegde weg en de parkeerpositie te berekenen ?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Tsja, helaas snapt het systeem niet dat je in een garage zit en gaat dus lustig op zoek naar straten die passen bij de herhaaldelijke bochten (zeker wanneer je een aantal etages omhoog rijdt)... Wellicht technisch op te lossen met een 'parkeergaragedetectie', voor zo ver er nog niemand eerder op was gekomen (ik kan het TM trademark logo even niet vinden, maar ik denk dat ik snel een patent aan ga vragen :D ).

Doet overigens niets af aan de kwaliteit van het systeem, ik zou hem zo weer kopen...
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

FF serieus: een reden zou kunnen zijn dat het systeem, bij al die bochten die NIET overeenkomen met de kaart, gaat denken dat er iets mis is met de kalibratie.
Dan gaat 'ie op zoek naar het GPS signaal om te proberen de goede positie te vinden, om van daaruit een nieuwe kalibratie te maken. Dat lukt uiteraard niet, en dus is 'ie z'n positie kwijt, en dat is óók zo als je de garage verlaat.
Is deze redenering plausibel?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Misschien dat er verschillende uitleg mogelijk is maar die enkele keer dat ik bij mijn ex-baas in Rotterdam of in een andere parkeergarage op verdieping 8 was, wist mijn VDODayton nog steeds precies waar ik was, ook als ik weer vertrek. En dat geldt ook als ik hier in het winkelcentrum in de garage rondjes rij om een plaatsje te vinden
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat doet mijn VDO MS5500 dan ook niet zó als jij dat omschrijft.
Als ik, onderweg naar huis dat ik als eindbestemming ingegeven heb, eerst de parkeergarage van CityPlaza in N'gein inrij, daar even ben en vervolgens me naar huis wil laten navigeren (hoe verzint een mens het :wink: ), moet het systeem eerst opzoeken waar ik me nou eigenlijk bevind. En pas enige tijd ná het verlaten van de garage heeft 'ie dat in de gaten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het wonderlijke is ook dat in genoemde gevallen er geen waarschuwing te zien of horen was mbt "niet gedigitaliseerd gebied". Anderzijds, was het wel in situaties dat de begeleiding niet actief was
Zijn sommige parkeergarages dan toch "in kaart gebracht"?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat zou kunnen.
Maar een andere mogelijkheid is dat ik in die gevallen bij CityPlaza een andere toegang gebruik dan de uitrit die ik later gebruik. Ik ga er dan aan de Noordkant in, en aan de Zuidkant weer uit.
En dan ligt het wellicht anders dan bij een garage met dezelfde in- en uitgang.

Groet,
JW

PS Wel lekker OT :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ReMu
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2009 22:57

Bericht door ReMu »

Wederom hallo en sorry voor de late reactie :oops:

@ Roever (Rick),
Bedankt voor je uitgebreide reactie, dit geeft een goed beeld van de werking van het systeem.
Voor zover ik nu kan beoordelen, zijn er voor geen ergenissen, (elk systeem heeft immers wel iets pos. en neg.)

Wat betreft de elektrische aansluitingen, ik was ervan uitgegaan, dat er op de Quadlock connector al diverse aansluitingen zouden zitten (zoals een geschakelde en constante plus, en een snelheidspuls enz.). Uitgaande van het feit, dat als ik een RNS510 zou aansluiten, plug en play, deze van die Quadlock gebruik zou maken.
De verkoper sprak destijds wel over een Can-bus aansluiting, dat deze ook aangesloten moest worden.
Zoals ik nu lees op diverse berichten/forums, heb ik kennelijk een beperkte Quadlock connector, en red ik het dus niet met mijn al aanwezige verloopkabel van Quadlock naar Iso.
Geen probleem lijkt mij, en het is dan inderdaad gewoon aan te raden om een goede Can-bus aansluiting te laten monteren. Deze bevat dan immers alle signalen welke nodig zijn voor een dergelijk navigatie systeem.
Een en ander zal ik toch door een inbouw station laten doen vermoed ik zelf.

De GPS antenne wil ik echt ergens onder mijn dashboard hebben, daar ik het niet mooi vind om knobbel op de bovenkant te hebben liggen :)
Volgens de beschrijving moet deze kennelijk inzicht zitten.
Zou het echt grote problemen opleveren als deze ergens onder het dashboard zit, en dan zo dat deze niet wordt tegengehouden door metalen onderdelen :?:

Reden om de cascade niet te nemen zouden kunnen zijn:
- GPS antenne bovenop het dashboard
- wellicht het rubberen knopje van het frontje
- Dure updates (immers reed ik met de toyota ook lang door met kaarten van 2003, en heb daar ook nooit echt grote hinder van ondervonden)

Rick, nogmaals dank voor je uitgebreide verslag! wellicht dat ik in een later stadium om nog een paar foto's vraag?

@ allemaal:

- Als ik het goed begrepen heb, zou een can-bus aansluiting voor alle benodigden pulsen en geschakelde plussen e.d. moeten zorgen?
- Mijn huidige Quadlock connector maar beperkt is met betreffende aansluitingen?
- Alle overige punten in dit subject (OT) zouden nagenoeg niet mogen voorkomen bij een correctie installatie van het apparaat?

Allen bedankt voor de nuttige informatie!

Groeten René

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Kort en goed komt het er op neer dat je de antenne gewoon onder je dashboard (bijv bovenop de klokunit) kunt plakken. Prima ontvangst onder alle omstandigheden.
Een CAN bus adapter is feilloos mbt de verzorging van alle signalen. Natuurlijk kun je ook de diverse signalen zelf (laten) aftakken maar zeker bij een inbouwstation zou ik daar enige reserves bij hebben gezien de vele berichten over knoeiwerk met een hoofdletter K.
De VW dealer verkoopt deze adapters ook kant en klaar en dan weet je tenminste dat je een door VW zelf gebruikt onderdeel hebt hoewel misschien ietsje duurder.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roever
Average Member
Average Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 feb 2006 17:48

Bericht door roever »

Ik zou inderdaad ook kiezen voor een canbus adapter, je bent in een keer klaar en het werkt inderdaad altijd gewoon goed.

De antenne onder het dashboard zal waarschijnlijk geen problemen opleveren. Bij mij is de plaats onder het dashboard waarschijnlijk niet zo gelukkig geweest, en ik heb nooit verder geexperimenteerd met andere inbouwplaatsen (ik vind het niet zo'n probleem om de antenne op het dashboard te hebben liggen). Als je de inbouw over laat aan een erkende inbouwer zal die zeker weten waar de antenne het beste geplaatst kan worden (ik heb de inbouw zelf gedaan met 'trial and error').

De problemen die verder beschreven zijn zul je bij een correcte inbouw niet gaan ervaren. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Verder is het, zoals aangeboden, geen probleem om een paar foto's van het systeem te maken, laat maar weten als je daar behoefte aan hebt.
Golf V TDI Comfortline 2006 > Navigatie en Entertainment door Becker Cascade 7944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Becker Cascade 7944 navigatie bijwerken
    door SabineGaag » 09 dec 2018 16:01 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 1041

Terug naar “Vaste Becker systemen”