Becker TP 4730 in Ford Mondeo

Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Becker TP 4730 in Ford Mondeo

Bericht door Mikkem »

Ik ben van plan om een Becker Traffic Pro BE4730 te kopen, met wisselaar. Dit ter vervanging van het VNR9000 systeem dat origineel in 2003 in mijn auto gebouwd is, maar waar geen updates voor zijn of komen.

Nu heb ik de volgende vragen:
1.Is er iets bekend over het blijven leveren van kaarten door Becker voor oudere systemen?
2.De Mondeo heeft (standaard Ford) stuurbediening voor de huidige radio. Is deze ook werkend te krijgen voor de Becker (de 4730 is een voor Ford aangepaste 4720 als ik het goed begrepen heb).
3.Andere zaken die ik in de gaten moet houden of waar ik aan moet denken voor ik de koop sluit?

Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden!

Mikkem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De TP LS 4730 (OEM Ford) is een al wat ouder toestel. Stel je dus bij een eventuele aankoop goed op de hoogte van de staat waarin hij verkeert, met name of de navigatie-CD's nog goed gelezen worden.

Becker ondersteunt de TP LS nog gewoon, verwacht wordt dat dezer dagen de versie 10 verschijnt als opvolger van de 9.

Of je op een of andere manier de stuurwielbediening van jouw Ford kunt blijven gebruiken, helaas, dat weet ik niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoewel de Cascade en de Indianapolis modernere systemen zijn zie ik, gezien de aangekondigde versie 10.0 voor de TP, nog niet direct problemen met de levering van software.
Ik neem aan dat je dit toestel 2e hands hebt kunnen kopen en dan kan de investering nog lonend zijn.

Een ander probleem zul je ondervinden mbt het aansluiten. De VNR9000 heeft voorzover ik heb begrepen een geheel eigen manier van bedraden die met geen enkel ander systeem overeenkomt. Hier zul je desnoods hulp van de garage voor nodig hebben en anders om moeten zien naar een passende adapter van Ford naar ISO. Ook de luidsprekerpluggen schijnen anders te zijn.

Er zijn voor Becker stuurwielbedieningsadapters te koop maar voor de Mondeo pas vanaf model 2003 en dan is er nog verschil tussen de Quadlock en de 17 polige aansluiting (dat is die afwijkende stekker!)
http://www.caraudio24.de/zubehoer/lenkr ... /index.htm
Als je zo ver bent zouden we een paar foto's van deze modificatie en de aanwezige bedrading op prijs stellen. Succes!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Bedankt voor de antwoorden tot zover.

Het is inderdaad een tweedehands systeem van een paar jaar oud, maar wel in goede staat. Geen display / pixel probleem en cd's worden goed gelezen.

Met het verloopstuk van 1,7 Din naar 1 Din worden kabels meegeleverd van Ford naar Iso (inclusief luidsprekerkabels), dus dat zou goed moeten kunnen gaan zonder verder geknutseld. Maar goed ook, want ik ben niet handig.

Mijn Mondeo is van januari 2003 en die adapter zal dus niet gaan (ook vrij duur trouwens). Helaas, dan maar geen stuurbediening. Was leuk als het gewerkt had.

In een oud topic las ik iets terug over de software, dat als Becker die niet meer levert andere leveranciers dat dan misschien wel doen. Wat mij betreft is het al heel wat als ik kaarten van het heden heb, dat is al een flinke vooruitgang. Bij het systeem zit versie 9, de laatste dus. Kan ik weer even vooruit!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat klinkt allemaal heel erg positief en bevestigt mijn "vermoeden" van te verwachten problemen die echter op deze wijze fraai kunnen worden omzeild.
Als de versie 10 komt kun je weer een hele tijd vooruit, maar de 9.0 is van begin 2006 dus nog actueel.
Die berichten over andere fabrikanten die de zaak zouden voortzetten is mij niet bekend en kun je gevoeglijk uit je geheugen schrappen. Er is een mogelijkheid dat de Pioneer Software voor de ANH-P9R,waarvan de CNCD 60 de actuele is, ook zou kunnen functioneren in de TP. Ik durf het niet met zekerheid te stellen. Andersom werkt het wel, dus als je deze software kwijt wilt kun je ook zo'n Pioneer-gebruiker tot je potentiële klanten rekenen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Gerritje schreef:Dat klinkt allemaal heel erg positief en bevestigt mijn "vermoeden" van te verwachten problemen die echter op deze wijze fraai kunnen worden omzeild.
Wat bedoel je hier mee?


Ik ben nog erg in twijfel over de aankoop van het systeem. Alternatief is het kopen van een Blaupunkt RNS2 systeem zoals geleverd in (onder andere) de laatste Focussen van het eerste type (Futura's) met DX kaarten. Een dergelijk systeem kan ik als het goed is zo in het gat van de VNR9000 laten zakken. Ik kan de volgende voor- en nadelen bedenken. Kan iemand daar nog iets aan toevoegen?

Voordelen Becker:
De aankoop van de Becker kost me uiteindelijk niets of levert zelfs iets op. De Blaupunkt moet geld bij.
Becker kan bediend worden tijdens het rijden (door bijrijder natuurlijk :roll: ).
Meer mogelijkheden dan het Blaupunkt systeem.

Voordelen Blaupunkt:
De Blaupunkt is een 1,7 DIN systeem, dus geen opvulstukje nodig (fraaier).
Bij de Blaupunkt blijft de stuurbediening gehandhaafd.
Blaupunkt is van 2003 (Becker van 2001).

Gemeenschappelijke zaken:
Beide hebben een klein schermpje met pijlen, alleen anders ingedeeld.
Voor beide systemen worden nog nieuwe kaarten gemaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik bedoel daarmee dat het fraai is dat met het verloopstuk alle kabels worden meegeleverd. Perfect.
En de keuze tussen Becker en Blaupunkt is eenvoudig. Vergeet die genoemde apparaten van de reeds volledig achterhaalde DX serie. De E serie is de enige die ook hoofdwegen Europa op de CD heeft staan.
Becker heeft een veel betere naam in navigatieland de de vrienden van BP. En kijk ook eens naar de kosten van kaartupdates. Dan wint Becker definitief!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

OK, heel duidelijk advies. Dat de DX niet de modernste is dat wist ik, maar dacht dat dat eigenlijk ook wel voor de oudere series van Becker gold.

Wat ben je trouwens ontzettend snel met reageren!
Bedankt tot zover. Heb nog een vraagje tot slot: de signalen van achteruitrijden en snelheid, zijn dat aparte draden / stekkers, of zitten die geintegreerd in de Iso stekkers (anders geformuleerd: is dat plug & play, of loop ik kans van alles aan te moeten - laten - leggen? De inbouwhandleiding (gedownload van de Becker site) begrijp ik niet helemaal op dat punt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mikkem schreef:OK, heel duidelijk advies. Dat de DX niet de modernste is dat wist ik, maar dacht dat dat eigenlijk ook wel voor de oudere series van Becker gold.

Wat ben je trouwens ontzettend snel met reageren!
Bedankt tot zover. Heb nog een vraagje tot slot: de signalen van achteruitrijden en snelheid, zijn dat aparte draden / stekkers, of zitten die geintegreerd in de Iso stekkers (anders geformuleerd: is dat plug & play, of loop ik kans van alles aan te moeten - laten - leggen? De inbouwhandleiding (gedownload van de Becker site) begrijp ik niet helemaal op dat punt.
Dat klopt. De Blaupunkt DX serie is qua snelheid te vergelijken met de Becker 47XX serie, de TP "LS" dus.
Persoonlijk zou mijn keus ook de Becker 4730 zijn in jouw situatie, er even van uitgaand dat 'ie in goede staat verkeert, we spraken daar al eerder over. Want een revisie is geen kleinigheidje in €€, daarvoor koop je een leuk ander toestel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Het Blaupunkt systeem (exact dezelfde) heb ik in mijn vorige auto gehad, en dat beviel qua snelheid prima. Het mag altijd sneller natuurlijk, maar noodzaak is anders.

De VNR9000 is trager, die zit af en toe tegen het randje aan. Bij herberekenen is het prettig als de nieuwe info er is voor je de afrit / het kruispunt voorbij bent. Maar die traagheid ligt geloof ik niet zozeer aan de processor maar aan het oog van de laser dat wat stoffig is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Heb nog een vraagje tot slot: de signalen van achteruitrijden en snelheid, zijn dat aparte draden / stekkers, of zitten die geintegreerd in de Iso stekkers (anders geformuleerd: is dat plug & play, of loop ik kans van alles aan te moeten - laten - leggen? De inbouwhandleiding (gedownload van de Becker site) begrijp ik niet helemaal op dat punt.
Dat zijn (uiteraard) aparte draden. Het snelheidsignaal is aantal pulsjes per wielomwenteling en het achteruitrijsignaal is gewwon een schakeleaar waar in stand achteruit 12 volt wordt doorgeschakeld.
Of deze draden standaard aanwezig zijn in de bedradingsset die je bij de ombouwset koopt kan ik niet beoordelen. Het zou me niets verbazen als het achteruitrijsignaal hier niet bij aanwezig is.
Sluit dit echter vooral wel aan en ga niet experimenteren om te zien of het zonder ook wekrt. Je kunt ons echt geloven mbt de noodzaak van aansluiting, wat andere forummers of inbouwers je ook proberen wijs te maken.
Speciaal bij de laatste categorie hebben we zeker de laatste tijd al een flink aantal schandalige ervaringen kunnen noteren.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Heb ondertussen begrepen dat de signalen voor achteruitrijden en snelheid via het kastje van de stuurbediening binnen komen. Kwestie van afknippen (Slik...) dus.


Gisteravond een systeem gekocht; een Becker DTM High Speed 7915 met de 7860 wisselaar. Nu nog een vrijwilliger vinden om het in te bouwen.

Gerritje en JW, bedankt voor de adviezen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Puls en achteruit signaal komen inderdaad binnen via dezelfde stekker waar de stuurbediening mee
aangesloten zit.
Puls is groen/wit. achteruit zit in 1 van de 2 groenzwarte draden onderop dezelfde stekker.
In dit geval even via contact en achteruit meten.
Voor de 2 grote ford stekkers is een iso adapter te koop, 15 eurie's, maar die heb je al zag ik.
Voor de kleine stekker met SB, puls en achteruit signaal wordt het knippen en even netjes solderen. :shock:
Laat de afgeknipte gedeeltes wel zolang dat de zaak te herstellen is bij bijvoorbeeld verkoop voertuig.
Die betreffende stekker kost een veelvoud van de iso adapter 8)
Overgens zijn er bij de meeste automateriaalzaken inzetstukjes te koop voor isostekkers.
Dat wil zeggen extra aansluiting voorzien van 20 cm kabel.
Op die manier is ook je becker heel clean aan te sluiten. :lol:
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Goede info van die kleuren Kobus, zo wordt het aansluiten steeds een stukje makkelijker!

Ben benieuwd hoeveel beter de Becker bevalt dan de VNR9000 doet (hoewel deze me gisteren toch netjes naar zijn opvolger bracht :D ).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Gerritje schreef: Of deze draden standaard aanwezig zijn in de bedradingsset die je bij de ombouwset koopt kan ik niet beoordelen. Het zou me niets verbazen als het achteruitrijsignaal hier niet bij aanwezig is.
Sluit dit echter vooral wel aan en ga niet experimenteren om te zien of het zonder ook wekrt. Je kunt ons echt geloven mbt de noodzaak van aansluiting, wat andere forummers of inbouwers je ook proberen wijs te maken.
Speciaal bij de laatste categorie hebben we zeker de laatste tijd al een flink aantal schandalige ervaringen kunnen noteren.
Het achteruitrijsignaal blijkt niet aanwezig te zijn, het snelheidssignaal wel. De kleuren die Kobus noemt zijn (neem ik aan) voor de Focus, bij de Mondeo werkt het weer anders.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Dan ben je al een eind op weg toch?
Even achteruitsignaal zoeken in een achterlichtunit, de kleur met name.
Of draad naar voren trekken of kijken waar de gebundelde kabel richting zekeringkast gaat en
daar even aftakken. Zoals geschreven, wel aansluiten voor een perfect resultaat. 8)
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Goed, weer een avondje knutselen verder.

Het snelheidssignaal is gevonden en aangesloten. Na aanzetten van het systeem volgde er (helaas?) geen kalibratie. De straataanduiding was echter wel goed.
Kan de kalibratie handmatig opgestart worden? In de gebruiksaanwijzing staat wel een servicemenu vernoemd, maar geen opties daarbinnen. In andere topics zie ik wel verwijzingen naar de mogelijkheid om dit handmatig te doen bij modellen van Becker.

Het achteruitrijsignaal moet nog geregeld worden. Daar heb ik hulp bij nodig van iemand op wie ik een paar dagen moet wachten. In een tip & tricks topic over dat signaal lees ik dat bij het niet aansluiten van deze draad, het aansluitpunt aan massa gelegd moet worden ("als je dat niet doet gaat er nog veel meer mis").
Dat laatste heb ik dus niet gedaan (lees dit vanochtend pas). Bij gebruik van de navigatie wordt me continue verteld dat ik moet keren, en elke afstandsaanduiding loopt OP in plaats van AF bij het naderen van de volgende te nemen afslag. Alsof ik achteruit rij dus.

Ik besef dat ik een open deur intrap, maar is dit een van de bedoelde bij-effecten van het niet aan achteruitrijlicht (of massa) aansluiten van dit contactpunt in de iso-stekker?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Hmmm, net een deel van het antwoord gevonden. In de INBOUWhandleiding staat een stuk over kalibratie; bij het overzetten van de ene auto naar de andere moet dit inderdaad handmatig opgestart worden (en hoe dat moet staat er ook bij).

Tekst is nogal omslachtig opgezet, moet nogal veel invoeren (bandenmaat, slijtage, inbouwhoek radio?). 't Zal in ieder geval helpen denk ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mikkem schreef:Hmmm, net een deel van het antwoord gevonden. In de INBOUWhandleiding staat een stuk over kalibratie; bij het overzetten van de ene auto naar de andere moet dit inderdaad handmatig opgestart worden (en hoe dat moet staat er ook bij).

Tekst is nogal omslachtig opgezet, moet nogal veel invoeren (bandenmaat, slijtage, inbouwhoek radio?). 't Zal in ieder geval helpen denk ik.
In mijn herinnering staat daar ook te lezen dat je de kalibratie automatisch kunt doen, maar dat je, ná overbouw wel eerst de oude kalibratie moet wissen.
Klopt dat?
Zo ja, dan is dát de aangewezen methode.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Dat je de oude moet wissen na ombouw staat er inderdaad, hoe daarna de nieuwe kalibratie gaat staat er eigenlijk niet, er staat wel uitgelegd hoe je handmatig kunt doen.
Dat zou moeten lukken.

Ik ben erg benieuwd of ik daarna nog steeds achteruit rij. Helaas kan ik het pas morgenochtend uitproberen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Automatisch kalibreren is beschreven in hoofdstuk 9 van de montage handleiding.
Dus: eerst de oude wissen, daarmee komt 'ie terug in de situatie "als nieuw" en dan vlgs hst 9 gaan kalibreren.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Goed, vanochtend kalibratie gewist en een aantal gegevens opnieuw ingevoerd. Geen kalibratierit gemaakt, die optie kwam niet voorbij...

Bij wielimpuls per omwenteling wist ik niet wat in te vullen. Iemand daar een suggestie voor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je wielimpuls leeg laat kun je ook geen wielmaat invullen en gaat de kalibratie volledig automatisch
Dit staat ook zo in de inbouwhandleiding
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mikkem
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2005 13:24

Bericht door Mikkem »

Zoiets begreep ik inderdaad. Maar is het niet "beter" om de wielimpuls wel in te vullen? Hoe kom ik achter die waarde?

Wel vreemd dat er geen kalibratierit nodig was, maar mogelijk komt dat straks vanzelf als versie 5 er is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Niets is "beter" of "minder goed"
Bij automatische kalibratie ben je misshien een half uurtje langer bezig en daar zou ik me geen zorgen over maken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002
    door Timmmetje » 11 aug 2015 14:09 » in Ford
    Reacties: 7
    Weergaves: 2101
  • Ford Grand C-Max
    door kikoek » 18 apr 2016 18:04 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 540
  • ford focus
    door ronfr123 » 19 jun 2017 07:35 » in Ford
    Reacties: 0
    Weergaves: 919
  • op zoek naar kopie cd voor Ford
    door hamster » 14 okt 2018 08:56 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 640
  • Becker Traffic Pro. no fix!
    door Gus » 22 jun 2014 18:57 » in Vaste Becker systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 946
  • Becker Traffic Pro. no fix!
    door Gus » 06 aug 2014 12:50 » in Mobiele Becker systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 811
  • frontje gezocht Becker Online Pro
    door fransoos » 11 mei 2014 15:15 » in Vaste Becker systemen
    Reacties: 7
    Weergaves: 1131

Terug naar “Vaste Becker systemen”